Тема: Іван Багряний (І. Лозов’ягін). Основні віх життя й творчості митця, його громадянська позиція. «Тигролови» як український пригодницький роман. Проблема свободи й боротьби за визволення. Жанрові особливості роману.
ТЛ: пригодницький роман
Мета: ознайомити студентів із життєвим і творчим шляхом Івана Багряного, з історією створення роману «Тигролови», історичними подіями, зображеними в ньому; розвивати мислення, формувати вміння висловлювати думку, представляти творчі дослідження, сприймати та аналізувати отриману інформацію, виховувати інтерес до історичної літератури, почуття людської гідності, любов до рідної землі.
Тип уроку: практичне заняття
Ліпше вмирати біжучи, ніж жити гниючи!
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Виклад основного матеріалу
1. Бесіда з учнями
Оскільки вдома ви самостійно (модель навчання «Перевернутий клас») опрацювали матеріал про життя і творчість митця, давайте підсумуємо, то що ж ми знаємо про Івана Багряного? Емігрант, талановитий поет (поеми «Батіг», «Комета», роман у віршах «Скелька»), драматург, художник, неперевершений прозаїк, геніальний публіцист, автор есе, рефлексій, памфлетів. До речі, його памфлет «Чому я не хочу повертатися до СССР?» зачитували на засіданні ООН. Це людина, яку було кинуто в кровожерливу машину радянських катівень як «ворога народу» тільки за те, що він до безтями любив свою землю, свою Україну, свій народ.
І не боявся про це говорити у своїх творах.
У 1946 він написав: «Я вернусь до своєї Вітчизни з мільйонами своїх братів і сестер, які перебувають тут, в Європі, і там, по сибірських концтаборах, тоді, коли тоталітарна кривава більшовицька система буде знесена так, як і гітлерівська. Коли НКВС піде вслід за гестапо, коли червоний російський фашизм щезне так, як і фашизм німецький… Коли нам, українському народові, буде повернене право на свободу й незалежність в ім’я християнської правди й справедливості».
Твори митця повернулися в рідну Україну на початку дев’яностих років ХХ століття і вразили читача своєю правдивістю й безкомпромісністю. У біографії людини, яка могла стати лауреатом Нобелівської премії, ще є білі плями, але основні факти пронизливої історії життя і творчості Івана Багряного розкриті читачам і шанувальникам. Як ви їх засвоїли – перевіримо зараз, доповнивши таблицю. (Додаток 1)
2. Робота з твором
Отже, як ви зазначили, роман написаний у 1943, а надрукований у 1944 році.
(Історична довідка про Зелений клин. Презентація)
Практична робота
IV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
Скласти літературний паспорт роману «Тигролови»
Додаток 1
Сторінками життєпису Івана Багряного
|
Народився Іван Павлович Лозов’ягін
|
Місце народження митця? |
|
Скільки разів був заарештований?
|
|
У році втік |
із заслання у таборах так званого Бамлагу |
У році був |
звільнений через
|
Творчий доробок
|
|
Рік написання й надрукування роману «Тигролови» |
|
1945 рік |
|
25 серпня 1963 рік
|
|
Де похований?
|
|
Додаток 2
Головні герої |
Портретні деталі-цитати |
Другорядні герої |
|
«Як сухенький зморщений дідок; патріарх, жрець і носій традицій та національної гордості свого племені…» |
|
|
«Хороша та бистроока, із стрічкою над чолом, юна, смаглява від сонця» |
|
|
«Їй понад п’ятдесят років, а вона ще виглядає молодо й бадьоро.» |
|
|
«… губа йому тіпалась, а очі… очі гидкого сопливого боягуза.» |
|
|
«Кремезний, броватий, волохаті груди… Не дід, а вусатий дідуган, дебелий, високий, червоновидий.» |
|
|
«Почорніле обличчя з міцно стиснутими щелепами, заросле щетиною. На крутому лобі дві глибокі зморшки між крилами брів». |
|
|
«Високий, як батько, дебелий красень. Молодий – років 25. Буйний чуб кучерявиться».
|
|
3. Позначте цифрами послідовність подій роману «Тигролови»