Урок з української літератури 10 клас
Тема. І. Карпенко-Карий. Трагікомедія «Мартин Боруля». Підміна особистих цінностей міфічними уявленнями про краще життя. Причини та наслідки поведінки персонажів.
План уроку Тип уроку : урок філософсько-психологічного дослідження
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. (30 сек) Привітання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Введення в урок. Подивіться, серце людини маленьке. Як кулачок. Воно розміщається у грудній клітині. Десь там розташована і душа. Коли людина чинить неправильно, її душа болить, чим і сигналізує до розуму.
«Душа людини вчить її», - саме такий епіграф я обрала для сьогоднішнього уроку, бо на 40 хвилин ми зануримося у таємничий світ людських душ - душ персонажів драми Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля».
Розгорніть, будь ласка, зошити. Запишіть тему уроку. (1хв 30 сек) І. Карпенко-Карий. Трагікомедія «Мартин Боруля». Підміна особистих цінностей міфічними уявленнями про краще життя. Причини та наслідки поведінки персонажів.
Проговорювання очікуваних результатів (30 сек) Очікувані результати учнів:
Отже, якщо ви готові, ми починаємо занурення.
|
|
ІІІ. Основний зміст роботи
І. Бліц-опитування (30 сек)
Поки що ми не дуже глибоко, пропоную вам пограти зі мною у бліц-гру. Вона складається з трьох питань, на які потрібно встигнути відповісти протягом 1 хвилини. Готові? Тож почнемо. Питання перше. Уявити, що ви екскурсовод. Вам потрібно протягом хвилини розповісти про Івана Карпенка-Карого.
Питання друге. Ви літературний критик. Перекажіть протягом 1 хвилини зміст трагікомедії «Мартин Боруля».
Питання третє. Ви учень 10 класу. Намалюйте схему персонажів твору.
ІІ. Фейковий диктант. (1 хв 30 сек) Занурюємося глибше. Наступний вид роботи – фейковий диктант. Достаньте, будь ласка, картки із зошита. Пригадаймо, яку картку підіймаєте, коли чуєте правду? (зелену). А коли чуєте фейк? (помаранчеву).
ІІІ. Відеострічка. (4 хв) Далі я пропоную вам за фрагментом кінострічки «Мартин |
|
Боруля» відгадати, про що йдеться в уривку та кого з персонажів ви побачили. Ми з вами відновили у пам’яті сюжет, персонажів твору. А далі попрацюємо в групах. Проведемо словникову роботу з тими поняттями, без яких неможливо аналізувати жодний твір.
ІV. Словникова робота. Робота в групах (4 хв) Об’єднаймося у три групи. Кожна група отримує завдання. 1 – визначити і записати у зошит рід та жанр «Мартина Борулі». Пояснити відповідь. 2 – визначити і записати у зошиті тему твору. 3 – визначити і записати у зошиті ідею твору. Рід – драма. Жанр – трагікомедія Трагікомедія. Трагікомічне світобачення пов'язане з відчуттям відносності існуючих критеріїв життя, абсурдності буття, відмовою від моральних абсолютів, непевності в духовних цінностях. Водночас трагічно і комічно вияскравлює одні й ті самі явища, при цьому трагічне і комічне взаємно посилюються, а співчуття автора до одного персонажа суперечить співчуттю до іншого.
Тема – зображення нестримного потягу багатих селян дорівнятися у своєму статусі до міщанства або дворянства.
Ідея – викриття бюрократизму й судової системи, заснованої на хабарництві; Засудження підміни особистісних цінностей становою належністю.
ІV. Вернісаж персонажів.
Перша анкета, яку ми прослухаємо, це Микола – наречений Марисі. Дайте, будь ласка, характеристику Миколі. Анкета Миколи (учень доповідає) (Чесний, порядний, любить Марисю, не піддається на умови батька одружитися з іншою дівчиною, працює у свого батька) Чому Миколо на припускається думки одружитися з іншою? (1хв 30 сек) |
|
Переходимо до іншого персонажа. Це Націєвський. Анкета Націєвського (учень доповідає) (самозакоханий, жалюгідний, панок із вдачею боягуза; своїми невдалими спробами сподобатися будь-якій дівчині та кумедною мовою викликає лише огиду) Який вчинок Націєвського? Причина? (1 хв 30 сек) Не звик брати на себе відповідальність. Анкета Палажки (учень доповідає)
(не має своєї думки, дуже любить свого чоловіка та дітей, не може самостійно прийняти рішення) Чому Палажка підтримувала і Марисю, і свого чоловіка? (1 хв 30 сек)
І ми занурюємося ще глибше і дійшла черга до Марисі – дочки Мартина Борулі. Анкета Марисі (учень доповідає)
Прослухавши цю анкету, що ми можемо сказати про Марисю? (Добра, відверта, щира, любить і своїх батьків, і Миколу)
Робота в парах. За допомогою телефонів відсканувати QR-коди та прочитати фразу. Якраз для нашої Марисі жених, а за придане нехай не турбується (3 хв)
Наступного персонажа спробуйте відгадати за цитатою «Кожен повинен займатися тою справою, до якої він має нахили та здібності». Зв'язок з Григорієм Сковородою.
Анкета Степана (учень доповідає) (Хитрий, брехливий, безвольний, не має уявлення, що таке справжня дружба) Чому Степан так поводився? (1 хв 30 сек)
Анкета Трандалєва (учень доповідає) Він сам про себе все сказав. Поміркуймо. Трандалєв – це підприємець? Доведіть. А чи легко підприємцю втрачати свої кошти?
|
|
Дослідження «Я - підприємець» Проведемо дослідження У вас 2 клієнти. На одному ви заробляєте 2443 грн на місяць та по 2000 грн двічі на рік преміальних. Другий клієнт приносить вам чистий прибуток – 3018 грн на місяць. Ві нього ви отримуєте преміальні один раз на рік у розмірі 1000 грн. Вам потрібно відмовитися від одного клієнта. Хто це буде? 33316 грн на рік – перший клієнт. 37216 грн на рік – другий клієнт. Відмовитися потрібно від першого клієнта. Так, підприємець – це непогано, але ж він повинен думати не тільки про власний достаток, а ще про що? (Учні відповідають) (5 хв)
І нарешті найголовніший персонаж нашого твору – Мартин Боруля. Анкета Мартина Борулі (учень доповідає)
Охарактеризуйте, будь ласка, цього персонажа. (Учні дають характеристику)
Група учнів провела опитування вчителів школи. Питання було таким: Чи поступилися б ви своїми принципами або принципами своєї родини заради високої посади?
Всього було опитано 20 учителів. Результати анкетування на екрані. (4 хв)
V. Підведення підсумків.
Метод мікрофон. Продовжити одне з речень
VІ. Домашнє завдання. Опрацювати цитати з твору. Підготуватися до написання контрольного твору. |
|