Іван Франко. Збірка поезій "Зів"яле листя"

Про матеріал
Тема: Іван Франко. Збірка поезій "Зів"яле листя". ця розробка уроку для 10 класу стане Вам гарною допомогою при підготовці до уроку!
Перегляд файлу

Тема : Збірка інтимної лірики І.Я.Франка «Зів’яле листя». Місце збірки серед шедеврів світової інтимної лірики.

Мета: ознайомити учнів з ідейно – художнім змістом збірки «Зів’яле листя», надати школярам можливість сприяти І.Франка не тільки як геніального поета та громадського діяча, а й людини, яка кохає, страждає, шукає в житті справжнього кохання; розвивати вміння аналізувати та коментувати прочитане, навички виразного читання поезій, збагачувати словниковий запас учнів; сприяти вихованню естетичних смаків, утверджувати доброту, милосердя, красу і щирість почуттів.

Обладнання: портрети жінок, яких кохав І.Франко, портрети митця в різні роки його життя, збірка «Зів’яле листя», повість – есе   Р.Горака «Тричі мені являлася любов», аудіо запис пісень на слова І.Франка.

Тип уроку: комбінований

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  1.               Звучить пісня на слова І.Франка.
  2.               Слово вчителя

Тема кохання  - вічна, її не оминув жоден поет. Не став винятком й Іван Франко. Саме на його слова написана пісня, яку ми щойно прослухали. Ще за часі Радянського Союзу ми звикли чути і говорити, що І.Франко – це поет – борець, каменяр, вічний революціонер, який «мусив лупити важким кайлом по скалі», це «проводир мас», а отже не мав права піддаватись мінорним  настроям. Але чомусь всі забували, що в першу чергу він був людиною, яка також бажала звичайного людського щастя, мріяла кохати та бути коханим, врешті решт , він також мав право помилятись, закохуватись… Сьогодні ми відкинемо всі шаблони і привідкриємо завісу особистого життя Івана Франка. Допоможе нам  у цьому повість – есе Р.Горака «Тричі мені являлася любов».

Доля Франка склалася так, що його тричі брало у полон це одне з найсильніших почуттів людини.  Але жодного разу він не пізнав великого щастя, поряд з його коханням йшли сум та туга. У листі до А. Кримського він писав : «значний вплив на моє життя, а, значить, також на мою літературу мали зносини мої з жіноцтвом...». Ольга Рошкевич,, Юзефа Дзвонковська, Уляна Кравченко, Климентина Попович, Ольга Білецька, Целіна Журовська, Ольга Хоружинська…Кожна з них залишила слід у житті митця, але були три , які найдорожчі: «одна несміла, як лілея біла» - Ольга Рошкевич, «явилась друга – гордая княгиня» - Юзефа Дзвонковська, «явилась третя – женщина чи звір» - Целіна Журовська. Була ще четверта – жінка, котра була поруч – Ольга Хоружинська : « З теперішньою моєю жінкою я оженився без любові , а з доктрини, що треба оженитись з українкою, і то більш освіченою, курсисткою..»

  1.               Вчитель або учень декламує поезію «Тричі мені являлася любов».
  2.               Слово вчителя

Про своє особисте життя І.Франко розповів у поетичній збірці «Зів’яле листя» : «Хвилини, в котрих я любив… були, може, найкращі в моїм житті – жаль тільки, що були це заразом хвилини найтяжчого болю, якого я досі зазнав, а не в радості.

Михайло Коцюбинський писав: « Людина, яка б вона сильна не була, не може жити самою боротьбою, самими громадянськими інтересами. У Франка є прекрасна річ – лірична драма «Зів’яле листя». Саме такі легкі, ніжні вірші, з такою широкою гамою почуттів і розуміння душі людської, що, читаючи їх, не знаєш , кому од доти перевагу: чи поетові боротьби, чи поетові – лірикові, співцеві кохання і настроїв…Франко – лірик високої проби, і його ліричні твори просяться часто в музику».

  1.               Робота зі словником літературознавчих термінів

Інтимна лірика – різновид лірики, який відтворює внутрішні почуття людини – емоції, переживання, мрії.

Ліричний герой – це образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів. Ліричний герой не обов’язково тотожний з автором. Через нього автор або передає власні почуття, або просто відображає переживання певної якості.

Автобіографічний мотив – творче переосмислення певних фактів біографії автора.

  1. Створення «візитівки» збірки.

-       Назва збірки – «Зів’яле листя».

-       Час створення – 1886 -1896 рр.

-       Підзаголовок, жанр збірки  – «Лірична драма».

-       Композиція: збірка складається з трьох частин або «жмутків». Кожен «жмуток» складається із 20– ти творів, перший завершується ще й епілогом.

-       Тема збірки – глибока душевна трагедія ліричного героя, викликана подіями особистого та громадського життя. У поезіях першого жмутку» є вірші з громадянськими мотивами, але переважає скорботна інтимна лірика. Поезії  другого «жмутку» оспівують не лише кохання, а й чарівну красу природи. Провідний мотив поезій третього «жмутка» - пекельні переживання героя, спричинені нещасливим коханням.

-       Головна думка – життя скороминуче, а кохання - вічне. Збірка – гімн палкому коханню, одному з найкращих людських почуттів.

-       Значення збірки – шедевр світової поезії.

-       Автор про власний твір : « Ліричні пісні «Зів’ялого листя» найсуб’єктивніші з усіх, що з’явилися у нас із часу автобіографічних поезій Шевченка, але найбільш об’єктивні у способі складного людського чуття».

  1.          Передісторія створення збірки

У 1896 р. вийшла збірка «Зів’яле листя», яка ще й досі викликає дискусії серед франкознавців. Причиною цих дискусій є сам автор, який до першого видання у вигляді передмови  додав  щоденник юнака, що помер через нерозділене кохання. Пізніше ( 1911 р. – друге видання збірки)  Франко говорив, що ніякого щоденника не було, це літературна містифікація, а всі поезії його власні. Постало питання : чи існував цей щоденник взагалі? Але дослідниця і письменниця Уляна Кравченко підтвердила, що щоденник таки був. Нібито це був щоденник хлопця, що був закоханий у неї – 20 річного вчителя Супруна. Після її відмови одружитися, він надіслав їй любовного листа – цей щоденник, а сам десь зник. Чи справді був самогубцею – невідомо. Коли цей щоденник потрапив до рук Франка, то він зробив запис: «Серце страсті рвуть на часті. Хто позаздрить цій напасті?»

Отже, вирішення питань, які стосуються щоденника, потребує серйозної  наукової розвідки.

  1. Обговорення фактів біографії І.Франка, які лягли в основу збірки.

А) Повідомлення учня про Ольгу Рошкевич

Б) Повідомлення учня про Юзефу Дзвонковську

В) Повідомлення учня про Целіну Журовську

Г) Повідомлення учня про Ольгу Хоружинську.

 

  1. Виразне читання та аналіз поезій другого жмутка

А) «Ой ти, дівчино, з горіха зерня»

-  Який образ змальовує автор ? якою має бути дівчина « з горіха зерня»?

-  У чому причина страждань ліричного героя?

-  Який автобіографічний мотив ви бачите в поезії?

-  Як ліричний герой ставиться до коханої, не зважаючи на її байдужість?  Як це його характеризує?

-  Намалюйте словесний портрет коханої дівчини, користуючись текстом вірша?

-  Які художні засоби, прийоми властиві даній поезії? ( пісенний паралелізм, порівняння, антоніми, римування – морфологічні рими, анафора)

Б) «Чого являєшся мені у сні»

-  Знайдіть у вірші відгомін декадентських настроїв, притаманних поезії к.ХІХ – п.ХХ ст..( песимізм, занепад, руйнація звичного світу)

- Який факт особистого життя поета міг укупі з іншими спричинити подібні настрої?

- Чому історія кохання ліричного героя відбувається під час сну:

 - Про що свідчить прохання ліричного героя до коханої з’являтись до нього у сні?

- Намалюйте словесний портрет дівчини, користуючись текстом вірша.

- Які художні засоби, прийоми властиві даній поезії? ( епітети, риторичні запитання, рима з анафорою, асонанс, алітерація).

В) «Хоч ти не будеш цвіткою цвісти»

-  Намалюйте «портрет» душі коханої дівчини ліричного героя.

- Які художні засоби  використав поет для змалювання портрету коханої?.

ІІІ. Систематизація та узагальнення вивченого

1. Обговорення поезії «Тричі мені являлася любов»

- Намалюйте словесний портрет героїнь поезії.

- Чи можна з тих рис, що мають героїні , створити узагальнений образ жінки?

- Чи можна поезію «Тричі мені являлася любов» та всю збірку вважати автобіографічною?

- Чому автор особисто назвав збірку ліричною драмою? Чи не була це його життєва драма?

ІУ.  Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон»

-  Я хочу прочитати всі вірші збірки «Зів’яле листя», тому що…

-  Найбільше враження на мене справила поезія…

-  Ліричний герой збірки навчив мене…

У. Заключне слово вчителя

Розгорніть попіл із зотлілого листя і в тихому шарудінні знайдіть тиху скаргу:

Я не тебе люблю, о ні.

Люблю я власну мрію,

Що там у серденьку на дні

Відмалечку лелію..

О ні. Тут немає нічого зів’ялого. Тут кожен листочок береже красу давнього розквітлого гаю, що видавався раєм на землі. Правда, контури цих листочків знищені, обпалені любов’ю, - і хіба не від цього горе ще більше? Він сам признався, що саме це горе не міг втопити в широкім морі, бо вже в криниці, на дні, йому вигравала зірниця, -  далека, небесна, недосяжна…Колись в юності він побачив, як йому здалося, щастя. Потім він вперто шукав його знову. А його не було. І от тепер воно знову промайнуло перед ним казковим корабликом з пурпуровими вітрилами. Він кинувся, але виявилось, що все це лише примара, ілюзія. Ця ілюзія ще більше загострила його біль, а він не знав, як втишити цей біль. Він навіть сам собі не міг дати відповіді на питання, чи любов є добром, чи злом. Не міг. Він любив і був людиною:

А як десь хтось мене згада,

Най тінь найменша не сіда

На вид твій, квітко зів’яла!

І не блідній, і не дрожи,

А спокійнісінько скажи: «Ні, я його не знала!»

УІ. Домашнє завдання

  1.               Вивчити напам’ять вірш «Чого являєшся мені у сні?»
  2.               Підготувати загальну характеристику збірки «Мій Ізмарагд».

 

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
20 квітня
Переглядів
215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку