Календарно-тематичне планування уроків з біології у 8 класі на 2018-2019 н. р., складене згідно з чинними «Навчальними програмами для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 5-9 класи», затвердженими МОН молоді та спорту від 12.09.2011 р. № 1051, зі змінами згідно з наказами МОН від 29.05.2015 р. № 584, від 05.08.2016 р. № 948, від 09.08.2017 р. №1/9 436 «Про затвердження змін до навчальних програм для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів»»
Календарне планування уроків біології людини у 8 класі
на і-іі семестри 2018-2019 н. р.
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервних)
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9 класи.
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
№ п\п |
Дата проведення |
Зміст уроку |
Очікувані результати навчально- пізнавальної діяльності учнів |
|
Вступ (1 год. ) |
||
Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
називає: - науки, які вивчають людину; пояснює: - місце людини в системі органічного світу; - особливості біологічної природи людини та її соціальної сутності; виявляє ознаки: - біологічної та соціальної сутності людини в людських спільнотах оперує термінами: - біосоціальна природа людини |
||
1 |
|
||
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА (7 год.) |
|||
2 |
|
Організм людини як біологічна система. |
називає: - тканини, органи та фізіологічні системи організму людини; - частини рефлекторної дуги; характеризує: - клітинну будову організму людини; тканини організму людини; - будову нейрона; - шлях нервового імпульсу по рефлекторній дузі; наводить приклади: - різновидів тканин; - органів, фізіологічних систем; пояснює: - відмінності між нервовою й гуморальної регуляцією фізіологічних функцій організму розпізнає: - органи та системи органів людини; - типи тканин організму людини (на малюнках, фотографіях, мікропрепаратах); установлює взаємозв’язок: - між будовою тканин і виконуваними функціями; порівнює та зіставляє - органи й системи органів в організмі людини й інших організмах; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням оперує термінами: - тканина, орган, система органів, механізми регуляції (нервова, гуморальна, імунна), нейрон, рефлекс, рефлекторна дуга |
3 |
|
Різноманітність клітин організму людини. Тканини. Лабораторне дослідження 1: Ознайомлення з препаратами тканин людини. |
|
4 |
|
Тканини. Лабораторне дослідження 1: Ознайомлення з препаратами тканин людини. |
|
5 |
|
Органи. Фізіологічні системи. |
|
6 |
|
Поняття про механізми регуляції. Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. |
|
7 |
|
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони. Імунна регуляція. |
|
8 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: «Вступ. Організм людини, як біологічна система». (самостійна письмова робота) |
|
ТЕМА 2. ОПОРА ТА РУХ (6 год.) |
|||
9 |
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. |
називає: - частини опорно-рухової системи; - відділи скелета;
- види кісток;
- особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням;
характеризує: пояснює: - значення фізичних вправ для правильного формування скелету та м’язів; - вплив способу життя на утворення і розвиток скелета. наводить приклади:
- статичної та динамічної роботи розпізнає (на малюнках, муляжах, фотографіях, власному організмі): - скелет людини і ссавців.
застосовує знання для: дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням |
10 |
|
Кістки, хрящі. З’єднання кісток. Лабораторне дослідження 2. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової тканин; |
|
11 |
|
Огляд будови скелета людини. |
|
12 |
|
Функції та будова скелетних м’язів. Основні групи скелетних м’язів. Лабораторне дослідження 2.1 Мікроскопічна будова м’язової тканини |
|
13 |
|
Робота м’язів. Втома м’язів. Лабораторне дослідження 3 Розвиток втоми при статичному та динамічному навантаженні; вплив ритму й навантаження на розвиток втоми |
|
14
|
|
Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи. Розвиток опорно-рухової системи людини з віком Проект: « Гіподинамія- ворог сучасної людини» |
|
ТЕМА 3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ (4 год.) |
|||
15 |
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини — основна властивість живого. Дослідницький практикум 1 Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла. |
називає: компоненти їжі наводить приклади: - вітамінів (водорозчинних і жиророзчинних) характеризує:
- склад харчових продуктів; - обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини; - харчові й енергетичні потреби людини
пояснює: - складання харчового раціону відповідно до енергетичних витрат організму оперує термінами: - обмін речовин, енергетичні потреби, вітаміни усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про вітаміни (М. І. Лунін, Х. Ейкман, К. Функ та ін.),уукраїнських (О. В. Палладін) |
16 |
|
Харчування й обмін речовин. Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. |
|
17 |
|
Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини Проект «Збалансоване харчування» |
|
18 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: «ОПОРА ТА РУХ. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ» ( тестові завдання ) |
|
ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ (5 год.) |
|||
19 |
|
Значення травлення. |
називає: - органи травної системи;, травні залози; хвороби органів травлення; характеризує: - функції органів травлення; будову та функції зубів; - процеси ковтання, травлення, всмоктування; - регуляцію травлення;
наводить приклади: ферментів;
- значення зубів у травленні; - негативний вплив на травлення алкогольних напоїв та тютюнокуріння; застосовує знання для: профілактики захворювань зубів; - профілактики захворювань органів травлення, харчових отруєнь |
20 |
|
Система органів травлення. Лабораторне дослідження 4 Зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями). |
|
21 |
|
Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування Дослідницький практикум 2 Дія ферментів слини на крохмаль |
|
22 |
|
Регуляція травлення |
|
23 |
|
Харчові розлади та їх запобігання.
|
|
ТЕМА 5. ДИХАННЯ (5 год.) |
|||
24 |
|
Значення дихання. Система органів дихання. |
оперує термінами: - дихання, повітроносні шляхи, легені, газообмін, життєва ємність легень називає: етапи дихання; Органи дихання;
- хвороби органів дихання;
- процес утворення голосу та звуків мови; - процеси вдиху та видиху;
- життєву ємність легень;
пояснює: значення дихання;
застосовує знання для:
порівнює: - газообмін у легенях і тканинах; |
25 |
|
Газообмін у легенях і тканинах. |
|
26 |
|
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. |
|
27 |
|
Профілактика захворювань дихальної системи. Хвороби органів дихання. |
|
28 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: « Травлення. Дихання». Контрольна робота № 1 |
|
ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН ( 9 год.) |
|||
29 |
|
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа. Зсідання крові. |
розпізнає (на малюнках, фотографіях): - органи кровообігу; - елементи будови серця; порівнює: будову артерій, вен і капілярів; - вроджений (неспецифічний) і набутий (специфічний) імунітет; розрізняє: - види кровотеч;
спостерігає та описує:
- надання першої допомоги при кровотечах; - вимірювати пульс; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; - виконання малюнків біологічних об’єктів оперує термінами: - внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина), еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, зсідання крові, групи крові, кровообіг, артеріальний тиск, імунітет пояснює: - взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів, кровоносних судин, серця; - значення лімфи, тканинної рідини; - роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини; оцінює: - епідеміологічний стан захворювання на СНІД в Україні; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про внутрішнє середовище організму та кровоносну систему (У. Гарвей, Е. Дженнер, § Ерліх, К. Ландштейнер, Л. Пастер та ін.), в тому числі українських (І. І. Мечников, М. М. Амосов) |
30 |
|
Еритроцити . Групи крові та переливання крові. |
|
31 |
|
Лейкоцити, тромбоцити. Зсідання крові. Лабораторна робота 1: Мікроскопічна будова крові людини. |
|
32 |
|
Серце: будова та функції. |
|
33 |
|
Робота серця. Лабораторне дослідження 5: Вимірювання частоти серцевих скорочень. |
|
34 |
|
Система кровообігу. Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Дослідницький практикум 3 Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня |
|
35 |
|
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація. Алергія. СНІД. |
|
36 |
|
Кровотечі. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. |
|
37 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: «Транспорт речовин» ( тестові завдання)
|
|
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ.ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ ( 4 год. ) |
|||
38 |
|
Виділення — важливий етап обміну речовин. Будова та функції сечовидільної системи. |
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах):
- складові нефрону; - органи сечовидільної системи, встановлює взаємозв’язок: між будовою і функціями шкіри застосовує знання для:
- профілактики захворювань сечовидільної системи; - запобігання теплового й сонячного удару; - надання першої допомоги в разі теплового й сонячного удару оперує термінами: - виділення, нирки, нефрон, сечоутворення, шкіра, терморегуляція |
39 |
|
Захворювання нирок та їх профілактика |
|
40 |
|
Значення і будова шкіри. |
|
41 |
|
Терморегуляція. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі. Захворювання шкіри та їх профілактика Проект «Правила догляду за шкірою» |
|
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА (6 год.) |
|||
42 |
|
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. |
розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): - елементи будови спинного мозку; - відділи головного мозку; застосовує знання для: профілактики нервових захворювань; дотримання режиму праці й відпочинку називає: компоненти центральної й периферичної нервової системи; - функції спинного мозку, головного мозку та його відділів,
соматичної нервової системи, вегетативної нервової системи характеризує: будову головного мозку, спинного мозку; - нервову регуляцію рухової активності людини; - роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини; роль вегетативної нервової системи в роботі внутрішніх органів людини |
43 |
|
Спинний мозок. |
|
44 |
|
Головний мозок. Лабораторне дослідження 6 Вивчення будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами). |
|
45 |
|
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система. |
|
46 |
|
Профілактика захворювань нервової системи. |
|
47 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: Виділення. Терморегуляція. Зв'язок організму із зовнішнім середовищем. ( тести) |
|
ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ ( 8 год.) |
|||
48 |
|
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
називає: - основні сенсорні системи;
- складові частини аналізатора пояснює: - процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): - елементи будови ока, вуха встановлює взаємозв’язок: між будовою й функціями ока, вуха спостерігає: - сліпу пляму на сітківці; - акомодацію ока; - зміни слухової чутливості;
- температурну адаптацію рецепторів шкіри; оперує термінами: - сенсорні системи, органи чуття, рецептори оцінює: - значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму та зв’язку організму із зовнішнім середовищем |
49 |
|
Зорова сенсорна система. Око. Лабораторне дослідження 7: Виявлення сліпої плями на сітківці ока; |
|
50 |
|
Особливості функціонування ока людини. Гігієна зору. Лабораторне дослідження 8: Визначення акомодації ока; |
|
51 |
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження 9: Вимірювання порога слухової чутливості. |
|
52 |
|
Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю. Дослідницький практикум 4 Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри. |
|
53 |
|
Сенсорні системи рецепторів внутрішніх органів. |
|
54 |
|
Сенсорні системи смаку, нюху. |
|
55 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні систем.» Контрольна робота № 2 |
|
ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ( 7 год.) |
|||
56 |
|
Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи Лабораторне дослідження 10 Визначення реакції зіниць на світло |
називає: нервові процеси (збудження, гальмування);
- показники нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість);- види сну; причини біоритмів; - біоритмів людини;
характеризує: особливості вищої нервової діяльності людини; інстинктивну та набуту поведінку людини; пояснює: значення другої сигнальної системи; - роль кори головного мозку в мисленні; розрізняє: типи вищої нервової діяльності та властивості темпераменту; порівнює: умовні й безумовні рефлекси; - першу і другу сигнальні системи; застосовує знання для: - дотримання правил розумової діяльності усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про вищу нервову діяльність (І. § Павлов, І. М. Сєченов, О. О. Ухтомський та ін.) |
57 |
|
Умовні та безумовні рефлекси. Інстинкти. |
|
58 |
|
Мислення та свідомість. |
|
59 |
|
Мова. Навчання та пам’ять. Лабораторне дослідження 11 Дослідження різних видів пам’яті |
|
60 |
|
Біологічні основи психофізіологічної індивідуальності людини |
|
61 |
|
Дослідницький практикум 5 «Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту» |
|
62 |
|
Сон. Біоритми. |
|
ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА (3 год.) |
|||
63 |
|
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
застосовує знання для: профілактики йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз пояснює: роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз; - роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій; - значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму
називає: залози внутрішньої та змішаної секреції; характеризує: нейрогуморальну регуляцію фізіологічних функцій організму; вплив гормонів на процеси обміну |
64 |
|
Профілактика захворювань ендокринної системи. Проект. «Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика» |
|
65 |
|
Взаємодія регуляторних систем
|
|
ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ ( 4 год. ) |
|||
66 |
|
Будова та функції репродуктивної системи. |
порівнює: будову чоловічої та жіночої статевих клітин; застосовує знання для: запобігання хворобам, що передаються статевим шляхом, та попередження ВІЛ-інфікування називає: - функції статевих залоз людини;
- первинні та вторинні статеві ознаки людини;
характеризує: процес запліднення; - функції плаценти
|
67 |
|
Статеві клітини. Запліднення .Менструальний цикл. Вагітність. Репродуктивне здоров’я. |
|
68 |
|
Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції Постембріональний розвиток людини. |
|
69 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: «Вища нервова діяльність .Ендокринна система. Розмноження та розвиток людини» |
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ (1 год.) |
|||
70 |
|
Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму |
робить висновок: називає: - функції, що підтримують цілісність організму |