Урок зарубіжної літератури в 11 класі
Тема: Ґійом Аполлінер. Життя і творчість французького поета.
Сутність поетичної реформи
Мета: формування предметних компетентностей: з’ясувати етапи життя і творчості поета - авангардиста, визначити сутність його поетичної реформи, зв'язок з кубізмом; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних текстів; формування ключових компетентностей: уміння вчитися - самоорганізовуватися до навчальної діяльності; відтворювати інформацію; комунікативної - формувати навички спілкування в колективі, групі, парі; толерантне ставлення до думок інших; інформаційної – вміння знаходити інформацію з різних джерел; загальнокультурної - виховувати естетичний смак та читацькі інтереси, розширювати кругозір школярів.
Обладнання: портрети Г. Аполлінера, П. Пікассо, репродукції картин
Пікассо, тексти віршів; мультимедійна презентація
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
« Минають дні а я ще є…»
Ґ. Аполлінер
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Проблемне запитання:
ІІІ. Робота за темою уроку.
1. Актуалізація опорних знань з використанням мультимедійної презентації.
Складання візитної картки французького поета:
- справжнє ім’я, псевдонім -
- національність -
- освіта -
- друзі поета -
- нерозділене кохання -
- участь у Першій світовій війні -
- громадянство –
- Як походження поета вплинуло на його життєвий шлях і світогляд?
- «Іноземець без громадянства, він почував себе тут безправним чужинцем…».
- Про які події з життя поета йде мова?
- Чи отримав Аполлінер громадянство Франції? Яким чином?
2. Перевірка випереджального домашнього завдання
Творчий шлях французького поета Г. Аполлінера
Представлення творчих проектів учнів (мультимедійні презентації)
Перша поетична збірка «Звірослов, або Почет Орфея»
(Читання чотиривіршів мовою оригіналу) - робота в парах
(поетичні відкриття: асоціативні образи, відсутність розділових знаків)
Друга збірка ”Алкоголі” ( Вірші 1898-1913 р.р.) – робота в парах
(Читання «Відповіді запорожців турецькому султану»)
(поетичні відкриття: народно - поетичні джерела, непоетична лексика)
Робота в групі. Читання та аналіз поезії «Міст Мірабо» - рольова гра
- Які деталі реального світу зазначені у вірші?
- У яких образах вірша втілюється ідея плинного кохання?
- Що символізують річка Сена та міст Мірабо?
- Чи можна визначити у вірші розмір?
- На чому ґрунтується ритмічність вірша?
- Які особливості синтаксису ви помітили?
- Яку роль відіграє рефрен?
(поетичні відкриття: каліграма, наявність у вірші багатьох тем)
Третя збірка «Каліграми. Вірші Миру та Війни»
Робота в парі. Читання та аналіз вірша «Зарізана голубка й водограй»
- Поясніть назву каліграми.
- Кому присвячений вірш? Чиї імена згадує поет?
- Що надає творові характеру ліричного «документа» Першої світової війни?
- Поясніть символічне значення образів.
- Розгляньте малюнок, проаналізуйте його композицію.
(поетичні відкриття: поетичний монтаж, верлібр)
3. Рубрика хрестоматії Є. Волощук ”Поетичному світу зрілого Аполлінера притаманні» (стр.105)
ІV. Підсумок уроку
«Сходинки відкриттів поета»
- У чому сутність поетичної реформи Г. Аполлінера?
V. Завдання додому: Виконати завдання по творчості Г. Аполлінера
в контрольному зошиті (ст.15-17).
--- У чому особливості поетичної мови його творів?
--- У 1913 році з’явилась збірка Аполлінера «Алкоголі», а що приніс з собою 1914 рік?
--- Перша світова війна внесла у життя поета істотні корективи. Які саме?
--- Чи припинило фронтове життя творчу активність Аполлінера?
2. задум збірки «Каліграми. Вірші Миру та Війни»
Повідомлення учнів. Давайте повернемось до майстерні відомого вже нам Пабло Пікассо. Спостерігаючи за роботою художника і його друзів, Аполлінер вирішив наблизити поезію до авангардного образотворчого мистецтва з його колажністю, технікою зображення одного предмета через інший. Одним із найпоказовіших аполлінерівських експериментів цього плану були вірші, написані у вигляді малюнків, тобто «каліграм» або «ідеограм». Він навіть збирався видати їх окремою збіркою із красномовною назвою «І я теж живописець».
Аполлінер не був винахідником у написанні каліграм, аналогічні спроби робилися ще за часів античності. Однак Аполлінер-експерементатор вдихнув у поетичну форму вірша-малюнка нове життя. Ця форма приваблювала його як сучасний засіб організації поетичного тексту.
Учні. Фронтове життя не припинило творчої активності Ґ. Аполлінера. І у 1918 році виходить збірка «Каліграми. Вірші Миру та Війни». Збірка присвячена пам'яті друга-поета, літератора Рене Даліза, вбитого на фронті 1917 року. «Каліграми» складаються з шести розділів і містять 84 поезії. Розділивши книгу на шість частин за хронологічним принципом, Аполлінер ніби підкреслив, що «Каліграми» — ліричний літопис епохи. Втім, у вигляді «каліграм» була написана лише частина віршів збірки. До збірки «Каліграми» увійшло багато фронтових віршів, у яких поет розкриває страшну руйнівну силу війни, викривали її криваву абсурдність. Антивоєнного забарвлення набувають навіть любовні поезії цього часу.
Слово вчителя. Літературною пам’яткою Першої світової війни став вірш – каліграма «Зарізана голубка й водограй» ( демонструється каліграма, написана російською та французькою мовами.).
--- Поясніть назву каліграми.
--- Кому присвячений вірш? Чиї імена згадує поет?
--- Що надає творові характеру ліричного «документа» Першої світової війни?
--- Знайдіть у тексті твору приклади поєднання реалістичного відтворення війни з інакомовними образами. Розтлумачте їх символічне значення.
--- Розгляньте малюнок, проаналізуйте його композицію.(Художній прийом, який поет використовує при створенні каліграми – монтаж)
Слово вчителя. Скорбота за загиблими, співчуття постраждалим, тривога за тих, кому доводиться власноруч виконувати щоденну криваву роботу, на кожному кроці стикаючись зі смертельною небезпекою – такий емоційний стрижень аполлінерівської воєнної лірики. До речі, образ голубки був прототипом знаменитого голуба Пікассо, емблеми миру.
5. Міні-лекція вчителя про сюрреалізм Ґ. Аполлінера.
«Каліграми» є майже останнім ступенем вивільнення вірша, експериментом, який виходить навіть за межі верлібру. Але каліграма – це не останнє експериментаторство Аполлінера. Каліграми поет почав писати у 1914 році, а у 1917 – він своє мистецтво назвав «новим реалізмом», «надреалізмом», «сюрреалізмом» і дав йому таке тлумачення: «Коли людина хотіла відтворити ходу, вона винайшла колесо, не схоже на ногу. Тобто вона діяла по-сюрреалістичному, сама того не усвідомлюючи». Йдеться про художній образ, який не має зовнішньої схожості з предметом, але з особливою силою виражає його внутрішню сутність, його ідею. Літературна течія, яка в подальшому перебере на себе цю назву, сповнила його вже іншим змістом. Для Аполлінера ж «сюрреалізм» — передусім, спосіб пізнання реальності, а не марення чи сон, причому пізнання більш глибокого, ніж дає змогу просте відтворення життя.
«Надреальність» поезії Аполлінера виявляється в сюжетах, образах, самій будові віршів. Через зорові образи він прагне розкрити внутрiшнiй світ, почуття. Ці образи ніби нанизуються один на один, все, що бачить поет, підкоряється його внутрішньому ритму, а реальність стає зовсім іншою "новою реальністю", або "надреальністю". Стаття Аполлінера «Новий дух і поети» (1918) прозвучала як маніфест нового покоління поетів. У ній поет обстоював широке охоплення сучасної дійсності та висував положення про «новий реалізм» у поезії. Цим есе-маніфестом завершився недовгий творчий шлях Гійома Аполлінера — найяскравішого французького поета початку XX століття. Він був справжнім поетом-новатором, поетом-авангардистом, бо був «будівником», а не руйнівником нового мистецтва.
1 група. Визначити, елементи яких течій та напрямів знайшли відбиття у творчості Ґ. Аполлінера. Сам поет не відносив себе до будь-якого літературного напряму. (романтизм, «поетичний реалізм», імпресіонізм, символізм, футуризм, кубофутуризм, сюрреалізм)
( література, образотворче мистецтво, музика)
3 група. Доведіть, що Ґ. Аполлінер є новатором у поетичному мистецтві.
(каліграми, подальший розвиток верлібру, ввів поняття «сюрреалізм», елементи кубізму – симультанеїзм, використання прийому монтажу, політематичність, відсутність розділових знаків).
ІV. Підсумок уроку
Слово вчителя. Отже, Ґійом Аполлінер – неординарна особистість, у якій сполучалися розмах почуттів і вразливість, товариськість і глибока самотність, дотепний розум і меланхолійність. Його естетичні шукання увиразнювали притаманний авангардизму пафос докорінного оновлення світу та мистецтва
Всьому класу: написати твір-мініатюру «Минають дні а я ще є…» або «Перша світова війна очима Ґ. Аполлінера»
Група №1. Па́бло Руїс Піка́ссо́ (повне ім'я - Пабло Діеґо Хосе Франсіско де Паула Хуан Непомусено Марія де лос Ремедіос Сіприано де ла Сантісіма Трінідад Кліто Руїс і Пікассо, — іспанський і французький художник, працював в основному у Франції, один із найвидатніших митців XX століття. Вчився у Школі мистецтв. Довгий час жив у Мадриді та Барселоні. Перший раз відвідав Париж у 1900 році. Період у творчості Пабло Пікассо між 1901 і 1904 роками відомий як «блакитний»: його назва походить від кольору, який домінує у полотнах митця. Наприклад, портрет Кандідо Портінарі.«Рожевим» періодом у творчості Пабло Пікассо, коли саме рожева фарба домінувала у палітрі митця, прийнято вважати короткий період від осені 1904 до кінця 1905 року. Прикладом є картина «Родина вуличних циркачів».У квітні 1904 Пікассо облаштовується у Парижі, у жовтні того ж року познайомився з поетом Ґійомом Аполлінером. Два іноземці, які під час своєї першої зустрічі ще не знайшли визнання у Франції, два митці, захоплені пошуком нових шляхів нового мистецтва, вони досить швидко заприятелювали. Їхня дружба значною мірою живилася обміном творчими ідеями. Творча взаємодія двох митців виявлялася насамперед у властивому обом прагненні радикального оновлення мистецтва. Разом вони пережили неприємну пригоду, внаслідок якої потрапили до в’язниці. Їх безпідставно, тільки тому, що вони були іноземцями сумнівного статусу, заарештували за звинуваченням у викраденні із Лувра картини Леонарда да Вінчі «Джоконда». Протести громадськості примусили владу звільнити їх. 1907 року Пікассо став засновником кубізму, із середини 1910-х створював роботи в стилі неокласицизму, з початку 1920-х рр. став лідером сюрреалізму. Працював до кінця життя.
Футуризм («майбутнє»)– течія авангардизму; заперечували стару культуру, мораль, були за докорінне оновлення мистецтва, експериментували в області слова.
Кубізм – течія авангардизму; Кубізм відтворює світ не таким, як його бачить митець, а таким, яким він його мислить. Суб'єктивне бачення світу. Предмети розкладаються на геометричні фігури.
Кубофутуризм – поєднання кубізму та футуризму.
Характерна риса якого – симультанеїзм( з фр. – одночасний) – одночасне зображення в одній площині різнорідних об’єктів, не пов’язаних між собою образів, мотивів, тем.
Політематичність – синхронно розвивається кілька тем.
Сюрреалізм (фр. «надреальне») – течія авангардизму; засіб пізнання реального через надреальне, підсвідоме. Суб'єктивне вираження підсвідомого
Верлібр (вільний вірш) — систему віршування, що з'явилася у французькій поезії наприкінці XIX століття. Верлібр позбавлений звичних ознак поетичного твору: рими, суворого ритму та поділу на строфи. Для верлібру характерні рядки різної довжини, різні дво- і трискладові стопи; ритм може мати перебої. Вчитель. Франція – країна, на землі якої народилися великі реалісти й романтики, яка стала батьківщиною символістів, на початку ХХ ст. привернула до себе увагу митців появою нових модерністських течій.
Сьогодні мова піде саме про таку людину. Талановиту, добре виховану, багату на друзів, але незрозумілого для багатьох. Ви спитаєте, чому? Але відповіді від мене не почуєте, тому що ви самі повинні зробити висновки щодо поета та його творчості. На уроці ми познайомимося з життєвим і творчим шляхом письменника, сутністю його поетичної реформи, збіркою «Алкоголі», чому саме таку назву вона має, що пов’язувало його з Пікассо і чому його не розуміли оточуючі.
--- Нерозділена любов до Анні Плейден, як зазначають критики, зробила з поета-початківця видатного лірика. Чи можемо ми стверджувати, що в даний період своєї творчості Аполлінер вже був авангардистом? (Ні. Він проявив себе як поет-романтик).
Вчитель. Дійсно, з перших кроків у поезії Аполлінер проявив себе проникливим ліриком. Романтиком, повернув у поезію стихію «живого життя»на відміну від символістів.
Дослідницько-творча робота.
Перша поетична збірка «Звірослов, або Почет Орфея» побачила світ мізерним накладом – всього 120 примірників. Її ідея виникла у майстерні Пікассо. Спостерігаючи за роботою художника над гравіюванням зображень тварин, Аполлінер задумав створити щось подібне у поезії. До збірки увійшло 30 віршів, які були віршованими підписами до малюнків-гравюр ще одного товариша поета – Рауля Дюфі. Звірослов – розповідь про тварин, а співець
Орфей приборкував диких звірів своїм мистецтвом. Кожний із віршів збірки – дотепна мініатюра, що схожа на прислів’я чи частівку. Описуючи тварину, Аполлінер відштовхуючись від характерної риси звіра або комахи, робить жартівливе узагальнення щодо явищ людського життя, зокрема свого власного. «Звірослов» -- весела міні енциклопедія, але стала настільки популярною, що у 1919 році її частина була покладена на музику французьким композитором Ф. Пуленком. (Учні читають мініатюри)
--- Отже, Збірка «Алкоголі» є авангардистською. Які літературні асоціації викликає у вас назва збірки «Алкоголі»? Чому вона має саме таку назву?
Вчитель. Спочатку Аполлінер хотів назвати збірку «Вода життя». Але зміна назви на «Алкоголі» робила поета немовби спадкоємцем теми сп'яніння, розвинутої Ш. Бодлером і А. Рембо. Водночас перша поезія збірки «зона» теж дає змогу зрозуміти назву: «І життя наче спирт полум'яний ти п'єш». Життя опалює поета, як спирт. Сучасний йому світ п’янкий і стрімкий. Найвизначнішими у збірці є вірші «Зона», «Міст Мірабо», «Кортеж», «Мандрівник».
6. Аналіз поезії за питаннями:
--- Про що йдеться у вірші?
--- Які деталі реального світу зазначені у вірші?
--- У яких образах і мотивах вірша втілюється ідея плинного кохання?
--- Що символізують річка Сена та міст Мірабо?
--- Чи можна визначити у вірші розмір? На чому ґрунтується ритмічність вірша? Яку назву має такий вірш? Які особливості синтаксису ви помітили?
--- Яку роль відіграє рефрен?
--- Чи є у вірші елементи кубофутуризму?
Вчитель. Вірш Ґ. Аполлінера «Міст Мірабо» про плинне і вічне, кінцеве і безкінечне, сумне і втішне, життя і смерть. Поезія створена у стилі кубофутуризму з використанням елементів імпресіонізму та символізму.