Календарне планування з історії України 9 клас
(1,5 година на тиждень, 52 – на рік)
Складено згідно навчальної програми «Історія України. 5–9 класи», затвердженої наказом МОН України від 03 серпня 2022 року № 698
Підручник, який використовується на уроках - Історія України В. С. Власов - 2017
№ ур. |
Дата |
Прим. |
Зміст курсу |
Очікувані результати навчання |
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт. |
І семестр |
|||||
|
01.09 |
|
Повторення Розділу 4 " Козацька Україна на початку ХVІІІ ст." |
|
|
|
07.09 |
|
Повторення Розділу 5 "Українські землі в 20-90-х роках ХVІІІ ст. " |
||
Вступ. «Довге» дев’ятнадцяте століття в історії України: територія, населення, влада. |
|||||
|
08.09 |
|
Ранній Новий час в історії України: здобутки і втрати. Відлуння європейських подій XVIII ст. в Україні. Вплив Французької революції на ідейний клімат Центрально-Східної Європи. Між двома імперіями: Україна на політичній карті Європи на зламі XVIII–ХІХ ст. Адміністративно- територіальний устрій українських територій у складі Російської та Австрійської імперій. Російське самодержавство як політична система. |
Знати: – хронологічні межі та ознаки Нового часу, час включення українських територій до складу Російської та Австрійської імперій; – адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Російської та Австрійської імперій; – чисельність, соціальний і національний склад населення України в ХІХ ст. Розуміти: – поняття: «“довге” ХІХ століття», «модернізація», «національне відродження»; – головні цілі та сутність політики Російської та Австрійської імперій на території України; – обумовленість густоти залюднення природно- географічними та економічними чинниками; – вплив подій (зокрема, Французької революції 1789 р.) і тенденцій європейської історії на розвиток України; – дев’ятнадцяте століття як час суспільної модернізації, соціальних і національних рухів у Європі; модернізацію як перехід від традиційного аграрного до сучасного індустріального та урбанізованого суспільства. Уміти: – обґрунтувати хронологічні межі історичного («довгого») ХІХ ст.; – показати на карті українські території у складі Російської та Австрійської імперій; – схарактеризувати політичне і соціальне становище України на зламі ХVІІІ–ХХ ст.; – пояснити чинники та механізми змін у чисельності, соціальному й національному складі населення України. |
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт. – Підготувати повідомлення (або есе) про європейські зв’язки України в Ранній Новий час. – Зіставити (усно або письмово) оглядові карти з історії України, зокрема адміністративно-територіального устрою: станом на середину XVIII ст. і на початок ХІХ ст. |
|
15.09 |
§ 1. |
1Українська територія та її залюдненість: чисельність, соціальний і національний склад населення. Іншоетнічні групи на українській території: поляки, росіяни, кримські татари, євреї, німці та ін. Запровадження «смуги осілості» для євреїв підросійської України.
«Довге» ХІХ століття: період модернізації та національних рухів у Європі. Ознаки модернізації. Україна в ХІХ столітті: між традиційним укладом життя та викликами модернізації. |
||
Розділ 1. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. |
|||||
|
21.09 |
§ 3 |
Нові російські порядки: імперське освоєння українського простору. Козацтво після ліквідації Запорозької Січі та Гетьманщини. Чиновницький апарат увідносинах з центральною імперською владою і місцевим населенням. |
Знати: – назви і час існування козацьких формувань: Задунайська січ, Азовське козацьке військо, Чорноморське/Кубанське козацьке військо; час початку індустріальної революції в Україні, польського Листопадового повстання, діяльності Кирило-Мефодіївського братства. Розуміти: – поняття: «індустріальна революція (промисловий переворот)», «національна ідентичність», «національний рух» («національне відродження»); – вплив індустріальної революції на розвиток міст, торгівлі, транспорту, соціальну структуру суспільства; – роль Харківського і Київського університетів як центрів українського національного відродження; – вплив польського національно-
визвольного руху на суспільні настрої в Україні; – програмні положення та ідейні засади діяльності Кирило-Мефодіївського братства; – зв’язки між соціальними і національними рухами. Уміти: – показати на карті зміни української території наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст., місця діяльності політичних і національно-культурних організацій, території, охоплені соціальними протестами; – схарактеризувати політичний і соціально-економічний стан підросійської України, особливості першого етапу індустріальної революції, розгортання українського національного руху, діяльність Кирило- Мефодіївського братства; – пояснити вплив індустріальної революції на соціально-економічний розвиток України, значення діяльності Кирило-Мефодіївського братства для національного руху; – пояснити розбіжності в цілях українського, польського (національних) і російського (опозиційного до самодержавства) рухів на території України. – обґрунтувати судження про історичне значення діяльності Миколи Костомарова, Івана Котляревського, Пантелеймона Куліша, Тараса Шевченка. |
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт. – Проаналізувати (усно або письмово) програмні документи Кирило- Мефодіївського братства під кутом зору відображення в них минулого/майбутнього України або/і з позиції формування прав і свобод людини. – Проаналізувати (усно або письмово) літературні твори Тараса Шевченка в контексті розвитку українського національного руху. |
|
22.09 |
§ 3 |
Французько-російська війна1812р. та плани Наполеона щодо Східної Європи. Українські ополченські полки в російській армії та мешканці України на боці Наполеона І в легіоні Яна Домбровського. |
||
|
29.09 |
§ 4 |
Соціальні та економічні зміни: криза кріпосницької системи, розмивання станових перегородок. Шляхетсько-дворянська верства. Життя сільської громади. Міщани: ремісники, торговці, підприємці. Початок індустріальної революції. Нова модель соціально- економічного розвитку Півдня України. Порто-франко Одеси. |
||
|
05.10 |
§ 5 |
Нації та націоналізм у сприйнятті людей ХІХ століття. Політичне та етнічне розуміння нації. Соціальні та політичні рухи. Польське повстання 1830–1831 рр. і його наслідки для України. «Українське питання» в баченні російської влади й громадськості. Імперська «теорія офіційної народності» («православ’я – самодержавство – народність»). Ліквідація Греко- католицької церкви в Російській імперії. |
||
|
06.10 |
§ 6 |
Початок українського національного руху («національне відродження»): шляхетський етап. Асимілятори і традиціоналісти. Новгород-Сіверський гурток автономістів. Харківський осередок українського руху. Формування сучасної національної ідентичності. Кирило-Мефодіївське братство та ідея всеслов’янської республіки- федерації. |
||
|
13.10 |
§7 |
Практичне заняття № 1 § 7 |
||
|
19.10 |
|
Урок контролю навчальних досягнень учнів із розділу1 УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. |
|
|
Розділ 2. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ АВСТРІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. |
|||||
|
20.09 |
§ 2 |
Адміністративно-територіальний устрій українських регіонів у складі Австрійської імперії. Соціальний та етнічний склад населення. Організація імперської влади. Реформи Марії Терезії та Йосифа ІІ. «Освічений абсолютизм». |
Знати: – історичні обставини включення українських територій (Галичини, Буковини, Закарпаття) до Габсбурзької монархії; – період діяльності «Руської трійці», хронологічні межі «Весни народів». Розуміти: – поняття: «будителі», «Весна народів», «освічений абсолютизм»; – причини, які зумовили провідну роль Греко-католицької церкви і духівництва в українському русі Галичини; – ідейні засади діяльності гуртка «Руської трійці», Головної руської ради; – історичне значення альманаху «Русалка Дністровая». Уміти: – показати на карті Галичину, Буковину і Закарпаття у складі Австрійської імперії; – схарактеризувати політичний і соціально-економічний стан українських регіонів у складі монархії Габсбурґів, реформи періоду «освіченого абсолютизму» та їхній вплив на українське населення; – визначити напрями і результати діяльності «Руської трійці», досягнення революції 1848–1849 рр., роль греко-католицького духівництва в житті західноукраїнського суспільства, особливості українського руху в Закарпатті та Буковині; – обґрунтувати судження про історичне значення діяльності Івана Могильницького, Лук’яна Кобилиці, Маркіяна Шашкевича, Олександра Духновича. |
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт. – Підготувати повідомлення про історію альманаху «Русалка Дністровая», проаналізувати його зміст під кутом зору ідейного та емоційного наповнення, важливого для розвитку національного руху. – Підготувати уявний допис до газети «Зоря Галицька» з позиції сучасника революційних подій 1848 р., поборника прав людини. |
|
03.11 |
§ 8 |
Початки українського національного руху в Австрійській імперії. Закарпатські «будителі». Товариство галицьких греко- католицьких священників. Національна діяльність Греко- католицької церкви. Гурток «Руська трійця». Дискусія про абетку (кирилиця чи латиниця) в Галичині.
|
||
|
09.11 |
|
Практичне заняття № 2 |
||
|
10.11 |
§ 10 |
«Весна народів» та суголосні їй події в Галичині, Буковині й Закарпатті в 1848–1849 рр. Скасування панщини. Перша політична організація українців – Головна Руська рада та її національна програма. Газета «Зоря Галицька». Українці в австрійському парламенті. |
||
|
17.11 |
|
Урок контролю навчальних досягнень учнів із розділу 2 |
||
Розділ 3. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ТА КУЛЬТУРА УКРАЇНИ кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст. |
|||||
|
23.11 |
§ 1 |
Повсякденне життя сільського і міського населення. Сільська та міська забудова (приватний і громадський простори). Житло і побут дворянина (шляхтича), купця, міщанина, селянина. Одяг. Публічна і приватна гігієна. Емансипація селянства. Становище жінки. |
Знати: – дати відновлення діяльності Львівського університету, заснування університетів у Харкові та Києві, ліцеїв у Кременці, Одесі, гімназії вищих наук у Ніжині, виходу друком «Енеїди» Івана Котляревського, «Кобзаря» Тараса Шевченка. Розуміти: – поняття: «класицизм», «національна культура», «романтизм»; – гасло «пробудження/відродження» (мови, традицій тощо) як поштовх до національних рухів народів, які не мали власної державності; – суперечності розвитку української культури під впливом модернізаційних процесів і політики Російської та Австрійської імперій; – причинно-наслідковий зв’язок між модернізаційними процесами та змінами в житті й побуті людини; – значення історичних пам’яток, фольклору й етнографії, літературних та історичних творів у становленні української національної
ідентичності. – схарактеризувати розвиток освіти, науки культури в Україні, формування нової української літератури та сучасної літературної мови; – визначити особливості розвитку освіти, наук і культури, причини і наслідки культурних зрушень, особливості повсякденного життя; – пояснити зумовленість культурних процесів потребами національного розвитку, суперечливі наслідки модернізаційних процесів для розвитку національної освіти і культури; – розпізнати й описати пам’ятки архітектури та образотворчого мистецтва, виконані під впливом художніх принципів класицизму і романтизму; – узагальнити діяльність Миколи Гоголя, Петра Гулака-Артемовського, Василя Каразіна, Григорія Квітки-Основ’яненка, Івана Котляревського, Пантелеймона Куліша, Михайла Максимовича, Михайла Остроградського, Тараса Шевченка. |
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт. – Підготувати міні-проєкт про повсякденне життя мешканців України (селян, міщан, торговців, поміщиків) у першій половині ХІХ ст. – Підготувати і здійснити віртуальну мандрівку «Пам’ятки образотворчого мистецтва та архітектури України першої половини ХІХ ст.» – Підготувати план доповіді «Наш край в кінці ХVІІІ – першій половині ХІХ ст.» |
|
24.11 |
§ 11 |
Умови розвитку освіти й культури в Україні. Імперська політика в галузі освіти й наук. Університети в Україні (Львівський, Харківський, Київський): освітнє, наукове, соціальне та політичне призначення. Елітарні навчальні заклади університетського типу: Кременецький ліцей, Рішельєвський ліцей в Одесі, Ніжинська гімназія вищих наук князя Безбородька. Інтелектуальні співтовариства |
||
|
01.12 |
§ 12 |
Становлення сучасної української літературної мови. «Енеїда» Івана Котляревського – перший твір нової української літератури. Націєтворча роль літературних та історичних праць. Теми та образи української романтичної літератури та історичної белетристики. Тарас Шевченко і його «Кобзар». |
||
|
07.12 |
§ 13
|
Музика, театр, образотворче мистецтво та архітектура у світлі культурно-мистецьких течій класицизму і романтизму та розвитку національного руху. Національно-культурне життя поляків, росіян, євреїв, німців, кримських татар на теренах України. Єврейські «штетли». |
||
|
08.12 |
§ 14 |
Практичне заняття № 3 |
||
|
15.12 |
|
Урок контролю навчальних досягнень учнів із розділу 3 |
||
|
21.12 |
|
Урок повторення |
||
|
22.12 |
|
Урок повторення |