КАЛЕНДАРНО-тематичний план УРОКІВ МИСТЕЦТВА У 10 (11) кл.
(до підручника Л. МАСОЛ МИСТЕЦТВО – К.: ВД «Освіта», 2018. - 224 С.)
№ |
Дата |
Тема і зміст |
Теми проектів і дискусій, завдання, твори для сприймання, практикуми |
Очікувані результати |
І семестр |
||||
Тема 1. Мистецтво африканського культурного регіону |
||||
1 |
|
|
Завдання. Прослухайте і порівняйте гру різних виконавців на джембе. Спробуйте відтворити елементи поліритмії (робота в парах). Проведіть дискусію на тему: «Африканський танець — думки й почуття, виражені в русі». Подумайте, які танці можна застосовувати як релаксацію. Мистецький проект (тема за вибором): «Мистецтво Стародавьного Єгипту», «Мавританське мистецтво», «Сучасний живопис Африки». Практикум. Варіант 1. Підготуйте і проведіть у школі квест «Загадки мистецтва Африки». Варіант 2. Самостійно доберіть в інтернеті зразки африканських масок і виготовте їх для шкільного театралізованого шоу. |
Учень (учениця): Знаннєвий компонент називає характерні особливості мистецтва африканського культурного регіону; наводить приклади впливу мистецтва африканського культурного регіону у сучасному мистецтві; Діяльнісний компонент характеризує мистецтво африканського культурного регіону; виявляє ініціативу щодо творення мистецтва у стилістиці мистецтва африканського культурного регіону; Ціннісний компонент висловлює ціннісне ставлення до мистецтва африканського культурного регіону; визначає власні емоції від сприйняття творів мистецтва регіону, характеризує їх вплив. |
2 |
|
Маскa — «ключ» до душі африканців, її різновиди. Теракотові статуетки стародавньої культури Нок. Реалістичні голови з теракоти або бронзи з міста-держави Іфе. Жанровий діапазон і канони бронзової скульптури держави Бенін. Відлуння експресивних образів африканців у творчості митців європейського авангарду. |
||
3 |
|
Відлуння експресивних образів африканців у творчості митців європейського авангарду. |
||
4 |
|
Сучасне мистецтво Африки. Африканські мотиви у творчості Анрі Матісса, Пабло Пікассо, Андре Дерена. Пластичні ідеї африканців як основа кубізму. |
||
5 |
|
1.2. Музично-танцювальна магія африканців Гілки африканської музичної культури: музика Північної Африки, де поєдналися традиції корінних народів континенту з досягненнями мусульманської культури та етнічна музика африканців, що живуть на південь від пустелі Сахара й зберегли архаїчні традиції. |
Завдання. Прослухайте і порівняйте гру різних виконавців на джембе. Спробуйте відтворити елементи поліритмії (робота в парах). Дискусія на тему: «Африканський танець — думки й почуття, виражені в русі», висловіть і поясніть власне ставлення мистецтва народів Африки. Подумайте, які танці можна застосовувати для релаксації. Практикум. Варіант 1. Спробуйте поімпровізувати під ритми барабана танці в африканському стилі, імітуючи, наприклад, стрімкий і переможний політ яструба (хлопці), ніжний трепет кві дівчата) або інші природні явища. Варіант 2. Виконання приспіву пісні «Хафанана» Афріка Сімона (карооке). |
|
6 |
|
Музичний інструментарій народів Африки: домінування ударних, зокрема різних за формами та розмірами барабанів. |
||
7 |
|
«Мова» там-тамів, гра на джембе. Популярність калимби, різновидів балафонів. Срунні (кора, лук, ефіопська ліра) та духові інструменти. |
||
8 |
|
Музика і танці в обрядах і ритуалах африканців, самовираження мовою рухів. |
||
9 |
|
Кінематограф африки. Нігерійська кіношкола Ноллівуд. |
||
10 |
|
Презентація мистецьких проєктів. |
|
|
11 |
|
Узагальнюючий урок з теми «Мистецтво африканського культурного регіону».
|
||
ТЕМА 2. Мистецтво американського культурного регіону |
||||
12 |
|
2.1. Мистецтво доколумбової Америки: майя, ацтеки, інки. Періодизація розвитку мистецтва Американського регіону. Мистецтво майя – «греків Нового Світу». Чичен-Іца – одне з нових семи чудес світу. |
Завдання. Знайдіть в Інтернеті й послухайте індіанську етнічу музику. Обміняйтеся своїми враженнями з однокласниками. Практикум. Варіант 1. Замалюйте конструкцію піраміди доколумбової Америки.. Варіант 2. Виготовте головний убор або прикрасу з розфарбованого пір'я для індіанського костюму.
|
Учень (учениця): Знаннєвий компонент називає визначні мистецькі явища, що характеризують американський культурний регіон (північно-американський, латино-американський); Діяльнісний компонент аналізує та інтерпретує художньо-мовні особливості творів різних видів мистецтва американського культурного регіону; аналізує на естетичних засадах медіаконтент; наводить приклади впливу інформаційного простору на формування естетичного смаку; ініціює виконання творчих завдань у різних видах мистецької діяльності (наприклад, виконання вокальних творів у стилі джаз, рок-н-ролл; створення шкільного мюзиклу тощо), зокрема, із використанням цифрових технологій. Ціннісний компонент висловлює оцінні судження, виявляє ціннісне ставлення до творів різних видів мистецтва; обґрунтовує; бере участь у дискусіях щодо ролі мистецтва американського культурного регіону у світовій мистецькій спадщині; усвідомлює вплив мистецтва на власний емоційний стан. |
13 |
|
Мистецтво ацтеків: архітектура столиці Теночтитлан, сакральна скульптура, календар |
||
14 |
|
Мистецтво інків: кераміка, вироби із золота. Мачу Пікчу – „місто у небесах”. |
||
15 |
|
Музична культура корінних народів Америки. |
||
16 |
|
2.2. Архітектура, скульптура і живопис Латинської Америки Мистецтво Латинської Америки колоніального періоду: кафедральний собор в Мехіко, комплекс споруд церкви Бон-Жезус-ду-Конгоньяс. |
Завдання. Створіть карту або таблицю пам'яток культури та мистецтва Латинської Америки, які внесені до списку об'єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Практикум. Мистецький проект з презентацією (тема за вибором): „Сучасні оперні театри Латино-Американського культурного регіону”; „Нові сім чудес світу”, «Декоративне мистецтво народів Латинської Америки».
|
|
17 |
|
Театри у стилі класицизму: Колон у Буенос-Айресі (Аргентина), Амазонас у Манаусі (Бразилія). |
||
18 |
|
Кафедральний собор у стилі модернізму О. Німейєра. Статуя Христа Спасителя – символ Ріо-де-Жанейро і Бразилії. |
||
19 |
|
Мексиканська школа монументального живопису: Д. Рівера, Х. Ороско, Д. Сікейрос. Живопис Ф. Кало. (с.22 – 23) |
||
20 |
|
2.3. Архітектура, скульптура і живопис Північної Америки Риси класицизму і неокласицизму в архітектурі Північної Америки |
Завдання. Запропонуйте ідеї оригінальних графіті для прикрашання неестетичних об’єктів навколишнього середовища, наприклад старих бетонних парканів. Мистецький проект (тема за вибором): «Голлівуд – імперія кіно», «Дісней і Діснейленди». Практикум. Створіть кольоро-терапевтичну композицію в стилі абстрактного експресіонізму для підтримування позитивного настрою під час різних життєвих негараздів. Доберіть до неї арт-терапевтичну музику. Під час релаксації імпровізуйте відповідні хореографічні та пантомімічні етюди.
|
|
21 |
|
. Капітолій у Вашингтоні. Архітектура в стилі ар-деко. Хмарочоси: Гарант-білдінг, Крайслер-білдінг, Емпайр-стейт-білдінг. |
||
22 |
|
Деконструктивізм споруди «Кристал» Королівського музею у Торонто. Статуя Свободи у США, скульптура Лео Мола. Веґревільська писанка (Канада). |
||
23 |
|
Живопис на американські сюжети В. Гомера, Е. Хоппера, Р. Кента, М. Кассет. Американські митці українського походження: Я. Гніздовський, М. Дмитренко. |
||
24 |
|
Абстрактний експресіонізм Дж. Поллока, М. Ротко. Поп-арт Е. Ворхола, Дж. Кунса. Об'єкти стріт-арту і мистецтво графіті в Майамі |
||
25 |
|
2.4. Латино-Американські танці переможно крокують світом Три коріння мистецтва латиноамериканських країн: індіанське; креольське (іспанського і португальського походження), африканське. |
Твори для сприймання: А. П'яццолла Танго "Oblivion" („Забуття”), „Лібертанго” у виконання автора на бандонеоні та в різних інтерпретаціях. https://www.youtube.com/watch?v=KFkaVhfTvWE Практикум. Варіант 1. Подивіться в інтернеті латиноамериканські танці з міжнародних конкурсів, порівняйте їх і оберіть той, який захочете самостійно опанувати. Варіант 2. Уявіть, що вас запросили на карнавал в Ріо, де змагаються школи самби з усієї Бразилії й інших країн; поекспериментуйте у виконанні характерних рухів самби. |
|
26 |
|
Бразильська самба. Кубинська румба. Ча-ча-ча – грайливий танець кубинського походження. Аргентинське танго – танець-імпровізація. Пятірка танців латино-американської програми Міжнародних конкурсів бальних танців. |
||
27 |
|
Творчість аргентинського композитора А. П'яццолли. Міжнародний День танго 11 грудня. |
||
28 |
|
2.5. Музично-танцювальні ритми Америки Витоки джазу: спірічуелс, блюз, рег-тайм та ін. Виконавці: П. Робсон, «імператриця блюзів» Б. Сміт, «король труби» Л. Армстронг, піаніст і аранжувальник Д. Еллінгтон, Е. Фіцджеральд. С. Джоплін – автор регтаймів. |
Твори для сприймання: Оркестр Д. Еллінгтона. Дж. Гершвін “Рапсодія в блюзових тонах” для ф-но з оркестром, опера “Поргі та Бесс (фрагменти). Шлягери Е.Преслі, М. Джексона, Мадонни (за вибором). Мистецький проект (колективна робота). Розділіться на міні-групи й дослідіть різні стилі й напрями джазу, рок- і поп-музики в Америці, проведіть паралелі й аналогії з музичною культурою України. Практикум. Продемонструйте характерні елементи одного з популярних танців, батьківщина яких – Північна Америка.
|
|
29 |
|
Розмаїття стилів і жанрів джазу: диксиленд, бі-боп, хот- і кул-джаз, симфо-джаз тощо. Поєднання джазових інтонацій та академічної музики у творчості Дж. Гершвіна. |
||
30 |
|
Рок-музика. Е. Преслі – король рок-н-роллу. Арт-рок. Поп-музика: М. Джексон, Мадонна. |
||
31 |
|
Танцювальні стилі й жанри: степ, чарльстон, фокстрот, твіст, шейк, брейк тощо. Диско. Хіп-хоп. |
||
32 |
|
Презентація мистецьких проєктів. |
|
|
33 |
|
Узагальнюючий урок з теми «Мистецтво американського культурного регіону».
|
||
ІІ семестр |
||||
Тема 3. Мистецтво далекосхідного культурного регіону |
||||
34 |
|
3.1. Природа – міра всіх речей Вплив конфуціанства, даосизму, буддизму на мистецтво регіону. |
Завдання. Проведіть конкурс ікебани, завершіть його церемонією чаювання у східному стилі. Практикум (групова робота). Намалюйте на папері або тканині у вертикальному видовженому форматі серію композицій у жанрі «квіти і птахи». Оберіть єдиний для групи східний мотив (лотос, орхідея, бамбук, хризантема). Складіть з малюнків сувій або ширму (за вибором). Заздалегідь підготуйте конструкцію основи. Подаруйте кращу ширму інтернату для людей похилого віку.
|
Учень (учениця) Знаннєвий компонент називає види мистец-тва/художні явища – «візитівки» далекосхідного культурного регіону; наводить приклади взаємовпливу різних культур у сучасному мистецтві; Діяльнісний компонент розпізнає у процесі сприймання твори різних видів мистецтва далекосхідного культурного регіону; аналізує, інтерпретує твори різних видів мистецтва далекосхідного культурного регіону, виявляє його характерні особливості (художньо-мовні, образні); порівнює особливості мистецтва різних культурних регіонів світу; виявляє бажання виконувати художньо-творчі завдання у стилістиці мистецтва далекосхідного культурного регіону; застосовує набутий мистецький досвід для творчої самореалізації (зокрема, естетизації довкілля); Ціннісний компонент виявляє ціннісне ставлення до творів мистецтва; бере участь дискусіях щодо впливу мистецтва далекосхідного культурного регіону на розвиток сучасного мистецтва, аргументовано відстоює свою позицію; класифікує емоції від сприйняття мистецтва регіону; пояснює їх вплив на власний емоційний стан. |
35 |
|
Архітектура країн Далекого Сходу: Велика китайська стіна, Храм Неба у Пекіні, японський замок Хімедзі, корейський королівський палац Кьонбоккун у Сеулі. |
||
36 |
|
Ультрасучасна архітектура. |
||
37 |
|
Китайський живопис – синтез зображення, поезії, каліграфії, друку (Ван Вей, Лі Сисюнь, Янь Лібень, Чжоу Фан, Ці Байші та ін.). |
||
38 |
|
Жанри: «гори і води», «квіти й птахи», “люди”, «тварини». Корейський живопис на шовку і папері (Чон Сон, Кім Хон До). |
||
39 |
|
Японське мистецтво гравюри: К. Утамаро, К. Хокусай. |
||
40 |
|
Японський сад, ікебана. «Корейський традиційний сад» у Києві. |
||
41 |
|
Декоративно-ужиткове мистецтво Далекого Сходу: вироби з порцеляни, дерева, кістки, тощо. Нецке. |
||
42 |
|
3.2. Музика, танець, театр кіно: погляд крізь тисячоліття Пентатоніка – основа китайської музики. Розмаїття китайських музичних інструментів: струнні (цинь і піпа), духові (флейти, шен), ударні. Японські інструменти кото і сямісен. |
Мистецький проект (тема за вибором): «Бойові мистецтва у кінематографі країн Далекого Сходу», «Аніме в сучасній Японії». Завдання. Самостійно проведіть дослідження музичного інструментарію далекосхідних країн, порівняйте з європейськими інструментами й укладіть порівняльну таблицю (за групами: струнні, духові, ударні). Практикум. Варіант 1. Проведіть експеримент: програйте звукоряд “пентатоніка” (на чорних клавішах фортепіано). Спробуйте відтворити ці мелодії дзеркально, як у китайській музиці, зробити з них різні інтонаційні комбінації. Який колорит Ви відчуваєте? Варіант 2. Вивчить і виконайте один із традиційних далекосхідних танців. |
|
43 |
|
Японські інструменти кото і сямісен. |
||
44 |
|
Пекінська опера: поєднання вокалу, діалогів, акробатики. |
||
45 |
|
Танцювальні традиції народів Далекого Сходу: танці дракона і лева, з барабанами, віялами, саблями, танець у масках. |
||
46 |
|
Театр далекосхідного регіону: драматичний, ляльковий, тіньовий. |
||
47 |
|
Японський театр Но: маска – головний засіб виразності; роль хору і оркестру; символіка жестів, рухів, декорацій. |
||
48 |
|
Японський театр Кабукі: амплуа і майстерність акторів, костюми й перуки. |
||
49 |
|
Презентація мистецьких проєктів. |
|
|
50 |
|
Узагальнюючий урок з теми «Мистецтво далекосхідного культурного регіону».
|
||
Тема 4. Мистецтво індійського культурного регіону |
||||
51 |
|
4.1. Шедеври архітектури, скульптури, живопису Індії Індія – країна релігійної толерантності. Сакральна архітектура і скульптура. Велика ступа в Санчі. |
Практикум. Варіант 1. Ескіз тканини для сарі або шалі (за бажанням – з використанням традиційного індійського елементу «огірок»). Варіант 2 (колективна робота). Розробіть проект рекламного буклету “Подорожуємо Індією” з використанням знакових візуальних образів мистецтва цієї країни.
|
Учень (учениця) Знаннєвий компонент називає види мистецтва, що яскраво репрезентують індійський культурний регіон; Діяльнісний компонент пізнає особливості мистецтва індійського культурного регіону; аналізує, інтерпретує твори різних видів мистецтва індійського культурного регіону; визначає ознаки синтезу мистецтв у творах мистецтва індійського культурного регіону порівнює особливості різних видів мистецтва різних культурних регіонів світу; створює художні образи у стилістиці індійського культурного регіону; Ціннісний компонент висловлює оцінні судження щодо мистецтва індійського культурного регіону; усвідомлює взаємовпливи різних культур у сучасному мистецтві; ідентифікує емоції від сприйняття мистецтва регіону; розуміє їх вплив на власний емоційний стан |
52 |
|
Буддійський печерний храм в Аджанті. Комплекс в Кхаджурахо, присвячений Шиві. |
||
53 |
|
Архітектура епохи Великих Моголів: поєднання ісламських, індійських, перських ознак. Мечеть Джамі Масджид в Делі, Тадж-Махал в Агрі. Розквіт мистецтва мініатюри. |
||
54 |
|
Традиційні художні ремесла Індії: ткацтво, різьблення по дереву, обробка металів тощо. |
||
55 |
|
4.2. Звучання і рух Всесвіту в індійській музиці і танцях Храмова, народна та світська (придворна) музика. Мелодична основа індійської музики – рага. |
Завдання. Самостійно подивіться індійські кінофільми. Організуйте дискусію на тему “Секрети популярності індійського кіно у світі”. Практикум. Варіант 1. Ознайомтеся з основними елементами індійського танцю – мудра і хаста. Продемонструйте свої вміння однокласникам. За бажанням організуйте шкільний фестиваль “Індійські танці”. Варіант 2. Використовуючи інтернет-джерела, послухайте індійську музику, доберіть твори для зняття стресів, медитації.
|
|
56 |
|
Характерна ознака мистецтва Індії – сангіт, синтез поезії, музики, хореографії. |
||
57 |
|
Музичні інструменти: віна, ситар, сарангі, табла, бансурі. |
||
58 |
|
Індійський класичний танець і його основні елементи (мудра і хаста). |
||
59 |
|
Кінематограф Індії: самобутність національної школи, насиченість музично-танцювальними епізодами. |
||
60 |
|
Болівуд – найбільша у світі кіноіндустрія. Творчість режисера і актора Раджа Капура. |
||
61 |
|
Узагальнюючий урок з теми «Мистецтво індійського культурного регіону».
|
||
ТЕМА 5. Мистецтво арабо-мусульманського культурного регіону |
||||
62 |
|
5.1. Архітектура, образотворче і музичне мистецтво Арабського Сходу Значення ісламу – панівної релігії в країнах Близького Сходу. Культові й світські споруди: мечеті, медресе, караван-сараї, ринки тощо. |
Завдання. Прослухайте зразки музики арабського Сходу і назвіть її типові елементи. Поясніть, як ви розумієте цитату Аль-Фарабі: “Музика це мелодія, об’єднана зі словом”. Практикум. Варіант 1. Прочитайте свої улюблені казки чи оповідання з пам’ятки арабської літератури “Тисяча і одна ніч”. Поекспериментуйте в царині каліграфії та запишіть імена відомих персонажів, афоризми з твору. |
Учень (учениця) Знаннєвий компонент орієнтується у характерних ознаках мистецтва арабо-мусульманського культурного регіону; наводить приклади взаємовпливів різних культур у сучасному мистецтві. Діяльнісний компонент пізнає художньо-мовні та образні особливості арабо-мусульманського культурного регіону; інтерпретує твори різних видів мистецтва; творить у різних видах мистецької діяльності (зокрема із використанням цифрових технологій); порівнює особливості мистецтва різних культурних регіонів світу; Ціннісний компонент виявляє здатність дискутувати про вплив мистецтва арабо-мусульманського культурного регіону на розвиток сучасного мистецтва, аргументувати свою позицію.
|
63 |
|
Мечеть пророка Магомета в Медині. Найголовніший храм мусульманського світу – Кааба у Мецці. Блакитна мечеть у Стамбулі. Мечеть Ханського палацу в Бахчисараї. Мечеть Аль-Рахма («Милосердя») у Києві. |
||
64 |
|
Стилі арабської каліграфії. Арабеска в живописі, архітектурі. Творчість видатного художника-мініатюриста К. Бехзада. |
||
65 |
|
Килимарство Персії (нині – Іран), Туреччини, Ізнікська кераміка. |
||
66 |
|
Макамат – професійна музика мусульманського Сходу. Музичні інструменти: струнно-щипкові (уд, саз), струнно-смичкові (ребаб, кеманча), духові (най), ударні (дойра). |
||
67 |
|
Урок-практикум: (групова робота). Створіть альбом анти-стрес з графічних арабесок, дайте їм емоційні назви. Потім обміняйтеся з однокласниками копіями (ксероксами) своїй малюнків і розфарбовуйте їх для поліпшення емоційного стану (після перевтоми, під час поганого настрою тощо). |
||
68 |
|
Узагальнюючий урок з теми «Мистецтво арабо-мусульманського культурного регіону». |
Наприкінці 10 класу учень/учениця виявляє здатність: