Іван Котляревський «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки

Про матеріал

Тема уроку. Іван Котляревський «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки.

Мета уроку. Навчити учнів характеризувати образи п'єси; на образі Наталки з'ясувати поняття української жінки, визначити кращі притаманні їй риси, розкрити роль народної творчості у п'есі; розвивати мовлення, уміння відстоювати людську гідність, власні принципи, усвідомлення можливості вибороти власне щастя; виховувати високі естетичні почуття, формувати активну життєву позицію учнів.

Тип уроку. комбінований урок

Обладнання: тексти п'єси «Наталка Полтавка»

Перегляд файлу

Тема уроку.  Іван Котляревський «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки.

Мета уроку.  Навчити учнів характеризувати образи п’єси; на образі Наталки з’ясувати поняття української жінки, визначити кращі притаманні їй риси, розкрити роль народної творчості у п’есі; розвивати мовлення, уміння відстоювати людську гідність, власні принципи, усвідомлення можливості вибороти власне щастя; виховувати високі естетичні почуття, формувати активну життєву позицію учнів.

Тип уроку. комбінований урок

Обладнання: тексти п’єси «Наталка Полтавка»

Бути коханим – це більше, ніж бути багатим,

бо бути коханим – значить бути щасливим.

Клод Тільє

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Американський психолог Дейл Карнегі у своїй книзі «Как приобретать друзей и оказывать влияние на людей» описує багато різних емоцій. Ось опис однієї з них:

 «Вона нічого не варта, та багато дає.

Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує.

Вона триває мить, а в пам’яті, часом, залишається назавжди.

Її неможливо купити, виростити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали!»

  • Ви здогадались, про що мова? (про усмішку)
  • Так, саме вона може залагодити конфлікт чи непорозуміння, саме вона допомагає під час знайомства чи ділової зустрічі й просто підносить настрій тим, хто її отримав, і тим, хто її подарував.
  • Подаруйте одне одному усмішку і пронесіть її через весь урок.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  • На попередніх уроках ми розпочали вивчати п’єсу І.П.Котляревського «Наталка Полтавка». Зараз перевіримо, чи уважно ви прочитали п’єсу та матеріал підручника.

1.Цитатний диктант «Упізнай героя!»
 

Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться:

1. ,, Ти був бідним, любив мене – і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю” ( Петра)

2. ,, Не багата я і проста, но чесного роду, не стижуся прясти, шити і носити воду” ( Наталка)

3. Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку:,, Золото не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою”( Виборний Макогоненко)

4. Він , понадіявшись на своє багатство, зачав знакомитись не з рівнею; зачав, бач, заводоти бенкет з повитчиками, з канцеляристами, купцями і цехмістрами – пив, гуляв, покинув свій промисел і мало-помалу розточив своє добро”( Терпило)

5. Хто з героїв висловив думку: ,, Бідність і багатство- єсть то божа воля, з милим їх ділити- єсть щаслива доля” ( Наталка)

6. До кого звернулася Наталка з промовою:,, Я покорюсь вашій волі і для вас за першого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе...не буду ніколи плакати” ( Терпилихи)

7. Кого мав на увазі виборний, зазначаючи:,, Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався” ( Петра)

8. Чиї це слова про Наталку:,, Стара не страшна, так молода кирпу гне! Я уже їй говорив, як то кажуть, надогад- теє-то як його – так де! Ні приступу! ( Водний)

9. ,, Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тільки не здригнулася, но і другого піддержує” – хто так говорить про Наталку? ( Микола)

Отже, ми назвали всіх героїв твору. Ви їх легко впізнали за наведеними рядками. Це Наталка, Терпилиха, Петро, Микола, возний Тетерваковський, виборний Макогоненко.

2. Завдання на асоціативне мислення

Зосередьтеся і подумайте, кого із героїв п'єси Котляревського ви уявляєте, коли чуєте слова: душевність, простота, людська гідність, вірність у коханні, любов до матері, готовність до самопожертви заради неї, рішучість у боротьбі за своє щастя?

Так, звичайно, це Наталка, головна героїня п’єси, чий образ став ідеалом української жінки. Ось уже майже два століття Наталка «не старіє», а живе й полонить серця мільйонів людей.

Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: «Багато води утекло в море забуття; протягом такого довгого часу тисячі драматичних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а «Наталку» вивчили напам’ять мало не всі слухачі… Здавалось би, й «Наталці» пора спочить, а вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунать довго, довго…» І справа тут, мабуть, не лише в пісні, а й у постаті героїні. Яка ж вона, Наталка? Це ми і маємо з’ясувати на сьогоднішньому уроці.

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 Епіграфом до цього уроку я взяла слова французького письменника Клода Тільє:

Бути коханим – це більше, ніж бути багатим, бо бути коханим – значить бути щасливим.

Метод «Передбачення»

– Як ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається таким

епіграфом?

    Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над п’єсою І.Котляревського «Наталка Полтавка». Тож тема нашого уроку «Почуття возвеличують людину.» Запишіть її в зошити.

 

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

  1. Вступна бесіда.
  • Сьогодні ми спробуємо розкрити тему уроку через осмис­лення внутрішнього світу персонажів драми «Наталка Полтавка», який відображається в їх вчинках, діях, словах.
  • Психологічні, портретні та мовні характеристики персонажів у тво­рі такі, що їх носіїв не можна сплутати ні з ким іншим, вони — непов­торні.
  1. Проблемна ситуація.
  • Погляньте і здогадайтесь, чому саме цю геометричну фігуру ви бачите? З чим вона у вас асоціюється? (трикутник кохання)

Чи є трикутник кохання в п’єсі «Наталка Полтавка»? (так)

Між ким?  (Наталка-Возний-Петро). Як так сталося?..

  • Кого з героїв п’єси Котляревського ви уявляєте, коли чуєте слова: душевність, простота, вірність, людська гідність?

Якими словами з пісні про себе говорить Наталка?

Ой я дівчина Полтавка,
А зовуть мене Наталка
Дівка проста, не красива,
З добрим серцем, не спесива.

Найбільше багатство для мене, простої української дівчини, моє добре ім’я. Я переконана, що краще вмерти, ніж з немилим жити.

 

Цитатна характеристика героїні.

  • Через що страждає героїня твору? (матеріальна незабезпеченість стає причиною її трагічного становища. Через свою бідність вона не має права на вибір, змушена відмовитися від коханого Петра і дати згоду  на одруження за розрахунком з нелюбою їй людиною. Глибоке і вірне почуття до Петра спонукає її за всіх умов залишитися вірною коханому; любов до матері, почуття обов’язку перед нею вимагають зрадити Петра.
  • Яким вбачає для себе Полтавка майбутнє родинне життя? (Наталка створила свій ідеал родинного щастя: «жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати одне одному», її не  страшать ні важка праця, ні бідність. Вона згодна весь вік не знати ніяких розкошів, аби вік звікувати з коханим)
  •  Що свідчить про чесність і порядність коханої Петра? (Чес­ність, безкорисливість Наталки з найбільшою силою проявляються і тоді, коли Петро віддає їй свої, зароблені тяжкою працею, гроші. Вона відмовляється від них, бо їй потрібно  щастя, а не гроші)
  • Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя? ( Вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде на неї дивитися з презирством і обходитися з неповагою, перетворить її на кріпачку. Одруження з Возним для Наталки означає поневолення, а одруження з Петром — вільність)
  • Які риси характеру Наталки допомагають їй у боротьбі за своє щастя? (   Рішуча, щира, мужня, вона прямо і відверто заявляє про своє небажання зв’язати долю із нелюбом, висловлює свої погляди, захищає і відстоює їх, підкидаючи все, що стоїть на її шляху. )

Як про неї говорять герої драми? Зачитайте рядки з тексту.

• «Ви пан, а я проста, ви багатий, а я бідна, ви Возний, а я про­стого роду»

• Возний: «Ти одна заложила єму (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже го­дини».

• «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду».

·«Дівка проста, не красива, з добрим серцем, не спесива… Коло мене хлопці в’ються і за мене часто б’ються»

• «Моє все багатство єсть моє добре ім'я».

• Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху до­чкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукоділь­ниця; себе і матір свою на світі держить».

• «Лучче умерти, як з немилим жити, / Сохнуть з печалі, що­день сльози лити».

• Наталка — матері: «Я покоряюсь вашій волі і для вас за першого жениха, вам угодного, піду заміж; перенесу своє горе, забуду Петра і не буду ніколи плакати».

• Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти заміж».

• Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».

·Бідность і багатство – єсть то божа воля; з милим їх ділити – єсть щаслива доля.

·«Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулася, но і другого піддержує.»

·«Страшно і подумать, як з немилим чоловіком весь вік жити, як нелюба миловати, як осоружного любити.»

·«Хто живе чесно і годується трудами своїми, тому і кусок черствого хліба смачніший од м’якої булки, неправдою нажитої».

·«…Живемо і маємося, як горох при дорозі: хто не схоче, той не вскубне.»

Творча робота

І в.- Чи схожа сучасна українська дівчина на героїню Котляревського?

  1. Підсумок учителя

Наталка перед нами постає розумна, обачна, не плекає жодних ілюзій. Відмовляє «престиж­ним» женихам, адже сім’я,кохання, шлюб для неї є найвищою цінністю. Героїня наполеглива в досягненні мети, катего­рична. Вона не боїться труднощів і перешкод. Все зробить для того, щоб бути з коханим Петром.

– Вперше Петро перед нами постає з ліричною піснею «Сонце низенько»

 

Отже яким ми бачимо Петра?

Петро — чуйний і вразливий, але не спроможний боротися за своє щастя тому, що боїться завдати коханій людині ще більших неприємностей.

Петро — релігійна людина, і це також накладає відбиток на його характер і поведінку. Вихований на кращих традиціях патріархальної сім’ї, він не хоче, щоб дівчина йшла за нього проти волі матері.

Це образ людини покірної долі.

Петро — це образ, що оповитий мінорною гамою почуття кохання у різноманітних його виявах — вірності, стражданні та самопожертві. В його характері домінують доброта, християнське смирення та всепрощення.

 

А яким ми бачимо Возного?

  • Як ви думаєте, любов Возного до Наталки — почуття щире чи корисливе? Довести думку.

 

Риси характеру Наталки:

чесність і сердечна чистота;

духовна збагаченість;

працьовитість і кмітливість;

рішучість і винахідливість;

любов до матері і шанобливе ставлення до старших;

освіченість і чемність.

 

Риси характеру Петра:

вірність у коханні, сумлінність;

працьовитість і чесність;

щирість і великодушність;

чуйність і м’якохарактерність;

нерішучість і слабовільність;

доброта і співчутливість;

природна освіченість;

здатність до самопожертви.

 

Риси характеру Возного:

Возний – чиновник, лукавий, сухий у почуттях, здирник, хабарник, черствий душею.

  • У кого з героїв дістало мужності розв’язати цей трикутник кохання? (Наталці)

Підсумок.

  • Охарактеризувавши героїв п’єси, ми переконалися в тому, що справжнє почуття любові возвеличило їх: Наталці надало сили і впевненості, Петра навчило жертвувати в ім’я благополуччя іншого, а Возного змусило вперше в житті зробити добре діло.
  • Отже, давайте пригадаємо епіграф уроку.
  • Чи допомогло багатство Возному в коханні? (ні)
  • А що принесло взаємне кохання Наталці та Петрові? (щастя)
  • А що ж це таке — щастя?

Словникова робота

(робота з тлумачним словником)

Словник пояснює зміст цього слова так: щастя — це почуття або стан найвищого повного вдоволення, сприятливий збіг обставин, та­лант, успіх.

  • Тож давайте подумаємо, в ім’я чого жертвує Наталка своїм щас­тям? (В ім’я спокійної старості матері.)
  • Чи поділяєте ви погляд Горпини Терпилихи, що в злиднях щастя немає?

 Хто, на вашу думку, може бути щасливим? ( Хто прагне цього, має велику силу волі, людина не бездіяльна, ніякі відстані, час не можуть заважати закоханим бути щасливими).

 

V Підсумок уроку

  • Думаю, що сьогоднішній урок спонукав до того, щоб ви задума­лися над власними звичками, характером, поведінкою, вчинками. Все в житті починається з любові. Тож візьміть для себе за орієнтир душевну щирість і простоту Наталки, іі вірність, рішучість у боротьбі за щастя.

Погоджуєтесь ви, чи ні з думкою поета Олександра Підсухи:

Щастя — не слава, не гроші…
Все це минає.
Щастя — це люди хороші,
Шана людськая.
Там, де трудніше, де важче,
Швидше знайти його вдасться.
Руки твої роботящі — ось твоє щастя!

 

VІ. Узагальнення вивченого

1. Проведення тестового матеріалу

1. Що, на думку возного, не є «потіхою по вступленію в законний брак»?

а) Старість; б) бідність; в) освіченість; г) пияцтво.

2. Хто із «женихів» Наталки був підканцеляристом у суді?

а) Восьмачок; б) Скоробреха; в) тахтауловський дячок; г) пан Щипавка.

3. Кому з героїв твору належить думка, що Наталці потрібно чоловіка, який «умів би хліб робити і щоб жінку свою з матір’ю годував і зодігав»:

а) Миколі; б) Петру; в) возному; г) виборному.

4. Пісня, яку виконав виборний, звертаючи увагу на те, що возному необхідно вже одружуватися?

а) «Ой під вишнею, під черешнею»; б) «У сусіда хата біла»;

в) «Всякому городу нрав і права»; г) «Дід рудий, баба руда».

5. Відмовляючи у залицянні «многим женихам», Наталка підносила їм:

а) обгорілого глека; б) обтріпану хустку; в) солоного хліба; г) печеної кабаки.

6. Прислів’я, яке використав возний у власній мові стосовно вірності Полтавки в очікуванні Петра?

а) «Лучче синиця в жмені, як журавель в небі»;

б) «Лучче живий хорунжий, як мертвий сотник»;

 

в) «Куди серце летить, туди й око глядить»;

г) «Силою не буть милою».

7. Що, на думку виборного, є од бога гріх, а од людей сором»?

а) Пияцтво; б) крадіжка; в) брехня; г) знущання з бідних.

8. Пісня Г. Сковороди, яку І. Котляревський переробив і використав у творі:

а) «Кто серцем чист и душею»; б) «Ой ты, птичко жолтобоко»;

в) «Голова всяка свой имеет смысл»;

г) «Всякому городу нрав и права».

9. Горпина Терпилиха повсякчас дорікає своїй дочці за:

а) лінь; б) невміння вести домашнє господарство;

в) непокірність; г) її прагнення вирушити на пошуки Петра.

10. Як Наталка охарактеризувала своє бідне життя, висловлюючись виборному?

а) «Як горох при дорозі: хто не схоче, той не вскубне»;

б) «Ніхто не віда, як хто обіда»; в) «Щи миле, то і те запостиле»;

г) «Багатство дме, а нещастя гне».

11. Хто з героїв є виконавцем пісні «Гомін, гомін по діброві»?

а) Микола; б) Петро; в) Наталка; г) виборний.

12. Виборний постійно застерігає Наталку від:

а) лихої слави про неї на селі;

б) того, що вона може умерти сідою панною;

в) необдуманого рішення щодо служби її в церкві;

г) її прагнення зустрітися з Петром.

Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.

 

VІI. Домашнє завдання

Записати в зошити біографію Г.Квітки-Основ’яненка. Прочитати повість «Маруся».

 

Урок на цьому закінчено. До побачення!

 

 

 

docx
Додано
6 вересня 2018
Переглядів
3568
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку