Тема. Урок розвитку зв'язного мовлення. Твір-міркування «Добро твориться просто!».

Про матеріал

Дидактичні завдання уроку

(чому навчати, що розвивати, що виховувати)

1.Навчальна:

-закріплювати навички правильно будувати текст-міркування,

-вчити розкривати абстрактно-загальні поняття.

2. Розвивальна:

- гармонійний розвиток особистісних якостей для активізації резервних можливостей;

- розвивати зв'язне мовлення, спостережливість, увагу, пам'ять, мислення, уміння логічно і послідовно викладати думки на папері, словесно передавати свої почуття і переживання;

- розвивати уміння сприймати інформацію різної модальності.

3. Релаксаційна:

усунення емоційного напруження, створення сприятливої атмосфери на уроці.

4. Виховна:

- виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу;

Очікувані результати для учнів:

- збагатити знання про добро, його значенняу суспільствіі;

Тип уроку: урок розвитку зв′язного мовлення.

Форма уроку: нестандартний урок (урок з використанням інтерактивних вправ).

Перегляд файлу

Тема. Урок розвитку зв'язного мовлення. Твір-міркування      

           «Добро твориться просто!».

 

 

Дидактичні  завдання уроку

(чому навчати, що розвивати, що виховувати)

1.Навчальна:

-закріплювати навички правильно будувати текст-міркування,      

-вчити розкривати абстрактно-загальні поняття.

 

2. Розвивальна:

- гармонійний розвиток особистісних якостей для активізації резервних можливостей;

- розвивати зв'язне мовлення,  спостережливість, увагу, пам'ять, мислення, уміння логічно і послідовно викладати думки на папері, словесно передавати  свої почуття і переживання;

 - розвивати  уміння сприймати інформацію різної модальності.

 

3. Релаксаційна:

 усунення емоційного напруження, створення сприятливої атмосфери на уроці.

 

4. Виховна:

- виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу;

 

Очікувані результати для учнів:

-     збагатити знання про добро,  його значенняу суспільствіі;

 

Тип уроку: урок розвитку зв′язного мовлення.

Форма уроку: нестандартний урок  (урок з використанням інтерактивних вправ).

 

                                                          Хід уроку

 

І. Організація класу

Всі почули ви дзвінок                                                                                                     Він покликав на урок                                                                                                             Тож ми часу не гаймо,                                                                                                           Наш урок розпочинаймо. 

Хвилинка  настрою 

                                    Створення сприятливої атмосфери.

   - Добрий день, діти! У народі кажуть: «Добрий гість – дому радість». Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашій зустрічі. Подаруйте мені свої  посмішки, побажайте доброго дня. Сідайте, дівчатка, а тепер  хлопчики.  Візьміться за руки і зігрійте своїм теплом тих, хто поруч з вами, посміхніться один одному, побажайте успіху.  Я очікую, що на уроці ви будите слухати - уважно, працювати - старанно, виконувати  -  точно, запам'ятовувати - прочно. Сподіваюсь, що ви будете правильно  і красиво висловлювати свої думки, відстоювати свої точки зору, злагоджено працювати , робити висновки.

      - Які якості характеру для цього вам потрібні? (Спостережливість, витривалість, наполегливість, віра в свої сили та можливості…).

 

Інтерактивна вправа «Очікування»

 - Що ви очікуєте від уроку? (Я очікую, що буде цікаво. Я очікую, що дізнаюсь про щось нове. Я очікую, що отримаю гарну оцінку…).

 

      Рефлексія.  Бажаю вам, щоб ваші сподівання здійснилися і гарний настрій супроводжував вас протягом всього уроку.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.2. Оголошення теми уроку

- Діти, давайте спробуємо розгадати слово, яке заховалося в ребусі. (Добро)

- А зараз послухайте, як про добро сказав Д. Павличко.

(Учениця читає вірш.)

Хвилинка  поезії 

                                                      Двоколірний вірш

На доброті існує світ.

І добротою пахне хліб.

                               І мирне небо в школу йти

                               Це також вияв доброти

                                                            І до людей любов свята –

                                                           Це «чистота» і « доброта».

-Давайте звернемось до тлумачного словника. Як же він розтлумачує слово «добро»?

  • Це слово буде супроводжувати нас протягом усього уроку, тому що тема уроку звучить так:

«Добро твориться просто!»

  • Добро оспіване багатьма поетами, письменниками, народом. Давайте зачитаємо деякі з цих висловлювань.
  1. Життя таке коротке, поспішай творити добро.

                                                                           О. Довженко

2. І дерево, і скеля, і людина – все сподівається на доброту твою.

                                                                           П. Осадчук

3. Чим людина розумніша і добріша, тим більше вона помічає добра в людях.

                                                                           Б. Паскаль

4. Дорогу вибираючи круту, іди і сій – сій доброту.

                                                                            З народного

 

  • Сьогодні на нашому уроці ми поговоримо про добро, про те, як воно народжується і хто його творець. Про те, як прекрасно і корисно творити добро.

2.3. Ознайомлення з планом уроку

- На уроці ми спробуємо бути і філософами, і письменниками, і акторами, і, навіть, чарівниками. А працюватимемо за таким планом:

  • Словникова робота.
  • Бесіда.
  • Посперечаємось.
  • Пофантазуємо.
  • Презентація домашніх творів.
  • Складання колективного твору.
  • Творча робота в групах.
  • Слухання вірша.
  • Узагальнення зробленого.
  • Завдання додому.

 

  • Протягом уроку з нами буде цей «Веселковий кубик», який подарує нам цікаві і творчі завдання.

 

 

  1. Мікрофон. Спіймай м'ячик.
  2. Мозковий штурм.
  3. Асоціативний кущ.
  4. Магічна свічка.
  5. Займи позицію.
  6. Стежка доброти.

 

ІІІ. Актуалізація знань

3.1.Словникова робота

- З давніх-давен у слова вірили, перед ними благоговіли, від них ніяковіли. Були слова, якими проклинали, бажали зла. І хочеться, щоб таких слів було якомога менше. А слово «добро» - це промінчик сонця у нашому сьогоденні, який робить наш світ добрішим, милосерднішим, кращим.

 

  • Давайте прочитаємо слова, які з'являються на екрані:

Добро, доброта,добродій.

Добрий, доброзичливий,добросердечний.

Добріє, задобрив.

Добре.

  • На які запитання відповідають слова?
  • Якою частиною мови являються?
  • Діти, а що спільного є в цих словах? Від якого слова вони утворилися?

3.2. Бесіда про добро

- Чи можна доторкнутися до добра?

- Чи можна його покуштувати?

 - Чи можна його понюхати?

-      Рефлексія.Отож, це категорія нематеріальна, а духовна. Вона стоїть поруч з такими поняттями, як Дух, Душа.

 

Інтерактивна вправа «Спіймай м'ячик»

  • А як ви розумієте, що таке «добро»?
  • А якщо ви уявите добро у вигляді музики, яка вона буде?
  • А якими кольорами ви б намалювали добро?
  • Що є протилежністю добра?
  • Як називаються слова, протилежні за значенням?

Інтерактивна вправа «Навчаючись-учусь»

      Рефлексія.Учениця. – Отже, добро – це категорія духовна, іншими словами – абстрактна: її не можна торкнутися, понюхати, посмакувати.

    Добро можна відчути: це ласкаве слово, добре, ніжне ставлення, готовність допомогти , це любов до оточуючого світу. Це те, що заставляє радіти, любити, співчувати.

 

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

  • Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово добро?
  • Які слова співзвучні з цим словом?
  • Давайте уявимо слово добро у вигляді магніту. Воно притягує до себе слова, без яких не може існувати. На сонячних промінчиках напишіть ці слова.

(Слова-підказки:

чуйність, жалість, милосердя, співчуття, співпереживання, відданість, допомога, гроші, золото,дорогоцінності, взаємопідтримка, любов, сердечність, мир, багатство.)

 

  • Ви дуже правильно підібрали слова. Адже саме без цих слів не може існувати добро.

 

3.3. Посперечаємось

Інтерактивна вправа «Займи позицію»

  • А зараз послухайте суперечку двох дітей і спробуйте зайняти свою позицію.

Хл. – Добро – це цукерки.

Д. – Ні, Вітю! Це мама.

Хл. – Це печиво і шоколад.

Д. – Я кажу, що мама і бабуся.

Хл. – А я кажу, що велосипед.

Д. – Та скільки тобі, Вітю, говорити, що це мама, тато, дідусь, бабуся.

 

  • Хто згодний з думкою дівчинки (хлопчика)? Спробуйте довести свою позицію.

3.4. Пофантазуємо

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 

  • Закрийте очі, уявіть, як виглядає добро?

 

(Але, ще це почуття, яке виражає людина, коли вона щаслива, коли робить добро іншим. Це щось таке гарне, що є в людині.)

 

  • Давайте пригадаємо золоте правило нашого життя:

«Стався до людей так, як би ти хотів, щоб ставились до тебе!»

 

3.7. Презентація домашніх творів

- Вдома ви писали твори про добрі вчинки. Зараз ми будемо презентувати ваші роботи. Зачитайте, які висновки ви зробили під час написання творів.

 

ІV. Підготовча робота до написання твору і його запис

  • А зараз спробуємо скласти колективний твір на тему «Добро твориться просто». Ось як про це сказав І. Драч:

«Добро твориться просто – ні за так,

Так, як цвіте і опадає мак,

Як хмарка в'ється,і сміється пташка,

Як трудиться мурашка-горопашка.»

 

4.1. Повторення частин тексту

- З яких частин складається текст?

- Як пишеться кожна частина тексту?

- Які є види текстів?

- Яка відмінність тексту-міркування від інших видів тексту?

 

Релаксаційна хвилинка

ВОДОСПАД

    Сідаємо зручніше. Закриваємо очі. Дихаємо спокійно та рівно. Дамо нашим ногам та рукам відпочити, простягнемо їх та розслабимо. Давайте помовчимо та прислухаємось до звуків навколо себе… (пауза).

 

        Уявіть собі, що ви стоїте біля водоспаду. Чудовий день, блакитне небо, тепле сонце. Гірське повітря свіже та приємне. Ви дихаєте легко та вільно. Але наш водоспад незвичайний, замість води в ньому падає мяке біле світло. Уявіть собі, що ви стоїте під цим водоспадом і відчуйте, як це прекрасне біле світло ллється по вашій голові. Ви відчуваєте, як воно стікає по лобі, потім по обличчю, по шиї… Біле світло тече по вашим плечикам…, допомагає їм стати мякими та розслабленими… Ніжне світло стікає далі по вашому тілу. Гладить ваші ручки, ніжки, животик… Ви відчуваєте, як все тіло стає м’яким та розслабленим. Цей чарівний водоспад з білого світла обтікає все ваше тіло. Ви відчуваєте себе абсолютно спокійно і з кожним подихом ви все сильніше розслабляєтесь. А тепер потягніться і на рахунок «три» відкрийте очі. Чарівне світло заповнило вас свіжими силами та енергією.

 

 

4.2. Колективне усне складання твору

- Зараз ми спробуємо усно скласти твір, записуючи план на дошці.

 - Погляньте на дошку. Як ми виразили наш «асоціативний кущ»? (у вигляді сонця)

  • Це не даремно. Народна мудрість говорить: «Добро, що сонце». Поясніть цей вислів. (добро, як сонечко, дарує нам тепло, радість, ласку).
  • Чи може цей вислів стати зачином нашого твору? То яким буде перший пункт плану?

                           1.  Добро – це сонце!

 

  • Поміркуймо, з чого народжується добро? (з любові, поваги, милосердя, гуманності…) Це запитання і стане другим пунктом плану.

2. З чого народжується добро?

 

  • А що ж робить сонце, а разом з ним і добро? (всіх зігріває, осяває,освітлює своїми промінцями). Чи схожі вони між собою? Чим? (вони роблять життя кращим, людей добрішими, сумний настрій – веселим…)

- Давайте запитаємо в наступному пункті плану.

                             3.Чим схожі сонце і добро?

 

  • Кожен промінчик сонця робить людям дарунки. Подумайте, що ж ці промінчики можуть вам подарувати? (гарний настрій, бажання творити добро, любити…) Як ви пропонуєте назвати наступний пункт плану?

                                    4. Дарунки сонячних промінців.

 

  • Виходить, що промінчики – це маленькі чарівники. Які ще дива їм підвладні? (побороти зло, розбудити почуття, зігріти холодні серця) Отож, запишемо наступний пункт плану.

                                   5. У чому чари промінців?

 

 

  • Ви переконались, що промінчики мають велику силу. Я вважаю, що це велике щастя, коли не гасне в серці людини сонце доброти. Яка головна думка цього вислову?

                                    6. Людське щастя.

 

  • Звернімо увагу на дошку, щоб відшукати кінцівку нашого твору.

                                    7. Сій доброту.

Хвилинка  відпочинку

                                                    Фізкультхвилинка

Бог присутній поміж нас(розводять руками).

Він на небі, на Землі (руки вгору, вниз).

Він все бачить (руки до очей),

Він все чує ( руки до вушок),

Усім світом він керує (розводять руки вліво, вправо).

Господь любить усіх нас, Він із нами повсякчас (кладуть руки на себе).

Дав Господь нам рученята,

Щоб для нього ми трудились (вправи для рук).

Дав Господь нам оченята,

Щоб на світ Божий дивились (вправи для очей).

Дав Господь нам ноженята,

Щоб по світу ми ходили (ходьба).

Дав Господь нам розум,

Щоб добро творили (гладять голівку).

Дав Господь нам душу й серце,

Щоб Бога й людей любили (кладуть руки на серце).

 

Інтерактивна вправа «Сплети павутинку»

  • Спробуємо сплести «павутинку добра», передаючи клубок ниток товаришу, якого ви вважаєте здатним творити добро.

 

4.3. Написання твору

   І група – записує твір за планом.

   ІІ група – складає твір, використовуючи допоміжні слова та словосполучення.

 Дарує тепло; народжується з любові; осяває промінчиками; дарують тепло, увагу, турботу; зігрівають холодні серця;  не гасне в серці; сонце доброти.

 

   ІІІ група – записує твір за зразком, вставляючи пропущені слова.

Добро, як… дарує нам тепло, … .

 

     Воно народжується з … і … . Добро … усіх своїми … . І кожен з них дарує людям … , … , … . Вони долають …,

розбуджують …, зігрівають … серця. Це велике щастя, коли … .

 

    Дорогу вибираючи … !

 

4.4. Зачитування творів

V. Закріплення знань

Інтерактивна вправа «Акваріум»

(Кожна група отримує запитання, яке необхідно обговорити вголос, висловити міркування, дійти спільної думки та зробити висновок.)

 

  • Ви зустрічали добрих людей? Назвіть їх.
  • Яких людей, на ваш погляд, більше: добрих чи злих?
  • Чи вмієте ви бути добрими?

 

Інтерактивна вправа «Магічна свічка»

  • В народі кажуть: « Добро творить дива!» Запалимо свічку і уявимо, що вона магічна, і відтепер всі, хто візьме її в руки, перетворюється на чарівників. Включіть свою фантазію, уявіть, що кожен із вас став добрим чарівником. Щоб ви зробили для усього світу доброго?

Свою розповідь ми розпочнемо так:

«Якби я була добрим чарівником, я зробила б так…»

 

«Збери прислів'я»

  • Де є добро, там зникає зло.
  • Доброму слову ціни немає.
  • Добре слово – золотий ключик.
  • Добре діло роби сміло.
  • Роби добро – добро і буде.
  • Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла сподівайся.
  • Добрі справи – від добрих людей.
  • Доброму завжди добре.
  • Добрі діти до доброго слова прислухаються.

 

«Поетична хвилинка»

Добрим бути так не просто,

Добро не залежить від зросту.

Добро виростає із серця,

Його не збереш у відерце.

                                            Так потрібно добрим-добрим бути,

                                            Одне одного в біді щоб не забути.

                                            І Земля закрутиться скоріше,

                                            Коли будемо з тобою ми добріші.

Бо добро з роками не старіє,

Бо добро від холоду зігріє.

А, якщо воно, як сонце світить,

То радіють і дорослі, й діти.

 

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

1.Діяльнісний.

  • Що ми встигли зробити на уроці?
  1. Розвивальний.
  • Чого навчились, у чому стали дорослішими і розумнішими?
  1. Змістовний.
  • На які запитання ми знайшли відповіді?
  1. Емоційний.
  • Кому з друзів ви хотіли б подякувати за співпрацю?
  1. Мозковий.
  • Як іншими словами можна було б назвати тему нашого сьогоднішнього уроку?

 

 

 VІІ. Домашнє завдання

  • Нещодавно ви писали відгук на прочитану книгу. А домашнім завданням вам буде написати відгук про сьогоднішній урок.

 

«Стежка доброти»

  • Слухаючи вас, я зрозуміла, які ви добрі. Тож недаремно кажуть, що добро живе в душі людини. І саме тому, Душа безсмертна!

На відбитках своїх ніжок ви написали добрі справи, які зробили в житті. Утворимо «стежку доброти».

 

  • Сьогодні ви протоптали «стежку доброти». Бажаю вам, діти, щоб ця стежка перетворилась на широкий шлях, яким ви будете йти впевнено, даруючи всім радість, добро, любов.

 

Діти.

Врятує світ краса – завжди так говорили,

Тепер врятує світ лиш доброта,

Бо однієї вже краси занадто мало.

Бо стільки всюди зла – людина вже не та!

Тож люди на Землі, спішіть добро творити,

Щоб нам не згинути у морі зла,

Щоб кожен міг серед краси прожити

У царстві справедливості й добра!

 

(На завершення пісня «Якщо добрий ти».)

 


 

docx
Додано
14 листопада 2018
Переглядів
6913
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку