Логопедичне заняття у 2 класі

Про матеріал
Логопедичне заняття для дітей другого класу. Тема Диференціація та автоматизація звуків [ч] і [ц] з використанням твору В. Сухомлинського «Сонце і Сонечко».
Перегляд файлу

         Логопедичне заняття для дітей другого класу.

Тема: Диференціація  та  автоматизація звуків  [ч] і  [ц] з використанням твору В. Сухомлинського «Сонце і Сонечко».

            Мета: Корегувати у дітей  правильну вимову  звуків  [ч] і [ц], вчити деференцюювати їх на слух, формувати вміння та навички безпомилкового вживання цих звуків у складах, словах, реченнях, активізувати вживання прикметників. Розвивати рухомість артикуляційного апарату, фонематичні процеси (слухове сприйняття, навички звукового аналізу), зорове сприйняття,  увагу, зв’язне мовлення,  дрібну моторику рук. Виховувати старанність і бажання у дітей чітко й виразно говорити, навички самоконтролю за власним мовленням.

          Обладнання: діти-герої: зайчик, лисичка;  матеріал для проведення артикуляційних вправ:  сніжинки   для проведення  дихальних вправ, малюнки, дзеркала на кожну дитину, серветки; коректурні таблиці; картки із завданнями для читання;  музичні записи: «заметіль», «гудок потягу», «фізкультхвилинка з зайчиком»;  дидактичні гри:  «Збери картинку»,   ілюстрації до твору, букви,  коробки  для звуко-буквеного аналізу.

Хід заняття

             І. Організаційний момент

(діти заходять до залу)

1. Створення психологічного  мікроклімату.

          Логопед. – Я рада, діти, бачить вас.

Треба всім нам привітатись.

Вліво-вправо поверніться,

Один одному  всміхніться.

Чи готові до уроку? Молодці!

Тож сідайте. Працювати почали.

          Логопед. -  Дітки, скажіть мені, будь ласка, чому ми радіємо і що нас зігріває коли ми виходимо на вулицю.

          Відповіді дітей.  - Сонечко.

          Логопед.  -  Правильно. Скажіть мені, а яке сонечко?

           Відповіді дітей.  -  Жовте, яскраве, тепле (активізація вживання прикметників).

           2. Психогімнастика «Сонечко»

           Логопед.  - Давайте ми уявимо, що наші руки – це сонячні промінчики

торкнемося ними один одного  і подаруємо тепло своїм друзям.

       Логопед. -  Давайте привітаємося с сонечком!

   3. Вітання з сонечком гімнастика  (розвиток дрібної моторики)

  Слова

Відповідні рухи дітей руками

Добрий день, сонечко!

Руки вгору, пальці розкриті зображують  сонячні промені

Добрий день, пташечко!

Долоні повернуті до себе,  великі пальці схрещені,  решта пальців рухаються, зображуючи рухи крил

Добрий день, ялиночко!

Долоні повернуті до себе, великі пальці схрещені під кутом

 

Добрий день,  сніжок!

Діти  нахиляються до підлоги.

Добрий день, нам!

 Долоні до грудей

Добрий день, тобі!

Долоні й обличчя до дітей

Добрий день, мені!

Долоні до себе

 

            ІІ. Основна частина.

          Логопед : -  Малята, а зараз, будь ласка сідайте за столи. Скажіть , як ми з вами будемо працювати?

         Відповіді  дітей:   «Ми будемо працювати

                                  Всі звуки вимовляти

                                  Голосно, чітко вміло, щоб усі нас розуміли».

         Логопед. - Дітки,  скажіть мені, яка зараз пора року?

        Відповіді дітей. -  Зима.

        Логопед. -  Опишіть мені цю пору року.  Яка вона?

        Відповіді дітей. - Холодна, морозяна, сніжна. (активізація вживання прикметників)

       Підготовка  дітей до артикуляційної гімнастики

    Логопед:  «Діти, сядьте, будь-ласка, на свої місця, підсуньте  до себе дзеркала, так щоб було видно ротик. Спинка рівна, ручки від обличчя приберіть. Не забувайте, що на столах є серветочки».

    1. Артикуляційна гімнастика (розвиток артикуляційної моторики)

        Логопед: «Дітки, покажіть як ви взимку радієте снігу  (усміхнутися, язичок за нижніми зубами, повторити 2-3 рази), потім  наші язички подивляться на сонечко  (висунути язик та підняти кінчик угору) повтор 2-3 рази, потім подивився на сніжок (покласти язик на нижню губу, потримати декілька секунд, повторити  ). А тепер давайте перетворимо наші язички на бурульки

 ( висунути язик з рота і тримати напруженим 10с, повтор 2-3 рази).  А тепер

налетів ураганний вітер і збив наші бурульки ( повернути язичком вліво, потім вправо, повтор 2-3 рази). І бурулька впала на снігову гірку ( губи в усмішці, язик за нижніми зубами, тримати в такому положенні 10 с, повторити 2-3 рази)».

      Логопед: « Розумнички, відгадайте загадку!

Тихо падають вони взимку на дерева і будинки, в повітрі весело кружляють і на землю тихенько лягають».

      Відповіді дітей. - Сніжинки.

   2. Дихальна вправа (розвиток мовленнєвого дихання)

      Логопед: « Візьміть, будь ласка сніжинки, що лежать біля вас на столі, глибоко вдихаємо повітря через носик і видихаємо через рот дмухаємо на сніжиночку».

   Логопед. -   Молодці дітки, ви гарно попрацювали.

Прислухайтесь, що це за звук ? (розвиток слухової уваги)

   Відповіді дітей. – Потяг.

   Логопед: «Тож у потяг всі сідайте,

Поспішіть часу не гайте.

В чарівний  ліс рушайте!

Ми не  будемо сумувати

Ніжки будуть танцювати».

  3. Закріплення правильної вимови звука [ч]

 

(Діти стають у потяг, «їдуть» промовляючи звуконаслідування: Ч-Ч-Ч-Ч!)

   Логопед. -  Діти, як гуде потяг?

   Відповіді дітей: «Ч-Ч-Ч».

   Логопед. - Діти, а який ми з вами звук вимовили голосний чи приголосний? (виставляю на мольберт коректурну таблицю)

   Відповіді дітей. -  Приголосний звук.

   Логопед. - Подивіться, малюнок будь ласка.  Якої форми в нас губки?

   Відповіді дітей. -  Круглої!

   Логопед. -  Що  з зубками, язичком?

   Відповіді дітей. -  Зубки зближені, кінчик язика за нижніми зубками!

   Логопед.  -  Дзвоник дзвенить у горлі?

   Відповіді дітей.  - Ні!

   Логопед.  - Звук дзвінкий чи глухий?

   Відповіді  дітей. -  Глухий !

 

Артикуляція звуку Ч:
• губи трохи витягнуті вперед;
• зуби злегка розкриті;
• кінчик язика торкається нижніх зубів, а передня частина язика вигнута і піднімається до альвеол і твердого піднебіння, утворюючи зімкнення, яке переходить в щілину;
• бічні краї язика притиснуті до верхніх кутніх зубів;
• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв'язки не вібрують.

   

         Логопед. - А якою буквою ми позначимо з вами  звук [ч]?

Діти. - Буквою Ч

         Логопед. – Давайте прочитаємо склади та слова з буквою Ч. ( Роздаю дітям картки із завданнями, діти читають)

 

         Логопед. - Ось і опинилися ми з вами у лісі діти, а тут і ялинки  ростуть і тварини різні живуть.

         Відповіді дітей. -  Ялинки шумлять .

        Логопед. -  Як  шумить завірюха, малята?

         Відповіді дітей: «Ц-Ц-Ц-Ц».

   4. Закріплення правильної вимови звука [ц]

        Логопед.  - Діти, а який ми з вами звук вимовили голосний чи приголосний? (виставляю на мольберт коректурну таблицю)

         Відповіді дітей. -  Приголосний звук.

        Логопед.  - Подивіться, малюнок будь ласка.  Якої форми в нас губки?

         Відповіді дітей.  - В усмішці!

        Логопед. -  А  які в нас зубки і язичок?

         Діти.  - Зубки зближені, язичок за нижніми зубками!

        Логопед.  - Як ми вимовляємо цей звук дзвоник у горлечку дзвенить?

         Відповіді дітей. -  Ні!

         Логопед.  -  Звук дзвінкий чи глухий?

          Відповіді дітей. - Глухий !

 

Артикуляція звуку Ц:
•· губи розтягнуті в посмішку або набувають положення наступного голосного;
• зуби розкриті на декілька міліметрів, трохи оголені;
• кінчик язика за нижніми зубами;
• передня частина спинки язика утворює зімкнення з альвеолами, яке поступово переходить в щілину;
• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв'язки не вібрують.

       Логопед. - А якою буквою ми позначимо з вами  звук [ц]?

       Діти. - Буквою ц

       Логопед. – Давайте прочитаємо склади та слова з буквою ц. ( Роздаю дітям картки із завданнями, діти читають)

 

   5. Диференціація звуків [ч]i[ц]

        Логопед.  -  Малята, давайте подивимося на малюнок і скажемо чим відрізняється вимова звуків  [ч]i[ц].

         Відповіді  дітей.  -  Як вимовляємо звук [ц] губки в посмішці язик за нижніми зубами, а як вимовляємо звук [ч] губки круглі  язик за  верхніми  зубами.

          Логопед.  - Дітки, подивіться, хто це прибіг до нас?  Відгадайте загадку!

Влітку сіренький,
А взимку біленький,
Довгі вуха має,
Швидко стрибає.
(Заєць)

         До класу  заходить дитина одягнена в костюм зайця.

           Логопед.  - Зайчик, приніс нам букви, зараз ми з ними пограємо. Дітки, назвіть їх будь ласка. (Діти називають)

           Логопед. - Я буду називати склади, якщо ви чуєте  у складі звук [ч] значить показуєте букву ч, якщо звук [ц] значить показуєте букву ц.

   7. Вправа «Будь уважний» (диференціація звуків [ч] i [ц] у словах)

             Логопед.  - Давайте тепер ми з вами вимовимо чистомовки:

   8. Повторювання чистомовок (автоматизація звуків  ч] i [ц]  у словах)

Ац – ац - ац -  в лісі чарівний палац.

Онце – онце - онце – лагідне і тепле сонце.

Чок – чок – чок – веселий сніговичок.

 Очка – очка – кольорова ялиночка.

 

Чи -  чи – чи – в лісі стрибають зайці.

Цу- цу- цу – зустріли лисицю.

 Ча  - ча - ча – ми побачили вовченя.

Цу - цу  цу  - сидить білка на суку.

           Логопед: «Малята, зайчик приніс нам пазли, давайте складемо їх і подивимося хто  його друзі».  (Діти складають пазли)

            Відповіді  дітей. - Лисичка, білочка, вовчик.

           Логопед.  - Правильно, дітки.  Я буду називати  тварин , а ви будете називати її дитинчат.

    9.  Гра « Назви дитинчат тварин» (розвиток дрібної моторики рук, автоматизація [ч] i [ц] )

           Відповіді дітей. Лисенятко, білченя, зайченя, вовченя.

   10. Фізкультхвилинка «Зайчик»

            Логопед. -  Відгадайте загадку! (розвиток логічного мислення

«Руда, з пухнастим хвостом, 
Живе в лісі під кущем». 
(Лисиця)

            Відповіді дітей. -  Лисичка

(Забігає лисичка, діти вітаються з лисичкою)

             Логопед. -  Зараз ми пограємо з лисичкою і зайчиком. Один кошик я поставлю біля зайця туди ми поскладаємо малюнки із звуком [ц], а інший біля лисички,

туди ми поскладаємо малюнки із звуком [ч].

   11.  Гра «  Не помились» (диференціація звуків [ч] I [ц] у словах)

             Логопед.  - Діти, сідайте послухайте вам прочитаю оповідання В. Сухомлинського « Сонечко і Сонце».

(Читання оповідання)

 в) Запитання до дітей:

1.  Хто це Сонечко? А хто – Сонце?

  1. Хто виліз з під кори дерев взимку?
  2.  Чому сонечко вилізло з під кори дерев?
  3. Що сказало Сонце Сонечку?
  4. Відповіді  дітей:

         1. Сонечко – це жучок, а сонце світить нам з неба.

         2. З під кори дерев вилізло Сонечко жучок.

         3. Вилізло,тому що сонце пригріло кору дерев і стало жарко.

         4.  Сонце сказало Сонечку, щоб воно заховалося бо загине від                                                   холоду.

            Логопед: « Діти, давайте ми з вами зробимо звуковий аналіз слів: Сонце і Сонечко».

 11. Звуковий аналіз слова Сонце  (розвиток звукового аналізу та синтезу)

         Логопед.  - Який перший звук у слові Сонце ?  (діти викладають у себе на столах відповідні позначки звуків).

         Відповіді дітей.   - Звук  [с] - приголосний, твердий.

         Логопед.   - Який другий звук у слові   сонце?

          Відповіді дітей.  -  Звук  [ о] -  голосний   звук.

         Логопед. -  Який третій звук у слові сонце.

         Відповіді дітей.  -  Звук [н]     приголосний,  твердий звук.

         Логопед.  -   Який четвертий звук у слові?

   Відповіді дітей .  - Звук [ц] - приголосний,  твердий.

   Логопед.  -  Який  п’ятий  звук у слові сонце.

   Відповіді дітей.   - Звук [е]  – голосний  звук.

   Логопед.  -  Скільки  звуків у слові  сонце?

   Відповіді дітей.  -   П’ять  звуків.

11. Звуковий аналіз слова Сонечко (розвиток звукового аналізу та синтезу)

    Логопед. -  Який перший звук у слові Сонечко ?  (діти викладають у себе на столах відповідні позначки звуків).

   Відповіді дітей.  - Звук  [с] - приголосний, твердий.

   Логопед.  -  Який другий звук у слові   сонце?

   Відповіді дітей.   - Звук  [ о] -  голосний   звук.

   Логопед. -  Який третій звук у слові сонце?

    Відповіді дітей.  - Звук [н]     приголосний,  твердий звук.

    Логопед.  -  Який четвертий звук у слові?

   Відповіді дітей.  - Звук  [ е] -  голосний   звук.

   Логопед. -  Який п’ятий звук у слові?

   Відповіді дітей . - Звук [ч] - приголосний,  твердий.

   Логопед.   - Який шостий  звук у слові?

   Відповіді дітей .  - Звук [к] - приголосний,  твердий.

   Логопед.   - Який сьомий звук у слові?

   Відповіді дітей. - Звук [о]  – голосний  звук.

   Логопед. -  Скільки  звуків у слові  сонечко?

    Відповіді дітей. -  Сім звуків.

   Логопед.  -  Молодці, малята. Нам вже час вертатися в школу.

Логопед:  « Тож у потяг всі сідайте,

Поспішіть часу не гайте.

 І в нашу школу ви рушайте!

Ми не  будемо сумувати.

Ніжки будуть танцювати».

(Діти прощаються з тваринами, стаємо у потяг і «їдуть» до школи ).

 

 ІІІ. Підсумок.

Логопед. - Ось знову ми опинились у нашому садочку.  Малята, який ми з вами сьогодні вчилися вимовляти звук?

Відповіді дітей. - Звук  [ч] і [ц].

Логопед:  Малята, як вони вимовляються, чим відрізняється їхня вимова?

Відповіді дітей: «Звуки приголосні, тверді. Вимовляємо звук [ч] губи кружечком, кінчик язика угорі. Вимовляємо звук  [ц] губи в усмішці язичок внизу».

Логопед. - Дітки, а що вам сьогодні найбільше сподобалось на  уроці?

 Відповіді дітей:  «Зарядка для язичка,   гра з буквами,  читати склади,  слухати оповідання,  гра з  звірятами».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до заняття.

1. Ілюстрація до твору В. Сухомлинського «Сонечко і сонце»

2. Матеріал для звуко-буквеного аналізу

 

3. Картки для читання

І. Ац – ац – ац. Оц – оц – оц. Уц – уц – уц. Ца – ца – ца.

Цап, цапеня, циркуль, цибуля, цукор, цукерка, кільце, блюдце.

Це – це – це -  кругле яйце.

Це  - це- це  - відчини віконце.

Це – це - це – вимий блюдце.

ІІ.  Ач – ач – ач. Оч – оч – оч. Уч – уч – уч. Ча – ча - ча.    Чу –  чу -  чу. Чо - чо – чо.

Чашка, чайник, черепаха, чоботи, червоний.

Квочка, квіточка, частокіл, силач, синичка.

Ачка- ачка  - ачка – у Соні собачка.

Чата – чата -чата – ідуть санчата.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
2 липня 2021
Переглядів
996
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку