Календарно-тематичне планування (орієнтовне) з української мови для 10 класу
профільний рівень (140 год., 4 год. на тиждень)
Українська мова. 10-11 класи. ПРОГРАМА для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407)
НЛ–1 - «Екологічна безпека та сталий розвиток»;
НЛ–2 - «Громадянська відповідальність»;
НЛ–3 - «Здоров'я і безпека»;
НЛ–4 - «Підприємливість та фінансова грамотність».
Форми контролю
Фронтальні види контрольних робіт
|
10 кл. |
||
І |
ІІ |
||
Перевірка мовної теми |
4 |
4 |
|
Письмо: семестровий диктант
|
1 |
1 |
|
переказ |
1 |
1 |
|
твір |
1 |
1 |
|
Індивідуальні види контрольних робіт
|
10 кл. |
||
І |
ІІ |
||
Усний переказ |
1 |
1 |
|
Діалог |
1 |
1 |
|
Усний твір |
1 |
1 |
|
І семестр
№ |
Зміст уроку |
Дата |
Прим.
|
Мова як суспільне явище. Українська мова в Україні (6 год).
|
|||
|
Основні функції мови: комунікавтивна, мислетворча, когнітивна, кумулятивна, естетична, експресивна. Причини звуження функцій мови. |
|
|
|
РМ №1. Офіційне і неофіційне, публічне і непублічне мовленнєве спілкування. |
|
|
|
Мова як знакова система і суспільне явище. Мова і держава. Українське законодавство про мову. Мовна ситуація в державі. Мовні обов’язки громадян. «Мовний суржик», його причини. Проблеми екології української мови. |
|
|
|
Культура усного і писемного мовлення, питання культури мовлення в оцінці видатних громадських діячів, учених, письменників. Поняття про колорит мовлення: урочисте, ввічливе, офіційне, інтимно-ласкаве, фамільярне, гумористичне, сатиричне мовлення. Словник-довідник з культури української мови. |
|
|
|
РМ №2. Особливості аудіювання. Різновиди аудіювання. Навчальне аудіювання. |
|
|
|
Поняття про колорит мовлення: урочисте, ввічливе, офіційне, інтимно-ласкаве, фамільярне, гумористичне, сатиричне мовлення. |
|
|
|
РМ №3. Мовленнєва ситуація. Мовленнєві ролі та наміри мовця і слухача. Мовленнєва тактика. |
|
|
|
Українська мова як одна з індоєвропейських мов. Українська мова в колі слов’янських мов.
|
|
|
|
Ознаки самобутності української мови. Спільні й відмінні риси української мови поряд з іншими мовами.
|
|
|
З історії розвитку української мови (4 год.) |
|||
|
Основні етапи формування і розвитку української національної мови. |
|
|
|
Поява писемності у східних слов’ян. Створення слов’янського алфавіту. Кирило і Мефодій, їх роль у становленні слов’янської писемності. Кирилиця як основа для розвитку сучасних слов’янських систем письма. Види письма в період Київської Русі: устав, напівустав, скоропис. |
|
|
|
Короткі відомості з історії української писемності. «Граматика словенська» Мелетія Смотрицького (1619 р.). Перша рукописна граматика української мови Івана Ужевича (1643 р.). |
|
|
|
РМ №4. Особливості читання мовчки. Різновиди читання (ознайомлювальне, вивчальне, критичне). Навчальне читання мовчки. |
|
НЛ 2 |
|
Сучасний український алфавіт. Особливості розвитку української мови на сучасному етапі. |
|
|
Українська мова як вища форма існування національної мови (4 год.) |
|||
|
Форми існування української мови (загальнонародна мова, літературна мова, просторіччя, діалект, професійні різновиди, жаргон, арго). |
|
|
|
Поняття про українську літературну мову та її діалекти. Діалекти як історична база літературних мов. Територіальні і соціальні діалекти. |
|
|
|
РМ №5. Поняття про текст як продукт мовленнєвої діяльності. Закономірності побудови тексту. Складання тез. |
|
|
|
РМ №6. Докладний усний переказ тексту художнього стилю з творчим завданням (уривок з повісті «Кайдашева сім’я») |
|
|
|
Поняття про стилістичну систему української мови (стилі, підстилі, стилістичні засоби, способи і прийоми організації стилістичних засобів у тексті). |
|
|
|
Контрольна робота №1. Тест. Мова як суспільне явище. Сучасна українська літературна мова як вища форма існування національної мови. |
|
|
Фонетика української літературної мови як учення про її звукову систему (8 год.) |
|||
|
Місце фонетики та орфоепії в системі мови. З історії української фонетики. |
|
|
|
РМ № 7. Особливості монологічного мовлення в різних сферах спілкування. Виступ на зборах, семінарах, конференції. |
|
|
|
Позиційні чергування приголосних звуків. Основні історичні чергування приголосних звуків при словозміні і словотворенні. |
|
|
|
Чергування [о] та [е] з [і]. Чергування [о] і [е] з нулем звука. |
|
|
|
Чергування [о] з [е] після ж, ч, ш, дж, та [й]. |
|
|
|
Чергування [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] та [з], [ц], [с]. |
|
|
|
Основні випадки чергування у –в, і – й, з – із – зі (зо). |
|
|
|
Асимілятивні, дисимілятивні процеси, подовження, спрощення у групах приголосних. Відбиття цих явищ на письмі. Приставні приголосні. Метатеза. |
|
|
|
Стилістичні засоби фонетики. Милозвучність української мови. Правильна артикуляція і дикція. Експресивні можливості звуків української мови. Звукопис. |
|
|
|
РМ №8. Особливості діалогічного мовлення в різних сферах спілкування. Дискусійне мовлення. Складання діалогів. |
|
|
Українська орфоепія як учення про систему загальноприйнятих правил української літературної вимови (4 год.) |
|||
|
Основні норми сучасної літературної вимови. Особливості вимови голосних, деяких приголосних звуків та їх сполучень (гортанного і проривного звуків [г] і [ґ], сонорних, [дж], [дз], шиплячих [ж], [ч], [ш], задньоязикових [г], [к], [х], груп приголосних (уподібнення, спрощення), м'яких і пом'якшених, а також подовжених приголосних). Повноголосся як одна із основних характеристик української вимови. Вимова слів з апострофом. |
|
|
|
Соціолінгвістичні фактори, що впливають на вимову людини. Основні джерела нормативного мовлення. Мова масмедіа. Особливості вимови імен та по батькові. |
|
|
|
РМ. №9. Докладний усний переказ тексту художнього стилю із творчим завданням. |
|
|
|
Вимова деяких граматичних форм. Інтонаційні особливості українського мовлення. Наголос в українській мові, його види (емфатичний, фразовий, логічний). Роль наголосу в розрізненні слів і їх форм. Наявність вільного рухомого наголосу в словах. Паралельне наголошування. Семантико-граматична диференціація лексем за допомогою наголосу. |
|
|
|
КР № 2 «Фонетика. Орфоепія». Тест. |
|
|
|
РМ №10. Види читання: переглядове, ознайомлювальне, вивчальне та ін. Аудіювання тексту. Читання мовчки. |
|
|
Українська графіка. Українська орфографія як учення про систему загальноприйнятих правил написання слів (8 год.) |
|||
|
Правопис літер, що позначають ненаголошені глосні в коренях слів. Cкладні випадки уживання м'якого знака, апострофа. |
|
|
|
Вживання великої літери. Лапки у власних назвах. |
|
|
|
РМ №11. Усний докладний переказ тексту художнього стилю із творчим завданням. |
|
|
|
РМ №12. Контрольний докладний переказ тексту художнього стилю із творчим завданням. |
|
|
|
Написання складних слів разом, окремо, через дефіс. Правопис складноскорочених слів. Тренувальні вправи. |
|
|
|
Написання чоловічих і жіночих імен по батькові, прізвищ. Складоподіл і правила переносу слів з рядка в рядок. Графічне скорочення слів. |
|
|
|
РМ №13. Робота над помилками, допущеними в контрольному переказі. |
|
|
44. |
Правопис географічних назв. Написання слів іншомовного походження. Історичний коментар до різних мовних явищ. |
|
|
45. |
Стилістика і культура мовлення Орфографічний аналіз слів. Редагування тексту з орфографічними помилками. Використання орфографічного словника для перевірки написання слів та їх форм. |
|
|
46. |
Контрольна робота №3. Тест. Українська графіка. Українська орфографія як учення про систему загальноприйнятих правил написання слів. |
|
|
Лексикологія української мови як учення про лексичний склад (9 год.) |
|||
47. |
Слово як основна одиниця мови. Слово і поняття. Системні відношення в лексиці української мови. Семасіологія як учення про значення слів і виразів. Оцінні властивості слів на позначення слуху, зору, дотику. |
|
|
48. |
РМ №14. Інформаційна переробка текстів різних функціональних стилів і жанрів. Написання тез. |
|
|
49. |
Багатозначні й однозначні слова. Пряме і переносне значення (метафора, метонімія, синекдоха). |
|
|
50. |
Омоніми, їх види: омоформи, омофони, омографи, міжмовні омоніми. Повні і неповні омоніми. Поняття про пароніми. |
|
|
51. |
Синоніми та їх види. Синонімічний ряд. Стилістика і культура мовлення Лексичні норми. Уживання слова відповідно до його лексичного значення. Використання тлумачного словника. |
|
|
52. |
Антоніми та їх види. Стилістична фігур. Словник антонімів. |
|
|
53. |
Мовна надмірність (багатослів'я, плеоназм, тавтологія) і мовна недостатність. |
|
|
54. |
РМ № 15. Усний твір. Стаття в газету на морально-етичну тему «Булінг-це духовна та фізична слабкість чи демонстрування сили?» |
|
|
55. |
РМ №16. Контрольний письмовий твір. Стаття в газету на морально-етичну тему «Булінг-це духовна та фізична слабкість чи демонстрування сили?» |
|
|
56. |
Лексика української мови за походженням. Власне українська лексика. Правильне й доцільне використання власне українських слів. |
|
|
57. |
РМ №17. Робота над помилками, допущеними в контрольному творі. |
|
|
58. |
Лексика різних груп. Причини і джерела лексичних запозичень. Слова іншомовного походження та інтернаціоналізми. |
|
|
59. |
Поняття про старослов’янську мову, її ознаки, роль в розвитку української мови. Стилістична роль старослов’янізмів. |
|
|
60. |
КР №4. «Лексикологія української мови як учення про лексичний скдлад». Тест. |
|
|
61. |
Контрольний семестровий диктант. |
|
|
62. |
Робота над помилками, допущеними в семестровому диктанті. РМ №18. Особливості монологічного мовлення в різних сферах спілкування. Виступ на зборах, семінарах, конференції. |
|
|
ІІ семестр Фразеологія як розділ мовознавства (6 год.) |
|||
63. |
Фразеологічні одиниці української мови. Основні ознаки фразеологізмів. |
|
|
64. |
Джерела української фразеології. Національна специфіка української фразеології. |
|
|
65. |
Прислів′я і приказки, крилаті вислови. Стійкі народні порівняння. Побажання, приповідки, каламбури, їх оцінний зміст. |
|
|
66. |
РМ №19. Розмовний стиль, сфера використання. Особливості розмовного мовлення. Жанри розмовного мовлення. |
|
|
67. |
РМ №20. Виступ на конференції «Уживання фразеологізмів у різних стилях мови» |
|
|
68. |
Багатозначність, синонімія та антонімія фразеологізмів. Фразеологія власне українського походження. Фразеологізми з античної міфології. |
|
|
69. |
Фразеологія наукова, публіцистична, офіційно-ділова. Фразеологізми з професійної мови. Стилістика і культура мовлення Національно-мовний колорит фразеології. Стилістичні засоби фразеологічних одиниць у творах видатних письменників. Фразеологічні словники і довідники. |
|
|
Українська лексикографія як розділ мовознавства про укладання словників (4 год.) |
|||
70. |
Словники як відображення історії і культури українського народу. Загальні відомості про словники. Основні типи словників, особливості їх побудови. |
|
|
71. |
Енциклопедичні, лінгвістичні (одномовні, двомовні, перекладні) словники. Відмінність словникових статей у різних словниках. |
|
|
72. |
З історії лексикографії. Словник Лаврентія Зизанія (1596 р.), "Лексикон" Памво Беринди (1627 р.). Сучасні словники української мови. Українські електронні словники. |
|
|
73. |
Стилістика і культура мовлення Стилістичні засоби лексикографії. |
|
|
Морфеміка і словотвір української мови як учення про будову і творення слів (5 год). |
|||
74. |
Морфемна і словотвірна структура слова. Основа похідна і непохідна. Твірна основа. |
|
|
75. |
РМ №21. Контрольний твір-роздум на суспільно-політичну тему «Що може допомогти українцям у розбудові держави?» |
|
НЛ 2 |
76. |
РМ№22. Контрольний твір-роздум на суспільно-політичну тему «Що може допомогти українцям у розбудові держави?» |
|
НЛ 2 |
77. |
Основні способи словотвору в сучасній українській мові: морфологічні й неморфологічні. Історичні зміни в морфемному складі слова. Етимологія як учення про походження слів. |
|
|
78. |
Словотвір іменників на позначення назв жителів певного населеного пункту. Творення присвійних прикметників. Творення прикметникових форм від різних географічних назв. |
|
|
79. |
Основні способи творення дієслів, прислівників. Складні, складноскорочені слова, способи їх творення та написання. |
|
|
80. |
Стилістика і культура мовлення Стилістичне використання засобів словотвору. Синонімія словотвірних афіксів. Національно-специфічне вживання зменшено-пестливих форм. Особливості вживання осново- і словоскладання, абревіатур, їх правильна вимова. Усунення помилок, пов'язаних із порушенням норм українського словотвору. Морфемний словник. Етимологічний словник. |
|
|
81 |
РМ №23. Аналіз контрольних творів. Вправи по усуненню помилок, пов’язаних із порушенням норм українського словотвору. |
|
|
82 |
Контрольна робота №5. Тест. «Фразеологія. Лексикографія. Морфеміка і словотвір» |
|
|
Українська морфологія як розділ мовознавства про частини мови (30 год). |
|||
83. |
Морфологічні норми. Морфологічні засоби виразності мови. Граматичні категорії, граматичні значення і граматичні форми. Основні способи вираження граматичних значень. |
|
|
84. |
Основні поняття морфології. Словозміна. Парадигма. Словоформа. Повнозначні та службові частини мови. Вигуки і модальні слова. Взаємоперехід частин мови. З історії вивчення частин мови. Складні випадки правопису різних частин мови. |
|
|
Самостійні частини мови |
|||
85. |
Іменник як частина мови. Лексико-граматичні розряди іменників. Граматичні категорії іменника. Категорія числа, її значення та граматичні засоби вираження. Число іменників. Іменники, що вживаються в обох числових формах, мають лише форму однини або множини. |
|
|
86. |
Особливості роду іменників- назв осіб за професією, посадою, званням тощо. Форми іменників О. в. і М. в. з прийменниками на позначення руху у просторі. Н. в. іменників із сполучниками як, мов, неначе, мов. Відмінювання іменників ІІ відміни. Родовий відмінок іменників ІІ відміни. |
|
|
87 |
Стилістика і культура мовлення Словозмінні паралелі іменників, їх стилістичні особливості. Стилістичні особливості іменників середнього і спільного роду. Стилістичні особливості форм числа іменників. |
|
|
88. |
Написання і відмінювання власних особових назв, складних слів, прізвищ, імен та по батькові. Стилістичне використання кличного відмінка іменників. Порушення норм відмінювання іменників у художньому мовленні. |
|
|
89. |
Прикметник як частина мови. Лексико-граматичні розряди прикметників, їх особливості і функціонування в мовленні. Перехід відносних прикметників у якісні, присвійних у якісні і відносні. |
|
|
90. |
Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення. Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників. Повні і короткі форми прикметників, стягнені і нестягнені форми повних прикметників, особливості їх функціонування в сучасній українській мові. |
|
|
91. |
Творення відносних і присвійних прикметників. Відмінювання прикметників. |
|
|
92. |
Стилістика і культура мовлення Стилістичне використання якісних, відносних, присвійних прикметників. Стилістична роль повних і коротких прикметників. Синоніміка прикметників і непрямих відмінків іменників. Словник епітетів української мови. |
|
|
93. |
РМ. №24. Редагування текстів різних стилів. |
|
|
94. |
Своєрідність займенника як частини мови. Розряди займенників за значенням, їх характеристика |
|
|
95. |
Групи займенників. |
|
|
96. |
Відмінювання займенників. Явище прономіналізації. Перехід займенників в інші частини мови.
|
|
|
97. |
Правопис займенників. Написання заперечних, неозначених займенників. Стилістика і культура мовлення Стилістичні функції займенників. |
|
|
99. |
Числівник як частина мови. Формування числівника як частини мови. Число і числівник. |
|
|
100. |
Розряди числівників за значенням, їх характеристика. |
|
|
101. |
Групи числівників за будовою. Відмінювання числівників. Паралельне використання відмінкових форм числа. |
|
|
102. |
Паралельне вживання числівників з іменниками у непрямих відмінках. Синтаксичні функції числівників. Написання числівників і відчислівникових слів. |
|
|
103. |
Стилістика і культура мовлення Стилістична роль числівників. Правильне використання відмінкових форм числівників. Наголос у числівниках. |
|
|
104.
|
Узагальнення і систематизація вивченого з тем «Іменник», «Прикметник», «Займенник», «Числівник». |
|
|
105. |
Контрольна робота №6 «Морфологія.1ч.». Тест. |
|
|
106.
107. |
Дієслово як частина мови. Форми дієслова: дієвідмінювані, відмінювані, незмінні. Зміни звуків в особових формах дієслів. Безособові дієслова. Особливості семантики, граматичні ознаки дієслів. Дві основи дієслова. Поділ дієслів на дієвідміни. Словозміна дієслів І та ІІ дієвідміни. |
|
|
108. |
Види дієслів (доконаний і недоконаний), їх творення, вживання одного у значенні іншого. Часи дієслів (теперішній, минулий, майбутній), їх творення. Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий), їх творення. |
|
|
109. |
Особові, родові, числові форми дієслів. Перехідні і неперехідні дієслова. Стан дієслова. Зворотні дієслова. |
|
|
110. |
Чергування приголосних в особових формах дієслів теперішнього та майбутнього часу. |
|
|
111. |
Дієприкметник як особлива форма дієслова. Дієслівні та прикметникові характеристики дієприкметників. Активні та пасивні дієприкметники, їх відмінювання. Творення і правопис дієприкметників. Відмінювання і вживання дієприкметників. Перехід дієприкметників у прикметники. |
|
|
112. |
Дієприкметниковий зворот. |
|
|
113. |
Безособові форми на -но, -то. |
|
|
114. |
Дієприслівник. Дієприслівники доконаного і недоконаного виду. |
|
|
115. |
Дієприслівниковий зворот. Творення і вживання дієприслівників. |
|
|
116. |
Прислівник як частина мови. Розряди прислівників за значенням: обставинні й означальні. Морфологічні типи прислівників. Ступені порівняння означальних прислівників. |
|
НЛ 1 |
117. |
Правопис прислівників і прислівникових сполук. Прислівники за походженням. Написання не з прислівниками. |
|
|
118. |
РМ № 25. Есе «Чи можливе життя без конфліктів?» або «Як приборкати свої емоції?» |
|
|
119. |
Узагальнення по темі «Морфологія». Тренувальні вправи. |
|
|
120. |
Контрольна робота № 7. Тест. «Морфологія. 2ч.» |
|
|
Службові частини мови, їх загальна характеристика (6 год.) |
|||
121.
122. |
Прийменник, його особливості. Групи за походженням та морфологічним складом. Правопис прийменників. Особливості вживання деяких прийменників. Синонімія прийменників. Перехід повнозначних слів у прийменники. |
|
|
123. |
Сполучники сурядності та підрядності. Морфологічні типи сполучників. Правопис сполучників. Особливості вживання деяких сполучників. Перехід повнозначних слів у сполучники. |
|
|
124. |
Частка, її функції, групи за значенням. Правопис заперечних часток. |
|
|
125. |
Зв’язка. Вигуки, їх ознаки та розряди. Правопис вигуків і особливості їх вживання. Розділові знаки в реченнях з вигуками. Звуконаслідувальні слова. |
|
|
126. |
Стилістика і культура мовлення Стилістичні функції службових частин мови. Синонімія прийменникових конструкцій. Повторення прийменників, сполучників як засіб увиразнення мовлення. |
|
|
127. |
РМ. №26. Усний докладний переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням. |
|
|
128. |
РМ № 27. Контрольний письмовий докладний переказ тексту публіцистичного тексту із творчим завданням. |
|
|
129. |
Узагальнення і систематизація вивченого з тем «Дієслово», «Службові частини мови, їх загальна характеристика». |
|
|
130. |
Контрольна робота №8 «Морфологія. 3 ч.». Тест. |
|
|
131. |
Узагальнення і систематизація вивченого. Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія. |
|
|
132. |
Контрольна робота. Семестровий диктант. |
|
|
133. |
Узагальнення і систематизація вивченого. Лексикологія. Фразеологія. |
|
|
134. |
Узагальнення і систематизація вивченого. Морфеміка і словотвір. |
|
|
135. |
РМ. №28. Ділові папери. Звіт про виконану роботу. Підсумковий урок. |
|
|