Календарне планування 5 клас Пізнаємо природу

Про матеріал
Розгорнуте календарне планування НУШ 5 клас Автор Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник
Перегляд файлу

Календарне планування 5 клас

«Пізнаємо природу» (за програмою авт. Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.) 70 год.

п/п

ТЕМА УРОКУ

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАННЯ

ВИДИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ 10 год.

Тема 1. Знайомство з наукою 3 год.

1.

Наука. Природничі науки. Наукові

Здійснює пошук самостійно або з допомогою

Створення ментальної карти

 

терміни та факти

вчителя чи інших осіб інформації природничого

«Природничі науки» (цифрової або

 

 

змісту в доступних джерелах;

звичайної);

 

 

розуміє внесок   учених-природодослідників   і

пригадування наукових фактів (наукової

 

 

винахідників у створення нових технологій та

інформації) про: 1) тварин; 2) рослини;

 

 

вдосконалення техніки;

3) організм людини; 4) воду; 5) повітря;

 

 

розповідає про власний емоційний стан,

6) ґрунт. Робота в групах, обговорення,

 

 

описуючи окремі відтінки настрою, почуттів,

представлення в різній формі;

 

 

переживань тощо під час рефлексії власної

складання словничка наукових термінів;

2.

Патенти природи. Винаходи та

діяльності або сприймання повідомлення

Планування інформаційного пошуку,

 

відкриття. Учені-природодослідники.

(зокрема художнього тексту, медіатексту);

представляє дані, створюючи таблиці, схеми,

обробка й систематизація інформації за двома та більше джерелами про

 

 

діаграми тощо, з виконанням необхідних

найбільші досягнення (винаходи та

 

 

проміжних перетворень;

відкриття) у різні історичні періоди та

 

 

оформлює власне висловлення, враховуючи

представлення її в різних формах;

3.

Значення науки та техніки.

основні засади академічної доброчесності;

 

 

 

 

Робота з різними джерелами інформації

 

 

 

про природу, використання QR-кодів та

 

 

 

цифрового контенту природничого

 

 

 

змісту;

 

 

 

Написання есе про значення науки, про

 

 

 

винаходи та відкриття (на вибір

 

 

 

учителя);

Тема 2. Науковий метод пізнання 2 год.

4.

Роль органів чуття у вивченні

пояснює на основі особистого досвіду, що природу

Дослідження: на яку відстань до


 

 

природи. Спостереження Практична робота. Дослідження дрібних предметів за допомогою лупи.

можна пізнавати, досліджуючи її;

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи

інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі;

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

предмета треба піднести лупу, щоб отримати чітке зображення; спостереження за дрібними об’єктами (деталями) за допомогою лупи та їх зображення;

5.

Гіпотеза. Моделювання. Експеримент. Науковий метод пізнання.

Створення моделей об’єктів (явищ природи);

складання інструкції до моделі (будова, принцип дії, із чого виготовлена, як її використовувати); опис моделі (усний і письмовий) об’єкта (явища), з’ясування спільних та відмінних ознак; презентація моделі;

мозковий штурм (брейнстормінг)

«Генеруємо гіпотези»;

гра-тренінг «Обираємо об’єкт (явище), ставимо запитання, висловлюємо гіпотезу»;

пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт

(явище) з використанням цифрового контенту, обмін інформацією в групах;

Тема 3. Фізичні величини та їхнє вимірювання 5 год.

6.

Фізична величина. Одиниця фізичної величини.

використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту,

Виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси; планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка й систематизація


 

 

 

здобуту в різних джерелах;

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові/медіатекстові джерела інформації;

використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу/

інформації за двома та більше джерелами на тему «Розмаїття

фізичних величин»: презентація та обмін інформацією.

7

Вимірювальні прилади та

інструменти.

Ознайомлення   з   вимірювальними

приладами: визначення ціни поділки вимірювального приладу. виготовлення приладів для вимірювання об’єму та маси (мірного циліндра, мензурки, важільних терезів, ін. за вибором

учителя).

8.

Маса. Еталони маси Вимірювання маси.

Практична робота. Порівняння та визначення мас.

Виготовлення приладів для вимірювання маси; вимірювання маси. виконання завдань на

перетворення одиниць маси.

9.

Довжина. Об’єм. Вимірювання

довжини та об’єму.

Практична робота. Вимірювання об’єму тіла неправильної форми

Вимірювання довжини;

виготовлення приладів для вимірювання об’єму; вимірювання об’єму води та тіл неправильної форми за допомогою мірного циліндра     (мензурки);     виконання

завдань на перетворення одиниць довжини.

10.

Температура. Час. Вимірювання

температури і проміжків часу. Практична робота. Вимірювання температури води.*(підсумкова)

 

Вимірювання температури води та

повітря, вимірювання проміжків часу; виконання завдань на перетворення одиниць часу.


 

РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО БУДОВУ РЕЧОВИНИ 9 ГОД. ТЕМА 1. ТІЛА ТА РЕЧОВИНИ 3 ГОД.

11.

Фізичні тіла.

ставить запитання про будову й властивості об’єктів

Робота в групі «Ознаки фізичних тіл»;

 

 

природи, умови виникнення та перебігу природних

складання таблиці «Тіла та речовини»;

12.

Частинки речовини –

явищ, їхні ознаки;

Створення

моделей

молекул

з

 

атоми та молекули.

пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою

пластиліну;

 

 

 

13.

Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування.

вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для

дослідження;

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних

Розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини);

гра «Впізнай речовину»;

пошук та складання віршів, загадок, приказок про речовини (на вибір учителя).

 

 

явищ, їхні ознаки;

 

 

 

визначає потенційні небезпеки навколишнього

 

 

 

середовища для здоров’я і безпеки людини (дорожній

 

 

 

рух, забруднення, хімічні речовини, ультрафіолетове

 

 

 

випромінювання тощо).

 

Тема 2. Три стани речовини 4 год.

14.

Розташування, рух та взаємодія

ставить запитання про будову й властивості об’єктів

Моделювання розташування частинок

 

частинок у твердих тілах,

природи, умови виникнення та перебігу природних

речовини у твердих тілах, рідинах і

 

рідинах і газах.

явищ, їхні ознаки;

газах; моделювання  руху  частинок  у

 

 

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи

твердих тілах, рідинах і газах;

 

 

інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у

графічне представлення будови

 

 

формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

твердих тіл, рідин і газів;

 

 

пояснює призначення створених моделей, які

дослідження властивостей деяких

 

 

використовувалися для досліджень і фіксування

речовин, фіксація результатів

 

 

результатів;

дослідження;

15.

Властивості твердих тіл, рідин і

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки

Гра-тренінг «Запитуємо про

 

газів та їх пояснення на основі

за результатами дослідження;

властивості води»; спостереження

 

знань про будову речовини.

дотримується правил безпеки життєдіяльності під  час

досліджень;

твердого та рідкого станів води; дослідження властивостей твердих


 

 

 

представляє результати дослідження в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв ; пояснює на основі особистого досвіду, що природу

тіл, рідин та газів; складання таблиці

«Порівняння властивостей твердих тіл, рідин і газів»

16.

Явище дифузії. Вплив

можна пізнавати, досліджуючи її;

Дослідження залежності явища

 

температури на швидкість

формулює самостійно або з допомогою вчителя чи

дифузії від температури;

 

дифузії. Дифузія в природі та

інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на

спостереження явищ, що

 

організмі людини.

основі нетекстової інформації;

порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших

підтверджують подільність речовини, рух та взаємодію частинок речовини;

 

 

осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних

складання сенканів про речовини.

17.

Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною.

джерелах;

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту ;

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища та процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове

Планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка й систематизація інформації за двома та більше джерелами на тему

«Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною», презентація результатів.

 

 

пояснення явищ природи / фактів / даних;

 

 

 

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб

 

 

 

презентації здобутої інформації природничого змісту в

 

 

 

запропонований спосіб, зокрема з використанням

 

 

 

цифрових технологій і пристроїв;

 

Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини 2 год.

18.

Вода як розчинник. Розчини в

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб

Дослідження розчинності деяких

 

природі, побуті та організмі

презентації здобутої інформації природничого змісту в

речовин;

 

людини

запропонований спосіб,

планування інформаційного пошуку,

 

 

зокрема з використанням цифрових технологій і

обробка та систематизація інформації

 

 

пристроїв;

за двома й більше джерелами на тему

 

 

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших

«Розчини у природі, побуті та

 

 

осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ,

організмі людини», презентація

 

 

які можна дослідити;

результатів.

19.

Приготування та вивчення

ставить запитання про будову й властивості об’єктів

Приготування розчинів; дослідження

 

розчинів.

природи, умови виникнення та перебігу природних

впливу температури на розчинність

 

Практична робота.

явищ, їхні ознаки;

речовин


 

 

Приготування розчинів. Дослідження впливу температури на розчинність речовин

 

 

Тематичне оцінювання

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету та завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми;

описує етапи дослідження;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;

фіксує результати етапів дослідження в запропонований спосіб;

 

РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО НАШУ ПЛАНЕТУ 20 год.

Тема 1. Наша планета Земля 4 год.

20.

Гіпотези виникнення Землі. Будова і склад Землі.

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу та співвідносить їх (рік — століття — тисячоліття);

установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу;

Дослідження «Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?»;

створення моделі внутрішньої будови Землі; створення моделі руху магми;

21.

Мінерали та гірські породи.

Корисні копалини.

Практична робота. Визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів

шкільної колекції

Дослідження властивостей   гірських

порід і мінералів; обробка та систематизація інформації за двома й більше джерелами на тему «Роль гірських порід і мінералів у повсякденному житті».

22.

Речовини підземного царства:

метали і неметали

Робота з науково-популярними

текстами та представлення інформації в різних видах;

23.

Руйнування гірських порід

Дослідження пластичності гірських

порід


 

ТЕМА 2. ЗЕМЛЯ НА ГЛОБУСІ І ФІЗИЧНІЙ КАРТІ. ПЛАН МІСЦЕВОСТІ

4 ГОД.

24.

Яку форму має Земля. Зображення Землі на глобусі та географічній карті. Основні напрямки на глобусі та карті.

виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення;

співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо); розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти; визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження визначає на карті положення географічних об’єктів;

позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані;

демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі;

Створення моделі Землі; визначення напрямів на глобусі й географічній карті.

25.

Умовні знаки фізичної карти.

Масштаб карт і глобусів.

Вимірювання відстаней на

місцевості й карті Практична робота. Вимірювання відстаней на місцевості й географічній

карті за масштабом.

Географічний     диктант      «Читаємо

умовні знаки»; вимірювання відстаней на географічних картах різних за масштабом

26.

Фізична карта України. Значення

географічної карти в житті і діяльності людини

Описування місцевості за

географічною картою України або

світу; позначення на контурній карті об’єктів, поданих у тексті.

27.

Від карти до плану. Полярна й

маршрутна зйомки місцевості Практична робота Креслення простого плану місцевості.

Проведення польового дослідження з

метою побудови простого плану місцевості; креслення плану місцевості.


 

Тема 3. Суходіл на Землі 3 год.

28.

Материки та частини світу.

визначає на карті положення географічних об’єктів;

Позначення на контурній карті світу

 

Острови, півострови й архіпелаги.

розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання

номенклатури, поданої в тексті;

 

Практична робота. Позначення

певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої

 

 

на контурній карті світу

думки;

 

 

номенклатури, поданої в тексті

використовує самостійно / з допомогою вчителя чи

 

29.

Рельєф земної поверхні та його

інших осіб правила, способи й відповідні засоби для

Порівняння форм рельєфу за висотою;

 

зображення на фізичній карті

розв’язання навчальної / життєвої проблеми;

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план

створення  моделі  гороутворення; створення моделі зсувів ґрунту;

 

 

власної діяльності для розв’язання навчальної /

проєкт «Переваги та ризики

 

 

життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі;

проживання в гірській та на рівнинній

 

 

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

місцевості»;

30.

Як змінюється поверхня Землі. Практична робота. позначення на контурній карті України номенклатури, поданої в тексті Тематичне оцінювання

бере участь у прийнятті спільних рішень;

наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної

проблеми;

Опис за фізичною картою рельєфу України та своєї області; позначення на контурній карті України номенклатури, поданої в тексті;

Тема 4. Вода на Землі 5 год.

31.

Розподіл води на поверхні Землі.

логічно структурує власне повідомлення;

Побудова діаграми «Прісна й морська

 

Колообіг води в природі.

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших

вода; опис явищ, що відбувалися

 

Значення води для життя на Землі

осіб значення інформації для розв’язання життєвої /

впродовж року у моделі колообігу

 

 

навчальної проблеми ;

води в природі;

32.

Дослідження океанів і морів

визначає на карті положення географічних об’єктів;

позначає розміщення об’єктів на карті, визначає

спостереження та  обговорення демонстраційного  експерименту

 

 

відстані;

«Властивості глини, піску й торфу

 

 

пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій

(або різних видів ґрунту) утримувати

 

 

моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба

вологу»;

 

 

зробити, щоб»;

  •     спостереження за станом рослин у

 

 

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

різних умовах поливу;

 

 

бере участь у прийнятті спільних рішень;

  •          робота з науково-популярними

 

 

оцінює за спільно розробленими критеріями з

джерелами інформації, підготовка

 

 

допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність й

презентації та короткого виступу на


 

 

 

ефективність дій групи для досягнення результату;

тему «Роль води на планеті Земля»;

33.

Води суходолу: річки й озера

наводить   приклади взаємозв’язків об’єктів   і   явищ

нанесення на контурну карту об’єктів,

 

своєї місцевості, України, світу

природи, зокрема пов’язаних із власними діями   в

зазначених в тексті;

34.

Робота води в природі.

довкіллі;

дотримується правил поводження з природними

дослідження та з’ясування проблем найближчої водойми (вимірювання швидкості течії, визначення правих і лівих приток, визначення прозорості води); створення моделі «Джерела прісної води на Землі»;

нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті;

 

 

об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

 

 

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших

 

 

осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно

 

 

від певних умов; відповідального / безвідповідального

 

 

використання здобутків науки й техніки;

 

 

наводить приклади впливу діяльності людини на

навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи;

розраховує потрібну кількість матеріалів для виготовлення спроєктованого виробу;

використовує ощадно матеріали під час виготовлення

35.

Охорона водойм. Самоочищення води в природі

дослідження «Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?»;

  •      створення лепбука (буклета) «Які рослини та тварини очищають воду?»;

 

 

виробу;

 

 

 

демонструє модель безпечної поведінки згідно з

 

 

 

інструкціями й правилами в соціальному та природному

 

 

 

середовищі;

 

Тема 5. Повітряна оболонка Землі 4 год.

36.

Склад і властивості повітря.

створює письмові тексти (зокрема художні тексти,

Моделювання руху повітря в

 

 

медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів,

атмосфері; спостереження та опис

 

 

зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

явищ у повітряній оболонці Землі;

37.

Види опадів. Клімат. Повітря і

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших

Складання анкети та проведення

 

погода. Прогноз погоди

осіб значення інформації для розв’язання життєвої /

навчальної проблеми;

демонстрування метеорологічних приладів та використання їх для

 

 

пояснює призначення інструментів / створених

вимірювань (температури повітря,

 

 

моделей, які використовувалися для досліджень і

напряму вітру, товщини снігового

 

 

фіксування результатів;

покриву, висоти Сонця тощо);

 

 

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

довготривалі спостереження «Чи

 

 

бере участь у прийнятті спільних рішень;

здійснюються прогнози

 

 

дотримується правил поводження з природними

метеорологів?»; ведення та

 

 

об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

фіксування результатів спостереження


 

 

 

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки;

використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної

за погодою впродовж тижня та порівняння з метеорологічними прогнозами; прогнозування погоди за місцевими прикметами на найближчі дні; спостереження та опис явищ у повітряній оболонці Землі;

38.

Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність

людини. Небезпечні погодні явища

проблеми;

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи;

розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення;

Складання списку сфер людської діяльності, робота яких залежать від погоди; написання есе за результатами дослідження «Погода та здоров’я людей»; опитування членів сім’ї та друзів про вплив погоди на

стан здоров’я;

39.

Значення та охорона повітря. Земля унікальні планета.

 

Тематичне оцінювання

Дослідження чистоти повітря у своєму населеному пункті;

проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» (робота в групах).

РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ 23 год.

Тема 1. Світ живих організмів 1 год.

40.

Світ живих організмів (на прикладі представників основних груп живої природи. Рівні організації життя).

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак ;

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень;

Складання таблиці про спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів;

створення схеми про рівні організації рослинного і тваринного організмів.

Тема 2. Клітина 2 год.


 

41.

Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладах клітин рослин, тварин, грибів, бактерій).

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження, експерименти, фіксує одержані результати;

визначає з допомогою вчителя чи інших осіб відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження;

пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень;

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень;

Моделювання рослинної і тваринної клітини з інтерпретацією результатів та формулювання висновків; розпізнавання загальних рис клітин рослин, тварин, грибів, бактерій на зображеннях,              мікропрепаратах              чи фотографіях мікропрепаратів.

42.

Будова, різноманітність та функціонування клітин.

Лабораторне дослідження. Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату

Лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату».

Тема 3. Бактерії та віруси 3 год.

43.

Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності. Хвороботворні бактерії.

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

виконує    з     допомогою     вчителя     чи     інших     осіб

Планування інформаційного пошуку, обробка та систематизація інформації за двома й більше джерелами на тему

«Бактеріальні захворювання рослин», презентація результатів;

складання пам’ятки   «Профілактика


 

 

 

спостереження, експерименти, фіксує одержані результати;

визначає з допомогою вчителя чи інших осіб відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження;

пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень;

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень;

бактеріальних захворювань».

44.

Корисні бактерії в організмі людини. Використання бактерій людиною.

Виконання проєкту «Кисломолочні продукти»;

створення ментальної карти про використання бактерій людиною.

45.

Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з

клітиною та розмножуються в ній. Роль вірусів. Профілактика вірусних захворювань людини.

Гра «Вірусні та бактеріальні захворювання людини, роль корисних бактерій в організмі людини»;

складання пам’ятки про профілактику вірусних захворювань людини.

Тема 4. Гриби. Лишайники 4 год.

46.

Особливості будови й життєдіяльності грибів.

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень;

виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

логічно структурує власне повідомлення;

визначає з допомогою вчителя чи інших осіб суперечності в запропонованій ситуації;

виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту;

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання

Спостереження за процесом бродіння, що здійснюється дріжджами;

робота в групах над проєктом «Як виготовляють дріжджі» або екскурсія на підприємство.

47.

Різноманітність грибів, їхнє

значення в природі і для людини.

Практична робота. Дослідження будови гриба мукора.

Дослідження цвілевих та шапинкових

грибів;

дискусія «Чи можуть їстівні гриби перетворитись на отруйні»;

створення буклету про отруйні гриби своєї місцевості;

пошук і систематизація інформації за двома і більше джерелами на теми:

«Значення грибів у природі і для людини».

48.

Особливості будови й

життєдіяльності лишайників.

Створення буклету про лишайники

своєї місцевості.

49.

Різноманітність лишайників,

їхнє значення в природі і для

Пошук і систематизація інформації за

двома і більше джерелами на теми:


 

 

людини.

Тематичне оцінювання

чи отримання даних;

«Значення лишайників у природі і для людини».

Тема 5. Рослини та їхнє різноманіття 4 год.

50.

Різноманітність водоростей, вищих спорових, насінних рослин

наводить приклади об’єктів і явищ природи;

визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи;

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень

характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи відповідну наукову термінологію;

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних;

демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

Робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин;

практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі,

папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й

живими зразками; створення буклету про різноманітність водоростей;

пошук і систематизація інформації за двома і більше джерелами на теми:

«Насінні рослини моєї місцевості».

51.

Рослини навколо нас, їхнє

пристосування до умов середовища

Робота в групах над створенням

опорного конспекту по кожній групі рослин;

практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі,

папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й

живими зразками;

52.

Розпізнаємо рослини своєї

місцевості.

Екскурсія «Рослини нашої

місцевості»;

створення опису за зразком обраної учнями рослини своєї місцевості.

53.

Догляд і розмноження

Виконання на вибір проєктів


 

 

кімнатних та городніх рослин.

 

«Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина».

Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття 3 год.

54.

Тварини та їхня

пристосованість до умов життя.

наводить приклади об’єктів і явищ природи ;

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи;

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх бере участь у прийнятті спільних рішень;

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

логічно структурує власне повідомлення ;

представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

робота в групах над створенням опорних конспектів по кожній групі тварин;

створення конспекту «Ґрунт як середовище існування. Пристосування тварин до життя в ґрунті».

55.

Роль тварин у природі та для людини.

Практична робота.

Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї

місцевості.

Практична робота «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (обраної учнями).

56.

Збереження різноманіття тваринного світу.

Робота в парах та групах над створенням презентацій на теми

«Роль тварин в природі», «Роль тварин для людини», «Збереження різноманіття тварин»;

екскурсія «Тварини нашої місцевості» або в місцевий зоопарк.

Тема 7. Таємниці організму людини 6 год.

57.

Системи органів людини та їхня взаємодія.

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

Створення моделі внутрішньої будови людського організму; створення  ментальної карти


 

 

 

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів);

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати;

пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень;

«Взаємозв’язок систем органів в організмі людини».

58.

Опорно-рухова система

організму людини.

Створення      моделі       внутрішньої

будови людського організму;

робота     в      групах      та      парах:

«Рекомендації для профілактики порушень постави», «Робоче місце школяра».

59.

Кровоносна та дихальна

система організму людини. Практична робота. Як залежить частота серцевих скорочень від активності

людини спокої, під час і після фізичного навантаження)

Створення моделі внутрішньої

будови людського організму; практична  робота  «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини спокої, під час і після фізичного навантаження)»;

60.

Травна система організму

людини.

Створення моделі внутрішньої

будови людського організму.

61.

Видільна система та шкіра

людини.

Створення моделі внутрішньої

будови людського організму.

62.

Нервова система та органи

чуття людини.

 

Тематичне оцінювання

Створення моделі внутрішньої

будови людського організму; створення ментальної карти

«Взаємозв’язок систем органів в організмі людини».


 

РОЗДІЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ 8 ГОД. ТЕМА 1. МИ І НАШЕ ЗДОРОВ’Я 3 ГОД.

63.

Навички, що сприяють

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи

Створення ментальної карти «Правила

 

збереженню здоров’я людини.

інших осіб певні закономірності в природі,

здорового способу життя»;

 

Здорове харчування.

підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

практична робота «Моя тарілка

 

Практична робота. Моя тарілка

використовує наукові факти для формулювання

здорового харчування»;

 

здорового харчування.

власних суджень;

 

64.

Фізична активність. Режим дня і

пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив

Вивчення залежності постави

й

 

сну.

умов виконання дослідження на його результати;

пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи

життєвої ємності легень;

складання власного розпорядку дня.

 

65.

Емоції, стрес і здоров’я.

інших   осіб    способи    практичного    використання

результатів досліджень;

пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах;

обирає продукти   харчування,   способи   проведення

Складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей).

 

 

дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять

 

 

 

задоволення й   користь   для   здоров’я,   безпеки   та

 

 

 

добробуту;

 

 

 

аналізує вибір свій та інших осіб з урахуванням

 

 

 

користі й задоволення (радості) для здорового,

 

 

 

безпечного життя;

 

 

 

знаходить інформацію   щодо   здоров’я,   безпеки   та

 

 

 

добробуту в різних джерелах і перевіряє її

 

 

 

достовірність;

 

 

 

пояснює вплив спілкування на складники здоров’я,

 

 

 

безпеки й добробуту;

 

 

 

створює письмові тексти (зокрема художні тексти,

 

 

 

медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів,

 

 

 

зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

 

 

 

поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну,

 

 

 

графічну, числову тощо) у межах одного або кількох

 

 

 

текстів (зокрема художніх

 


 

 

 

текстів, медіатекстів);

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

 

Тема 2. Ми та наше середовище життя 2 год.

66.

Діяльність людини та

відповідає самостійно на чітко сформульовані

Дискусії «Які матеріали/діяльність

 

довкілля.

запитання за відомою / опрацьованою інформацією

людини можуть спричинити

 

 

природничого змісту;

забруднення повітря, зокрема й

 

 

толерантно обстоює власну позицію, звертає увагу на

усередині приміщень, зміну якості

 

 

спільні й різні думки учасників дискусії;

води, ґрунтів та які можливі наслідки

 

 

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи

для здоров’я людини».

67.

Забруднення повітря, води,

інших осіб певні закономірності в природі,

Робота в групах «Як можна зменшити

 

ґрунтів; застосування

підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

забруднення довкілля»;

 

хімічних засобів захисту

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи

розв’язування ситуаційних завдань

 

рослин і здоров’я людини.

інших осіб значення інформації для розв’язання

життєвої / навчальної проблеми;

«Вжити заходів, щоб запобігти».

 

 

проєктує власну поведінку в ситуаціях, подібних до

 

 

 

тих, що зображено в тексті (зокрема художньому

 

 

 

тексті, медіатексті);

 

 

 

наводить приклади   впливу   діяльності   людини   на

 

 

 

навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії

 

 

 

людини та природи;

 

 

 

з розумінням визначає цінність гігієнічних

 

 

 

властивостей матеріалів натурального походження для

 

 

 

здоров’я людини та покращення якості життя;

 

Тема 3. Природні скарби України 2 год.

68.

Збереження

відповідає самостійно на чітко сформульовані

Мозковий штурм «Важливість

 

біорізноманіття України.

запитання за відомою / опрацьованою інформацією

біорізноманіття в природі й для

 

 

природничого змісту;

людей»;

 

 

наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ

виконання проєкту на вибір

 

 

природи, зокрема пов’язаних із власними діями в

«Збереження різноманіття рослин

 

 

довкіллі;

нашої місцевості», «Збереження

 

 

дотримується правил поводження з природними

різноманіття тварин нашої

 

 

об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

місцевості».


 

69.

Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття.

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки;

використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах;

бере участь у прийнятті спільних рішень;

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи;

Робота в групах «Інвазійні рослини твоєї місцевості».

Тема 4. Природа надихає 1 год.

70.

Зв’язок людини з природою. Людина та природа у творчості українських та світових митців.

 

 

 

 

 

 

 

Тематичне оцінювання

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень;

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

Заняття на природі «Оцінка впливу людини, що загрожує біорізноманіттю на обраній території»;

складання наукових казок природничого змісту;

складання віршів, написання музики, малювання картини, виготовлення мистецько-ужиткових виробів (на вибір дітей, відповідно до їхніх здібностей);

написання есе «Чому я люблю природу?»;

благодійна акція (передати кошти у притулок для тварин, витратити на озеленення шкільної території,


 

 

 

регулює власні емоції під час презентації повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту), художньої декламації;

висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним,  своє ставлення до зображених у тексті (зокрема художньому              тексті,                            медіатексті)              людей,              подій, ситуацій, явищ тощо;

розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту);

пояснює цінності, закладені в художньому творі та коментує своє ставлення до них;

порівнює художні образи з явищами навколишнього середовища;

орієнтується в особливостях народного мистецтва рідного краю;

пояснює цінності, закладені в художньому творі та коментує своє ставлення до них;

порівнює художні образи з явищами навколишнього середовища;

орієнтується в особливостях народного мистецтва рідного краю;

наводить приклади зв’язків між видами мистецтва, синтезу мистецтв; пояснює зв’язки між мистецтвом і життям;

діє для збереження навколишнього середовища;

демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі;

визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини (дорожній рух, забруднення, хімічні речовини, ультрафіолетове

облаштування мурашників і годівниць у лісі, очищення (зарибнення) водойми тощо).

участь у благодійному концерті для місцевої громади, батьків. Продаж власних виробів.


 

 

 

випромінювання тощо) .

 

 

docx
Додано
26 грудня
Переглядів
13
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку