Конспект уроку на тему: "Робота з візуальними й писемними джерелами, які зберігають пам'ять про історію України: Княжа Русь –Україна : Володимир Великий і Данило Галицький"

Про матеріал
Конспект уроку на тему: "Робота з візуальними й писемними джерелами, які зберігають пам'ять про історію України: Княжа Русь –Україна : Володимир Великий і Данило Галицький" до підручника Щупак Вступ до історії.
Перегляд файлу

Робота з візуальними  й писемними джерелами,  які зберігають память про історію України: Княжа Русь –Україна : Володимир Великий і Данило Галицький

Мета: ознайомити учнів із візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про княжу Русь-Україну, дати уявлення про пам’ятки як джерело історико-культурної інформації, розкрити основні події історії Київської Русі та Галицько-Волинського князівства;  виховувати інтерес до історії та культури України, формувати ціннісне ставлення до держави та мистецтва.

Очікувані результати:

Наприкінці уроку учні зможуть:

  • розпізнавати історичні пам'ятки  і пам'ятники;
  • описувати пам'ятку історії;
  • розповідати про події, життєвий шлях осіб, яким зведено пам'ятники.

 

Перелік пам’яток і пам’ятників України для навчальної роботи:

пам’ятники Володимиру Великому і княгині Ользі (м. Київ), Софійський собор (м. Київ), пам’ятник королеві Данилу (м. Львів),

Знаю:

  • 988 р. – хрещення Русі;
  • 1253 р. – коронація Данила Галицького;

 

                                                     Хід уроку

І.Організаційний момент

      ІІ 1.Перевірка д/з   / Актуалізація опорних знань (Слайд 4)

1) Археологія

а) Наука, що досліджує походження географічних назв.

2) Топоніміка

б) Наука, що досліджує історію за матеріальними залишками  життя й діяльності людей.

3) Хронологія

в) Наука, що досліджує історію виготовлення, використання монет.

4) Пам’ятник 

 

г) Установи, де зберігаються пам’ятки минулого людей.

5) Музей

д) Наука, що досліджує способи обчислення часу.

6) Нумізматика

е) Споруда для вшанування пам’яті про людей та події.

 

7)Пам’ятка культури 

 

ж)Визначна споруда, археологічний об’єкт або витвір мистецтва, що є частиною культурного надбання (культурної спадщини) країни, людства загалом (пам’ятка історії, літератури, мистецтва, мови, права тощо) й охороняється законом.

8)Пам’ятка історії –

і)Один з різновидів пам’яток культури, визначні місця, пов’язані з важливими історичними подіями, з життям та діяльністю відомих осіб, культурою та побутом народів.

 

2.Пам'ятки історії це…( співвіднести фото до відповідного виду) (Слайд 5)

Музейні експонати

Пам'ятки архітектури

Пам’ятні місця

Пам’ятники відомим особистостям

Твори художньої культури

 

 

     

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (Слайд 7)

Бесіда

- Чому люди зберігають історичну  пам'ять ?

- Якби вам запропонували, що б ви зберегли в історичній пам’яті? (знання про те, як жили люди зараз; сучасні прикмети та приказки; знання про видатні сучасні події; про війну…) 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Учитель

Люди здавна прагнули зберегти у своїй пам'яті видатні події та імена людей, що уславились своїми вчинками. Проте не завжди зберігались історичні предмети – свідки тих подій. Тому, щоб увіковічити славетні події та славетних діячів, сучасники ставили на їх честь пам'ятники. Історія сучасного українського народу починається з князівських часів.

Робота з підручником (с.98-102)

Давайте знайдемо на сторінках нашого підручника пам'ятники, що вшановують княжу добу. Назвіть їх.

  •    Пам'ятник засновникам Києва
  •    Пам'ятник княгині Ользі в м.Києві
  •        Пам'ятник Володимиру Великому у м.Київ
  •    Пам'ятник королю Данилу в м.Львів

 

Робота в групах
Опрацюйте текст, дайте відповіді на запитання

 

Група 1. Пам'ятник засновникам Києва(Слайд 9)

Робота з ілюстративним матеріалом

   - Кого зобразив скульптор?
   - Що вам відомо про засновників Києва?
   - Чому братів зображено саме у човні? Що це може означати?

 

 

Група 2. Пам'ятник княгині Ользі в м.Києві(Слайд 10)

Завдання

- Де розташований пам’ятник?
       - Кому присвячений  пам’ятник?

- Поміркуйте: до якого виду пам’ятників він належить.

Учитель

Вражена княгиня вирішила прийняти християнство. Саме тому скульптор зобразив Ольгу, що тримається за хрест на грудях. Разом з собою від імператора Візантії княгиня привезла ченців, що почали русичів вчити читати та писати (справа від княгині стоять Кирило і Мефодій – винахідники нашої сучасної абетки). Говорять, так справдилась легенда про апостола Андрія, який пророкував, що на Дніпрових кручах буде стояти місто з Божою благодаттю (фігура зліва).

 

Робота з термінами (Слайд 12)

Християнство — світова релігія, віра в Ісуса Христа.

Язичництво — обожнювання сил природи, віра в багатьох богів.

 

Робота з писемними джерелами: порівняння кирилиці і глаголиці. (Слайд 13)

 

Група 3. Пам'ятник Володимиру Великому у м.Київ (Слайд 14)

Завдання

- Хто зображений на пам’ятнику?
        - Про яку подію свідчить пам’ятник?
        - Коли вона сталася?

Учитель

У  988р. відбулося  Хрещення Русі. Володимир Великий розпочинає будівництво Десятинної церкви. (Слайд 15, 16)

Робота з історичним джерелом (Слайд 17, 18 )

І це сказавши, повелів він [Володимир] робити церкви і ставити [їх] на
місцях, де стояли ідоли… І почав він ставити по городах церкви, і священиків
[настановляти], і людей на хрещення приводити по всіх городах і селах.
І, пославши [мужів своїх], став він у знатних людей дітей забирати і оддавати їх на учення книжне.

Запитання
1. Уважно прочитайте уривок з «Повісті минулих літ» і поміркуйте, чи всі жителі держави одразу погодилися прийняти нову віру?
2. Які позитивні наслідки хрещення Русі описує автор літопису?

 

 Група 4. Софіївський собор (Слайд 20-22)

Завдання

-Хто побудував Софійський собор?
-Коли він був побудований?
-Поміркуйте: собор є пам’яткою чи пам’ятником історії.

 

Робота з історичними пам'ятками (ілюстрації)

Розгляньте фото пам'яток архітектури часів Київської Русі.

  • Чим вони вирізняються від сучасних пам'яток?
  • Як ви думаєте, що спливали на появу таких особливостей ? (храм-фортеця)

 

 

Група 5. Пам'ятник королю Данилу в м.Львів (Слайд 23,24)

Завдання

- Ким був Данило Галицький?
        - Чим прославився  князь?
        - Які риси характеру намагався зобразити автор пам’ятника ?

 

Робота з іл..матеріалом

  • Які риси характеру намагався зобразити автор пам’ятника ? (рішучість, сміливість, непокірність, завзятість, впертість, войовничість)
  • За допомогою яких способів, символів та елементів автор зобразив велич князя?

 

  V. Узагальнення та систематизація знань (Слайд 25)

Вправа «Обміркуймо»

  •  Чим цінні, на вашу думку, історико-культурні пам’ятки?

 -    Про які події з історії Київської Русі ви дізнались? Що вас вразило? Про кого ви хотіли б дізнатись більше.

  • Як ви думаєте, чи потрібно оберігати пам'ятки?

 

VІ. Підсумки уроку (Слайд 26)

  1. Бесіда за запитаннями.

-     Яку тему ми вивчали сьогодні на уроці?

  • Що таке пам’ятник? Для чого і кому встановлюють пам’ятник?
  • Які візуальні та письмові пам’ятки, які зберігають пам’ять про княжу Русь-Україну, ви знаєте?

 

   Домашнє завдання.

  1. Опрацювати § 18 пункт 1-2 с.98-102 підручника.
  2. Виконати завдання № 1 с. 105

 

 

docx
Додано
28 лютого 2021
Переглядів
690
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку