Урок "Звертання та вставні слова. Синтаксичний розбір речення".

Про матеріал
Мета: закріпити знання про звертання, вставні конструкції; розвивати навики вживання розділових знаків у реченнях, ускладнених звертаннями і вставними словами, словосполученнями, інтонування таких речень, навики синтаксичного розбору речення; розвивати зв'язне мовлення, логічне й образне мислення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рідної землі, її історії.
Перегляд файлу

  ТЕМА. Звертання та вставні слова. Синтаксичний розбір речення.

Мета: закріпити знання про звертання, вставні конструкції;

розвивати навики вживання розділових знаків у реченнях, ускладнених звертаннями і вставними словами, словосполученнями, інтонування таких речень, навики синтаксичного розбору речення; розвивати зв'язне мовлення, логічне й образне мислення;

за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рідної землі, її історії.

Правопис: кома при звертаннях і вставних словах.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Фонетика: транскрипція слів.

Лексикологія: засвоєння нових слів, робота з тлумачним словником.

Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації в реченнях із звертаннями і вставними словами.

Синтаксис: повторення відомостей про текст, синтаксичний розбір речення.

Міжпредметні зв’язки: історія.

Обладнання: таблиця, роздатковий матеріал(картки), підручник, ілюстрації, слайди.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Організаційний момент „Спіймай мій настрій”.

Дітям пропонується попрацювати в парі і домовитися, хто почне свої дії першим.

Діти виконують дії, які називає учитель.

  • Посміхніться, „зніміть” посмішку зі свого обличчя долонею та „киньте” своєму сусідові. „Спіймайте” посмішку, „прикрасьте” нею своє обличчя.
  • Бажаю вам, щоб у кожного був тільки гарний настрій.

 

ІI. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку.

ЗНАТИ: теоретичний матеріал про звертання, вставні слова.

УМІТИ: знаходити вставні слова, звертання у реченні, тексті, використовувати їх в усному та писемному мовленні, правильно ставити розділові знаки у реченнях із звертаннями та вставними словами, робити синтаксичний розбір простого речення.

 

II. Актуалізація опорних знань.

1. Лінгвістичне повідомлення за опорною схемою (за варіантами).

Доповнити власними прикладами.

 

І ВАРІАНТ

ІІ ВАРІАНТ

Звертання – це …, які називають…

Вставні слова – це …, які виражають …

Вони виражаються …

Вставні слова … членами речення.

Звертання …членом речення.

Вставне слово на письмі …

В усному мовленні…

Слова  … вставними не бувають.

На письмі звертання …

Можуть бути або не бути вставними слова …

Звертання, яке складається з двох і більше слів …

 

 

ІІІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.

  1. Асоціативний кущ.

 

 

 

Лексична робота.

Батьківщина 1. Рідний край; місце народження когось; переносно – місце виникнення чогось; в урочистому вживанні пишеться з великої літери. – Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину (В.Симоненко). 

Батьківщина 2. Спадщина від батьків, спадковий маєток. – Чи не схотілося тобі, Даниле, під старість літ позбутись батьківщини, як позбувся Микита, та піти з торбою? (А.Кащенко)

 

2. Слово вчителя.

Як бачимо, поняття «рідний край» у нас асоціюється зі словами «козацтво», «історія». І недарма, бо історія козацтва пов’язана з нашим краєм. Хто ж такі козаки.

  1. Повідомлення учня.   

Міжпредметні зв’язки: історія.

 

4. Творча робота за створеним асоціативним кущем.

  •     Вставте 2 із підібраних слів у речення про українське козацтво, щоб вони виступали у ролі звертань. Поясніть розділові знаки.
  •     Фонетична розминка.

Написати транскрипцію: Україна, батьківщина.

 

5. Робота з текстом.

Визначити слова, граматично не пов’язані з реченням. У виділеному реченні підкреслити члени речення.

І варіант. Виписати речення зі вставними словами. Розставити розділові знаки.

ІІ варіант. Виписати речення із звертаннями. Розставити розділові знаки.

     Зустріч у бібліотеці

  • Добрий день, друже!
  • Радий тебе бачити, Олегу. Що тебе привело до бібліотеки?
  • imagesМені потрібно було дізнатися, як історія українського козацтва пов’язана з нашим містом. На щастя, я знайшов ці відомості.
  •  Мабуть, їх не так багато? Чи, можливо, зовсім немає?
  • Звичайно, ти помиляєшся, Сергію. Саме у Бердичеві воювали козаки. Коли в Україні почалася визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького, загони повстанців на чолі з Максимом Кривоносом 1648 року визволили містечко від поляків, зруйнувавши при цьому монастир Босих Кармелітів.  Протягом усієї війни, уяви собі, в Бердичеві стояв козацький гарнізон.
  • Цікаво розповідаєш, юний козаче.
  • На жаль, я не козак. Але хотів би стати таким же сміливим, як справжній запорожець.
  • Визначити групи вставних слів, види звертань.
    •        У якій формі побудований текст? (Діалог)
    •        Лексична робота.

 ГАРНІЗОН, у, чол. Військові частини, розташовані постійно або тимчасово в якому-небудь населеному пункті, в укріпленому районі.

  • Перегляд відеоролика «День українського козацтва у Бердичеві».

 

6.  Фізкультхвилинка - козацька розминка.

 Раз - два - голова,

 Щоб трималася на в’язах,

 Ми тренуємо всі м’язи.

 Три - чотири, руки в ділі -

 Раз кулак, два кулак -

 Бий сильніше козак.

 Щоб триматись на коні,

 Треба ноги нам міцні,

 Сильні ноги, дужі ноги -

 Не злякаються дороги.

 Підем разом у присядку.

 Це найкраща зарядка.

  1.   Моделювання речень.

Поставити подані словосполучення та слова у формі кличного відмінка. Введіть їх у речення (зв’язний текст).

Варіант І

Безстрашний вояк - … ;

славний козак - … ;

шановний добродій - … .

 Варіант ІІ

Відчайдушний побратим - … ;

пан - … ;

вільний чоловік -….

 

 

Супроводжуюче повторення: чергування приголосних звуків;

іменні словосполучення.

  • Знайдіть зайве. Що об’єднує решту словосполучень? (Поширені / непоширені звертання.)

 

  1.   Робота у групах.

 

І група.

Пунктуаційне редагування.

Прочитати речення. У яких реченнях виділені слова є вставними, у яких – членами речення? Розставте потрібні розділові знаки.

 Сучасним українським козацтвом можуть називатись сучасні громадські організації в Україні та поза її межами, метою яких є відродження традиційних козацьких цінностей, плекання історичної пам'яті. Кажуть в Україні діє приблизно 800 козацьких громадських організацій. Може вони збережуть згадки про наше минуле?  Сучасні козаки кажуть: «Не забуваймо традиції, цінуймо свою історію!»

  • Підкреслити головні і другорядні члени у виділеному реченні, визначити способи їх вираження.

 

ІІ група.

Кодоване редагування.

 

Відредагуйте текст. Назвіть вид пунктограми, скориставшись цифрами-кодами: 1 — кома між однорідними членами; 2 — двокрапка при узагальнювальному слові в реченні з однорідним членами; 3 — кома при звертанні; 4 — знак оклику при звертанні; 5 — виділення комами вставних слів.

 

1. Образ козака у мене завжди пов'язувався із кращими рисами: мужністю, сміливістю, молодецьким завзяттям. 2. Козаки, звичайно, були патріотами у повному розумінні цього слова. 3. Запорожці говорили: «Побратими! За рідний край треба битись без пощади!» 4. Козаки загартовували свій дух, вдосконалювалися у володінні зброєю. 5. Безумовно, вмерти заради великої справи кожен славний воїн вважав за честь. 6.Українці, шануймо пам'ять про славне козацтво.

 

Ключ:

№ реч.  

Код. число

1

2

2

5

3

4

4

1

5

5

6

3

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Робота біля дошки.

Об’єднайтесь у групи і опрацюйте речення за планом:

1). Запис речення на дошці.

46_1(6)2). Розділові знаки.

3). Частини мови.

4). Члени речення.

5). Характеристика речення.

І група

Всіх ворогів вони долали,

Всі землі наші зберегли,

Завжди від лиха захищали

І гордо волю нам несли!

ІІ група

За честь і гідність України,

За волю, правду і добро

Вони боролись щохвилини,

Перемагали люте зло!

 

Робота в парі

Усне малювання. Побудуйте зв’язне висловлювання зі вставними словами за ілюстрацією.

 

ІV. Підсумок уроку.

Бліц-опитування по ланцюжку.

Перший учень ставить коротке питання другому. Другий - третьому, і так до останнього учня. Час на відповідь - кілька секунд, учитель має право зняти питання, яке не відповідає темі або недостатньо коректне.

V. Домашнє завдання.

Вправа 143 (Виконайте усний синтаксичний розбір речень. Розбір двох з них запишіть).

* Виписати з художньої літератури речення:

1) просте неускладнене;

2) просте з однорідними членами;

3) із звертанням;

4) зі вставним словом чи словосполученням. Зробити синтаксичний розбір двох на вибір.

**Скласти зв’язний текст про козацтво, використавши звертання і вставні слова. Зробити синтаксичний розбір одного речення.

docx
Додано
13 лютого 2023
Переглядів
1254
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку