Календарне планування 5 клас
«Пізнаємо природу» (за програмою авт. Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.) 70 год.
№ п/п |
ТЕМА УРОКУ |
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАННЯ |
ВИДИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
||
РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ 10 год. Тема 1. Знайомство з наукою 3 год. |
|||||
1. |
Наука. Природничі науки. Наукові |
Здійснює пошук самостійно або з допомогою |
Створення ментальної карти |
||
|
терміни та факти |
вчителя чи інших осіб інформації природничого |
«Природничі науки» (цифрової або |
||
|
|
змісту в доступних джерелах; |
звичайної); |
||
|
|
розуміє внесок учених-природодослідників і |
пригадування наукових фактів (наукової |
||
|
|
винахідників у створення нових технологій та |
інформації) про: 1) тварин; 2) рослини; |
||
|
|
вдосконалення техніки; |
3) організм людини; 4) воду; 5) повітря; |
||
|
|
розповідає про власний емоційний стан, |
6) ґрунт. Робота в групах, обговорення, |
||
|
|
описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, |
представлення в різній формі; |
||
|
|
переживань тощо під час рефлексії власної |
складання словничка наукових термінів; |
||
2. |
Патенти природи. Винаходи та |
діяльності або сприймання повідомлення |
Планування інформаційного пошуку, |
||
|
відкриття. Учені-природодослідники. |
(зокрема художнього тексту, медіатексту); представляє дані, створюючи таблиці, схеми, |
обробка й систематизація інформації за двома та більше джерелами про |
||
|
|
діаграми тощо, з виконанням необхідних |
найбільші досягнення (винаходи та |
||
|
|
проміжних перетворень; |
відкриття) у різні історичні періоди та |
||
|
|
оформлює власне висловлення, враховуючи |
представлення її в різних формах; |
||
3. |
Значення науки та техніки. |
основні засади академічної доброчесності; |
|
||
|
|
|
Робота з різними джерелами інформації |
||
|
|
|
про природу, використання QR-кодів та |
||
|
|
|
цифрового контенту природничого |
||
|
|
|
змісту; |
||
|
|
|
Написання есе про значення науки, про |
||
|
|
|
винаходи та відкриття (на вибір |
||
|
|
|
учителя); |
||
Тема 2. Науковий метод пізнання 2 год. |
|||||
4. |
Роль органів чуття у вивченні |
пояснює на основі особистого досвіду, що природу |
Дослідження: на яку відстань до |
||
|
природи. Спостереження Практична робота. Дослідження дрібних предметів за допомогою лупи. |
можна пізнавати, досліджуючи її; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; |
предмета треба піднести лупу, щоб отримати чітке зображення; спостереження за дрібними об’єктами (деталями) за допомогою лупи та їх зображення; |
5. |
Гіпотеза. Моделювання. Експеримент. Науковий метод пізнання. |
Створення моделей об’єктів (явищ природи); складання інструкції до моделі (будова, принцип дії, із чого виготовлена, як її використовувати); опис моделі (усний і письмовий) об’єкта (явища), з’ясування спільних та відмінних ознак; презентація моделі; мозковий штурм (брейнстормінг) «Генеруємо гіпотези»; гра-тренінг «Обираємо об’єкт (явище), ставимо запитання, висловлюємо гіпотезу»; пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту, обмін інформацією в групах; |
|
Тема 3. Фізичні величини та їхнє вимірювання 5 год. |
|||
6. |
Фізична величина. Одиниця фізичної величини. |
використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, |
Виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси; планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка й систематизація |
|
|
здобуту в різних джерелах; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові/медіатекстові джерела інформації; використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу/ |
інформації за двома та більше джерелами на тему «Розмаїття фізичних величин»: презентація та обмін інформацією. |
7 |
Вимірювальні прилади та інструменти. |
Ознайомлення з вимірювальними приладами: визначення ціни поділки вимірювального приладу. виготовлення приладів для вимірювання об’єму та маси (мірного циліндра, мензурки, важільних терезів, ін. за вибором учителя). |
|
8. |
Маса. Еталони маси Вимірювання маси. Практична робота. Порівняння та визначення мас. |
Виготовлення приладів для вимірювання маси; вимірювання маси. виконання завдань на перетворення одиниць маси. |
|
9. |
Довжина. Об’єм. Вимірювання довжини та об’єму. Практична робота. Вимірювання об’єму тіла неправильної форми |
Вимірювання довжини; виготовлення приладів для вимірювання об’єму; вимірювання об’єму води та тіл неправильної форми за допомогою мірного циліндра (мензурки); виконання завдань на перетворення одиниць довжини. |
|
10. |
Температура. Час. Вимірювання температури і проміжків часу. Практична робота. Вимірювання температури води.*(підсумкова)
|
Вимірювання температури води та повітря, вимірювання проміжків часу; виконання завдань на перетворення одиниць часу. |
РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО БУДОВУ РЕЧОВИНИ 9 ГОД. ТЕМА 1. ТІЛА ТА РЕЧОВИНИ 3 ГОД. |
||||||
11. |
Фізичні тіла. |
ставить запитання про будову й властивості об’єктів |
Робота в групі «Ознаки фізичних тіл»; |
|||
|
|
природи, умови виникнення та перебігу природних |
складання таблиці «Тіла та речовини»; |
|||
12. |
Частинки речовини – |
явищ, їхні ознаки; |
Створення |
моделей |
молекул |
з |
|
атоми та молекули. |
пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою |
пластиліну; |
|
|
|
13. |
Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування. |
вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних |
Розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини); гра «Впізнай речовину»; пошук та складання віршів, загадок, приказок про речовини (на вибір учителя). |
|||
|
|
явищ, їхні ознаки; |
|
|||
|
|
визначає потенційні небезпеки навколишнього |
|
|||
|
|
середовища для здоров’я і безпеки людини (дорожній |
|
|||
|
|
рух, забруднення, хімічні речовини, ультрафіолетове |
|
|||
|
|
випромінювання тощо). |
|
|||
Тема 2. Три стани речовини 4 год. |
||||||
14. |
Розташування, рух та взаємодія |
ставить запитання про будову й властивості об’єктів |
Моделювання розташування частинок |
|||
|
частинок у твердих тілах, |
природи, умови виникнення та перебігу природних |
речовини у твердих тілах, рідинах і |
|||
|
рідинах і газах. |
явищ, їхні ознаки; |
газах; моделювання руху частинок у |
|||
|
|
представляє самостійно або з допомогою вчителя чи |
твердих тілах, рідинах і газах; |
|||
|
|
інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у |
графічне представлення будови |
|||
|
|
формі графічної, табличної інформації або інфографіки; |
твердих тіл, рідин і газів; |
|||
|
|
пояснює призначення створених моделей, які |
дослідження властивостей деяких |
|||
|
|
використовувалися для досліджень і фіксування |
речовин, фіксація результатів |
|||
|
|
результатів; |
дослідження; |
|||
15. |
Властивості твердих тіл, рідин і |
формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки |
Гра-тренінг «Запитуємо про |
|||
|
газів та їх пояснення на основі |
за результатами дослідження; |
властивості води»; спостереження |
|||
|
знань про будову речовини. |
дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; |
твердого та рідкого станів води; дослідження властивостей твердих |
|
|
представляє результати дослідження в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв ; пояснює на основі особистого досвіду, що природу |
тіл, рідин та газів; складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин і газів» |
16. |
Явище дифузії. Вплив |
можна пізнавати, досліджуючи її; |
Дослідження залежності явища |
|
температури на швидкість |
формулює самостійно або з допомогою вчителя чи |
дифузії від температури; |
|
дифузії. Дифузія в природі та |
інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на |
спостереження явищ, що |
|
організмі людини. |
основі нетекстової інформації; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших |
підтверджують подільність речовини, рух та взаємодію частинок речовини; |
|
|
осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних |
складання сенканів про речовини. |
17. |
Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною. |
джерелах; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту ; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища та процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове |
Планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка й систематизація інформації за двома та більше джерелами на тему «Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною», презентація результатів. |
|
|
пояснення явищ природи / фактів / даних; |
|
|
|
створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб |
|
|
|
презентації здобутої інформації природничого змісту в |
|
|
|
запропонований спосіб, зокрема з використанням |
|
|
|
цифрових технологій і пристроїв; |
|
Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини 2 год. |
|||
18. |
Вода як розчинник. Розчини в |
створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб |
Дослідження розчинності деяких |
|
природі, побуті та організмі |
презентації здобутої інформації природничого змісту в |
речовин; |
|
людини |
запропонований спосіб, |
планування інформаційного пошуку, |
|
|
зокрема з використанням цифрових технологій і |
обробка та систематизація інформації |
|
|
пристроїв; |
за двома й більше джерелами на тему |
|
|
вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших |
«Розчини у природі, побуті та |
|
|
осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, |
організмі людини», презентація |
|
|
які можна дослідити; |
результатів. |
19. |
Приготування та вивчення |
ставить запитання про будову й властивості об’єктів |
Приготування розчинів; дослідження |
|
розчинів. |
природи, умови виникнення та перебігу природних |
впливу температури на розчинність |
|
Практична робота. |
явищ, їхні ознаки; |
речовин |
|
Приготування розчинів. Дослідження впливу температури на розчинність речовин
Тематичне оцінювання |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету та завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми; описує етапи дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження в запропонований спосіб; |
|
РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО НАШУ ПЛАНЕТУ 20 год. Тема 1. Наша планета – Земля 4 год. |
|||
20. |
Гіпотези виникнення Землі. Будова і склад Землі. |
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу та співвідносить їх (рік — століття — тисячоліття); установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу; |
Дослідження «Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?»; створення моделі внутрішньої будови Землі; створення моделі руху магми; |
21. |
Мінерали та гірські породи. Корисні копалини. Практична робота. Визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції |
Дослідження властивостей гірських порід і мінералів; обробка та систематизація інформації за двома й більше джерелами на тему «Роль гірських порід і мінералів у повсякденному житті». |
|
22. |
Речовини підземного царства: метали і неметали |
Робота з науково-популярними текстами та представлення інформації в різних видах; |
|
23. |
Руйнування гірських порід |
Дослідження пластичності гірських порід |
ТЕМА 2. ЗЕМЛЯ НА ГЛОБУСІ І ФІЗИЧНІЙ КАРТІ. ПЛАН МІСЦЕВОСТІ |
4 ГОД. |
||
24. |
Яку форму має Земля. Зображення Землі на глобусі та географічній карті. Основні напрямки на глобусі та карті. |
виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення; співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо); розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти; визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження визначає на карті положення географічних об’єктів; позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; |
Створення моделі Землі; визначення напрямів на глобусі й географічній карті. |
25. |
Умовні знаки фізичної карти. Масштаб карт і глобусів. Вимірювання відстаней на місцевості й карті Практична робота. Вимірювання відстаней на місцевості й географічній карті за масштабом. |
Географічний диктант «Читаємо умовні знаки»; вимірювання відстаней на географічних картах різних за масштабом |
|
26. |
Фізична карта України. Значення географічної карти в житті і діяльності людини |
Описування місцевості за географічною картою України або світу; позначення на контурній карті об’єктів, поданих у тексті. |
|
27. |
Від карти до плану. Полярна й маршрутна зйомки місцевості Практична робота Креслення простого плану місцевості. |
Проведення польового дослідження з метою побудови простого плану місцевості; креслення плану місцевості. |
Тема 3. Суходіл на Землі 3 год. |
|||
28. |
Материки та частини світу. |
визначає на карті положення географічних об’єктів; |
Позначення на контурній карті світу |
|
Острови, півострови й архіпелаги. |
розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання |
номенклатури, поданої в тексті; |
|
Практична робота. Позначення |
певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої |
|
|
на контурній карті світу |
думки; |
|
|
номенклатури, поданої в тексті |
використовує самостійно / з допомогою вчителя чи |
|
29. |
Рельєф земної поверхні та його |
інших осіб правила, способи й відповідні засоби для |
Порівняння форм рельєфу за висотою; |
|
зображення на фізичній карті |
розв’язання навчальної / життєвої проблеми; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план |
створення моделі гороутворення; створення моделі зсувів ґрунту; |
|
|
власної діяльності для розв’язання навчальної / |
проєкт «Переваги та ризики |
|
|
життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; |
проживання в гірській та на рівнинній |
|
|
пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; |
місцевості»; |
30. |
Як змінюється поверхня Землі. Практична робота. позначення на контурній карті України номенклатури, поданої в тексті Тематичне оцінювання |
бере участь у прийнятті спільних рішень; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; |
Опис за фізичною картою рельєфу України та своєї області; позначення на контурній карті України номенклатури, поданої в тексті; |
Тема 4. Вода на Землі 5 год. |
|||
31. |
Розподіл води на поверхні Землі. |
логічно структурує власне повідомлення; |
Побудова діаграми «Прісна й морська |
|
Колообіг води в природі. |
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших |
вода; опис явищ, що відбувалися |
|
Значення води для життя на Землі |
осіб значення інформації для розв’язання життєвої / |
впродовж року у моделі колообігу |
|
|
навчальної проблеми ; |
води в природі; |
32. |
Дослідження океанів і морів |
визначає на карті положення географічних об’єктів; позначає розміщення об’єктів на карті, визначає |
спостереження та обговорення демонстраційного експерименту |
|
|
відстані; |
«Властивості глини, піску й торфу |
|
|
пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій |
(або різних видів ґрунту) утримувати |
|
|
моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба |
вологу»; |
|
|
зробити, щоб»; |
|
|
|
пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; |
різних умовах поливу; |
|
|
бере участь у прийнятті спільних рішень; |
|
|
|
оцінює за спільно розробленими критеріями з |
джерелами інформації, підготовка |
|
|
допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність й |
презентації та короткого виступу на |
|
|
ефективність дій групи для досягнення результату; |
тему «Роль води на планеті Земля»; |
33. |
Води суходолу: річки й озера |
наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ |
нанесення на контурну карту об’єктів, |
|
своєї місцевості, України, світу |
природи, зокрема пов’язаних із власними діями в |
зазначених в тексті; |
34. |
Робота води в природі. |
довкіллі; дотримується правил поводження з природними |
дослідження та з’ясування проблем найближчої водойми (вимірювання швидкості течії, визначення правих і лівих приток, визначення прозорості води); створення моделі «Джерела прісної води на Землі»; нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті; |
|
|
об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; |
|
|
|
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших |
|
|
|
осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно |
|
|
|
від певних умов; відповідального / безвідповідального |
|
|
|
використання здобутків науки й техніки; |
|
|
|
наводить приклади впливу діяльності людини на |
|
навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи; розраховує потрібну кількість матеріалів для виготовлення спроєктованого виробу; використовує ощадно матеріали під час виготовлення |
|||
35. |
Охорона водойм. Самоочищення води в природі |
дослідження «Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?»;
|
|
|
|
виробу; |
|
|
|
демонструє модель безпечної поведінки згідно з |
|
|
|
інструкціями й правилами в соціальному та природному |
|
|
|
середовищі; |
|
Тема 5. Повітряна оболонка Землі 4 год. |
|||
36. |
Склад і властивості повітря. |
створює письмові тексти (зокрема художні тексти, |
Моделювання руху повітря в |
|
|
медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, |
атмосфері; спостереження та опис |
|
|
зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; |
явищ у повітряній оболонці Землі; |
37. |
Види опадів. Клімат. Повітря і |
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших |
Складання анкети та проведення |
|
погода. Прогноз погоди |
осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; |
демонстрування метеорологічних приладів та використання їх для |
|
|
пояснює призначення інструментів / створених |
вимірювань (температури повітря, |
|
|
моделей, які використовувалися для досліджень і |
напряму вітру, товщини снігового |
|
|
фіксування результатів; |
покриву, висоти Сонця тощо); |
|
|
пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; |
довготривалі спостереження «Чи |
|
|
бере участь у прийнятті спільних рішень; |
здійснюються прогнози |
|
|
дотримується правил поводження з природними |
метеорологів?»; ведення та |
|
|
об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; |
фіксування результатів спостереження |
|
|
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної |
за погодою впродовж тижня та порівняння з метеорологічними прогнозами; прогнозування погоди за місцевими прикметами на найближчі дні; спостереження та опис явищ у повітряній оболонці Землі; |
|
38. |
Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини. Небезпечні погодні явища |
проблеми; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення; |
Складання списку сфер людської діяльності, робота яких залежать від погоди; написання есе за результатами дослідження «Погода та здоров’я людей»; опитування членів сім’ї та друзів про вплив погоди на стан здоров’я; |
|
39. |
Значення та охорона повітря. Земля – унікальні планета.
Тематичне оцінювання |
Дослідження чистоти повітря у своєму населеному пункті; проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» (робота в групах). |
||
РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ 23 год. Тема 1. Світ живих організмів 1 год. |
||||
40. |
Світ живих організмів (на прикладі представників основних груп живої природи. Рівні організації життя). |
вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак ; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; |
Складання таблиці про спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів; створення схеми про рівні організації рослинного і тваринного організмів. |
|
Тема 2. Клітина 2 год. |
||||
41. |
Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладах клітин рослин, тварин, грибів, бактерій). |
вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження, експерименти, фіксує одержані результати; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; |
Моделювання рослинної і тваринної клітини з інтерпретацією результатів та формулювання висновків; розпізнавання загальних рис клітин рослин, тварин, грибів, бактерій на зображеннях, мікропрепаратах чи фотографіях мікропрепаратів. |
42. |
Будова, різноманітність та функціонування клітин. Лабораторне дослідження. Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату |
Лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату». |
|
Тема 3. Бактерії та віруси 3 год. |
|||
43. |
Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності. Хвороботворні бактерії. |
вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб |
Планування інформаційного пошуку, обробка та систематизація інформації за двома й більше джерелами на тему «Бактеріальні захворювання рослин», презентація результатів; складання пам’ятки «Профілактика |
|
|
спостереження, експерименти, фіксує одержані результати; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; |
бактеріальних захворювань». |
44. |
Корисні бактерії в організмі людини. Використання бактерій людиною. |
Виконання проєкту «Кисломолочні продукти»; створення ментальної карти про використання бактерій людиною. |
|
45. |
Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з клітиною та розмножуються в ній. Роль вірусів. Профілактика вірусних захворювань людини. |
Гра «Вірусні та бактеріальні захворювання людини, роль корисних бактерій в організмі людини»; складання пам’ятки про профілактику вірусних захворювань людини. |
|
Тема 4. Гриби. Лишайники 4 год. |
|||
46. |
Особливості будови й життєдіяльності грибів. |
вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; логічно структурує власне повідомлення; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб суперечності в запропонованій ситуації; виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання |
Спостереження за процесом бродіння, що здійснюється дріжджами; робота в групах над проєктом «Як виготовляють дріжджі» або екскурсія на підприємство. |
47. |
Різноманітність грибів, їхнє значення в природі і для людини. Практична робота. Дослідження будови гриба мукора. |
Дослідження цвілевих та шапинкових грибів; дискусія «Чи можуть їстівні гриби перетворитись на отруйні»; створення буклету про отруйні гриби своєї місцевості; пошук і систематизація інформації за двома і більше джерелами на теми: «Значення грибів у природі і для людини». |
|
48. |
Особливості будови й життєдіяльності лишайників. |
Створення буклету про лишайники своєї місцевості. |
|
49. |
Різноманітність лишайників, їхнє значення в природі і для |
Пошук і систематизація інформації за двома і більше джерелами на теми: |
|
людини. Тематичне оцінювання |
чи отримання даних; |
«Значення лишайників у природі і для людини». |
Тема 5. Рослини та їхнє різноманіття 4 год. |
|||
50. |
Різноманітність водоростей, вищих спорових, насінних рослин |
наводить приклади об’єктів і явищ природи; визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи відповідну наукову термінологію; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; |
Робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин; практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й живими зразками; створення буклету про різноманітність водоростей; пошук і систематизація інформації за двома і більше джерелами на теми: «Насінні рослини моєї місцевості». |
51. |
Рослини навколо нас, їхнє пристосування до умов середовища |
Робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин; практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й живими зразками; |
|
52. |
Розпізнаємо рослини своєї місцевості. |
Екскурсія «Рослини нашої місцевості»; створення опису за зразком обраної учнями рослини своєї місцевості. |
|
53. |
Догляд і розмноження |
Виконання на вибір проєктів |
|
кімнатних та городніх рослин. |
|
«Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина». |
Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття 3 год. |
|||
54. |
Тварини та їхня пристосованість до умов життя. |
наводить приклади об’єктів і явищ природи ; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи; вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх бере участь у прийнятті спільних рішень; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; логічно структурує власне повідомлення ; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; |
робота в групах над створенням опорних конспектів по кожній групі тварин; створення конспекту «Ґрунт як середовище існування. Пристосування тварин до життя в ґрунті». |
55. |
Роль тварин у природі та для людини. Практична робота. Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості. |
Практична робота «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (обраної учнями). |
|
56. |
Збереження різноманіття тваринного світу. |
Робота в парах та групах над створенням презентацій на теми «Роль тварин в природі», «Роль тварин для людини», «Збереження різноманіття тварин»; екскурсія «Тварини нашої місцевості» або в місцевий зоопарк. |
|
Тема 7. Таємниці організму людини 6 год. |
|||
57. |
Системи органів людини та їхня взаємодія. |
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; |
Створення моделі внутрішньої будови людського організму; створення ментальної карти |
|
|
пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів); обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; |
«Взаємозв’язок систем органів в організмі людини». |
58. |
Опорно-рухова система організму людини. |
Створення моделі внутрішньої будови людського організму; робота в групах та парах: «Рекомендації для профілактики порушень постави», «Робоче місце школяра». |
|
59. |
Кровоносна та дихальна система організму людини. Практична робота. Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження) |
Створення моделі внутрішньої будови людського організму; практична робота «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження)»; |
|
60. |
Травна система організму людини. |
Створення моделі внутрішньої будови людського організму. |
|
61. |
Видільна система та шкіра людини. |
Створення моделі внутрішньої будови людського організму. |
|
62. |
Нервова система та органи чуття людини.
Тематичне оцінювання |
Створення моделі внутрішньої будови людського організму; створення ментальної карти «Взаємозв’язок систем органів в організмі людини». |
РОЗДІЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ 8 ГОД. ТЕМА 1. МИ І НАШЕ ЗДОРОВ’Я 3 ГОД. |
||||
63. |
Навички, що сприяють |
встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи |
Створення ментальної карти «Правила |
|
|
збереженню здоров’я людини. |
інших осіб певні закономірності в природі, |
здорового способу життя»; |
|
|
Здорове харчування. |
підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; |
практична робота «Моя тарілка |
|
|
Практична робота. Моя тарілка |
використовує наукові факти для формулювання |
здорового харчування»; |
|
|
здорового харчування. |
власних суджень; |
|
|
64. |
Фізична активність. Режим дня і |
пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив |
Вивчення залежності постави |
й |
|
сну. |
умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи |
життєвої ємності легень; складання власного розпорядку дня. |
|
65. |
Емоції, стрес і здоров’я. |
інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах; обирає продукти харчування, способи проведення |
Складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей). |
|
|
|
дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять |
|
|
|
|
задоволення й користь для здоров’я, безпеки та |
|
|
|
|
добробуту; |
|
|
|
|
аналізує вибір свій та інших осіб з урахуванням |
|
|
|
|
користі й задоволення (радості) для здорового, |
|
|
|
|
безпечного життя; |
|
|
|
|
знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та |
|
|
|
|
добробуту в різних джерелах і перевіряє її |
|
|
|
|
достовірність; |
|
|
|
|
пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, |
|
|
|
|
безпеки й добробуту; |
|
|
|
|
створює письмові тексти (зокрема художні тексти, |
|
|
|
|
медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, |
|
|
|
|
зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; |
|
|
|
|
поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, |
|
|
|
|
графічну, числову тощо) у межах одного або кількох |
|
|
|
|
текстів (зокрема художніх |
|
|
|
текстів, медіатекстів); оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; |
|
|
Тема 2. Ми та наше середовище життя 2 год. |
||||
66. |
Діяльність людини та |
відповідає самостійно на чітко сформульовані |
Дискусії «Які матеріали/діяльність |
|
|
довкілля. |
запитання за відомою / опрацьованою інформацією |
людини можуть спричинити |
|
|
|
природничого змісту; |
забруднення повітря, зокрема й |
|
|
|
толерантно обстоює власну позицію, звертає увагу на |
усередині приміщень, зміну якості |
|
|
|
спільні й різні думки учасників дискусії; |
води, ґрунтів та які можливі наслідки |
|
|
|
встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи |
для здоров’я людини». |
|
67. |
Забруднення повітря, води, |
інших осіб певні закономірності в природі, |
Робота в групах «Як можна зменшити |
|
|
ґрунтів; застосування |
підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; |
забруднення довкілля»; |
|
|
хімічних засобів захисту |
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи |
розв’язування ситуаційних завдань |
|
|
рослин і здоров’я людини. |
інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; |
«Вжити заходів, щоб запобігти». |
|
|
|
проєктує власну поведінку в ситуаціях, подібних до |
|
|
|
|
тих, що зображено в тексті (зокрема художньому |
|
|
|
|
тексті, медіатексті); |
|
|
|
|
наводить приклади впливу діяльності людини на |
|
|
|
|
навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії |
|
|
|
|
людини та природи; |
|
|
|
|
з розумінням визначає цінність гігієнічних |
|
|
|
|
властивостей матеріалів натурального походження для |
|
|
|
|
здоров’я людини та покращення якості життя; |
|
|
Тема 3. Природні скарби України 2 год. |
||||
68. |
Збереження |
відповідає самостійно на чітко сформульовані |
Мозковий штурм «Важливість |
|
|
біорізноманіття України. |
запитання за відомою / опрацьованою інформацією |
біорізноманіття в природі й для |
|
|
|
природничого змісту; |
людей»; |
|
|
|
наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ |
виконання проєкту на вибір |
|
|
|
природи, зокрема пов’язаних із власними діями в |
«Збереження різноманіття рослин |
|
|
|
довкіллі; |
нашої місцевості», «Збереження |
|
|
|
дотримується правил поводження з природними |
різноманіття тварин нашої |
|
|
|
об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; |
місцевості». |
|
69. |
Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття. |
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах; бере участь у прийнятті спільних рішень; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи; |
Робота в групах «Інвазійні рослини твоєї місцевості». |
Тема 4. Природа надихає 1 год. |
|||
70. |
Зв’язок людини з природою. Людина та природа у творчості українських та світових митців.
Тематичне оцінювання |
встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; |
Заняття на природі «Оцінка впливу людини, що загрожує біорізноманіттю на обраній території»; складання наукових казок природничого змісту; складання віршів, написання музики, малювання картини, виготовлення мистецько-ужиткових виробів (на вибір дітей, відповідно до їхніх здібностей); написання есе «Чому я люблю природу?»; благодійна акція (передати кошти у притулок для тварин, витратити на озеленення шкільної території, |
|
|
регулює власні емоції під час презентації повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту), художньої декламації; висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті) людей, подій, ситуацій, явищ тощо; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); пояснює цінності, закладені в художньому творі та коментує своє ставлення до них; порівнює художні образи з явищами навколишнього середовища; орієнтується в особливостях народного мистецтва рідного краю; пояснює цінності, закладені в художньому творі та коментує своє ставлення до них; порівнює художні образи з явищами навколишнього середовища; орієнтується в особливостях народного мистецтва рідного краю; наводить приклади зв’язків між видами мистецтва, синтезу мистецтв; пояснює зв’язки між мистецтвом і життям; діє для збереження навколишнього середовища; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини (дорожній рух, забруднення, хімічні речовини, ультрафіолетове |
облаштування мурашників і годівниць у лісі, очищення (зарибнення) водойми тощо). участь у благодійному концерті для місцевої громади, батьків. Продаж власних виробів. |
|
|
випромінювання тощо) . |
|