Урок "Позакласне читання. Галина Гузовська-Корицька. «Синичка», «Берізка»"

Про матеріал
Знайомство з творчістю талановитої письменниці Галини Романівни Гузовської-Корицької
Перегляд файлу

 

Тема: Позакласне читання. Галина Гузовська-Корицька. «Синичка», «Берізка»

Мета:

  • Навчальна: подати відомості учням про письменницю, її творчість, ознайомити з оповіданнями авторки «Синичка», «Берізка»;
  • розвивальна: розвивати вміння вдумливо й виразно читати оповідання, переказувати їх зміст, формувати навички оцінювати вчинки персонажів;
  • виховна: виховувати почуття доброти та відповідальності, чуйності до природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Галини Гузовської-Корицької, книжки «Світ навколо нас», «Кульбаба: дід чи баба?».

ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
  3. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
  4. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Лекція вчителя

 

DOC) Галина Корицька. ПРОФЕСІЙНА САМОРЕАЛІЗАЦІЯ ВЧИТЕЛЯ ...Галина Романівна Гузовська-Корицька народилася 6 червня 1963 року в селі Скоморохи Бучацького району Тернопільської області. У 1987 році закінчує Чернівецький державний університет, захистила дисертацію (наукову працю) і стала кандидатом філологічних наук, доцентом. Спочатку працювала учителем української мови та літератури, народознавства. Зараз працює в Запорізькому обласному інституті післядипломної педагогічної освіти. 2003-2014 – завідувачка науково-дослідної лабораторії мовно-літературної освіти. Письменниця описує чарівну природу нашого краю, свої спостереження відображені в оповіданнях та інших творчих працях. У 2020 році вийшли книги для дітей «Світ навколо нас», «Кульбаба: дід чи баба?».

C:\Users\леново\Downloads\20200629_203405.jpg

 

Гра «Відтвори слово»:

Н К А Ж К И

Р П И Р О Д А

Б Р О Д О Т А

В І Д О П О А Н Н Я

Повторення.

Оповідання – це невеликий за обсягом прозовий художній твір.

Виразне читання творів.

«Синичка»

Синичка виспівувала. Так радісно впивалася власним голосом, що зачіпала кожного, хто проходив повз мокре зимове дерево. Білі «щоки», облямовані чорним оксамитом*, чітко вирізнялися серед сірості й сирості. Зеленувато-жовтий жупанчик вигравав на птасі різнобарвними пір’їнками-переливами. Додавало привабливості яскраво- жовте черевце, на якому виднілася сіра смужка-краватка. Синичка, хвацько перестрибуючи з гілки на гілку, лукаво споглядала за перехожими. Здавалося, вона на когось очікувала. Однак, не марнуючи часу, шукала поживу. Очі-намистинки*, цілячись у ціль, заставляли реагувати дзьобик, який здобував живність із тріщини в дереві…

Невтомність пташки заворожувала. Тільки ніжний дотик сніжинок, які рясно вкривали все навколо, заставили опустити погляд.

- Трудівниця, - почула за спиною. – Я за вами споглядаю не одну хвилину. Хочете побачити диво?

Повернувшись на голос побачила статного чоловіка. Не дочекавшись моєї згоди, він видав звук, на який відгукнулася синичка. Вирвавшись із зимової мокроти, вона без вагань миттєво приземлилася на долоні-годівничці, щедро всіяній зерном. Так ось кого виглядала перната?

«рідко коли ця птаха «зближається» з людиною», - подумала я. «Прикметно, що для людини це гарна ознака – «на щастя», - ніби читаючи мої думки, відповів Олексій Іванович. Синичка споживала смаколики, незважаючи на нашу розмову. Вона ретельно підбирала зернятко за зернятком, очищаючи долоню щедрості. Біда зріднила птаху і сталевара-пенсіонера, коли рятував її з пазурів кота. Виходив і випустив на волю. Щодень, щоб із волі в «голодну» неволю не потрапила, - приносить поживу. «Боронь, Боже, годувати птаху чорним хлібом, найкраще зерном», - навертає від роздумів привітний голос…

Отямившись від побаченого й почутого, подалася доганяти час. У голові роєм роїлося, а перед очима поставала людська долоня-годівничка з довірливою синичкою в чорно-синій оксамитовій шапочці.

Добрість.

 

 

!

Словник:  

  • оксамит – тканина з густим коротким ворсом з натурального шовку або штучного волокна;
  • намистинки – бісеринки.

 

 

Перевірка засвоєного матеріалу. Переказ тексту.

«Берізка»

Вітер витанцьовував всю ніч. Ревіло, стогнало, валилося. Здавалося, що він заставляє танцювати весь світ… Вранці першим на розвідки вийшло сонце. Якось не сміливо кинуло поглядом навкруги й отетеріло від здивування. Найбільше зачепила за живе берізка, яка старалася приховати свою наготу. Завжди причепурена вона виглядала вимученою, стривоженою. Листя шматтям звисало додолу. Найбільше дісталося білокорому ніжному стану. Вочевидь, вітер мстив красун за клена, який ненав’язливо оберігав її, стараючись захистити від усього світу. Його розмірена незрадливість виявлялася в опіці юної, ніжної красуні, яка наливалася життям. Він по-батьківськи леліяв берізку, прикриваючи її від різкого й нав’язливого залицяння вітру; захищав від палючого сонця, намагався в міру напоїти під час дощової щедроти. Й така опіка дорого обійшлася йому. Людина, вирішивши, що клен не дає берізці тягнутися вгору, якраз перед лихим танцем вітругана пообрізала гілки, звільняючи простір для неї. Не вдалося старому клену дотримати слова, яке він дав сусідці, коло вона народжувала доню. Людина не порадившись із природою, вчинила необдумано. Не пошанувавши старість, вона завдала шкоди молодості. І тепер після вчинку лиховітра, мусила спокутувати вину й перед кленом, і перед берізкою.

Необдуманість…

 

!

Словник:  

  • додолу – донизу;
  • спокутувати – заслуговувати чим-небудь прощення за щось.

 

Переказ оповідання.

  1. Складання порівняльної характеристики до вчинків людини з обох творів. Усно опрацювати матеріал.

 

Вчинки людини з оповідання «Синичка»

Вчинки людини з оповідання «Берізка»

Дідусь підгодовував пташку

Чоловік спиляв гілки на дереві

Врятував від кішки

Байдуже ставився до природи

Піклувався про синичку

Ускладнив життя молодої берізки

Робив добрі справи для природи

Скоїв необдуманий поганий вчинок

 

  1. «Мозкова атака».
  • Яка  головна думка творів? (Людина повинна ставитись до природи з повагою, бути доброю, милосердною; кожен має відповідати за свої вчинки, засудження жорстокого поводження )
  1. Слово вчителя. В творах використовуються діалоги, описи, епітети, порівняння, окличні речення та інші художні засоби виразності (пошукати у творах).

В одному оповіданні йдеться про синичку, а в іншому про берізку. А чи знаємо ми народні прикмети, пов’язані з нашою темою? Які ви знаєте прикмети?

Розширити знання свої нам допоможуть учні, які приготували повідомлення з додаткових джерел.

  1. Повідомлення учнів, розгляд малюнків, ілюстрацій.

 

Прикмети про синицю

  • Мирно сіла на підвіконня, і поглядає крізь вікно в кімнату – чекайте гарні звістки, радісні зміни.
  • Неспокійно поводиться, тривожно пищить, ударяється об скло – приготуйтеся до матеріальних втрат.
  • Бадьора синичка коливається то в одну, то в іншу сторону – віщує приїзд далеких родичів.
  • Пташка весело посвистує, сидячи на підвіконні – ситуація складається в вашу користь, все задумане незабаром здійсниться.

 

 

 

Прикмети про березу

 

  • Якщо до початку травня на березі повністю розпустилися листя, морозів більше можна не побоюватися.
  • На березі листочки раніше зазеленіли, ніж на вільхі – бути літу спекотним.
  • Береза зазеленіла – більше холодів не чекай.
  • Багато березового соку – до дощового літа.

 

  1. Творче завдання. Робота в групах.

Перша група складає сенкан до слова «синичка», друга – складає сенкан до слова «берізка».

 

 

 

  1. Підсумок уроку Гра «Найкмітливіший»:

1. Творчість якої запорізької письменниці ми розглядали на уроці?

2. Пригадайте назви оповідань, які сьогодні опрацювали?

3. В якому з творів людина вчинила гарно?

4. Як ви допомагаєте природі?

5. Який твір вам найбільше сподобався?

6. Як саме ви допомагаєте довкіллю?

7. Чому потрібно берегти природу?

 

  1. Домашнє завдання

Складіть продовження оповідань «Синичка» або «Берізка», малюнки до творів, ілюстрації. Знайти 2-3 народні прикмети до явищ природи і записати у зошит.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Нетецька Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Фільчагова Ольга Михайлівна
    У захваті від прекрасних оповідок Галини Романівни для діток , написних на основі її спостережень, народних уявлень, спогадів. Дякую за змістовну розробку уроку, пронизану любов'ю до рідного краю, почуттям чуйності до природи, доброти та відповідальності.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 червня 2020
Переглядів
2486
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку