Тема. Ознайомлення з префіксом як значущою частиною слів.
Мета: ознайомити учнів з роллю префіксів у словах,їх словотворчою функцією, з найуживанішими префіксами; формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів;розвивати уміння аналізувати, зіставляти,узагальнювати;сприяти розвитку навичок само- та взаємооцінювання;виховувати працелюбність,інтерес до вивчення рідної мови, любов і бережливе ставлення до природи.Обладнання: силует ракети, малюнок Майстра Словотвора, картки з написом назв частин слова та відповідними умовними позначками, модель мікрофона, силуети сходинок, фігурок людини (для кожного учня ), підручники, таблиця слів з префіксами, картки для роботи в групах, схема складання сенкану , схема відповіді («Прес»).Інтерактивні форми і методи: вправа «Очікування», «Асоціативний кущ», «Мозковий штурм», «Передбачення», робота в групах , «Прес», «Сенкан», «Незакінчені речення», «Мікрофон», «Сходинки».Тип уроку: нестандартний. Урок-подорож.
Тема. Ознайомлення з префіксом як значущою частиною слів.
Мета: ознайомити учнів з роллю префіксів у словах,їх словотворчою функцією, з найуживанішими префіксами; формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів;
розвивати уміння аналізувати, зіставляти,узагальнювати;сприяти розвитку навичок само- та взаємооцінювання;
виховувати працелюбність,інтерес до вивчення рідної мови, любов і бережливе ставлення до природи.
Обладнання: силует ракети, малюнок Майстра Словотвора, картки з написом назв частин слова та відповідними умовними позначками, модель мікрофона, силуети сходинок, фігурок людини (для кожного учня ), підручники, таблиця слів з префіксами, картки для роботи в групах, схема складання сенкану , схема відповіді («Прес»).
Інтерактивні форми і методи: вправа «Очікування», «Асоціативний кущ», «Мозковий штурм», «Передбачення», робота в групах , «Прес», «Сенкан», «Незакінчені речення», «Мікрофон», «Сходинки».
Тип уроку: нестандартний. Урок-подорож.
Хід уроку:
І. Організація учнів до уроку.
- Сидимо…(спокійно)
- Пишемо…(каліграфічно)
- Відповідаємо…(чітко).
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Звідки все береться, звідкіля і як?
Вправа «Очікування»
Спочатку ми з вами пригадаємо, із чого будуються слова, і складемо асоціативний кущ. Складатимемо римовані рядки та вірші, працюватимемо з підручником, у парах, у групах.
Поділимось знаннями з друзями, допоможемо їм.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Складання асоціативного куща «Будова слова» (на дошці). «Мозковий шторм» (бесіда)
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
V.Вивчення нового матеріалу.
1) Робота з таблицею. З-
ПО-
ДО-
ПРИ- ЛЕТІТИ
ПЕРЕ-
ЗА-
ВИ-
(Вчитель почергово відкриває відповідний префікс на таблиці).
2) Каліграфічна хвилинка.
Щоб буква правильно писати,
Хвилинку каліграфії
Нам треба розпочати.
Писати букви рівнесенько,
Щоб було красиво й гарнесенько.
ла-ла-ла – Вже зима…(прийшла).
ло-ло-ло – Все снігом (замело).
лі-лі-лі – Сніг на … (землі).
лю-лю-лю – Зиму я… (люблю).
Запис на дошці та в зошитах: ла-ла-ла, лю-лю-лю, ло-ло-ло, лі-лі-лі. Прийшла холодна зима.
(Аналіз речення).
3) Спостереження за словотворчою роллю префіксів.
- Ви старанно працювали, і тепер наша ракета може прилетіти до містечка Старанних.
- Подивіться уважно на слова злетіти, полетіти, долетіти, прилетіти.
- Чи можна їх назвати спільнокореневими? Чому? Виділіть корінь.
- Назвіть і поставте префікси у словах.
- А тепер подумайте, чи однакове значення цих слів?
- Чому змінювалось значення?
- Отже, за допомогою якої частинки утворюються нові слова?
- Про що дізнаємось на уроці? («Передбачення»).
4) Вправа 241( усно).
5) Ознайомлення із правилом, с.100.
6) Творення антонімів за допомогою префіксів.
Вправа 241 біля дошки і в зошитах.
7) Хвилинка відпочинку.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1) Робота в групах.
1 група. Вправа 242.
2 група. Вправа 244.
2) Перевірка роботи груп.
3) Бесіда.
- Скажіть, яку роль виконують префікси у словах?
- Що спільного у вчинках хлопчика з вірша «Джерельце» і Тараса Шевченка з його дідусем?
- Чи можна сказати, що всі вони люблять природу? (Метод «Прес»).
- Що спільного між джерельцем і криницею? Як назвати їх одним словом?
- Для того, щоб перелетіти через скелю Поезії, щоб трапилася на нашому шляху, необхідно скласти сенкан про воду.
4) Складання сенкану «Вода» за схемою.
Вода
Чиста, прозора
Дзвенить, блищить, напуває.
Бережіть воду!
Без води немає життя.
5) Гра «Вгадай». Пропоную вам залетіти до Грай – міста і трішечки погратися.
Завдання від дядечка Словотвора. ( Робота з малюнком).
6) Вправа «Незакінчені речення».
Учні знаходять на малюнку відповідні позначки морфем.
VІІ. Підсумок уроку.
- У народі кажуть: «Хто знання має, той мур ламає». У цьому сьогодні переконалися, сподіваюсь, і мешканці планети Неслухів. Закінчується подорож. Прийшов час вилетіти додому з новими знаннями з української мови.
1) Рефлексія.
- Які ваші враження від уроку?
- Чи вдалося виконати всі завдання?
- Що, на вашу думку, вдалося найкраще?
- Скажіть, а чи справдилися ваші очікування від уроку?
Учні продовжують фразу «Сьогодні на уроці ми…» (Гра «Мікрофон»).
2) Домашнє завдання: вивчити правила на с. 100, вправа 243 чи 245 (на вибір).
3) Самооцінювання. Вправа «Сходинки».
- Ось ми закінчили диво – мандрівку і з новими знаннями повертаємося до рідної домівки.
- Як ми працювали сьогодні? Оцініть свій внесок у роботу класу.
- Хто вважає, що чудово? Прикріпіть фігурку на верхній щабель сходинок. Хто вважає, що працював добре, але міг би краще? Чи були серед учнів ті, хто погано працював, не відрізнявся активністю?(Кожен учень прикріпляє силует фігурки людини на відповідну сходинку).
Швидко спливають хвилини –
От і прощатись пора.
Я на прощання всім зичу
Щастя, здоров’я й тепла!