Тема:3акріплення знань учнів про прикметник як частину
мови .
Мета:Закріпити і узагальнити вивчене про прикметник, розширити і активізувати словниковий запас , розвивати уміння розпізнавати мовні явища за їх ознаками , вчити учнів зв'язно висловлювати думку , писати відповідно до правил українського правопису , розвивати уміння класифікувати , встановлювати причинно - наслідкові зв'язки , систематизувати ; виховувати любов до рідної мови, ввічливість і доброту .
Обладнання: Презентація, наочність для дошки, макети кораблів, картки « Слова антоніми», музичний супровід, скарби
Хід уроку
І.Організаційний момент
Вчитель: Уже дзвінок нам дав сигнал,
І на урок він нас зібрав,
А , отже, часу не втрачаймо,
Роботу швидше починаймо.
Я бачу, ви сьогодні - схвильовані й веселі,
Бо гості завітали до нашої оселі.
Весна вже наближається,іде за кроком - крок
А у нас сьогодні - Відкритий урок.
Учні: Ми вам раді, люди добрі!
І вітаєм щиро вас .
І запрошуєм ласкаво
На урок у третій клас.
( сигнал)
Вчитель: Діти як видумаєте що це за сигнал? Про що він нам говорить?
( запрошує на урок)
-
Де ми можемо ще почути такий сигнал? ( на кораблі)
-
А чи любите ви подорожувати? (так) Чому саме?
-
Отже, сьогодні ми з вами здійснимо мандрівку за скарбами по шкільному океану знань на наших кораблях.
-
Подорожуючи ми будемо виконувати завдання, за які отримувати вітрила знань. Ми повинні показати всі наші здобутки, які отримали на попередніх уроках.
ІІ Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель: На цьому уроці під час нашої уявної подорожі, ми пригадаємо все що вже знаємо про прикметник.
-
Як ви думаєте що потрібно для того щоб наш корабель вийшов в океан? ( Капітан та штурман)
-
Правильно, я буду капітаном ваших кораблів, а ви всі штурмани.
-
Діти, а чи знаєте ви хто такий штурман? ( Штурман – помічник капітана, він прокладає курс руху, визначає положення корабля)
« Мозковий штурм»
-
Капітани та штурмани в нас вже є, але немає корабля, тільки макет який потрібно допрацювати. Завчасно ви вже об’єднані в групи, кожна група це екіпаж, який буде керувати своїм кораблем, але для того щоб вийти в океан, треба спустити наш корабель на воду.
-
Зараз на хвилях вам потрібно записати швидко, каліграфічно якомога більше прикметників.
-
Молодці, а зараз перевіримо, слухайте уважно, якщо команда написала прикметник неправильно плескаємо у долоні.
-
ІІІ Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
-
Ось ми і спустили свої кораблі на воду.
-
Як ви думаєте що потрібно щоб корабель почав свій рух? ( вітрила)
-
Тож для початку ми з вами повинні спроектувати наш вітрильник для далекої подорожі. Тому дайте відповіді на такі запитання.
1. Що ж таке прикметник? ( Прикметник - це самостійна частина мови яка вказує на ознаку і відповідає на запитання Який? Яка? Які? Яке?
2. З якою частиною мови він пов’язаний? ( Прикметник пов'язаний з іменником)
3. Як встановити зв’язок між іменником і прикметником? ( потрібно поставити запитання від іменника до прикметника)
- Кораблі готові! Отже вирушаємо! Готові? ( Так)
ІV Повторення та узагальнення
-
Відкрийте свої зошити, запишіть каліграфічно число, класна робота, та каліграфічну хвилику
-
Той хто напише найкаліграфічніше з’єднання ЛлЛлЛл і МмМмМ, стане головним штурманом на кораблі, і буде мати змогу дати назву свого «Корабля», але словом прикметника.
-
Тож штурмани пам’ятате: тільки згуртована команда зможе подолати шторми й випробування. Хто буде творчо ставитися до виконання завдань, зможе першими прийти на кінцеву зупинку, де на вас чекатиме сюрприз. Не забувайте, що успішність будь-якої команди, певною мірою, залежить від вправності штурманів.
Погляньте на екран, давайте прочитаємо слова: Тихенька, великий, червона, глибоке, , легенький, тепленьке, весела, біленьке, широкий, веселий, чарівна, маленьке.
-
Що це за слова? До якої частини мови ми можемо їх віднести? ( Це прикметники, тому що відповідають на запитання Які? Яка? Яке? Який?)
-
Ваше завдання в зошитах записати ці слова, та розподілити за родами.
-
Але спочатку давайте пригадаємо, які роди має прикметник? Скажіть яким правилом потрібно користуватись, щоб правильно розподілити прикметники?
-
Перевіримо: перша група називає слова які віднесли до чоловічого роду, 2 група до жіночого і 3 група до середнього.
-
А хто мені скаже, чому саме слова Веселий, великий, легенький, широкий ми віднесли до чоловічого роду? ( тому що ці слова мають закінчення -ий,- ій)
-
А якщо я назву слово зелені, до якого роду ми зможемо віднести це слово? ( ні до якого, тому що це слово названо у множені. У множені всі прикметники мають закінчення _і_)
-
Сьогодні ви справжні мореплавці, тож спробуєте свої сили у службі порятунку. Але за бортом у нас опинилися не люди, а слова. На екрані будуть з’являтися слова, ваше завдання змінити прикметники за числами.Говорить той в кого рятівний круг.
( Високий, золота, голубе, пухнаста, хижі, сонячні, розумні)
Увага! Увага! Наш корабель потрапив у течію, а це говорить про те що потрібно відпочити.( фізкультхвилинка)
-
Долаючи величезні відстані, моряки стикаються з багатьма труднощами, щоб ці труднощі подолати виконаємо завдання з підручника
-
Відкриємо підручники на сторінці 155 Вправа 380
-
Подорожуючи морськими просторами, ви можете не тільки насолоджуватися чудовими краєвидами, але й зробити ще якусь корисну справу. Наприклад, досліджувати, спостерігати, вивчати життя морських глибин
-
Ваше завдання прослухати текст та відшукати потрібний прикметник протилежний за значенням. Пригдаємо що це за слова ? ( антоніми)
Творчий диктант
Рибалка на великому човні вийшов у спокійне море. Подув легкий вітрюган. Насунулись білі хмари. Сміливі чайки носилися над водою. Рибалка зрозумів, що починається шторм.
-
Спробуйте закінчити мою розповідь.
-
Діти, скажіть, а що допомагає надувати вітрила, щоб корабель рухався
-
( вітер)
-
Тож ваше завдання добрати до слова вітер як можна більше синонімів та записати.
-
Але для початку давайте згадаємо що таке синоніми? ( слова протилежні за значенням)
Вітер – штормовий, поривистий, могутній, сильний.
А для того щоб море було спокійним, нам потрібен не вітер, а вітерець.
-
Доберіть до слова вітерець – синоніми. ( Лагідний, тихий, спокіний,тихенький.)
-
V Підсумок уроку
-
Молодці, діти! Ну а ми повертаємось на корабель, який принесе нас на хвилях додому. А в нас на згадку про подорож залишиись гарні начальні плакати, чи зможуть вони нам допомогти в майбутньому?
-
Ми будемо ще подорожувати по морю знань, проте вже на інших кораблях. Сьогоднішня наша подорож була вдалою – ми знайшли цінності. То ж давайте його розділимо між всіма членами команди. Нехай кожен підійде до скрині і візьме золоту монету, на яку ви спраіді сьогодні заслуговуєте.