Тема. Ознайомлення з префіксом як значущою частиною слів.

Про матеріал

Тема. Ознайомлення з префіксом як значущою частиною слів.

Мета: ознайомити учнів з роллю префіксів у словах,їх словотворчою функцією, з найуживанішими префіксами; формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів;розвивати уміння аналізувати, зіставляти,узагальнювати;сприяти розвитку навичок само- та взаємооцінювання;виховувати працелюбність,інтерес до вивчення рідної мови, любов і бережливе ставлення до природи.Обладнання: силует ракети, малюнок Майстра Словотвора, картки з написом назв частин слова та відповідними умовними позначками, модель мікрофона, силуети сходинок, фігурок людини (для кожного учня ), підручники, таблиця слів з префіксами, картки для роботи в групах, схема складання сенкану , схема відповіді («Прес»).Інтерактивні форми і методи: вправа «Очікування», «Асоціативний кущ», «Мозковий штурм», «Передбачення», робота в групах , «Прес», «Сенкан», «Незакінчені речення», «Мікрофон», «Сходинки».Тип уроку: нестандартний. Урок-подорож.

Перегляд файлу

      Тема. Ознайомлення з префіксом як значущою частиною слів.

Мета: ознайомити учнів з роллю префіксів у словах,їх словотворчою функцією, з найуживанішими префіксами; формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів;

розвивати уміння аналізувати, зіставляти,узагальнювати;сприяти розвитку навичок само- та взаємооцінювання;

виховувати працелюбність,інтерес до вивчення рідної мови, любов і бережливе ставлення до природи.

Обладнання: силует ракети, малюнок Майстра Словотвора, картки з написом назв частин слова та відповідними умовними позначками, модель мікрофона, силуети сходинок, фігурок людини (для кожного учня ), підручники, таблиця слів з префіксами, картки  для роботи в групах, схема складання сенкану , схема відповіді («Прес»).

Інтерактивні форми і методи: вправа «Очікування», «Асоціативний кущ», «Мозковий штурм», «Передбачення», робота в групах , «Прес», «Сенкан», «Незакінчені речення», «Мікрофон», «Сходинки».

Тип уроку: нестандартний. Урок-подорож.

Хід уроку:

І. Організація учнів до уроку.

- Сидимо…(спокійно)

- Пишемо…(каліграфічно)

- Відповідаємо…(чітко).

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  •                   Ой, яка чудова українська мова!

Звідки все береться, звідкіля і як?

  •                   Сьогодні на уроці ми спробуємо відкрити ще одну із цікавих сторінок нашої рідної мови – спробуємо дізнатися, звідки беруться слова у мові, яку роль виконує префікс у слові, для чого він існує.

  Вправа «Очікування»

  • Чого ви очікуєте від уроку?
  • Наш урок – це урок творчості, натхнення,добра і радості.

Спочатку ми з вами пригадаємо, із чого будуються слова, і складемо асоціативний кущ. Складатимемо римовані рядки та вірші, працюватимемо з підручником, у парах, у групах.

Поділимось  знаннями з друзями, допоможемо їм.

    ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Складання асоціативного куща «Будова слова» (на дошці).                                           «Мозковий шторм» (бесіда)

  • Яка частина слова є обов’язковою для кожного?
  • Що таке корінь?
  • Які слова є спільнокореневими?
  • Як називається змінна частина слова?
  • Що таке основа?
  • З яких частин може складатися основа?
  • Яка частина слова стоїть перед коренем?

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Ви довели, що маєте гарні знання з теми « Будова слова». Тому пропоную здійснити подорож до наших друзів, на планету Неслухів, і поділитися своїми знаннями з мешканцями цієї планети. Ну що, згодні? Тож, летимо! (На дошку прикріплюється силует ракети).
  • До старту космічної ракети приготуватися!(Так, приготувались)

V.Вивчення нового матеріалу.

1) Робота з таблицею.                З-

                                                    ПО-

                                                    ДО-

                                                    ПРИ-            ЛЕТІТИ

                                                    ПЕРЕ-

                                                    ЗА-

                                                    ВИ-

   (Вчитель почергово відкриває відповідний префікс на таблиці).

  • Ми добре підготувались до польоту, і наша ракета може злетіти і полетіти до наших давніх знайомих на планету Неслухів. Передусім нам потрібно долетіти до містечка Краснопису.

2) Каліграфічна хвилинка.

Щоб буква правильно писати,

Хвилинку каліграфії

Нам треба розпочати.

Писати букви рівнесенько,

Щоб було красиво й гарнесенько.

  • Будемо складати римові рядки і писати з`єднання з буквою Л:

ла-ла-ла – Вже зима…(прийшла).

ло-ло-ло – Все снігом (замело).

лі-лі-лі – Сніг на … (землі).

лю-лю-лю – Зиму я… (люблю).

   Запис на дошці та в зошитах: ла-ла-ла, лю-лю-лю, ло-ло-ло, лі-лі-лі. Прийшла холодна зима. 

(Аналіз речення).

3) Спостереження за словотворчою роллю префіксів.

- Ви старанно працювали, і тепер наша ракета може прилетіти до містечка Старанних.

- Подивіться уважно на слова злетіти, полетіти, долетіти, прилетіти.

- Чи можна їх назвати спільнокореневими? Чому? Виділіть корінь.

- Назвіть і поставте префікси у словах.

-  А тепер подумайте, чи однакове значення цих слів?

- Чому змінювалось значення?

- Отже, за допомогою якої частинки утворюються нові слова?

- Про що дізнаємось на уроці? («Передбачення»).

4) Вправа 241( усно).

5) Ознайомлення із правилом, с.100.

6) Творення антонімів за допомогою префіксів.

Вправа 241 біля дошки і в зошитах.

7) Хвилинка відпочинку.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1) Робота в групах.

1 група. Вправа 242.

  • Прочитайте вірш. Як хлопчик ставиться до джерельця?
  • Випишіть виділені слова, позначте в них префікси.

2 група. Вправа 244.

  • Прочитайте текст «Тарасова криниця».
  • Випишіть виділені слова, позначте в них префікси.

2) Перевірка роботи груп.

3) Бесіда.

- Скажіть, яку роль виконують префікси у словах?

- Що спільного у вчинках хлопчика з вірша «Джерельце» і Тараса Шевченка з його дідусем?

- Чи можна сказати, що всі вони люблять природу? (Метод «Прес»).

- Що спільного між джерельцем і криницею? Як назвати їх одним словом?

- Для того, щоб перелетіти через скелю Поезії, щоб трапилася на нашому шляху, необхідно скласти сенкан про воду.

4) Складання сенкану «Вода» за схемою.

Вода

Чиста, прозора

Дзвенить, блищить, напуває.

Бережіть воду!

Без води немає життя.

5) Гра «Вгадай». Пропоную вам залетіти до Грай – міста і трішечки погратися.

  • Мій корінь міститься у слові дідусь, а префікс шукай у лові праліс. (Прадід)
  • Мій корінь ховається у слові захід, а префікс – в слові переходити. (Перехід)
  • Ви можете й самі поратися з друзями в таку гру.

Завдання від дядечка Словотвора. ( Робота з малюнком).

  • Розгляньте зображення Словотвора. Зверніть увагу на те, що воно містить.(Це умовні позначки частин слова).

6) Вправа «Незакінчені речення».

  • Змінна частина слова називається…Знайдіть позначку на малюнку.
  • Частина слова без закінчення називається…
  • Основа має трьох синів це корінь, суфікс і …
  • Префікс – це частина слова, що стоїть…
  • Він служить для…

Учні знаходять на малюнку відповідні позначки морфем.

VІІ. Підсумок уроку.

- У народі кажуть: «Хто знання має, той мур ламає». У цьому сьогодні переконалися, сподіваюсь, і мешканці планети Неслухів. Закінчується подорож. Прийшов час вилетіти додому з новими знаннями з української мови.

1) Рефлексія.

-  Які ваші враження від уроку?

- Чи вдалося виконати всі завдання?

- Що, на вашу думку, вдалося найкраще?

- Скажіть, а чи справдилися ваші очікування від уроку?

Учні продовжують фразу «Сьогодні на уроці ми…» (Гра «Мікрофон»).

2) Домашнє завдання: вивчити правила на с. 100, вправа 243 чи 245 (на вибір).

3) Самооцінювання. Вправа «Сходинки».

- Ось ми закінчили диво – мандрівку і з новими знаннями повертаємося до рідної домівки.

- Як ми працювали сьогодні? Оцініть свій внесок у роботу класу.

- Хто вважає, що чудово? Прикріпіть фігурку на верхній щабель сходинок. Хто вважає, що працював добре, але міг би краще? Чи були серед учнів ті, хто погано працював, не відрізнявся активністю?(Кожен учень прикріпляє силует фігурки людини на відповідну сходинку).

  •  Спасибі вам, діти, за вашу сумлінність та активність.

Швидко спливають хвилини –

От і прощатись пора.

Я на прощання всім зичу

Щастя, здоровя й тепла!

 

docx
Додано
15 листопада 2018
Переглядів
1421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку