Календарне планування уроків "Мистецтво 10 клас"

Про матеріал
Календарно - тематичне планування за новою програмою (2 години на тиждень до підручника Л. Масол)
Перегляд файлу

КАЛЕНДАРНО-тематичний план УРОКІВ МИСТЕЦТВА У 10 (11) кл.

(до підручника Л. МАСОЛ  МИСТЕЦТВО – К.: ВД «Освіта», 2018.  -  224 С.)

Дата

Тема і зміст

Теми проектів і дискусій, завдання, твори для сприймання, практикуми

Очікувані результати

І семестр

Тема 1. Мистецтво африканського культурного регіону

1

 

  1. Африканська скульптура, маски. Відмінності культур Північної і Тропічної Африки. Унікальність мистецтва стародавньої цивілізації Єгипту. Роль ісламу в культурі країн Північної Африки. Вплив  релігійних вірувань (анімізм, тотемізм, фетишизм) на традиційне мистецтво етнічних племен Центртальної Африки.

Завдання. Прослухайте і порівняйте гру різних виконавців на джембе. Спробуйте відтворити елементи поліритмії (робота в парах). Проведіть дискусію на тему: «Африканський танець — думки й почуття, виражені в русі». Подумайте, які танці можна застосовувати як релаксацію.

Мистецький проект (тема за вибором): «Мистецтво Стародавьного Єгипту», «Мавританське мистецтво», «Сучасний живопис  Африки».

Практикум.

 Варіант 1. Підготуйте і проведіть у школі квест «Загадки мистецтва Африки». Варіант 2. Самостійно доберіть в інтернеті зразки африканських масок і виготовте їх для шкільного театралізованого шоу.

Учень (учениця):

Знаннєвий компонент

називає характерні особливості мистецтва африканського культурного регіону;

наводить приклади впливу мистецтва африканського  культурного регіону у сучасному мистецтві;

Діяльнісний компонент

характеризує мистецтво африканського  культурного регіону;

виявляє ініціативу щодо творення мистецтва у стилістиці мистецтва африканського культурного регіону;

Ціннісний компонент

висловлює ціннісне ставлення до мистецтва африканського культурного регіону;

визначає власні емоції від сприйняття творів мистецтва регіону, характеризує їх вплив.

2

 

Маскa — «ключ» до душі африканців, її різновиди. Теракотові статуетки стародавньої культури Нок. Реалістичні голови з теракоти або бронзи з міста-держави Іфе. Жанровий діапазон і канони бронзової скульптури держави Бенін. Відлуння експресивних образів африканців у творчості митців європейського авангарду.

3

 

Відлуння експресивних образів африканців у творчості митців європейського авангарду.

4

 

Сучасне мистецтво Африки. Африканські мотиви у творчості Анрі Матісса, Пабло Пікассо, Андре Дерена. Пластичні ідеї африканців як основа кубізму.

5

 

1.2. Музично-танцювальна магія африканців

Гілки африканської музичної культури: музика Північної Африки, де поєдналися традиції корінних народів континенту з досягненнями мусульманської культури та етнічна музика африканців, що живуть на південь від пустелі Сахара й зберегли  архаїчні традиції.

Завдання. Прослухайте і порівняйте гру різних виконавців на джембе. Спробуйте відтворити елементи поліритмії (робота в парах).

Дискусія на тему: «Африканський танець — думки й почуття, виражені в русі», висловіть і поясніть власне ставлення мистецтва народів Африки. Подумайте, які танці можна застосовувати для релаксації. Практикум.

 Варіант 1. Спробуйте поімпровізувати під ритми барабана танці в африканському стилі, імітуючи, наприклад, стрімкий і переможний політ яструба (хлопці), ніжний трепет кві дівчата) або інші природні явища.

Варіант 2. Виконання приспіву пісні «Хафанана» Афріка Сімона (карооке).

6

 

Музичний інструментарій народів Африки: домінування ударних, зокрема різних за формами та розмірами барабанів.

7

 

«Мова» там-тамів, гра на  джембе. Популярність калимби, різновидів балафонів. Срунні (кора, лук, ефіопська ліра) та духові інструменти.

8

 

Музика і танці в обрядах і ритуалах африканців, самовираження мовою рухів.

9

 

Кінематограф африки. Нігерійська кіношкола Ноллівуд.

10

 

Презентація мистецьких проєктів.

 

11

 

Узагальнюючий  урок з теми «Мистецтво африканського культурного регіону».

 

ТЕМА 2. Мистецтво американського культурного регіону

12

 

2.1. Мистецтво доколумбової Америки: майя, ацтеки, інки.

Періодизація розвитку мистецтва Американського регіону. Мистецтво майя – «греків Нового Світу». Чичен-Іца – одне з нових семи чудес світу.

Завдання. Знайдіть в Інтернеті й послухайте індіанську етнічу музику. Обміняйтеся своїми враженнями з однокласниками.

Практикум.

Варіант 1. Замалюйте конструкцію піраміди доколумбової Америки.. Варіант 2. Виготовте головний убор або прикрасу з розфарбованого пір'я для індіанського костюму.

 

Учень (учениця):

Знаннєвий компонент

називає визначні мистецькі явища, що характеризують американський культурний регіон (північно-американський, латино-американський);

Діяльнісний компонент

аналізує та інтерпретує художньо-мовні особливості творів різних видів мистецтва американського культурного регіону;

аналізує на естетичних засадах медіаконтент;

наводить приклади впливу інформаційного простору на формування естетичного смаку;

ініціює виконання творчих завдань у різних видах мистецької діяльності (наприклад, виконання вокальних творів у стилі джаз, рок-н-ролл; створення шкільного мюзиклу тощо), зокрема, із використанням цифрових технологій.

Ціннісний компонент

висловлює оцінні судження, виявляє ціннісне ставлення до творів різних видів мистецтва; обґрунтовує;

бере участь у дискусіях щодо ролі мистецтва американського культурного регіону у світовій мистецькій спадщині;

 усвідомлює вплив мистецтва на власний емоційний стан.

13

 

Мистецтво ацтеків: архітектура столиці Теночтитлан, сакральна скульптура, календар

14

 

Мистецтво інків: кераміка, вироби із золота. Мачу Пікчу – „місто у небесах”.

15

 

Музична культура корінних народів Америки.

16

 

2.2. Архітектура, скульптура і живопис Латинської Америки

Мистецтво Латинської Америки колоніального періоду: кафедральний собор в Мехіко, комплекс споруд церкви Бон-Жезус-ду-Конгоньяс.

Завдання. Створіть карту або таблицю пам'яток культури та мистецтва Латинської Америки, які внесені до списку об'єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

Практикум. Мистецький проект з презентацією (тема за вибором): Сучасні оперні театри Латино-Американського культурного регіону”; „Нові сім чудес світу”, «Декоративне мистецтво народів Латинської Америки».

 

17

 

Театри у стилі класицизму:  Колон у Буенос-Айресі (Аргентина), Амазонас у Манаусі (Бразилія).

18

 

Кафедральний собор у стилі модернізму О. Німейєра. Статуя Христа Спасителя – символ Ріо-де-Жанейро і Бразилії.

19

 

Мексиканська школа монументального живопису: Д. Рівера, Х. Ороско, Д. Сікейрос. Живопис  Ф. Кало. (с.22 – 23)

20

 

2.3. Архітектура, скульптура і живопис Північної Америки

Риси класицизму і неокласицизму в архітектурі Північної Америки

Завдання. Запропонуйте ідеї оригінальних графіті для прикрашання неестетичних обєктів навколишнього середовища, наприклад старих бетонних парканів.

Мистецький проект (тема за вибором): «Голлівуд імперія кіно», «Дісней і Діснейленди».

Практикум. Створіть кольоро-терапевтичну композицію в стилі абстрактного експресіонізму для підтримування позитивного настрою під час різних життєвих негараздів. Доберіть до неї арт-терапевтичну музику. Під час релаксації імпровізуйте відповідні хореографічні та пантомімічні етюди.

 

21

 

. Капітолій у Вашингтоні.  Архітектура в стилі ар-деко. Хмарочоси: Гарант-білдінг, Крайслер-білдінг, Емпайр-стейт-білдінг.

22

 

Деконструктивізм споруди «Кристал» Королівського музею у Торонто. Статуя  Свободи у США, скульптура Лео Мола. Веґревільська писанка (Канада).

23

 

Живопис на американські сюжети В. Гомера, Е. Хоппера, Р. Кента, М. Кассет. Американські митці українського походження: Я. Гніздовський, М. Дмитренко.

24

 

Абстрактний експресіонізм Дж.  Поллока,   М. Ротко. Поп-арт Е. Ворхола, Дж. Кунса. Об'єкти стріт-арту і мистецтво графіті в Майамі

25

 

2.4. Латино-Американські танці переможно крокують світом

Три коріння мистецтва латиноамериканських країн: індіанське; креольське (іспанського і португальського походження), африканське.

Твори для сприймання: А. П'яццолла  Танго "Oblivion" („Забуття”), „Лібертанго” у виконання автора на бандонеоні та в різних інтерпретаціях. https://www.youtube.com/watch?v=KFkaVhfTvWE

Практикум. Варіант 1. Подивіться в інтернеті латиноамериканські танці з міжнародних конкурсів, порівняйте їх і оберіть той, який захочете самостійно опанувати. Варіант 2. Уявіть, що вас запросили на карнавал в Ріо, де змагаються школи самби з усієї Бразилії й інших країн; поекспериментуйте у виконанні характерних рухів самби.

26

 

Бразильська самба. Кубинська румба. Ча-ча-ча – грайливий танець кубинського походження. Аргентинське танго – танець-імпровізація. Пятірка танців латино-американської програми Міжнародних конкурсів бальних танців.

27

 

Творчість аргентинського композитора А. П'яццолли. Міжнародний День танго 11 грудня.

28

 

2.5. Музично-танцювальні ритми Америки

Витоки джазу: спірічуелс, блюз, рег-тайм та ін. Виконавці: П. Робсон, «імператриця блюзів» Б. Сміт, «король труби» Л. Армстронг, піаніст і аранжувальник Д. Еллінгтон, Е. Фіцджеральд. С. Джоплін – автор регтаймів.

Твори для сприймання:  Оркестр Д. Еллінгтона. Дж. Гершвін  “Рапсодія в блюзових тонах” для ф-но з оркестром, опера “Поргі та Бесс (фрагменти). Шлягери Е.Преслі, М. Джексона, Мадонни (за вибором).

Мистецький проект  (колективна робота). Розділіться на міні-групи й дослідіть різні стилі й напрями джазу, рок- і поп-музики в Америці, проведіть паралелі й аналогії з музичною культурою України.

Практикум. Продемонструйте характерні елементи одного з популярних танців, батьківщина яких – Північна Америка.

 

29

 

Розмаїття стилів і жанрів джазу: диксиленд, бі-боп, хот- і кул-джаз,  симфо-джаз тощо.

Поєднання джазових інтонацій та академічної музики у творчості Дж. Гершвіна.

30

 

Рок-музика.  Е. Преслі –  король рок-н-роллу. Арт-рок. Поп-музика: М. Джексон, Мадонна.

31

 

Танцювальні стилі й жанри:  степ,  чарльстон, фокстрот, твіст, шейк, брейк тощо. Диско. Хіп-хоп.

32

 

Презентація мистецьких проєктів.

 

33

 

Узагальнюючий урок з теми «Мистецтво американського культурного регіону».

 

ІІ семестр

Тема 3. Мистецтво далекосхідного культурного регіону

34

 

3.1.  Природа – міра всіх речей

Вплив конфуціанства, даосизму, буддизму на мистецтво регіону.

Завдання. Проведіть конкурс ікебани, завершіть його церемонією чаювання у східному стилі.

Практикум (групова робота). Намалюйте на папері або тканині у вертикальному видовженому форматі серію композицій у жанрі «квіти і птахи». Оберіть єдиний для групи східний мотив (лотос, орхідея, бамбук, хризантема). Складіть з малюнків сувій або ширму (за вибором). Заздалегідь підготуйте конструкцію основи. Подаруйте кращу ширму інтернату для людей похилого віку.

 

Учень (учениця)

Знаннєвий компонент

називає види мистец-тва/художні явища – «візитівки» далекосхідного культурного регіону;

наводить приклади взаємовпливу різних культур у сучасному мистецтві;

Діяльнісний компонент

 розпізнає у процесі сприймання твори різних видів мистецтва далекосхідного культурного регіону;  аналізує, інтерпретує твори різних видів мистецтва далекосхідного культурного регіону, виявляє його характерні особливості (художньо-мовні, образні);

порівнює особливості мистецтва різних культурних регіонів світу; виявляє бажання виконувати художньо-творчі завдання у стилістиці мистецтва далекосхідного культурного регіону; застосовує набутий мистецький досвід для творчої самореалізації (зокрема, естетизації довкілля);

Ціннісний компонент

виявляє ціннісне ставлення до творів мистецтва;

 бере участь дискусіях щодо впливу мистецтва далекосхідного культурного регіону на розвиток сучасного мистецтва, аргументовано відстоює свою позицію;  

класифікує емоції від сприйняття мистецтва регіону; пояснює їх вплив на власний емоційний стан.

35

 

Архітектура країн Далекого Сходу: Велика китайська стіна, Храм Неба у Пекіні, японський замок Хімедзі, корейський королівський палац Кьонбоккун у Сеулі.

36

 

Ультрасучасна архітектура.

37

 

Китайський живопис – синтез зображення, поезії, каліграфії, друку (Ван Вей, Лі Сисюнь, Янь Лібень, Чжоу Фан, Ці Байші та ін.).

38

 

Жанри: «гори і води», «квіти й птахи», “люди”, «тварини». Корейський живопис на шовку і папері (Чон Сон, Кім Хон До).

39

 

Японське мистецтво гравюри: К. Утамаро, К. Хокусай.

40

 

Японський сад, ікебана. «Корейський традиційний сад» у Києві.

41

 

Декоративно-ужиткове мистецтво Далекого Сходу: вироби з порцеляни, дерева, кістки, тощо. Нецке.

42

 

3.2. Музика, танець, театр кіно: погляд крізь тисячоліття

Пентатоніка – основа  китайської музики. Розмаїття китайських музичних інструментів: струнні  (цинь і піпа), духові (флейти, шен), ударні.  Японські інструменти кото і сямісен.

Мистецький проект (тема за вибором): «Бойові мистецтва у кінематографі країн Далекого Сходу», «Аніме в сучасній Японії».

Завдання. Самостійно проведіть дослідження музичного інструментарію далекосхідних країн, порівняйте з європейськими інструментами й укладіть порівняльну таблицю (за групами: струнні, духові, ударні).

Практикум. Варіант 1. Проведіть експеримент: програйте звукоряд “пентатоніка” (на чорних клавішах фортепіано). Спробуйте відтворити ці мелодії дзеркально, як у китайській музиці, зробити з них різні інтонаційні комбінації. Який колорит Ви відчуваєте? Варіант 2. Вивчить і виконайте один із традиційних далекосхідних танців. 

43

 

Японські інструменти кото і сямісен.

44

 

Пекінська опера: поєднання вокалу, діалогів, акробатики.

45

 

Танцювальні традиції народів Далекого Сходу: танці дракона і  лева, з барабанами, віялами, саблями, танець у масках.

46

 

Театр далекосхідного регіону: драматичний, ляльковий, тіньовий.

47

 

Японський театр Но: маска – головний засіб виразності; роль хору і оркестру; символіка жестів, рухів, декорацій.

48

 

Японський театр  Кабукі: амплуа і майстерність акторів, костюми й перуки. 

49

 

Презентація мистецьких проєктів.

 

50

 

Узагальнюючий урок з теми «Мистецтво далекосхідного культурного регіону».

 

Тема 4. Мистецтво індійського культурного регіону

51

 

4.1. Шедеври архітектури, скульптури, живопису Індії

Індія – країна релігійної толерантності. Сакральна архітектура і скульптура. Велика ступа в Санчі. 

Практикум. Варіант 1. Ескіз тканини для сарі або шалі  (за бажанням – з використанням традиційного індійського елементу «огірок»). Варіант 2 (колективна робота). Розробіть проект рекламного  буклету “Подорожуємо Індією” з використанням знакових візуальних образів мистецтва цієї країни.

 

Учень (учениця)

Знаннєвий компонент

називає види мистецтва, що яскраво репрезентують індійський культурний регіон;

Діяльнісний компонент

пізнає особливості мистецтва індійського культурного регіону;

аналізує, інтерпретує твори різних видів мистецтва індійського культурного регіону;

визначає ознаки синтезу мистецтв у творах мистецтва індійського культурного регіону

порівнює особливості різних видів мистецтва різних культурних регіонів світу;

створює художні образи у стилістиці індійського культурного регіону;

Ціннісний компонент

висловлює оцінні судження щодо мистецтва індійського культурного регіону;

усвідомлює взаємовпливи різних культур у сучасному мистецтві;

ідентифікує емоції від сприйняття мистецтва регіону; розуміє їх вплив на власний емоційний стан

52

 

Буддійський печерний храм в Аджанті. Комплекс в Кхаджурахо, присвячений Шиві. 

53

 

Архітектура епохи Великих Моголів: поєднання ісламських, індійських, перських ознак. Мечеть Джамі Масджид в Делі,  Тадж-Махал в Агрі. Розквіт мистецтва мініатюри.

54

 

Традиційні художні ремесла Індії: ткацтво, різьблення по дереву, обробка металів тощо.

55

 

4.2. Звучання і рух Всесвіту в індійській музиці і танцях

Храмова, народна та світська (придворна) музика. Мелодична основа індійської музики – рага.

Завдання. Самостійно подивіться індійські кінофільми. Організуйте дискусію на тему “Секрети популярності індійського кіно у світі”.

Практикум.  Варіант 1. Ознайомтеся з основними елементами індійського танцю – мудра і хаста. Продемонструйте свої вміння однокласникам. За бажанням організуйте шкільний фестиваль “Індійські танці”. Варіант 2. Використовуючи інтернет-джерела, послухайте індійську музику, доберіть твори для зняття стресів, медитації.

 

56

 

Характерна ознака мистецтва Індії сангіт, синтез поезії, музики, хореографії.

57

 

Музичні інструменти: віна,  ситар, сарангі, табла, бансурі.

58

 

Індійський класичний танець і його основні елементи (мудра і хаста).

59

 

Кінематограф Індії: самобутність національної школи, насиченість музично-танцювальними епізодами.

60

 

 Болівуд – найбільша у світі кіноіндустрія. Творчість  режисера і актора Раджа Капура.

61

 

Узагальнюючий урок з теми «Мистецтво індійського культурного регіону».

 

ТЕМА 5. Мистецтво арабо-мусульманського культурного регіону

62

 

5.1. Архітектура, образотворче і музичне мистецтво Арабського Сходу

Значення ісламу – панівної релігії в країнах Близького  Сходу. Культові й світські споруди: мечеті, медресе, караван-сараї, ринки тощо.

Завдання. Прослухайте зразки музики арабського Сходу і назвіть її типові елементи. Поясніть, як ви розумієте цитату Аль-Фарабі: “Музика це мелодія, об’єднана зі словом”.

Практикум. Варіант 1. Прочитайте свої улюблені казки чи оповідання з пам’ятки арабської літератури “Тисяча і одна ніч”. Поекспериментуйте в царині каліграфії та запишіть імена відомих персонажів, афоризми з твору.

Учень (учениця)

Знаннєвий компонент

орієнтується у характерних ознаках мистецтва арабо-мусульманського культурного регіону;

наводить приклади взаємовпливів різних культур у сучасному мистецтві.

Діяльнісний компонент

пізнає художньо-мовні та образні особливості  арабо-мусульманського культурного регіону;

інтерпретує твори різних видів мистецтва;

творить у різних видах мистецької діяльності (зокрема із використанням цифрових технологій);

порівнює особливості мистецтва різних культурних регіонів світу;

Ціннісний компонент

виявляє здатність дискутувати про вплив мистецтва арабо-мусульманського культурного регіону на розвиток сучасного мистецтва, аргументувати свою позицію.

 

63

 

Мечеть пророка Магомета в Медині. Найголовніший храм мусульманського світу  – Кааба у Мецці. Блакитна мечеть у Стамбулі.  Мечеть Ханського палацу в Бахчисараї. Мечеть Аль-Рахма («Милосердя») у Києві.

64

 

Стилі арабської каліграфії. Арабеска в живописі, архітектурі. Творчість видатного художника-мініатюриста К.  Бехзада.

65

 

Килимарство Персії (нині – Іран), Туреччини, Ізнікська кераміка.

66

 

Макамат – професійна музика мусульманського Сходу. Музичні інструменти: струнно-щипкові  (уд, саз), струнно-смичкові (ребаб, кеманча), духові (най), ударні (дойра).

67

 

Урок-практикум: (групова робота). Створіть альбом анти-стрес з графічних арабесок, дайте їм емоційні назви. Потім обміняйтеся з однокласниками копіями (ксероксами) своїй малюнків і розфарбовуйте їх для поліпшення емоційного стану (після перевтоми, під час поганого настрою тощо).

68

 

Узагальнюючий урок з теми «Мистецтво арабо-мусульманського культурного регіону».

Наприкінці 10 класу учень/учениця виявляє здатність:

  • усвідомлювати необхідність збереження світової культурної спадщини;
  • пізнавати мистецтво, інтерпретувати його та виявляти ціннісне ставлення до нього; критично оцінювати вплив мистецтва та інформаційного простору на формування духовно-культурних цінностей – власних та суспільства; усвідомлювати шляхи протидії його негативним впливам на власне життя;
  • пізнавати себе через художньо-творчу діяльність та мистецтво, ефективно застосовувати їх  для художнього самовираження та впливу на свій емоційний стан;
  • розуміти зв’язок мистецтва з гуманітарними та природничими дисциплінами, застосовувати міжпредметні компетентності у різноманітній творчій діяльності в особистому та соціокультурному середовищі.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сурнин Алена
    ДЯКУЮ. Все супер.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Мистецтво, 10 клас, Планування
Додано
15 вересня 2019
Переглядів
11186
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку