Урок з історії 5 клас. ТЕМА. Україна на картах ( мапах) упродовж історії.

Про матеріал
Очікувальні результати: - знати: як описати і показати на карті кордони та столиці: Київської держави, Королівства Руського( Галицько – Волинської держави), Козацької республіки ( Війська Запорізького) сучасної України. - результати: як читати історичну карту за її легендою. - вміти: складати розповідь за історичною картою. Після цього уроку учні зможуть: • розрізняти умовні позначки на історичній карті; • знаходити на карті територію України, її столицю; • коментувати текст підручника під час читання і складати запитання до нього.
Перегляд файлу

Урок з історії  5 клас.
ТЕМА. Україна на картах ( мапах) упродовж історії.

Очікувальні результати: 
- знати: як описати і показати на карті кордони та столиці: Київської держави, Королівства Руського( Галицько – Волинської держави), Козацької республіки
( Війська Запорізького) сучасної України.

  • результати: як читати історичну карту за її легендою.
  • вміти: складати розповідь за історичною картою.

Після цього уроку учні зможуть:

  • розрізняти умовні позначки на історичній карті;
  • знаходити на карті територію України, її столицю;
  • коментувати текст підручника під час читання і складати запитання до нього.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, зошит, ілюстрації.

Поняття та терміни: атлас, «легенда» карти.
 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа « Мозковий штурм.»
1. Назвіть чим історична карта відмінна від географічної.

2. Назвіть столицю України та обласний центр нашої області.

3. В якому районі ми проживаємо.
4. Що означає колір на історичній карті.

5 . Про що можна дізнатися з історичних карт.

6.Що позначають на цих картах?

7. А як ви вважаєте, що можна позначити на історичній карті?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вивчаючи події минулого, історики значну увагу приділяють місцевості, де вони відбувалися. Часто навіть свої історичні дослідження вони називають за найменуванням місцевості: історія країн Африки, історія Причорномор’я, історія міста Харкова.
Вправа « Ланцюг асоціацій»

1.Назвіть будь – які асоціації до питання « історична карта».

2. Як, на вашу думку, та навіщо нам потрібно знати історичну карту.

ІV. Сприйняття та усвідомлення  навчального матеріалу.
Україна на картах( мапах) упродовж історії.

1. Предками українського народу є східні слов’яни, Нестор Літописець у Повісті минулих літ називає 7 племінних союзів східних слов’ян , які проживали на території України.
2. Робота з історичними датами:
- 1187 рік – перша згадка назви « Україна» в Київському літописі ( яке це століття.)

-Назва держав, які існують на території України впродовж історії. Діти працюють з підручником і самостійно виписують назви держав і час їх існування.

1. Київська держава ( Русь – Україна) – ІХ – ХІІ ст.

2. Королівство Руське ( Галицько – Волинська держава) – ХІІ – ХІV ст.

3. Козацька республіка ( Військо Запорізьке ( Гетьманщина) – ХV – ХVІІ ст.

( оглядова характеристика)
Аби зрозуміти події, зображені на історичній карті, ви повинні ретельно вивчити її легенду. Для цього розгляньте умовні позначки, підписи і кольори, представлені у ній. Тоді ви легко віднайдете на карті те, що вам потрібно.

Робота з термінами

«Легенда» історичної карти — це перелік умовних позначок, що допомагають зрозуміти події, відтворені на історичні карті.

Робота з підручником

У підручнику  ознайомтеся з умовними позначками, які складають легенду історичної карти, та поясніть їх.

Пам’ятка для роботи з історичною картою

1. За кольорами відрізняють одну територію від іншої.

2. Штрихуванням позначають події та явища, що пов’язані з певною територією, приміром перехід району від однієї держави до іншої.

3. Місця битв позначають перехрещеною зброєю.

4. Стрілками позначають пересування військ і народів.

5. Кордони держав, інші межі позначають кольоровими лініями.

6. Міста позначають кружечками, квадратиками або малюнками.
V. Узагальнення та систематизация знань.

Гра « Оплески»

- Якщо поняття або терміни використовувалися на уроці, ви підтверджуєте це оплесками, а якщо ні – мовчанням:

Можливі поняття: історія, археологія, Україна, князі, слов’яни, греки, літопис, карта зоряного неба, літописець, козаки, держава, Чорне море..

VІ. Рефлексія

Продовжить речення

«Після уроку я знаю…; вмію…; розумію…»

« Мені було цікаво (не цікаво) на уроці тому  …»

VІІ. Домашнє завдання

1.Опрацювати §4 підручника.
2. Відповісти на запитання наприкінці §4.

3. За допомогою батьків і інтернет ресурсів визначити держави – сусідів України.

docx
Додано
22 лютого 2021
Переглядів
2433
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку