Тема уроку. Іван Котляревський «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки.
Мета уроку. Навчити учнів характеризувати образи п'єси; на образі Наталки з'ясувати поняття української жінки, визначити кращі притаманні їй риси, розкрити роль народної творчості у п'есі; розвивати мовлення, уміння відстоювати людську гідність, власні принципи, усвідомлення можливості вибороти власне щастя; виховувати високі естетичні почуття, формувати активну життєву позицію учнів.
Тип уроку. комбінований урок
Обладнання: тексти п'єси «Наталка Полтавка»
Тема уроку. Іван Котляревський «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки.
Мета уроку. Навчити учнів характеризувати образи п’єси; на образі Наталки з’ясувати поняття української жінки, визначити кращі притаманні їй риси, розкрити роль народної творчості у п’есі; розвивати мовлення, уміння відстоювати людську гідність, власні принципи, усвідомлення можливості вибороти власне щастя; виховувати високі естетичні почуття, формувати активну життєву позицію учнів.
Тип уроку. комбінований урок
Обладнання: тексти п’єси «Наталка Полтавка»
Бути коханим – це більше, ніж бути багатим,
бо бути коханим – значить бути щасливим.
Клод Тільє
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Американський психолог Дейл Карнегі у своїй книзі «Как приобретать друзей и оказывать влияние на людей» описує багато різних емоцій. Ось опис однієї з них:
«Вона нічого не варта, та багато дає.
Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує.
Вона триває мить, а в пам’яті, часом, залишається назавжди.
Її неможливо купити, виростити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали!»
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
1.Цитатний диктант «Упізнай героя!»
Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться:
1. ,, Ти був бідним, любив мене – і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю” ( Петра)
2. ,, Не багата я і проста, но чесного роду, не стижуся прясти, шити і носити воду” ( Наталка)
3. Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку:,, Золото не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою”( Виборний Макогоненко)
4. Він , понадіявшись на своє багатство, зачав знакомитись не з рівнею; зачав, бач, заводоти бенкет з повитчиками, з канцеляристами, купцями і цехмістрами – пив, гуляв, покинув свій промисел і мало-помалу розточив своє добро”( Терпило)
5. Хто з героїв висловив думку: ,, Бідність і багатство- єсть то божа воля, з милим їх ділити- єсть щаслива доля” ( Наталка)
6. До кого звернулася Наталка з промовою:,, Я покорюсь вашій волі і для вас за першого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе...не буду ніколи плакати” ( Терпилихи)
7. Кого мав на увазі виборний, зазначаючи:,, Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався” ( Петра)
8. Чиї це слова про Наталку:,, Стара не страшна, так молода кирпу гне! Я уже їй говорив, як то кажуть, надогад- теє-то як його – так де! Ні приступу! ( Водний)
9. ,, Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тільки не здригнулася, но і другого піддержує” – хто так говорить про Наталку? ( Микола)
Отже, ми назвали всіх героїв твору. Ви їх легко впізнали за наведеними рядками. Це Наталка, Терпилиха, Петро, Микола, возний Тетерваковський, виборний Макогоненко.
2. Завдання на асоціативне мислення
Зосередьтеся і подумайте, кого із героїв п'єси Котляревського ви уявляєте, коли чуєте слова: душевність, простота, людська гідність, вірність у коханні, любов до матері, готовність до самопожертви заради неї, рішучість у боротьбі за своє щастя?
Так, звичайно, це Наталка, головна героїня п’єси, чий образ став ідеалом української жінки. Ось уже майже два століття Наталка «не старіє», а живе й полонить серця мільйонів людей.
Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: «Багато води утекло в море забуття; протягом такого довгого часу тисячі драматичних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а «Наталку» вивчили напам’ять мало не всі слухачі… Здавалось би, й «Наталці» пора спочить, а вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунать довго, довго…» І справа тут, мабуть, не лише в пісні, а й у постаті героїні. Яка ж вона, Наталка? Це ми і маємо з’ясувати на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Епіграфом до цього уроку я взяла слова французького письменника Клода Тільє:
Бути коханим – це більше, ніж бути багатим, бо бути коханим – значить бути щасливим.
Метод «Передбачення»
– Як ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається таким
епіграфом?
Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над п’єсою І.Котляревського «Наталка Полтавка». Тож тема нашого уроку «Почуття возвеличують людину.» Запишіть її в зошити.
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
Чи є трикутник кохання в п’єсі «Наталка Полтавка»? (так)
Між ким? (Наталка-Возний-Петро). Як так сталося?..
Якими словами з пісні про себе говорить Наталка?
Ой я дівчина Полтавка,
А зовуть мене Наталка
Дівка проста, не красива,
З добрим серцем, не спесива.
Найбільше багатство для мене, простої української дівчини, моє добре ім’я. Я переконана, що краще вмерти, ніж з немилим жити.
Цитатна характеристика героїні.
Як про неї говорять герої драми? Зачитайте рядки з тексту.
• «Ви пан, а я проста, ви багатий, а я бідна, ви Возний, а я простого роду»
• Возний: «Ти одна заложила єму (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже години».
• «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду».
·«Дівка проста, не красива, з добрим серцем, не спесива… Коло мене хлопці в’ються і за мене часто б’ються»
• «Моє все багатство єсть моє добре ім'я».
• Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить».
• «Лучче умерти, як з немилим жити, / Сохнуть з печалі, щодень сльози лити».
• Наталка — матері: «Я покоряюсь вашій волі і для вас за першого жениха, вам угодного, піду заміж; перенесу своє горе, забуду Петра і не буду ніколи плакати».
• Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти заміж».
• Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».
·Бідность і багатство – єсть то божа воля; з милим їх ділити – єсть щаслива доля.
·«Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулася, но і другого піддержує.»
·«Страшно і подумать, як з немилим чоловіком весь вік жити, як нелюба миловати, як осоружного любити.»
·«Хто живе чесно і годується трудами своїми, тому і кусок черствого хліба смачніший од м’якої булки, неправдою нажитої».
·«…Живемо і маємося, як горох при дорозі: хто не схоче, той не вскубне.»
Творча робота
І в.- Чи схожа сучасна українська дівчина на героїню Котляревського?
—Наталка перед нами постає розумна, обачна, не плекає жодних ілюзій. Відмовляє «престижним» женихам, адже сім’я,кохання, шлюб для неї є найвищою цінністю. Героїня наполеглива в досягненні мети, категорична. Вона не боїться труднощів і перешкод. Все зробить для того, щоб бути з коханим Петром.
– Вперше Петро перед нами постає з ліричною піснею «Сонце низенько»
Отже яким ми бачимо Петра?
Петро — чуйний і вразливий, але не спроможний боротися за своє щастя тому, що боїться завдати коханій людині ще більших неприємностей.
Петро — релігійна людина, і це також накладає відбиток на його характер і поведінку. Вихований на кращих традиціях патріархальної сім’ї, він не хоче, щоб дівчина йшла за нього проти волі матері.
Це образ людини покірної долі.
Петро — це образ, що оповитий мінорною гамою почуття кохання у різноманітних його виявах — вірності, стражданні та самопожертві. В його характері домінують доброта, християнське смирення та всепрощення.
А яким ми бачимо Возного?
Риси характеру Наталки:
чесність і сердечна чистота;
духовна збагаченість;
працьовитість і кмітливість;
рішучість і винахідливість;
любов до матері і шанобливе ставлення до старших;
освіченість і чемність.
Риси характеру Петра:
вірність у коханні, сумлінність;
працьовитість і чесність;
щирість і великодушність;
чуйність і м’якохарактерність;
нерішучість і слабовільність;
доброта і співчутливість;
природна освіченість;
здатність до самопожертви.
Риси характеру Возного:
Возний – чиновник, лукавий, сухий у почуттях, здирник, хабарник, черствий душею.
Підсумок.
Словникова робота
(робота з тлумачним словником)
Словник пояснює зміст цього слова так: щастя — це почуття або стан найвищого повного вдоволення, сприятливий збіг обставин, талант, успіх.
Хто, на вашу думку, може бути щасливим? ( Хто прагне цього, має велику силу волі, людина не бездіяльна, ніякі відстані, час не можуть заважати закоханим бути щасливими).
V Підсумок уроку
Погоджуєтесь ви, чи ні з думкою поета Олександра Підсухи:
Щастя — не слава, не гроші…
Все це минає.
Щастя — це люди хороші,
Шана людськая.
Там, де трудніше, де важче,
Швидше знайти його вдасться.
Руки твої роботящі — ось твоє щастя!
VІ. Узагальнення вивченого
1. Проведення тестового матеріалу
1. Що, на думку возного, не є «потіхою по вступленію в законний брак»?
а) Старість; б) бідність; в) освіченість; г) пияцтво.
2. Хто із «женихів» Наталки був підканцеляристом у суді?
а) Восьмачок; б) Скоробреха; в) тахтауловський дячок; г) пан Щипавка.
3. Кому з героїв твору належить думка, що Наталці потрібно чоловіка, який «умів би хліб робити і щоб жінку свою з матір’ю годував і зодігав»:
а) Миколі; б) Петру; в) возному; г) виборному.
4. Пісня, яку виконав виборний, звертаючи увагу на те, що возному необхідно вже одружуватися?
а) «Ой під вишнею, під черешнею»; б) «У сусіда хата біла»;
в) «Всякому городу нрав і права»; г) «Дід рудий, баба руда».
5. Відмовляючи у залицянні «многим женихам», Наталка підносила їм:
а) обгорілого глека; б) обтріпану хустку; в) солоного хліба; г) печеної кабаки.
6. Прислів’я, яке використав возний у власній мові стосовно вірності Полтавки в очікуванні Петра?
а) «Лучче синиця в жмені, як журавель в небі»;
б) «Лучче живий хорунжий, як мертвий сотник»;
в) «Куди серце летить, туди й око глядить»;
г) «Силою не буть милою».
7. Що, на думку виборного, є од бога гріх, а од людей сором»?
а) Пияцтво; б) крадіжка; в) брехня; г) знущання з бідних.
8. Пісня Г. Сковороди, яку І. Котляревський переробив і використав у творі:
а) «Кто серцем чист и душею»; б) «Ой ты, птичко жолтобоко»;
в) «Голова всяка свой имеет смысл»;
г) «Всякому городу нрав и права».
9. Горпина Терпилиха повсякчас дорікає своїй дочці за:
а) лінь; б) невміння вести домашнє господарство;
в) непокірність; г) її прагнення вирушити на пошуки Петра.
10. Як Наталка охарактеризувала своє бідне життя, висловлюючись виборному?
а) «Як горох при дорозі: хто не схоче, той не вскубне»;
б) «Ніхто не віда, як хто обіда»; в) «Щи миле, то і те запостиле»;
г) «Багатство дме, а нещастя гне».
11. Хто з героїв є виконавцем пісні «Гомін, гомін по діброві»?
а) Микола; б) Петро; в) Наталка; г) виборний.
12. Виборний постійно застерігає Наталку від:
а) лихої слави про неї на селі;
б) того, що вона може умерти сідою панною;
в) необдуманого рішення щодо служби її в церкві;
г) її прагнення зустрітися з Петром.
Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.
VІI. Домашнє завдання
Записати в зошити біографію Г.Квітки-Основ’яненка. Прочитати повість «Маруся».
Урок на цьому закінчено. До побачення!