Календарно - тематичне планування корекції мовлення 4 клас (2 год. на тиждень) Складено за програмою корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з тяжкими порушеннями мовлення. Трофименко Л. І., Ільяна В. М., Пригода З. С., Грибань Г. В., Аркадьєва О. О.
№з/п |
тема |
дата |
|
Iсеместр |
|
|
Корекція фонетичної сторони мовлення |
|
1 |
Розвиток артикуляційних укладів звуків, сили,очності, координованості, синхронності, кінестетичних відчуттів та уявлень. |
|
2 |
Формування умінь виокремлювати та впізнавати голосний звук на фоні інших: − звуків; складів; слів; словосполучень; речень; текстів. |
|
3 |
Закріплення умінь визначати наголошений та ненаголошений голосний в складах (поступово кількість елементів в ряду збільшується до чотирьох складів). |
|
4 |
Формування умінь розрізняти звуки за твердістю-м’якістю, дзвінкістю-глухістю. Розвиток артикуляційного апарату. |
|
5 |
Розвиток слухової уваги, контролю, мовленнєво-слухової пам’яті. Розвиток мовленнєвого дихання. |
|
6 |
Закріплення навички диференціювання фонем за ознаками (глухі взривні). Удосконалення навички правильного вимовляння слів, синтагм, речень. |
|
7 |
Диференціація свистячих і шиплячих приголосних |
|
|
Корекція та розвиток фонематичних процесів |
|
8 |
Уточнення та формування правильного фонетичного образу слова. Розвиток фонематичних уявлень на матеріалі. |
|
9 |
Розвиток звукового синтезу: - з опорою на слухове сприймання звуків, що вимовляються педагогом; - з опорою на слухове сприймання звуків, що вимовляється дитиною. Розвиток вміння складати слова з трьох, чотирьох, п’яти і більше звуків. Формування та удосконалення вміння розв’язувати звуко-буквені ребуси. |
|
10 |
Розвиток складового синтезу без опори на слухове сприймання (за уявленням). Розвиток вміння складати слова з двох, трьох, чотирьох, п’яти і більше складів. Формування та удосконалення вміння розв’язувати буквено-складові ребуси(без промовляння відповідних звукокомплексів). Корекція темпо-ритмічної та ритміко-інтонаційної сторін мовлення |
|
11 |
Продовжувати формування уявлення про ритм, його утворення, паузу, вміння передавати емоційні стани; вміння сприймати ритм в русі; вміння відтворювати ритмічні структури різної складності (без опори на зоровий аналізатор) |
|
12 |
Формування вміння чути уповільнення і прискорення темпу; вміння виконувати вправи на зміну темпу: від повільного до швидкого ( зопорою на зоровий аналізатор); поняття слухової диференціації компонентів інтонації: відтворювати певний звук голосніше від інших, вміти робити паузи; вміння виконувати органами артикуляційного апарату статичні та динамічні вправи; вміння одночасно поєднувати артикуляційні вправи із руховими вправами тіла; контролю мовного дихання. Розвиток рухової пам'яті. |
|
13 |
Робота над паузами. Імітація дій за малюнком, за словесною інструкцією, за умовними позначеннями. Розвиток вміння розставляти паузи на матеріалі звукокомплексів та складів. |
|
14 |
Робота над дикцією. Голосова атака м’яка тверда.Структура слова, речення. Орієнтація в просторі відносно предметів, людей. |
|
15 |
Робота над тембром мовлення. Імітація дій за зразком, за словесною інструкцією, створення образу за прослуханим твором. |
|
16 |
Робота на інтонаційною стороною мовлення. Тривалість синтагматичного ударного голосного. Інсценізація прослуханих чи прочитаних творів. Самостійне моделювання ситуацій. |
|
|
Корекція лексичної сторони мовлення |
|
17 |
Слово як складова одиниця мови. Розвиток орієнтації на морфологічні ознаки частин мови (зокрема іменників і дієслів), фіксування уваги на системі найбільш характерних граматичних форм слів (відмінювання іменників, дієвідміна дієслів тощо). |
|
18 |
Категоріальне значення слова. Актуалізація активного та пасивного словника учнів (іменники, прикметники, дієслова та ін.), що позначають ряди однорідних предметів чи явищ. |
|
19 |
Контекстуально зумовлене значення слів. Формування словесних понять, що позначають не конкретні явища навколишнього світу, а його загальні сторони, властивості, стани (мрія, лінь, чесність, хитрий, розумний, турбуватися, співчувати). Формування операцій порівняння слів зазначенням, виділення й узагальнення в них загального змісту переносне значення слова. |
|
20 |
Узагальнене лексичне значення. Засвоєння узагальненого лексичного значення слова (словесного поняття): абстрактних іменників, іменників, що є узагальненим найменуванням осіб з характерними ознаками; прикметників, що позначають внутрішні якості і властивості; дієслів, що позначають стани відчуття і переживання. |
|
21 |
Понятійна співвіднесеність слова. Формування операцій: класифікації предметів, явищ навколишнього світу, порівняння пред’явлених об’єктів, оцінка їх відмінності і подібності, виділення в них загальної семантичної ознаки, комплектування груп еквівалентних предметів. |
|
22 |
Абстрактно-узагальнене лексичне значення слова. Словосполучення. Виділення слів з речення на основі сформованого функціонального використання мовних знаків. Формування практичних уявлень про слово як про самостійного носія значення. |
|
23 |
Уточнення семантико-синтаксичних (граматичних) значень іменників у прийменникових та безприйменникових сполученнях з дієсловами. |
|
24 |
Формування навички творення граматичних форм дієслів доконаного та недоконаного виду, часу за аналогією та самостійно. |
|
25 |
Формування навички визначати та називати однорідні предмети, що відрізняються за ступенем вираження ознаки (довгий, довший, найдовший). Розвиток уміння узгоджувати прикметники з іменниками у роді числі та відмінку. |
|
26 |
Формування вміння впізнавати серед слів числівники, ставити до них питання скільки?який? котрий? котра? котре? котрі?; ставити питання до кількісних і порядкових числівників. |
|
27 |
Формування вміння впізнавати серед слів займенники, які вказують на предмети, їх ознаки,кількість, але не називають їх; ставити питання до займенників;упізнавати на слух і в текстах особові займенники; пояснювати їх лексичне значення, роль у реченні;Розвиток уміння будувати словосполучення і речення з особовими займенниками. |
|
28 |
Формування вміння виділяти серед поданих слів прислівники; знати їх основну граматичну ознаку - незмінюваність; ставити до них питання; зв’язувати їх із дієсловами у словосполучення, при побудові речення; поширювати речення найуживанішими прислівниками; добирати до поданого прислівника синоніми й антонім;будувати речення з однорідними прислівниками; пояснювати значення прислівників у тексті;вибирати з-поміж поданих прислівник,який найбільше відповідає змісту речення,тексту. |
|
29 |
Розвиток семантичної структури слова як основи для формування абстрактного мислення. Формування, уточнення і диференціація різних типів лексичних значень (синонімічних, антонімічних, багатозначних, похідних і основних). Корекція словникового запасу на основі формування лексичної сполучуваності слів. |
|
30 |
Формування антонімічних значень слів: − підбір антоніма до заданого слова; − пошук слів-антонімів в оповіданнях, прислів’ях . Засвоєння синонімічних значень слів: підбір синонімів до ізольованих слів, виражених різними частинами мови.
|
|
|
II семестр |
|
|
Корекція граматичної сторони мовлення |
|
1 |
Словотвір. Слухові процеси (сприймання,увага, контроль).Розуміння значень похідних слів. Диференціація за значенням словотворчих морфем. Вживання похідних слів у словосполу- ченні, реченні,власному мовленні. |
|
2 |
Узгодження слів у словосполученні, реченні. Розрізнення граматичних форм слів. Узгодження прикметників з іменниками. |
|
3 |
Узгодження іменників з дієсловами.Розрізнення дієслів за родами.Узгодження числівників з іменниками.Уживання прийменникових конструкцій в словосполученнях, реченнях. |
|
4 |
Синтаксична сторона мовлення. Словосполучення.Речення. Поєднання слів у словосполученнях та реченнях з дотриманням правильних граматичних форм. Типи речень (просте непоширене, поширене). |
|
5 |
Записування речень. Привертання уваги до складу простого поширеного речення. Формування умінь орієнтуватися в структурі простого непоширеного, поширеного речення. |
|
6 |
Розвиток умінь правильно інтонувати речення у власному мовленні та під час читання.Розвиток навички граматичного оформлення речень на письмі. |
|
7 |
Формування навичок синтаксичних трансформацій речення (розширення, звуження, відновлення деформованого речення). |
|
8 |
Головні та другорядні члени речення. Синтаксичне значення членів речення (за допомогою запитань). Зв’язки між словами та словосполученнями у реченні. Синтаксичні трансформації. |
|
9 |
Формування умінь самостійно складати різні типи речень за участю слухових, зорових опор. Розвиток навичок виділення речень з усного та письмового тексту, визначення відмінності між реченням та сполученням окремих слів за наявністю завершеної думки |
|
|
Корекція зв’язного мовлення |
|
10 |
Імпресивне та експресивне мовлення .Формування вміння визначати тему, метудіалогічного або монологічного мовлення та встановлювати, підтримувати контакт зі співрозмовниками. |
|
11 |
Вправляння учнів у запам’ятовуванні рядів прослуханих слів,словосполучень, речень, доступних за обсягом. |
|
12 |
Розвиток орієнтації у тексті, який сприймається на слух, відповіді на питання до тексту;практична орієнтація у жанровій приналежності сприйнятого тексту. |
|
13 |
Діалогічне мовлення. Розвиток уміння почати розмову, привернути увагу співрозмовника, підтримувати розмову, в разі необхідності змінити тему, виявити розуміння, запитати, відповісти, порадити, побажати, погодитись чи не погодитись, завершити розмову. |
|
14 |
Монологічне мовлення. Розвиток уміння аналізувати події, ситуації, про які йтиметься у вислові, визначати у них головне та другорядне; планувати вислів; виражати зміст ситуацій чи подій за допомогою мовних засобів; дотримуватись послідовності у викладенні думки; завершувати зв’язний вислів невеличким висновком чи міркуванням. |
|
15 |
Вправляння в писемних формах монологічного мовлення: письмовий лист, лист-запрошення, лист-подяка тощо. Розвиток розумових операцій: порівняння,співставлення. |
|
16 |
Текст. Будова тексту. Заголовок тексту. Абзац. Поширення знань про відмінність між текстом і групою не пов’язаних між собою речень; про побудову тексту: заголовок, абзаци, зачин, основна частина, кінцівка. |
|
17 |
Формування уміння добирати заголовок до тексту, спостерігати за роллю абзаців у тексті, розуміти значення абзаців для поділу тексту на кремі змістові частини. |
|
18 |
Розвиток уміння спостерігати за використанням у тексті займенників для уникнення повторів слівта самостійно замінювати з цією ж метою слова у тексті на займенники чи слова близькі за значенням.
|
|
19 |
Розвиток уміння сприймати невеликі тексти,слідкувати за розвитком думки у тексті, визначати його головну думку, основні події,дійових осіб (персонажів).
|
|
20
|
Мовленнєвий етикет. Формування культури мовленнєвої поведінки та норми мовленнєвого етикету, пошани до української мови, інтерес до творів усної народної творчості, дитячої літератури тощо.
|
|
21 |
Формування уміння дотримуватись норм мовленнєвої поведінки, використання у власному мовленні етикетних кліше. Формування уміння складати письмове запрошення, поздоровлення. |
|
|
Корекція дислексій |
|
22 |
Зорове сприймання та увага. Розвиток зорового сприймання та уваги на простому абстрактно-логічному картинному матеріалі кольорових малюнків предметів, геометричних фігур, букв та їх елементів Розвиток стійкості та концентрації зорової уваги. Розвиток зорової уяви. |
|
23 |
Розвиток зорової пам’яті: відтворити продемонстровану послідовність зображень предметів,геометричних фігур, букв( до10 одночасно); запам’ятати розміщені у різних секторах квадрату зображення (геометричні фігури, букви) та відтворити їх розташування. |
|
24 |
Зорова уява, аналіз та синтез. Зорово-просторові відношення. Удосконалення орієнтування у власному тілі. Удосконалення орієнтування на папері. Вправляння у виконанні зорово-просторових диктантів, що виконуються на папері.
|
|
25 |
Зоровий контроль: знайти зайві склади в словах;знайти зайві літери в словах; знайти та виправити помилки у словах (на матеріалі різних типів дислексичних помилок); знайти та виправити помилки у словах речення . |
|
26 |
Прогнозування. Розвиток навички прогнозування під час читання. Розвиток вміння: закінчити римовку, додавши необхідне слово;закінчити речення, додавши необхідне слово (замість друкованого слова пропонується малюнок); прочитати речення, додавши правильне закінчення до не додрукованого слова, прочитати речення (невеликий текст або уривок з тексту), додаючи недописані кінцеві частини слів. |
|
|
Корекція дисграфій |
|
27 |
Розвиток зорового сприймання, уваги .Розвиток вміння: розпізнавати зображення серед інших контурних зображень (на матеріалі геометричних фігур) (фігури Попельрейтера) ; з'єднувати лініями схожі предмети за кольорами серед матриці різних предметів (наприклад з'єднати всі сині сливи серед матриці інших фруктів різних кольорів)
|
|
28 |
Розвиток зорової пам'яті, контролю Розвиток каліграфічних навичок. Розвиток вміння:з'єднувати графеми між собою ,списувати, підписувати , писати слухові диктанти. |
|
29 |
Зорово-просторові уявлення: схематично зображати географічну карту (свого міста, своєї вулиці) |
|
30 |
Розвиток зорової пам'яті, контролю Розвиток вміння:апам'ятовувати і відтворювати ряди графем; викреслювати слова, які неправильно написані; викреслювати слова, які вже траплялися в тексті; вписувати слова, що пропущені в тексті. |
|
|
Корекція дизорфографій |
|
31 |
Корекція психічних функцій та операцій, які беруть участь у процесі письма. Розвиток стійкості та концентрації зорової уваги, зорової пам’яті, зорового контролю на графемному матеріалі. |
|
32
33 |
Формування слухового сприймання, слухової уваги, пам’яті, слухового контролю за правильністю власних та інших висловлювань.Розвиток просторового орієнтування, тимчасових уявлень, різних видів мислення (аналіз, синтез,порівняння, узагальнення, класифікація). Корекційна робота на морфологічному рівні. Удосконалення умінь використовувати у власному мовленні словотворчі морфеми іменників, прикметників, дієслів. |
|
34 |
Корекційна робота на лексико- граматичному рівні.Збагачування словникового запасу учнів (синоніми, антоніми, омоніми, багатозначні слова).
|
|
35 |
Формування орфографічної навички Закріплення умінь швидко відшукувати воперативній пам’яті відповідне правило. |
|
36 |
Удосконалення умінь прийняття рішення під час розв’язання орфографічної задачі. Формування в учнів уміння знаходити та виправляти помилки (здійснювати самоконтроль).
|
|
37 |
Закріплення уміння виділяти у ряді слів слова з однотипним морфологічним оформленням. Удосконалення умінь добирати споріднені слова. |
|
38 |
Розвиток просторового орієнтування, тимчасових уявлень, різних видів мислення (аналіз, синтез,порівняння, узагальнення, класифікація).
|
|