Урок з історії 5 клас.
ТЕМА. Україна на картах ( мапах) упродовж історії.
Очікувальні результати:
- знати: як описати і показати на карті кордони та столиці: Київської держави, Королівства Руського( Галицько – Волинської держави), Козацької республіки
( Війська Запорізького) сучасної України.
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, зошит, ілюстрації.
Поняття та терміни: атлас, «легенда» карти.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вправа « Мозковий штурм.»
1. Назвіть чим історична карта відмінна від географічної.
2. Назвіть столицю України та обласний центр нашої області.
3. В якому районі ми проживаємо.
4. Що означає колір на історичній карті.
5 . Про що можна дізнатися з історичних карт.
6.Що позначають на цих картах?
7. А як ви вважаєте, що можна позначити на історичній карті?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вивчаючи події минулого, історики значну увагу приділяють місцевості, де вони відбувалися. Часто навіть свої історичні дослідження вони називають за найменуванням місцевості: історія країн Африки, історія Причорномор’я, історія міста Харкова.
Вправа « Ланцюг асоціацій»
1.Назвіть будь – які асоціації до питання « історична карта».
2. Як, на вашу думку, та навіщо нам потрібно знати історичну карту.
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
Україна на картах( мапах) упродовж історії.
1. Предками українського народу є східні слов’яни, Нестор Літописець у Повісті минулих літ називає 7 племінних союзів східних слов’ян , які проживали на території України.
2. Робота з історичними датами:
- 1187 рік – перша згадка назви « Україна» в Київському літописі ( яке це століття.)
-Назва держав, які існують на території України впродовж історії. Діти працюють з підручником і самостійно виписують назви держав і час їх існування.
1. Київська держава ( Русь – Україна) – ІХ – ХІІ ст.
2. Королівство Руське ( Галицько – Волинська держава) – ХІІ – ХІV ст.
3. Козацька республіка ( Військо Запорізьке ( Гетьманщина) – ХV – ХVІІ ст.
( оглядова характеристика)
Аби зрозуміти події, зображені на історичній карті, ви повинні ретельно вивчити її легенду. Для цього розгляньте умовні позначки, підписи і кольори, представлені у ній. Тоді ви легко віднайдете на карті те, що вам потрібно.
Робота з термінами
«Легенда» історичної карти — це перелік умовних позначок, що допомагають зрозуміти події, відтворені на історичні карті.
Робота з підручником
У підручнику ознайомтеся з умовними позначками, які складають легенду історичної карти, та поясніть їх.
Пам’ятка для роботи з історичною картою
1. За кольорами відрізняють одну територію від іншої.
2. Штрихуванням позначають події та явища, що пов’язані з певною територією, приміром перехід району від однієї держави до іншої.
3. Місця битв позначають перехрещеною зброєю.
4. Стрілками позначають пересування військ і народів.
5. Кордони держав, інші межі позначають кольоровими лініями.
6. Міста позначають кружечками, квадратиками або малюнками.
V. Узагальнення та систематизация знань.
Гра « Оплески»
- Якщо поняття або терміни використовувалися на уроці, ви підтверджуєте це оплесками, а якщо ні – мовчанням:
Можливі поняття: історія, археологія, Україна, князі, слов’яни, греки, літопис, карта зоряного неба, літописець, козаки, держава, Чорне море..
VІ. Рефлексія
Продовжить речення
«Після уроку я знаю…; вмію…; розумію…»
« Мені було цікаво (не цікаво) на уроці тому …»
VІІ. Домашнє завдання
1.Опрацювати §4 підручника.
2. Відповісти на запитання наприкінці §4.
3. За допомогою батьків і інтернет ресурсів визначити держави – сусідів України.