Орієнтовне календарне планування складено згідно з методичними рекомендаціями щодо викладання української мови у 2018-2019 навчальному році, (рівень стандарту та профільний рівень), що затверджені наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407 з урахуванням завдань сучасної мовної освіти, модернізаційних процесів в освітньому просторі України, особливостей шкільного предмета «Українська мова» й потреб сучасних школярів. Замінено розділ «Зв'язне мовлення» розділом «Практична риторика» , що умотивовано віковими особливостями й потребами учнів, введено такий вид письмового контролю, як есе (вільне, формальне та його різновиди), спрямованого на активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, підвищення в них інтересу до навчання предмета та перспективну підготовку до ЗНО. Максимально використані рекомендовані програмою види робіт, що є засобом інтегрування навчального змісту та ключових компетентностей.
Орієнтовне календарно-тематичне планування з української мови для 10 класу (рівень стандарту) на 2018 − 2019 н. р. Відповідає такій програмі:
Українська мова : програма для ЗНЗ з укр. мовою навч. 10 − 11 класи. Рівень стандарту / укл.: Н. Б. Голуб та ін. К., 2017. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv
Згідно додатку до листа Міністерства освіти і науки України від 03. 07. 2018 р. № 1/9-415 Методичні рекомендації щодо викладання української мови у 2018/2019 навчальному році
Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 10 класі
Рівень |
Рівень стандарту |
Філологічний рівень |
||
Фронтальні види контрольних робіт |
||||
Форми контролю |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
Перевірка мовної теми |
2 |
2 |
3 |
3 |
Письмо: есе |
2 |
3 |
1 |
1 |
переказ |
- |
- |
1 |
1 |
твір |
- |
- |
1 |
1 |
Індивідуальні види контрольних робіт |
||||
Говоріння: діалог |
1 |
- |
1 |
- |
усний переказ |
1 |
- |
1 |
- |
уний твір |
- |
1 |
- |
1 |
№/п |
к/г |
Зміст уроку |
Рекомендовані види роботи |
дата |
1 |
1 |
Вступ (3г) Лексикографія. Сучасні лексикографічні джерела: словники, довідкова література (у числі на електронних носіях |
Обговорення теми «Словники в нашому житті»;
|
|
2 |
1 |
Інформативна й нормативна функції лексикографічних джерел. Основні типи словників. |
Диспут на тему: «Не бійтесь заглядати у словник: Це пишний яр, а не сумне провалля…» (М. Рильський).
|
|
3 |
1 |
Довідкові медіаресурси. Здійснення лексикографічного пошуку; тлумачення значення слова різними способами; |
укладання словників-мінімумів «Складні випадки наголошування», «Незнайомі слова», тематичних словників-мінімумів тощо
|
|
4 |
1 |
Поняття норми в сучасній українській літературній мові (1) Нормативне й ненормативне мовлення. Типи норм.
|
укладання словника рідковживаних слів; укладання тематичного словника українських фразеологізмів;
|
|
5 |
1 |
Лексична норма (10) Лексична помилка. Лексичне значення слова. Слово і контекст; залежність значень слова від контексту.
|
складання плану роботи на тиждень;
|
|
6 |
1 |
Слововживання: вибір слова, лексична сполучуваність.
|
Написання повідомлення на тему «Лексичну норму відображають і утверджують насамперед словники»;
|
|
7 |
1 |
Слова власне українські й запозичені. Виправдані й небажані запозичення |
укладання словника небажаних запозичень «Свої не гірші заморян»;
|
|
8 |
1 |
Лексичні й фразеологічні синоніми, антоніми.Синонімічне багатство української мови.
|
Складання паспорта слова. Вільне есе«З чого зіткане щастя?» |
|
9 |
1 |
Пароніми. Запобігання помилок у вживанні паронімів.
|
Добір і складання лінгвістичних мініатюр про правильність мовлення;
|
|
10 |
1 |
Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми. Кальки з інших мов, недоречне вживання українських слів у невластивому їм значенні.
|
виступ під час дискусії «Які слова руйнують наше життя?»; «Інтернет зближує чи накопичує самотність?»;
|
|
11 |
1 |
Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів. Написання критичного есе «З чого зіткане щастя?»
|
укладання словника фразеологізмів у творах українських письменників;
|
|
12 |
1 |
Уживання слів у фразеологізмах відповідно до їхнього стилістичного забарвлення. Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів
|
підготовка проектів «Музей одного слова» (систематизація інформації про певне слово з різних лексикографічних джерел |
|
13 |
1 |
Контрольне есе №1 «Прекрасна мить життя», «Чарівність і могутність слова»;
|
|
|
14 |
1 |
Утвердження лексичної норми в словниках української мови (повторення й узагальнення). Написання відгуку про сайт відомої людини;
|
Складання тексту (усно)рекомендаційного характеру «Як уникати помилок у мовленні»
|
|
15 |
1 |
Контрольна робота №1 (тестування)за темою : «Лексикографія. Лексична норма» |
|
|
16 |
1 |
Практична риторика (9г) Риторика як мистецтво, наука й навчальна дисципліна.Роль риторики в сучасному світі.
|
Аналіз змісту висловлень; Вільне есе «Доброчинність як найбільша цінність і шанована риса лідера»
|
|
17 |
1 |
Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації (мовець (адресат), слухач (аудиторія), предмет мовлення, умови успішного спілкування.
|
складання плану виступу |
|
18 |
1 |
Особистість мовця (чарівність, артистизм, упевненість у собі, щирість, обізнаність, об’єктивність, доброзичливість). Риси гарного співрозмовника. Вимоги до мовлення оратора. МД. Говоріння.Підгот овка до складання діалогу |
добір аргументів до конкретної тези; добір фразеологізмів до теми виступу; аналіз власного і чужих виступів;
|
діалог |
19 |
1 |
Аудиторія (слухач, слухачі). Види слухання. Цілі слухання. Моделювання аудиторії. Контакт з аудиторією. Прийоми налагодження контакту |
моделювання аудиторії; моделювання ситуації спілкування |
|
20 |
1 |
Текст як одиниця спілкування. Етапи підготовки тексту виступу. Види читання і записування тексту виступу. Естетика тексту.
|
підготовка композиційних частин виступу (вступу, основної частини і висновків);
|
|
21 |
1 |
Ефективність мовлення. Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки. Комунікативний намір. Мовленнєвий вчинок. МД Говоріння. Підготовка до складання усного контрольного переказу
|
переказування взірцевих текстів промов |
к/п |
22 |
1 |
Написання тексту публічного виступу; запам’ятовування тексту виступу;
|
написання повідомлення на тему «Жорстокі слова»
|
|
23 |
1 |
Визначення комунікативних намірів мовців за текстом промови; оцінювання мовленнєвого вчинку; висловлення особистого ставлення до почутого. |
Вільне есе « Хороші й погані звички»(10хв) |
|
24 |
1 |
Контрольне есе – дослідження№2 « Чудова думка втрачає всю свою цінність, коли вона погано висловлена», « Українська мова – живий організм – сад» |
|
|
25 |
1 |
Орфоепічна норма (5г) Орфоепічна помилка. Орфоепічний словник.
|
сприймання на слух чужого мовлення й аналіз його;
|
|
26 |
1 |
Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності. Основні правила вимови голосних звуків. Основні правила вимови приголосних звуків
|
виразне читання улюблених поезій напам’ять |
|
27 |
1 |
Наголос. Основні правила наголошування слів. Нормативний наголос. Варіантне наголошування слів в українській мові.
|
Усний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням |
|
28 |
1 |
Словорозрізнювальний наголос. Форморозрізнювальний наголос. Діалектний наголос. Складні випадки наголошування слів.
|
Написання вільного есе на тему: «Наголос – душа слова»;
|
|
29 |
1 |
Виразне читання текстів різної жанрово-стильової належності. |
інформаційний виступ на тему «Можливості українського наголосу»;
|
|
30 |
1 |
Контрольна робота №2 (комбінована) за темою: «Практична риторика. Орфоепічна норма» |
|
|
31 |
1 |
Повторення вивченого |
|
|
32 |
1 |
Узагальнення вивченого |
|
|
33 |
|
Орфографічна норма Орфограма. Орфографічна помилка. Орфографічний словник. Принципи української орфографії |
редагування чужого тексту;
|
|
34 |
|
Ненаголошені е, и в корені слова.
|
підготовка конспекту тексту наукового стилю |
|
35 |
|
Апостроф.
|
моделювання «Карти пам’яті» складних орфографічних тем;
|
|
36 |
|
Позначення м’якості приголосних. |
добір слів для словникового диктанту;
|
|
37 |
|
Чергування голосних.
|
словниковий диктант |
|
38 |
|
Чергування приголосних в українській мові |
Написання різновидових диктантів
|
|
39 |
|
моделювання «Карти пам’яті» складних орфографічних тем;
|
|
|
40 |
|
Спрощення приголосних |
письмове докладне переказування текстів різних стилів. |
|
41 |
|
Подвоєння та подовження приголосних. |
написання вільного есе на теми:«Життя в гармонії з природою», «Моє бачення сучасної школи», «Чого варто уникати в спілкуванні», |
|
42 |
|
Правопис префіксів, суфіксів (складні випадки правопису) |
Письмове обґрунтування свого вибору на визначену тему Вільне есе(«Електронна чи паперова книга?», |
|
43 |
|
Уживання великої літери.
|
письмове прохання довільного змісту
|
|
44 |
|
Контрольне есе- дослідження №3 «Чи може зашкодити неграмотне письмо?»
|
коментування висловлень відомих людей про читання; продукування і редагування текстів |
|
45 |
|
Правила перенесення слів із рядка в рядок |
|
|
46 |
|
Написання складних слів разом, окремо, з дефісом.
|
складання ієрархії життєвих цілей;
|
|
47 |
|
Написання слів іншомовного походження. Правило «дев’ятки».
|
обговорення тексту рекламного характеру;
|
|
48 |
|
Складні випадки написання прізвищ. Складні випадки написання географічних назв.
|
Словниковий диктант |
|
49 |
|
Розрізнення прислівників і співзвучних сполук (збоку – з боку, зрештою – з рештою, всередині – в середині тощо). Правила написання їх. МД.Говоріння Підготовка до складання усного твору «Гаджети чи реальне спілкування?»
|
|
у/т |
50 |
|
Контрольне есе-опис №4 «Моє бачення сучасної школи» |
|
|
51 |
|
Написання не, ні з різними частинами мови Правила графічних скорочень слів |
Коментований диктант |
|
52 |
|
Контрольна робота №3 Контрольний диктант |
|
|
53 |
|
Морфологічна норма Морфологічна помилка. Іменник. Рід іменників (складні випадки узгодження роду іменників типу кір, дріб, біль, нежить, пил, степ, ступінь, путь та ін. з іншими частинами мови). Паралельні родові форми іменника (зал – зала, птах – птаха, плацкарт – плацкарта тощо
|
складання діалогів із використанням іменників на позначення назв осіб за родом діяльності у формі чоловічого та жіночого роду;
написання вільного есе за змістом висловів народної мудрості |
|
54 |
|
Іменники чоловічого та жіночого роду, що означають назви людей за діяльністю (поет – поетеса, поетка; директор – директорка, робітник – робітниця та ін.). Іменники спільного і подвійного роду.Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур, правила вживання їх.
|
складання речень з іменниками спільного роду (бідолаха, причепа, базіка, трудяга, ледащо, шульга, староста, ручище, забудько тощо); коментування новин тижня, висвітлених на місцевому телеканалі;
|
|
55 |
|
Іменники, що мають лише форму однини або множини. Складні випадки відмінювання іменників. Закінчення іменників І відміни в орудному відмінку.
|
складання розповіді про подорож Україною або світом із зазначенням назв мешканців відвіданих місць або усне висловлення на тему «Весняне пробудження природи». |
|
56 |
|
Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни в родовому відмінку. Закінчення іменників ІІІ відміни в орудному відмінку.
|
написання застережень молодшим дітям щодо безпечної поведінки на воді й біля водойм;
|
|
57 |
|
Словозміна іменників ІV відміни. Особливості кличного відмінка.
|
коментування висловлень відомих людей щодо збереження природи; висловлення прохання про допомогу; висловлення подяки незнайомим людям за допомогу;
|
|
58 |
|
Творення й відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові.
|
написання пропозиції однокласникові/однокласниці спільно спланувати дозвілля у вихідний день й згоди/відмови у відповідь. написання електронного листа;
|
|
59 |
|
Практична риторика Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки. Правила ведення суперечки |
визначення теми й мети суперечки; визначення предмета суперечки;
|
|
60 |
|
Аргументи й докази.
|
збирання матеріалу, аргументів для виступу; збирання інформації про учасників суперечки; аналіз аргументів суперника;
|
|
61 |
|
Полемічні прийоми. |
формування позиції, погляду на проблему;
|
|
62 |
|
Контрольне есе – розповідь №5 про явище природи, що викликає найбільше захоплення й здивування;
|
|
|
63 |
|
Мистецтво відповідати на запитання |
спростування позиції суперника; формулювання запитань суперникові;
|
|
64 |
|
Дискусія на тему: «Гроші. Навіщо збирати? Де зберігати? На що витрачати? Як заощаджувати?», |
|
|
65 |
|
Есе «Мовна мода – це добре чи погано?».» |
|
|
66 |
|
Контрольна робота №4 (тестування) Морфологічна норма. Практична риторика |
|
|
67 |
|
Повторення вивченого. |
|
|
68 |
|
Узагальнення вивченого |
|
|