Дидактичні завдання уроку
(чому навчати, що розвивати, що виховувати)
1.Навчальна:
-закріплювати навички правильно будувати текст-міркування,
-вчити розкривати абстрактно-загальні поняття.
2. Розвивальна:
- гармонійний розвиток особистісних якостей для активізації резервних можливостей;
- розвивати зв'язне мовлення, спостережливість, увагу, пам'ять, мислення, уміння логічно і послідовно викладати думки на папері, словесно передавати свої почуття і переживання;
- розвивати уміння сприймати інформацію різної модальності.
3. Релаксаційна:
усунення емоційного напруження, створення сприятливої атмосфери на уроці.
4. Виховна:
- виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу;
Очікувані результати для учнів:
- збагатити знання про добро, його значенняу суспільствіі;
Тип уроку: урок розвитку зв′язного мовлення.
Форма уроку: нестандартний урок (урок з використанням інтерактивних вправ).
Тема. Урок розвитку зв'язного мовлення. Твір-міркування
«Добро твориться просто!».
Дидактичні завдання уроку
(чому навчати, що розвивати, що виховувати)
1.Навчальна:
-закріплювати навички правильно будувати текст-міркування,
-вчити розкривати абстрактно-загальні поняття.
2. Розвивальна:
- гармонійний розвиток особистісних якостей для активізації резервних можливостей;
- розвивати зв'язне мовлення, спостережливість, увагу, пам'ять, мислення, уміння логічно і послідовно викладати думки на папері, словесно передавати свої почуття і переживання;
- розвивати уміння сприймати інформацію різної модальності.
3. Релаксаційна:
усунення емоційного напруження, створення сприятливої атмосфери на уроці.
4. Виховна:
- виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу;
Очікувані результати для учнів:
- збагатити знання про добро, його значенняу суспільствіі;
Тип уроку: урок розвитку зв′язного мовлення.
Форма уроку: нестандартний урок (урок з використанням інтерактивних вправ).
Хід уроку
І. Організація класу
Всі почули ви дзвінок Він покликав на урок Тож ми часу не гаймо, Наш урок розпочинаймо.
Хвилинка настрою
Створення сприятливої атмосфери.
- Добрий день, діти! У народі кажуть: «Добрий гість – дому радість». Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашій зустрічі. Подаруйте мені свої посмішки, побажайте доброго дня. Сідайте, дівчатка, а тепер хлопчики. Візьміться за руки і зігрійте своїм теплом тих, хто поруч з вами, посміхніться один одному, побажайте успіху. Я очікую, що на уроці ви будите слухати - уважно, працювати - старанно, виконувати - точно, запам'ятовувати - прочно. Сподіваюсь, що ви будете правильно і красиво висловлювати свої думки, відстоювати свої точки зору, злагоджено працювати , робити висновки.
- Які якості характеру для цього вам потрібні? (Спостережливість, витривалість, наполегливість, віра в свої сили та можливості…).
Інтерактивна вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від уроку? (Я очікую, що буде цікаво. Я очікую, що дізнаюсь про щось нове. Я очікую, що отримаю гарну оцінку…).
Рефлексія. Бажаю вам, щоб ваші сподівання здійснилися і гарний настрій супроводжував вас протягом всього уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.2. Оголошення теми уроку
- Діти, давайте спробуємо розгадати слово, яке заховалося в ребусі. (Добро)
- А зараз послухайте, як про добро сказав Д. Павличко.
(Учениця читає вірш.)
Хвилинка поезії
Двоколірний вірш
На доброті існує світ.
І добротою пахне хліб.
І мирне небо в школу йти
Це також вияв доброти
І до людей любов свята –
Це «чистота» і « доброта».
-Давайте звернемось до тлумачного словника. Як же він розтлумачує слово «добро»?
«Добро твориться просто!»
О. Довженко
2. І дерево, і скеля, і людина – все сподівається на доброту твою.
П. Осадчук
3. Чим людина розумніша і добріша, тим більше вона помічає добра в людях.
Б. Паскаль
4. Дорогу вибираючи круту, іди і сій – сій доброту.
З народного
2.3. Ознайомлення з планом уроку
- На уроці ми спробуємо бути і філософами, і письменниками, і акторами, і, навіть, чарівниками. А працюватимемо за таким планом:
ІІІ. Актуалізація знань
3.1.Словникова робота
- З давніх-давен у слова вірили, перед ними благоговіли, від них ніяковіли. Були слова, якими проклинали, бажали зла. І хочеться, щоб таких слів було якомога менше. А слово «добро» - це промінчик сонця у нашому сьогоденні, який робить наш світ добрішим, милосерднішим, кращим.
Добро, доброта,добродій.
Добрий, доброзичливий,добросердечний.
Добріє, задобрив.
Добре.
3.2. Бесіда про добро
- Чи можна доторкнутися до добра?
- Чи можна його покуштувати?
- Чи можна його понюхати?
- Рефлексія.Отож, це категорія нематеріальна, а духовна. Вона стоїть поруч з такими поняттями, як Дух, Душа.
Інтерактивна вправа «Спіймай м'ячик»
Інтерактивна вправа «Навчаючись-учусь»
Рефлексія.Учениця. – Отже, добро – це категорія духовна, іншими словами – абстрактна: її не можна торкнутися, понюхати, посмакувати.
Добро можна відчути: це ласкаве слово, добре, ніжне ставлення, готовність допомогти , це любов до оточуючого світу. Це те, що заставляє радіти, любити, співчувати.
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
(Слова-підказки:
чуйність, жалість, милосердя, співчуття, співпереживання, відданість, допомога, гроші, золото,дорогоцінності, взаємопідтримка, любов, сердечність, мир, багатство.)
3.3. Посперечаємось
Інтерактивна вправа «Займи позицію»
Хл. – Добро – це цукерки.
Д. – Ні, Вітю! Це мама.
Хл. – Це печиво і шоколад.
Д. – Я кажу, що мама і бабуся.
Хл. – А я кажу, що велосипед.
Д. – Та скільки тобі, Вітю, говорити, що це мама, тато, дідусь, бабуся.
3.4. Пофантазуємо
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
(Але, ще це почуття, яке виражає людина, коли вона щаслива, коли робить добро іншим. Це щось таке гарне, що є в людині.)
«Стався до людей так, як би ти хотів, щоб ставились до тебе!»
3.7. Презентація домашніх творів
- Вдома ви писали твори про добрі вчинки. Зараз ми будемо презентувати ваші роботи. Зачитайте, які висновки ви зробили під час написання творів.
ІV. Підготовча робота до написання твору і його запис
«Добро твориться просто – ні за так,
Так, як цвіте і опадає мак,
Як хмарка в'ється,і сміється пташка,
Як трудиться мурашка-горопашка.»
4.1. Повторення частин тексту
- З яких частин складається текст?
- Як пишеться кожна частина тексту?
- Які є види текстів?
- Яка відмінність тексту-міркування від інших видів тексту?
Релаксаційна хвилинка
ВОДОСПАД
Сідаємо зручніше. Закриваємо очі. Дихаємо спокійно та рівно. Дамо нашим ногам та рукам відпочити, простягнемо їх та розслабимо. Давайте помовчимо та прислухаємось до звуків навколо себе… (пауза).
Уявіть собі, що ви стоїте біля водоспаду. Чудовий день, блакитне небо, тепле сонце. Гірське повітря свіже та приємне. Ви дихаєте легко та вільно. Але наш водоспад незвичайний, замість води в ньому падає м’яке біле світло. Уявіть собі, що ви стоїте під цим водоспадом і відчуйте, як це прекрасне біле світло ллється по вашій голові. Ви відчуваєте, як воно стікає по лобі, потім по обличчю, по шиї… Біле світло тече по вашим плечикам…, допомагає їм стати м’якими та розслабленими… Ніжне світло стікає далі по вашому тілу. Гладить ваші ручки, ніжки, животик… Ви відчуваєте, як все тіло стає м’яким та розслабленим. Цей чарівний водоспад з білого світла обтікає все ваше тіло. Ви відчуваєте себе абсолютно спокійно і з кожним подихом ви все сильніше розслабляєтесь. А тепер потягніться і на рахунок «три» відкрийте очі. Чарівне світло заповнило вас свіжими силами та енергією.
4.2. Колективне усне складання твору
- Зараз ми спробуємо усно скласти твір, записуючи план на дошці.
- Погляньте на дошку. Як ми виразили наш «асоціативний кущ»? (у вигляді сонця)
1. Добро – це сонце!
2. З чого народжується добро?
- Давайте запитаємо в наступному пункті плану.
3.Чим схожі сонце і добро?
4. Дарунки сонячних промінців.
5. У чому чари промінців?
6. Людське щастя.
7. Сій доброту.
Хвилинка відпочинку
Фізкультхвилинка
Бог присутній поміж нас(розводять руками).
Він на небі, на Землі (руки вгору, вниз).
Він все бачить (руки до очей),
Він все чує ( руки до вушок),
Усім світом він керує (розводять руки вліво, вправо).
Господь любить усіх нас, Він із нами повсякчас (кладуть руки на себе).
Дав Господь нам рученята,
Щоб для нього ми трудились (вправи для рук).
Дав Господь нам оченята,
Щоб на світ Божий дивились (вправи для очей).
Дав Господь нам ноженята,
Щоб по світу ми ходили (ходьба).
Дав Господь нам розум,
Щоб добро творили (гладять голівку).
Дав Господь нам душу й серце,
Щоб Бога й людей любили (кладуть руки на серце).
Інтерактивна вправа «Сплети павутинку»
4.3. Написання твору
І група – записує твір за планом.
ІІ група – складає твір, використовуючи допоміжні слова та словосполучення.
Дарує тепло; народжується з любові; осяває промінчиками; дарують тепло, увагу, турботу; зігрівають холодні серця; не гасне в серці; сонце доброти.
ІІІ група – записує твір за зразком, вставляючи пропущені слова.
Добро, як… дарує нам тепло, … .
Воно народжується з … і … . Добро … усіх своїми … . І кожен з них дарує людям … , … , … . Вони долають …,
розбуджують …, зігрівають … серця. Це велике щастя, коли … .
Дорогу вибираючи … !
4.4. Зачитування творів
V. Закріплення знань
Інтерактивна вправа «Акваріум»
(Кожна група отримує запитання, яке необхідно обговорити вголос, висловити міркування, дійти спільної думки та зробити висновок.)
Інтерактивна вправа «Магічна свічка»
Свою розповідь ми розпочнемо так:
«Якби я була добрим чарівником, я зробила б так…»
«Збери прислів'я»
«Поетична хвилинка»
Добрим бути так не просто,
Добро не залежить від зросту.
Добро виростає із серця,
Його не збереш у відерце.
Так потрібно добрим-добрим бути,
Одне одного в біді щоб не забути.
І Земля закрутиться скоріше,
Коли будемо з тобою ми добріші.
Бо добро з роками не старіє,
Бо добро від холоду зігріє.
А, якщо воно, як сонце світить,
То радіють і дорослі, й діти.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
1.Діяльнісний.
VІІ. Домашнє завдання
«Стежка доброти»
На відбитках своїх ніжок ви написали добрі справи, які зробили в житті. Утворимо «стежку доброти».
Діти.
Врятує світ краса – завжди так говорили,
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало.
Бо стільки всюди зла – людина вже не та!
Тож люди на Землі, спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра!
(На завершення пісня «Якщо добрий ти».)