Календарно-тематичне планування
навчального матеріалу «Біологія» 9 клас
70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервні
Програма:
Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
Примітка |
||
9-А |
9-Б |
9-А |
9-Б |
||||
Вступ |
|||||||
|
|
|
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук |
|
|
|
|
|
|
|
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
|
|
|
|
|
|||||||
Хімічний склад клітини |
|||||||
|
|
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки |
|
|
|
|
|
|
|
Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. Органічні молекули |
|
|
|
|
|
|
|
Вуглеводи та ліпіди |
|
|
|
|
|
|
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції |
|
|
|
|
|
|
|
Ферменти, їхня роль у клітині. |
Лабораторне дослідження №1: Властивостей ферментів |
|
|
|
|
|
|
Нуклеїнові кислоти |
|
|
|
|
|
|
|
Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ |
|
|
|
|
|
|
|
Практичні роботи № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
|
|
|
|
Тематична |
|||||||
Структура клітини |
|||||||
|
|
|
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії |
|
|
|
|
|
|
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели |
|
|
|
|
|
|
|
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
|
|
|
|
|
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина |
|
|
|
|
|
|
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: рослинна та тваринна клітина |
|
|
|
|
|
|
|
Лабораторна робота №1 Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин |
|
|
|
|
Тематична |
|||||||
Принципи функціонування клітини |
|||||||
|
|
|
Обмін речовин та енергії |
|
|
|
|
|
|
|
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах |
|
|
|
|
|
|
|
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання |
|
|
|
|
|
|
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза |
|
|
|
|
|
|
|
Хемосинтез |
|
|
|
|
|
|
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах. |
|
|
|
|
|
|
|
Контрольна робота № 1. |
|
|
|
|
Тематична |
|||||||
Збереження та реалізація спадкової інформації |
|||||||
|
|
|
Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів |
|
|
|
|
|
|
|
Транскрипція |
|
|
|
|
|
|
|
Основні типи РНК |
|
|
|
|
|
|
|
Генетичний код. Біосинтез білка |
|
|
|
|
|
|
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК |
|
|
|
|
|
|
|
Практична робота № 2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
|
|
|
|
|
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. |
|
|
|
|
|
|
|
Мейоз. Рекомбінація ДНК. |
Лабораторне дослідження: фаз мітозу |
|
|
|
|
|
|
Статеві клітини та запліднення |
|
|
|
|
|
|
|
Етапи індивідуального розвитку |
|
|
|
|
Тематична |
|||||||
Закономірності успадкування ознак |
|||||||
|
|
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
|
|
|
|
|
|
|
Закони Менделя, їх генетичні основи |
|
|
|
|
|
|
|
Практична робота № 3 Складання схем схрещування |
|
|
|
|
|
|
|
Ознака як результат взаємодії генів. Поняття про зчеплення генів і кросинговер |
|
|
|
|
|
|
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю |
|
|
|
|
|
|
|
Форми мінливості. |
Лабораторні дослідження: мінливості в рослин і тварин |
|
|
|
|
|
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій |
|
|
|
|
|
|
|
Спадкові захворювання людини |
|
|
|
|
|
|
|
Генетичне консультування |
|
|
|
|
|
|
|
Сучасні методи молекулярної генетики |
|
|
|
|
|
|
|
Проект: Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак |
|
|
|
|
Тематична |
|||||||
Еволюція органічного світу |
|||||||
|
|
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики |
|
|
|
|
|
|
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. |
|
|
|
|
|
|
|
Механізми видоутворення |
|
|
|
|
|
|
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна |
|
|
|
|
|
|
|
Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції |
|
|
|
|
|
|
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини |
|
|
|
|
|
|
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|
|
|
|
Тематична |
|||||||
Біорізноманіття |
|||||||
|
|
|
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
|
|
|
|
|
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. |
|
|
|
|
|
|
|
Неклітинні форми життя: віруси. |
|
|
|
|
|
|
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів |
|
|
|
|
|
|
|
Контрольна робота № 2. |
|
|
|
|
Тематична |
|||||||
Надорганізмові біологічні системи |
|||||||
|
|
|
Екосистема. Різноманітність екосистем |
|
|
|
|
|
|
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах |
|
|
|
|
|
|
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори |
|
|
|
|
|
|
|
Стабільність екосистем та причини її порушення |
|
|
|
|
|
|
|
Біосфера як цілісна система |
|
|
|
|
|
|
|
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища |
|
|
|
|
|
|
|
Проект(дослідницький): Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|
|
|
|
Тематична |
|||||||
Біологія як основа біотехнології та медицини |
|||||||
|
|
|
Поняття про селекцію |
|
|
|
|
|
|
|
Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин |
|
|
|
|
|
|
|
Одомашнення тварин. Методи селекції тварин |
|
|
|
|
|
|
|
Огляд традиційних біотехнологій |
|
|
|
|
|
|
|
Основи генетичної та клітинної інженерії |
|
|
|
|
|
|
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. Генетично модифіковані організми |
|
|
|
|
Тематична |
|||||||
Узагальнення |
|||||||
|
|
|
Основні загальні властивості живих систем |
|
|
|
|