Урок "Іван Андрійович Крилов. Байки « Квартет», « Вовк і Ягня». Моральні проблеми у байках І.А.Крилова. Яскравість алегоричних образів. Множення звичайних дробів"

Про матеріал

Інтегрований урок зарубіжної літератури з математикою. Учні 6 класу на уроці працюють. Досвід показує, що інтегроване навчання, за якого матеріал доповнюється та повторюється іншими напрямами, дає набагато кращій результат у порівнянні з традиційним вивченням дисциплін.

Перегляд файлу

Ільківська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

Вінницького району

Вінницької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготували:

 

Преловська Оксана Леонідівна,

вчитель зарубіжної літератури

 

Козин Оксана Віталіївна,

вчитель математики

 

   

 

Тема: Іван Андрійович Крилов. Байки « Квартет», « Вовк і Ягня».  Моральні проблеми у байках  І.А.Крилова.  Яскравість алегоричних образів

 Мета : формування предметних компетентностей: закріплення знань про байку,  її складові; ознайомлення із особистістю і творчістю І.А.Крилова, визначення моральних проблем, які байкар піднімає у своїх творах, привернення уваги на особливу яскравість образів тварин у байках; формування навички аналізу творів; розвиток логічного мислення, навичок виразного читання, уміння  висловлювати власні думки, аргументування їх; розвиток уміння працювати у групах; виробляти вміння і навички розв’язування вправ на дію множення з дробами; узагальнення та систематизування знань на множення звичайних дробів;

формування життєвих компетентностей: виховувати любов до читання, критичне ставлення до людських вад, прагнення до самовиховання.

Обладнання: портрет письменника, тексти байок, видання  байок Крилова, ілюстрація до байок І.Крилова, різноманітний роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу, систематизація знань, умінь і навичок.

Здається, байка просто бреше.

А справді – мудру правду чеше

   Л.Глібов

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 Учитель літератури. Добрий  день, діти. Розпочнемо наш урок з вітання. Ніщо так не зближує, як добре слово та щира усмішка. Тож,  давайте усмішкою привітаємо один одного.

 Учитель математика. Урок у нас сьогодні буде незвичайним. Ви будете виконувати різноманітні завдання на множення дробів, вивчаючи життя і творчість І.А.Крилова.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності, пи

  •                   Учитель літератури. Урок наш незвичайний. Хвилюєтесь? Свої хвилювання зберемо і відкинемо геть.
  •                   Визначимо, яких результатів очікує кожен із вас від уроку.
  •                   Учитель. В кінці уроку перевіримо: чи досягли мети, чи справдилися очікувані  результати.

 

ІІІ. Актуалізація знань.

1) Перевірка домашнього завдання.

Поетична хвилинка. "Розкажи  байку друзям".

(Домашнє завдання попереднього уроку)

Вчитель математики. Яке на сьогодні було домашнє завдання.

(Діти читають власні байки).

Вчитель літератури. Для подальшої роботи пропоную об’єднатися у дві групи. Визначте лідера, дайте  назву і презентуйте, тобто зробіть рекламу, своєї команди. (2 хв.)

(Діти представляють свої команди).

Вчитель літератури. Пригадайте, що ви знаєте про байку…

Вчитель математики. …та множення дробів.

  Гра «Чарівна скринька».  (Учні по одному виходять до дошки,і витягують теоретичні завдання із зарубіжної літератури, а на звороті – приклади з математики. Виконують їх.)

 

2) Робота з епіграфом. 

 Впродовж сьогоднішнього уроку ми спробуємо пояснити слова Л.Глібова.

 

 ІV.Оголошення  теми і мети уроку.  

Серед найкращих байкарів є ім’я І.А.Крилова. Відомий російський літературний критик  ХІХ ст. В.Бєлінський писав: «Так, народ знає і любить Крилова так само, як Крилов знає і любить народ». І сьогодні ми не перестаємо дивуватися  мудрості байок, а саме байкам І. А.Крилова. Про них сьогодні буде наш урок. (На екрані тема уроку).  

IV. Сприйняття навчального матеріалу

 Гра «Зашифрований календар». (Учні розв’язують приклади і отримують числа, пов’язані з життям і творчістю І.А.Крилова).

Демонструється презентація.

Учитель літератури.

Визначаємо ключові дати:

  1. 1769
  2. 10
  3. 1809
  4. 9

 

  1.               Народився І.А. Крилов 13 лютого 1769 року  в Москві в сім‘ї бідного армійського офіцера. Коли йому виповнилося десять років, батько помер, і сім`я залишилася без жодних засобів на існування.
  2.               Маленький Крилов виховувався під наглядом матері, простої жінки, «без будь-якої освіти, але розумною від природи». Йому не довелося вчитися в школі, але він самостійно вивчав мову, математику, багато читав.
  3.               Мати Крилова не змогла добитися пенсії після смерті чоловіка, тому прийняла рішення переїхати в Петербург і клопотати про пенсію там.
  4.               Крилов став високоосвіченою людиною свого часу.  Бідність змушує Івана Андрійовича ще юнаком піти на службу до князя Голіцина в якості особистого  секретаря та вчителя його дітей. Потім йде на службу в Імператорську публічну бібліотеку, де працював майже 30 років.
  5.               В 1809 році вийшла перша збірка байок Крилова. Байка принесла Івану Андрійовичу всенародну любов і славу.
  6.               За своє життя він видав дев'ять своїх збірок, куди ввійшли більше 200 байок.
  7.               Ще за життя байкаря його творчість високо цінували Т.Шевченко, Є.Гребінка. Серед перекладачів байок І.Крилова українською мовою були П.Тичина, М.Рильський, М.Стельмах та інші.
  8.               Помер байкар 21 листопада 1844 року . В 1855 році у Петербурзі в Літньому саду на народні гроші поставили пам'ятник скульптора П.Клодта, де байкар зображений в оточенні героїв його байок.

 

V. Формування практичних умінь і навичок

Учитель математики. Виконавши наступне завдання ви дізнаєтесь назву байки І.Крилова.

 

  1. 8
  2. 44
  3. 3
  4. 51

В

Р

А

К

Т

Е

Т

7

10

8

3

51

44

22

 

  1.               Виразне читання  байки "Квартет" учитель літератури (у перекладі Ф.Скляра).

 

  1.               Словникова робота

Клишоногий – криволапий, рос. косолапый.

Затіяли – розпочали.

Бас – низький чоловічий голос.

Альт – низький жіночий голос.

Втори – другий голос.

Кватрет – ансамбль із чотирьох виконавців

 

  1.               Пам’ятка "Як декламувати байку".

 

Читаючи віршовану байку, дуже важливо наголосом виділити ключові слова, витримати паузи після цих слів та за допомогою відповідної інтонації створити враження комічного.

 

  1.               Виразне читання байки учнями. Обмін враженнями. Аналіз байки «Квартет».
  •                   Яка історія описується?
  •                   У чому звірі бачили причину того, що музика не йшла на лад?
  •                   Чому автор підібрав саме таких героїв?
  •                   Над ким чи над чим сміється автор?
  •                   Прочитайте мораль. Прокоментуйте її.

 

  1.               Прослуховування фрагменту “Квартет для двох скрипок, альта та віолончелі” В.Барвінського
  •                   Відрізняються від музикантів з байки? Чим?

 Коментар учителя.

Автор висміює невміння слухати одне одного, домовлятися. Один з музикантів  - осел, інший – козел, бешкетниця мартишка та грубий, незграбний ведмідь. Користі від кращої ідеї не буде, якщо цією справою займатимуться люди-невігласи.

Тобто для того, щоб добре робити якусь справу потрібні вміння, старанність і злагода та професійної підготовки.

 

  1.               Гра «Математичний пазл»

Визначимо назву ще однієї байки І.А.Крилова, складаючи пазл, діти обчислюють вираз і перевертають катку. Коли все буде розв’язано, побачимо ілюстрацію до байки.

 

  1.               Прослуховування аудіозаписів художнього читання байки "Вовк і Ягня"(мовою оригіналу).

 

  1.               Виразне читання учнями байки в особах "Вовк і Ягня"(Переклад М.Терещенка).

(Рольове розігрування байки: прочитати байку, відповідними інтонаціями передати характерні репліки кожного із персонажів).

  1.               Словникова робота

Завсіди – завжди.

Случилось – трапилось.

Далебі – так і знай.

Зволить – бажає, хоче.

Сватродич, батько дружини сина або чоловіка дочки.

Розквитаюсь – розрахуюсь, помщусь.

Гоноровисте – пихате, гордовите.

 

  1.          Еврістична бесіда
  •                  Визначте подібність і відмінності байки І. Крилова й однойменного твору Езопа.
  •                  Кому найяскравіше вдалось передати мораль байки?
  •                   Визначте де і коли відбувається дія.
  •                   Як Вовк звертається до Ягняти?
  •                   Як називає Ягня Вовка?
  •                   Як поводяться герої?
  •                   В чому Вовк звинувачує Ягня? Чи справедливі ці звинувачення?
  •                   Як відповідає Ягня?
  •                   Чи дослухається Вовк до виправдень? Прокоментуйте.
  •                   Зачитайте мораль байки. Як ви її зрозуміли.

 

Коментар учителя.

Саме в цих рядках криються секрети поведінки героїв байки: всемогутність Вовка та беззахисність Ягняти. Автор байки, звичайно, на боці Ягняти, засуджує вчинки Вовка.

 

  1.          Завдання За допомогою хмаринки слів скласти характеристики героїв байки «Вовк і Ягня».

 

C:\Users\ГЕНА\Downloads\Word Art 18.jpeg

                     Вовк

«-»

Ягня

«+»

підступність

чесність

грубість

вихованість

хитрість

логічність

брехливість

кмітливість

нахабство

беззахисність

злість

доброта

 

- Чи справедливим є закінчення історії? До якого висновку підводить читачів байкар? Чи це поодинокий випадок? Чи актуальна байка сьогодні? 

Коментар учителя.

Саме в цих рядках криються секрети поведінки героїв байки: всемогутність Вовка та беззахисність Ягняти. Автор байки, звичайно, на боці Ягняти, засуджує вчинки Вовка.

  1.            Закріплення знань, умінь і навичок.

«Асоціативний кущ»

  •                  Що ви знаєте про І.А.Крилова?

І.А.Крилов

 

 

 

 

Бесіда

  •                  В чому заслуга байкаря? (І.Крилов розкривав у байках скарби народної мудрості, закликав до добра й правди, бажав щастя й свободи для свого народу, батьківщини. Саме тому його твори популярні й сьогодні.)
  •                  Проти яких людських вад і суспільних недоліків спрямовані байки І.А.Крилова?

 

Поясніть слова Л.Глібова:

«Здається, байка просто бреше.А справді – мудру правду чеше».

 

ІV. Рефлексія

Учитель. Настав час повернутися до поставленої мети. Я хочу у вас запитати:

  •                   Чи досягли ми очікуваних результатів?
  •                   Чим зацікавив вас урок?
  •                   Що корисного для навчання і подальшого життя винесли з уроку?

 

VІ. Оцінювання учнів.

VІІ. Домашнє завдання

  •      Виразно читати байки І. Крилова напам’ять.
  •      Намалювати ілюстрації до байти й уміти презентувати роботу.
  •      Написати твір-мініатюра «Чого навчають байки І.А.Крилова»
docx
Додано
4 березня 2020
Переглядів
1670
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку