НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА КАРТА ЗАНЯТТЯ
Предмет: Українська література
Тема заняття: Олександр Довженко «Україна в огні» - твір про трагедію українського народу.
Вид заняття: практичне заняття
Мета заняття: навчити правильно виділяти проблеми твору й з’ясовувати їх з точки зору авторського трактування; формувати вміння цілісного ідейно- художнього аналізу епічного твору; уміння формулювати правильні висновки, виходячи зі змісту, уміння підтверджувати свої думки цитатами з твору, уміння доказувати власні висновки й доказувати їх правильність, уміння аналізувати художні образи; розвивати образне та логічне мислення, вміння висловлювати власні думки.
Виховна: виховувати почуття національної гордості, спільного роду, родини, любові до людей, поваги до жінки, любов до рідного слова.
Забезпечуючі предмети: українська мова, історія України
Забезпечувані предмети: світова література, всесвітня історія
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАНЯТТЯ
Обладнання: відео «Початок війни», текст твору «Україна в огні», таблиця «Хто сказав…», музика М. Бернса «Журавлі».
ТЗН: мультимедіа.
Основна література: 1. Українська література: хрестоматія: 11 клас/ Автори-упорядн. А. Б. Уліщенко, В. В. Уліщенко.- Х.: Світ дитинства, 2004.-С. 310-384.
Додаткова література: 1. Вінграновський М. Гомер України XX століття: Про О.Довженка // Українське слово. – 2005. – 30 березня.
2. Волинський К. Довга тінь "кремлівського розп'яття": 3 приводу нового – знов урізаного – видання кіноповісті О.Довженка "Україна вогні" // Літературна Україна. -2002. – 16 квітня. – С. 5.
3. Голуб Н. Життя і творчість О.Довженка (урок-гра) // Українська мова і література в школі. – 2009. – № 1. – С. 34- 35.
Епіграф:
"Коли б можна було Іронію і Жалість зробити суддями і свідками злочинств епохи!"
О. Довженко
ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
№ елементу |
Послідовність виконання елементів заняття та навчальні питання |
Доповнення, зміни, зауваження |
І. |
Організаційний момент. 1. Привітання. 2. Перевірка присутніх. |
Допускна система |
ІІ.
|
Перевірка домашнього завдання. Конкурс “Фейєрверк знань“ (Хто швидше дасть відповідь на запитання, той стане членом кіностудії імені О.П.Довженка)
|
Конкурс «Фейєрверк знань» |
ІІІ.
|
Актуалізація опорних знань, умінь та навичок. Створення асоціативного куща «Обличчя війни». ОБЛИЧЧЯ ВІЙНИ Звуки Кольори Ознаки Сліди
Питання:
|
Асоціативний кущ
Прийом «вільний мікрофон» |
ІV.
|
Мотивація навчальної діяльності. Показ фрагменту кінофільму «Початок війни». Слово викладача. Війна… Неможливо підібрати такі слова і ноти, щоб передати її жахливу сутність. Навряд чи знайдеться такий історик, який зміг би точно сказати - скільки війн було на землі і скільки мільйонів людських жертв принесено на алтар кривавих перемог. Війна – це завжди варварство. Війна – це найбільший сором і гріх людства. Німецькі окупанти поводились в Україні небачено жорстоко. Вони забирали хліб, змушували людей тяжко працювати. Більше 2- х мільйонів молодих українців були вивезені на примусові роботи до Німеччини. Непокірних розстрілювали. З другої половини 1943 року німці почали відступати з України , а 1945 року війна закінчилася. |
Демонстрація, слово викладача
|
V. |
Хід практичного заняття. Еврістична бесіда: - Чому фашисти боялися українців? - Чому серед українців були зрадники? - Витлумачіть етимологію прізвищ Запорожець і Заброда. Чому автор дав героям такі прізвища? - Чому бажання Запорожця бути старостою села викликає у нас симпатію, а таке ж саме бажання Заброди – антипатію? - Як поводилися селяни, коли Запорожця відправили до табору? - Чому Ернст фон Крауз зневажає Заброду, хоч він допомагає фашистам? - Що допомогло Олесі витримати німецьку каторгу? - Що керувало її вчинками, вело на рідну землю? - Які почуття викликає у вас Христя , а які – Олеся? - Чи вчинила Христя злочин, чи переступила моральну межу? - Чому Олесі ви симпатизуєте, а Христю осуджуєте? Робота в малих групах. 1 група. Характеристика Лавріна Запорожця. Питання:
Діалог
- В неволі зло - велике діло… -…Вбивайте, прошу вас. Вбивайте, ну! Доставте радість полковнику Краузу. Соблюдіть чистоту ліній, - терпка гіркота і біль почулись у голосі батька п’яти синів. - Народні месники!...Хіба те, що сталося зі мною, з селом, не тяжче смерті у сто крат?... Партизани притихли. Багато різних думок почуттів, спогадів розбудили в них ці слова Запорожця. Перед їх духовним зором виникла раптом вся Вкраїна в огні, у множестві страждань і тяжких протирічивих трагедійних стиків. Велика нещаслива земля! Проблемне питання. З якою метою письменник створює даний образ? Довженко створює цей образ, щоб довести протилежне, що душа народу не зломлена, що народ ще остаточно не втратив своєї національної самосвідомості, і що доки існують такі Лавріни Запорожці – Україна буде жити!
2 група. Характеристика жіночих образів. Питання:
Олеся і Христя-два основні компоненти образу України: перша - її поетична душа, а друга - її трагічна доля. Проблемне питання. Чи збігається ваш ідеал української жінки з ідеалом О.Довженка?
3 група. Характеристика образу Василя Кравчини. Питання:
Питання: - Що таке Батьківщина ? Чим вона є для кожного з героїв твору?
Гра «Хто сказав…» Кому належать ці слова? «Така вже моя гра. Не вони уб'ють, уб'ють німці» «Цю землю можна їсти! На! Їж!» «Я вже не можу людям в очі дивитися. Вони нас ненавидять.» «А що мені Батьківщина?» «Я жінка фашистського ката.» «Я заганяв усю поліцію. І хоч би тобі що-небудь …» «Дальше вони самі будуть нищити один одного! Я розділю їх, куплю, розбещу!» «Розженуть нас по чужих світах, мов чайок у бурю» «Як у мене б'ється серце…» «Я вірила. Пам'ятаєш? Часом ні. А ти? |
Еврістична бесіда
Робота в малих групах, аналіз образів, методика взаємних запитань
Виразне читання
Проблемне питання
Методика взаємних запитань
Проблемне питання
Методика взаємних запитань
Прийом «вільний мікрофон», гра, демонстрація |
VІ. |
Узагальнення та систематизація вивченого. Питання: - Яка основна думка кіноповісті? - Яка тема кіноповісті? - Які ж проблеми ставив Довженко у своїй кіноповісті? - Чому твір називається «Україна в огні», а не у вогні? Проблемне запитання: Терпимість риса слабких чи сильних? Рефлексія. Незакінчене речення:
Звучить музика Марка Бернеса «Журавлі». Слово викладача. От і добігає кінця наше заняття. Йдуть у забуття люди, які дорогою ціною вибороли нам вільне життя. Тому пам’ятаймо і бережімо те, що у нас є. |
Метод «мозкова атака»
Проблемне питання, рефлексія
Демонстрація, слово викладача |
VІІ. |
Домашнє завдання та інструктаж до нього.
|
Слово викладача |
VІІІ. |
Оцінювання навчальної діяльності студентів упродовж заняття. |
Слово викладача |