Іван Багряний. "Тигролови"

Про матеріал
Тема: Іван Багряний (І. Лозов’ягін). Основні віх життя й творчості митця, його громадянська позиція. «Тигролови» як український пригодницький роман. Проблема свободи й боротьби за визволення. Жанрові особливості роману
Перегляд файлу

Тема: Іван Багряний (І. Лозов’ягін). Основні віх життя й творчості митця, його громадянська позиція. «Тигролови» як український пригодницький роман. Проблема свободи й боротьби за визволення. Жанрові особливості роману.

ТЛ: пригодницький роман

Мета: ознайомити студентів із життєвим і творчим шляхом Івана Багряного, з історією створення роману «Тигролови», історичними подіями, зображеними в ньому; розвивати мислення, формувати вміння висловлювати думку, представляти творчі дослідження, сприймати та аналізувати отриману інформацію, виховувати інтерес до історичної літератури, почуття людської гідності, любов до рідної землі.

Тип уроку: практичне заняття

Ліпше вмирати біжучи, ніж жити гниючи!

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Виклад основного матеріалу

 

1. Бесіда з учнями

 Оскільки вдома ви самостійно (модель навчання «Перевернутий клас») опрацювали матеріал про життя і творчість митця, давайте підсумуємо, то що ж ми знаємо про Івана Багряного?  Емігрант, талановитий поет (поеми «Батіг», «Комета», роман у віршах «Скелька»), драматург, художник, неперевершений прозаїк, геніальний публіцист, автор есе,  рефлексій, памфлетів. До речі, його памфлет «Чому я не хочу повертатися до СССР?» зачитували на засіданні ООН. Це людина, яку було кинуто в кровожерливу машину радянських катівень як «ворога народу» тільки за те, що він до безтями любив свою землю, свою Україну, свій народ.

І не боявся про це говорити у своїх творах.

У 1946 він написав: «Я вернусь до своєї Вітчизни з мільйонами своїх братів і сестер, які перебувають тут, в Європі, і там, по сибірських концтаборах, тоді, коли тоталітарна кривава більшовицька система буде знесена так, як і гітлерівська. Коли НКВС піде вслід за гестапо, коли червоний російський фашизм щезне так, як і фашизм німецький… Коли нам, українському народові, буде повернене право на свободу й незалежність в ім’я християнської правди й справедливості».

Твори митця повернулися в рідну Україну на початку дев’яностих років ХХ століття і вразили читача своєю правдивістю й безкомпромісністю. У біографії людини, яка могла стати лауреатом Нобелівської премії, ще є білі плями, але основні факти пронизливої історії життя і творчості Івана Багряного розкриті читачам і шанувальникам. Як ви їх засвоїли – перевіримо зараз, доповнивши таблицю. (Додаток 1)

2. Робота з твором

Отже, як ви зазначили, роман написаний у 1943, а надрукований у 1944 році.

  • Яку назву мав роман спочатку?
  • Скільки часу знадобилось автору для написання цього твору?
  • На вашу думку, чому саме стільки часу знадобилось письменнику, щоб написати такий об’ємний твір?
  • До якого роду належить цей твір?
  • До якого жанру?
  •                   Так, це пригодницький роман, сюжет якого насичений незвичайними подіями. Йому властиві такі ознаки як емоційне напруження, стрімка зміна подій, загадковість, таємничість, незвичайний герой, мотив переслідування.
  •                   Де відбуваються події, описані в романі?

(Історична довідка про Зелений клин. Презентація)

 

 

Хвилинка географії

 

https://naurok.com.ua/uploads/files/58474/28515/28428_images/6.jpg

 

 

 

  •                   І звичайно, дістатися туди можна було лише потягом… Або «ешелоном смерті», або «Тихоокеанським експресом нумер один» сполученням «Нєгорєлоє – Владівосток»… Що ж це за потяги такі й чому автор так багато уваги приділяє їм у романі? (Відповіді учнів).

 

Образи - символи

 

 

 

В’язні Світ репресій, пекла, мук, пітьми“Відповідальні товариші”: партійна еліта,інженери, авіатори, прокурори, військові працівники Світ ілюзорного раю, примарного вільного життя. Експреси(дракони) “Ешелон смерті”Комфор-табельний поїзд. Два світи в одній державі

 

Практична робота

 

  •                   Назвіть, будь ласка, персонажів роману. (Відповіді дітей)
  •                   Тепер «впізнайте» їх за портретними деталями-цитатами, заповнивши таблицю. (Додаток 2)
  •                   Пригадавши події роману, спробуйте встановити їх послідовність. (Завдання 3)

 

IV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Скласти літературний паспорт роману «Тигролови»

 

 

 

Додаток 1                      

 

 Сторінками життєпису Івана Багряного

 

 

 

Народився Іван Павлович Лозов’ягін

 

Місце народження митця?

 

 

 

Скільки разів був заарештований?

 

 

У                    році   втік

із заслання у таборах  так званого Бамлагу

У                    році був

звільнений через

 

 

Творчий доробок

 

 

 

 

Рік написання й надрукування роману «Тигролови»

 

1945 рік

 

 

25 серпня 1963 рік

 

 

Де похований?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

Головні герої

Портретні деталі-цитати

Другорядні герої

 

«Як сухенький зморщений дідок; патріарх, жрець і носій традицій та національної гордості свого племені…»

 

 

«Хороша та бистроока, із стрічкою над чолом, юна, смаглява від сонця»

 

 

«Їй понад п’ятдесят років, а вона ще виглядає молодо й бадьоро.»

 

 

«… губа йому тіпалась, а очі… очі гидкого сопливого боягуза.»

 

 

«Кремезний, броватий, волохаті груди… Не дід, а вусатий дідуган, дебелий, високий, червоновидий.»

 

 

«Почорніле обличчя з міцно стиснутими щелепами, заросле щетиною. На крутому лобі дві глибокі зморшки між крилами брів».

 

 

«Високий, як батько, дебелий красень. Молодий – років 25. Буйний чуб кучерявиться».

 

 

 

 

3. Позначте цифрами послідовність подій роману «Тигролови»

 

  • Утеча закоханих Григорія й Наталки за кордон
  • Зустріч Многогрішного з майором Медвином у тайзі
  • Утеча головного героя з «ешелону смерті»
  • Поїздка Григорія Многогрішного з Грицьком Сірком до Хабаровська
  • Розповідь Сірчихи про переселення українців до Сибіру
  • Похід Сірків з Григорієм на «пантування»
docx
Додав(-ла)
Кіяниця Ніна
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
13 лютого 2023
Переглядів
476
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку