ТЕМА. Звертання та вставні слова. Синтаксичний розбір речення.
Мета: закріпити знання про звертання, вставні конструкції;
розвивати навики вживання розділових знаків у реченнях, ускладнених звертаннями і вставними словами, словосполученнями, інтонування таких речень, навики синтаксичного розбору речення; розвивати зв'язне мовлення, логічне й образне мислення;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рідної землі, її історії.
Правопис: кома при звертаннях і вставних словах.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Фонетика: транскрипція слів.
Лексикологія: засвоєння нових слів, робота з тлумачним словником.
Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації в реченнях із звертаннями і вставними словами.
Синтаксис: повторення відомостей про текст, синтаксичний розбір речення.
Міжпредметні зв’язки: історія.
Обладнання: таблиця, роздатковий матеріал(картки), підручник, ілюстрації, слайди.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент „Спіймай мій настрій”.
Дітям пропонується попрацювати в парі і домовитися, хто почне свої дії першим.
Діти виконують дії, які називає учитель.
ІI. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
ЗНАТИ: теоретичний матеріал про звертання, вставні слова.
УМІТИ: знаходити вставні слова, звертання у реченні, тексті, використовувати їх в усному та писемному мовленні, правильно ставити розділові знаки у реченнях із звертаннями та вставними словами, робити синтаксичний розбір простого речення.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Лінгвістичне повідомлення за опорною схемою (за варіантами).
Доповнити власними прикладами.
І ВАРІАНТ |
ІІ ВАРІАНТ |
Звертання – це …, які називають… |
Вставні слова – це …, які виражають … |
Вони виражаються … |
Вставні слова … членами речення. |
Звертання …членом речення. |
Вставне слово на письмі … |
В усному мовленні… |
Слова … вставними не бувають. |
На письмі звертання … |
Можуть бути або не бути вставними слова … |
Звертання, яке складається з двох і більше слів … |
|
ІІІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.
Лексична робота.
Батьківщина 1. Рідний край; місце народження когось; переносно – місце виникнення чогось; в урочистому вживанні пишеться з великої літери. – Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину (В.Симоненко).
Батьківщина 2. Спадщина від батьків, спадковий маєток. – Чи не схотілося тобі, Даниле, під старість літ позбутись батьківщини, як позбувся Микита, та піти з торбою? (А.Кащенко)
2. Слово вчителя.
Як бачимо, поняття «рідний край» у нас асоціюється зі словами «козацтво», «історія». І недарма, бо історія козацтва пов’язана з нашим краєм. Хто ж такі козаки.
Міжпредметні зв’язки: історія.
4. Творча робота за створеним асоціативним кущем.
Написати транскрипцію: Україна, батьківщина.
5. Робота з текстом.
Визначити слова, граматично не пов’язані з реченням. У виділеному реченні підкреслити члени речення.
І варіант. Виписати речення зі вставними словами. Розставити розділові знаки.
ІІ варіант. Виписати речення із звертаннями. Розставити розділові знаки.
Зустріч у бібліотеці
ГАРНІЗОН, у, чол. Військові частини, розташовані постійно або тимчасово в якому-небудь населеному пункті, в укріпленому районі.
6. Фізкультхвилинка - козацька розминка.
Раз - два - голова,
Щоб трималася на в’язах,
Ми тренуємо всі м’язи.
Три - чотири, руки в ділі -
Раз кулак, два кулак -
Бий сильніше козак.
Щоб триматись на коні,
Треба ноги нам міцні,
Сильні ноги, дужі ноги -
Не злякаються дороги.
Підем разом у присядку.
Це найкраща зарядка.
Поставити подані словосполучення та слова у формі кличного відмінка. Введіть їх у речення (зв’язний текст).
Варіант І
Безстрашний вояк - … ;
славний козак - … ;
шановний добродій - … .
Варіант ІІ
Відчайдушний побратим - … ;
пан - … ;
вільний чоловік -….
Супроводжуюче повторення: чергування приголосних звуків;
іменні словосполучення.
І група.
Пунктуаційне редагування.
Прочитати речення. У яких реченнях виділені слова є вставними, у яких – членами речення? Розставте потрібні розділові знаки.
Сучасним українським козацтвом можуть називатись сучасні громадські організації в Україні та поза її межами, метою яких є відродження традиційних козацьких цінностей, плекання історичної пам'яті. Кажуть в Україні діє приблизно 800 козацьких громадських організацій. Може вони збережуть згадки про наше минуле? Сучасні козаки кажуть: «Не забуваймо традиції, цінуймо свою історію!»
ІІ група.
Кодоване редагування.
Відредагуйте текст. Назвіть вид пунктограми, скориставшись цифрами-кодами: 1 — кома між однорідними членами; 2 — двокрапка при узагальнювальному слові в реченні з однорідним членами; 3 — кома при звертанні; 4 — знак оклику при звертанні; 5 — виділення комами вставних слів.
1. Образ козака у мене завжди пов'язувався із кращими рисами: мужністю, сміливістю, молодецьким завзяттям. 2. Козаки, звичайно, були патріотами у повному розумінні цього слова. 3. Запорожці говорили: «Побратими! За рідний край треба битись без пощади!» 4. Козаки загартовували свій дух, вдосконалювалися у володінні зброєю. 5. Безумовно, вмерти заради великої справи кожен славний воїн вважав за честь. 6.Українці, шануймо пам'ять про славне козацтво.
Ключ:
№ реч. |
Код. число |
1 |
2 |
2 |
5 |
3 |
4 |
4 |
1 |
5 |
5 |
6 |
3 |
Об’єднайтесь у групи і опрацюйте речення за планом:
1). Запис речення на дошці.
2). Розділові знаки.
3). Частини мови.
4). Члени речення.
5). Характеристика речення.
І група
Всіх ворогів вони долали,
Всі землі наші зберегли,
Завжди від лиха захищали
І гордо волю нам несли!
ІІ група
За честь і гідність України,
За волю, правду і добро
Вони боролись щохвилини,
Перемагали люте зло!
Робота в парі
Усне малювання. Побудуйте зв’язне висловлювання зі вставними словами за ілюстрацією.
ІV. Підсумок уроку.
Бліц-опитування по ланцюжку.
Перший учень ставить коротке питання другому. Другий - третьому, і так до останнього учня. Час на відповідь - кілька секунд, учитель має право зняти питання, яке не відповідає темі або недостатньо коректне.
V. Домашнє завдання.
Вправа 143 (Виконайте усний синтаксичний розбір речень. Розбір двох з них запишіть).
* Виписати з художньої літератури речення:
1) просте неускладнене;
2) просте з однорідними членами;
3) із звертанням;
4) зі вставним словом чи словосполученням. Зробити синтаксичний розбір двох на вибір.
**Скласти зв’язний текст про козацтво, використавши звертання і вставні слова. Зробити синтаксичний розбір одного речення.