УКРАЇНСЬКА МОВА
7 КЛАС
(Відповідно до навчальної програми: Українська мова. 5 -9 класи.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською
мовою навчання. − К.: Видавничий дім «Освіта», 2013
(зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804)
88 год на рік (2,5 год на тиждень)
І семестр – 32 год (2 год)
ІІ семестр – 56 год (3 год)
Форми контролю |
І семестр |
ІІ семестр |
Перевірка мовної теми
|
3 |
3 |
Письмо: переказ |
1 |
1 |
твір |
–
|
1 |
Правопис: диктант |
1 |
1 |
Говоріння:
І семестр |
ІІ семестр |
діалог – 1 |
читання вголос – 1 |
усний переказ – 1 |
усний твір – 1 |
І СЕМЕСТР
№ п/п |
Тема уроку |
Дата |
Примітка |
||||||||
1 |
Вступ. Літературна норма української мови |
|
Усний переказ Діалог |
||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів Предметні компетентності: |
|||||||||||
Знаннєва складова знає та розуміє поняття літературна мова, літературна норма; знає норми орфоепічні, орфографічні, лексичні, фразеологічні, словотвірні, морфологічні, синтаксичні, пунктуаційні, стилістичні.
|
Діяльнісна складова спостерігає за мовленням людей, помічає порушення літературної норми; розрізняє поняття літературна мова й діалекти, просторіччя, жаргон; редагує речення й тексти, що містять порушення літературних норм; користується лінгвістичними словниками з метою вдосконалення власного мовлення;
|
Ціннісна складова ставиться до української мови як до найвищої цінності; сприймає дотримання норм української літературної мови як підтвердження духовного становлення й культурного рівня особистості; критично ставитьсядо власного мовлення, прагне додержувати норм літературної мови. |
|||||||||
Ключові компетентності: Спілкування державною мовою Уміння: володіти засобами української мови — її стилями, типами, жанрами. Ставлення: поцінування української мови як державної; усвідомлення її як державотворчого чинника та чинника національної ідентичності. Компетентності в природничих науках і технологіях Уміння: критично оцінювати відображені в наукових, художніх і публіцистичних текстах результати людської діяльності в природному середовищі |
|||||||||||
2 |
Урок мовленнєвого розвитку №1-2. Відомості про мовлення. Повторення й поглиблення вивченого про текст, його структурні особливості, мовні засоби зв’язку речень у тексті. Повторення вивченого про стилі мовлення. Поняття про публіцистичний стиль |
|
|
||||||||
3 |
Урок мовленнєвого розвитку №3. Докладний усний переказ тексту публіцистичного стилю з елементами роздуму (за простим планом) |
|
|
||||||||
Повторення вивченого |
|||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів Предметні компетентності: |
|||||||||||
Знаннєва складова знає правила вживання розділових знаків у вивчених синтаксичних конструкціях; знає та називає вивчені самостійні та службові частини мови, наводить приклади їх; пояснює написання слів різних частин мови та вживання розділових знаків у вивчених конструкціях правилами.
|
Діяльнісна складова розставляє правильно розділові знаки в простих ускладнених, а також у складних реченнях відповідно до вивчених правил; знаходить у реченнях вивчені частини мови; визначає належність слова до певної частини мови, визначає її граматичні ознаки; визначає у словах орфограми, обґрунтовує написання слів відповідними правилами; виправляє допущені помилки; мислить критично, формулює тезу, добирає аргументи на її підтвердження або спростування, самостійно робить висновки;
|
Ціннісна складова робить обміркований вибір цінностей, з повагою ставиться до символів народу; має свій погляд на дискутовану проблему; дискутує, аргументуючи свої думки; порівнює свої погляди з поглядами й оцінками інших; ставиться до здоров’я як загальнолюдської цінності (ЗБ); усвідомлює важливість грамотного письма як однієї з ознак культурної особистості; критично ставиться до власного мовлення; робить висновки про необхідність мовної освіти та самоосвіти. |
|||||||||
Ключові компетентності: Математична компетентність Уміння: оперувати абстрактними поняттями; виокремлювати головну й другорядну інформацію. Уміння вчитися впродовж життя Уміння: визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; планувати й організовувати власну навчальну діяльність. |
|||||||||||
Наскрізні лінії «Екологічна безпека і сталий розвиток» (НЛ-1) виявляє здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя );цінує гармонійну єдність людини з природою, усвідомлює необхідність дбайливого ставлення, збереження й відновлення природного середовища |
|||||||||||
4 |
Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях
|
|
|
||||||||
5 |
Урок мовленнєвого розвитку №4. Написання есе («Гармонія людини і природи як велика духовна цінність», «Земле барвінкова, дай мені здоров’я!») в публіцистичному стилі з використанням речень зі звертаннями та вставними словами |
|
|
||||||||
6 |
Числівник. Кількісні й порядкові; прості, складні і складені |
|
|
||||||||
7 |
Відмінювання числівників
|
|
|
||||||||
8 |
Урок мовленнєвого розвитку №5. Докладний письмовий переказ тексту-роздуму дискусійного характеру в публіцистичному стилі |
|
|
||||||||
9 |
Урок мовленнєвого розвитку №6. Аналіз письмового переказу. Займенник. Розряди займенників за значенням |
|
|
||||||||
10 |
Розряди займенників за значенням. Правопис заперечних і неозначених займенників |
|
|
||||||||
11 |
Контрольна робота №1. Вступ. Повторення та узагальнення вивченого |
|
КР №1 Диктант |
||||||||
Морфологія.Дієслово |
|||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів Предметні компетентності: |
|||||||||||
Знаннєва складова знає значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розуміє роль дієслів у досягненні точності, інформативності й виразності мовлення; знає й пояснює способи творення видових пар та часових і способових форм дієслів |
Діяльнісна складова знаходить дієслова в реченні; визначає граматичні ознаки їх, належність до певної дієвідміни; використовує правильно форми дієслів у мовленні; правильно вимовляє дієслова й пише, обґрунтовуючи правопис відповідними правилами; конструює речення з дієсловами в усіх часових й особових формах, зокрема вжитих у переносному значенні; редагує тексти, замінюючи повторювані дієслова синонімами.
|
Ціннісна складова ставиться до здоров’я як до загальнолюдської цінності (НЛ-3); цінує бережне ставлення до довкілля, до власного здоров’я (НЛ-3); схвалює дотримання здорового способу життя (НЛ-3).
|
|||||||||
Ключові компетентності: Спілкування державною мовою Уміння: усно й письмово тлумачити поняття, факти; висловлювати думки, почуття, погляди.
Компетентності в природничих науках і технологіях Уміння: змістовно, логічно, послідовно, точно описувати процес власної діяльності; спостерігати, аналізувати, проводити мовні експерименти. Ставлення: готовність до опанування новітніх технологій. Інформаційно-цифрова компетентність Уміння: діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність та аналіз мовних явищ. Ставлення: задоволення пізнавального інтересу; прагнення до гармонійного спілкування у віртуальному інформаційному просторі, критичне сприйняття інформації, поданої в ЗМІ. Соціальні та громадянські компетентності Уміння: співпрацювати з іншими на результат, запобігати конфліктам і розв’язувати їх, досягати розумних компромісів. |
|||||||||||
Наскрізні лінії
«Здоров’я і безпека» (НЛ-3) ставиться до здоров’я як до загальнолюдської цінності
|
|||||||||||
12 |
Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Форми дієслова |
|
|
||||||||
13 |
Неозначена форма дієслова (інфінітив) та особові форми
|
|
|
||||||||
14 |
Доконаний і недоконаний види дієслова
|
|
|
||||||||
15 |
Часи дієслів. Теперішній час
|
|
|
||||||||
16 |
Урок мовленнєвого розвитку №7. Контрольний стислий письмовий переказ розповідного тексту художнього стилю про виконання певних дій |
|
Контрольний переказ |
||||||||
17 |
Урок мовленнєвого розвитку №8. Аналіз письмового переказу |
|
|
||||||||
18 |
Минулий час. Зміна дієслів у минулому часі |
|
|
||||||||
19 |
Майбутній час дієслів |
|
|
||||||||
20 |
Контрольна робота №2. Дієслово (Іч.)
|
|
КР №2 Тест |
||||||||
21 |
Дієслова І і ІІ дієвідмін
|
|
|
||||||||
22 |
Букви е, и в особових закінченнях дієслів І-ІІ дієвідмін |
|
|
||||||||
23 |
Дієвідмінювання дієслів теперішнього і майбутнього часу
|
|
|
||||||||
24 |
Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий)
|
|
|
||||||||
25 |
Творення дієслів умовного й наказового способів. Знак м’якшення у дієсловах наказового способу |
|
|
||||||||
26 |
Безособові дієслова
|
|
|
||||||||
27 |
Способи творення дієслів
|
|
|
||||||||
28 |
Не з дієсловами
|
|
|
||||||||
29 |
Правопис –ться, -шся в кінці дієслів
|
|
|
||||||||
30 |
Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієслово» |
|
|
||||||||
31 |
Контрольна робота №3. Дієслово (ІІч.)
|
|
КР №3 Тест |
||||||||
Дієприкметник |
|||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів Предметні компетентності: |
|||||||||||
Знаннєва складова знає значення дієприкметника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розуміє та пояснює значення дієприкметника в мовленні; записує правильно дієприкметники з вивченими орфограмами, пояснює правопис дієприкметників відповідними правилами; знає правила вживання розділових знаків у реченнях з дієприкметниковими зворотами |
Діяльнісна складова відрізняє дієприкметник від прикметника; знаходить у реченні дієприкметник і дієприкметниковий зворот; безособові дієслівні форми на -но, -то; правильно ставить розділові знаки при дієприкметниковому звороті; правильно інтонує речення з дієприкметниковими зворотами; складає речення з дієприкметниковими зворотами, здійснює заміну їх підрядними реченнями; визначає дієприкметники активного й пасивного стану; знає засоби творення їх; редагує речення, що містять невластиві українській мові форми активних дієприкметників теперішнього часу. редагує речення, виправляючи помилки у вживанні дієприкметникових зворотів; виявляє здатність розуміти твори мистецтва; інтерпретує ідеї, досвід та почуття, виражені митцями у творах різних жанрів, зокрема в портретному живописі |
Ціннісна складова критично ставиться до надмірного вживання в текстах дієприкметникових зворотів; робить висновки щодо синоніміки простих речень з дієприкметниковими зворотами та складних речень; одержує естетичну насолоду від пізнання культури, зокрема творів портретного живопису; висловлює власні думки й оцінки, спричинені творами мистецтва. |
|||||||||
Ключові компетентності: Спілкування державною мовою Уміння: висловлювати думки, почуття, погляди; оцінювати й осмислювати ситуацію спілкування; дотримувати норм етикету під час спілкування. Уміння вчитися впродовж життя Уміння: застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети та ситуації спілкування. Підприємливість Уміння: презентувати власні ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно, використовуючи доцільні виражальні мовні засоби; використовувати ефективні комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій. Ставлення: готовність брати на себе відповідальність. Навчальні ресурси: тексти, які містять моделі ініціативності; ділові папери, самопрезентація, зразки реклами. Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: застосовувати комунікативні стратегії для протистояння деструктивним та маніпулятивним впливам, що є загрозою здоровому способу життя; виявляти толерантність до різних поглядів, співчувати.
|
|||||||||||
32 |
Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль |
|
|
||||||||
33 |
Урок мовленнєвого розвитку №9. Складання й розігрування діалогів відповідно до ситуації, пов’язаної з характеристикою людей, з використанням дієприкметників |
|
|
||||||||
34 |
Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковими зворотами |
|
|
||||||||
35 |
Урок мовленнєвого розвитку №10. Складання й розігрування діалогів, що характеризують психічні стани людей, із використанням фразеологізмів, які містять дієприкметники |
|
|
||||||||
36 |
Активні і пасивні дієприкметники. Творення й відмінювання активних і пасивних дієприкметників теперішнього й минулого часу |
|
|
||||||||
37 |
Урок мовленнєвого розвитку №11. Особливості будови опису зовнішності людини |
|
|
||||||||
38 |
Урок мовленнєвого розвитку №12. Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини (за складним планом) |
|
|
||||||||
39 |
Правопис відмінкових закінчень дієприкметників |
|
|
||||||||
40 |
Обмеженість уживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній українській мові, способи їх заміни |
|
|
||||||||
41 |
Урок мовленнєвого розвитку №13. Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною українського художника (Т. Шевченка, М. Пимоненка, О. Мурашка та ін.) у художньому стилі з використанням дієприкметників і дієприкметникових зворотів (за складним планом) |
|
|
||||||||
42 |
Урок мовленнєвого розвитку №14. Аналіз письмового твору |
|
|
||||||||
43 |
Безособові дієслівні форми на -но, -то
|
|
|
||||||||
44 |
Урок мовленнєвого розвитку №15. Ділові папери. Складання звіту про виконану роботу (оформлення в школі зимового саду; створення класного блога і т.ін.) в офіційно-діловому стилі з використанням безособових дієслівних форм на -но, -то |
|
|
||||||||
45 |
Правопис суфіксів дієприкметників
|
|
|
||||||||
46 |
-Н- у дієприкметниках та –нн- у прикметниках дієприкметникового походження |
|
|
||||||||
47 |
Не з дієприкметниками
|
|
|
||||||||
48 |
Контрольна робота №4. Дієприкметник |
|
КР №4 Тест |
||||||||