Планування складено відповідно до навчальної програми з громадянської освіти (інтегрований курс) для 10 класів загальноосвітніх шкіл, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки № 1407 від 23 жовтня 2017 року. Кількість годин на рік - 70
Програма ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА. НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ ДЛЯ 10 КЛАСІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ.
Підручник:
Кількість годин: на тиждень – 2, на рік - 70
Компетентнісний потенціал курсу (за ключовими компетентностями)
Ключові компетентно ком |
Компоненти |
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами |
Уміння: доступно і переконливо висловлювати власну думку, використовувати можливості мови для розкриття тем громадянської освіти; розпізнавати мовні засоби впливу, володіти техніками переконування; вести аргументовану полеміку на відповідну тематику; читати і розуміти перекладені та адаптовані українською літературною мовою першоджерела, авторські наукові публікації; створювати українською мовою (усно і письмово) тексти з громадянознавчої тематики. Ставлення: повага до української як державної / рідної (у разі відмінності) мови, зацікавлення її розвитком, розуміння цінності кожної мови; толерантне ставлення до плюралізму думок. |
Спілкування іноземними мовами |
Уміння: читати і розуміти наукові публікації та художні твори громадянознавчого змісту іноземною мовою; знаходити та створювати потрібну інформацію про світ іноземними мовами; спілкуватися з однолітками, які представляють різні країни, для взаємообміну думками з громадянознавчої тематики. Ставлення: інтерес до всіх сфер життєдіяльності суспільства України, Європи і світу. |
Математична компетентність |
Уміння: оперувати цифровими даними, математичними поняттями для пізнання і пояснення сучасних суспільно-політичних та економічних подій, явищ і процесів; перетворювати джерельну інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема тощо); будувати логічні ланцюжки; використовувати статистичні матеріали у вивченні питань громадянської освіти. Ставлення: усвідомлення варіативності та значущості математичних методів у розв’язанні сучасних соціальних, політичних, економічних проблем і задач. |
Основні компетентності у природничих науках і технологіях |
Уміння: пояснювати та оцінювати вплив винаходів, науково-технічного прогресу та нанотехнологій на природне середовище життя людини. Ставлення: відповідальність за ощадне використання природних ресурсів, екологічний стан у місцевій громаді, в Україні й світі; готовність до розв'язання проблем, пов’язаних зі станом довкіллям та сталим розвитком. |
Інформаційно-цифрова компетентність |
Уміння: використовувати цифрові технології для пошуку потрібної інформації, її нагромадження, перевірки і впорядкування; досліджувати суспільні проблеми за допомогою сучасних засобів, працювати з великими масивами даних, робити і презентувати висновки, спільно працювати он-лайн у навчальних, соціальних та наукових проектах; створювати вербальні й візуальні (графіки, діаграми, фільми) тексти, мультимедійні презентації та поширювати їх; виявляти маніпуляції інформацією у процесі аналізу повідомлень мас-медіа; виявляти джерела та авторів інформації, робити коректні посилання. Ставлення: повага до прав людини в роботі з інформацією, дотримання авторського права. |
Уміння вчитися впродовж життя |
Уміння: визначати власні навчальні цілі, розвивати навички самоосвіти; аналізувати процес власного навчання, відстежувати інновації в науково-освітньому просторі; критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід, набувати нових компетентностей залежно від власних та суспільних потреб. Ставлення: розуміння соціальної ролі освіти, відкритість до сталого самонавчання, бажання ділитися знаннями з іншими, готовність до інновацій. |
Ініціативність і підприємливість |
Уміння: обирати дієві життєві стратегії; виявляти можливості й загрози для майбутньої професійної діяльності; працювати для загального блага громади; генерувати нові ідеї, оцінювати переваги й ризики, вести перемовини, бути соціально мобільною, адаптивною, комунікабельною, відповідальною людиною. Ставлення: відповідальність за ухвалення виважених рішень щодо діяльності в суспільстві, ділова етика та чесність конкуренції. |
Соціальна та громадянська компетентності |
Уміння: активно слухати та спостерігати, брати відповідальність на себе, проявляти громадянську свідомість, соціальну активність та участь у житті громадянського суспільства, аналітично мислити, критично розуміти світ: політику, право, права людини, культуру, релігію, історію, мас-медіа, економіку тощо. Ставлення: повага до людської гідності, повага до прав людини, визнання цінності демократії, справедливості, рівності й верховенства права; емпатія, відповідальність, активна громадянська позиція. |
Обізнаність та самовираження у сфері культури |
Уміння: розвивати власну національно-культурну ідентичність у сучасному багатокультурному світі; окреслювати основні тенденції розвитку культури; зіставляти досягнення української культури з іншими культурами; виявляти вплив культури на особу та розвиток цивілізації. Ставлення: визнання цінності культурного багатоманіття; відкритість до інших культур, переконань та світогляду інших людей, повага і толерантність. |
Екологічна грамотність і здорове життя |
Уміння: змінювати навколишній світ засобами сучасних технологій без шкоди для середовища; надавати допомогу собі й тим, хто її потребує; ухвалювати рішення, обмірковуючи альтернативи і прогнозуючи наслідки для здоров’я, добробуту й безпеки людини; вести активний спосіб життя, демонструвати рухові вміння й навички з фізичної культури та використовувати їх у різних життєвих ситуаціях. Ставлення: домінування гуманістичних принципів у світоглядній структурі суспільства, охорона навколишнього середовища, здоровий спосіб життя, відповідальне ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших людей. |
№ |
Дата |
Тема |
Очікувані результати навчально – пізнавальної діяльності учнів / учениць |
РОЗДІЛ 1. ОСОБИСТІСТЬ ТА ЇЇ ІДЕНТИЧНІСТЬ |
|||
1 |
|
Тема 1. Що таке ідентичність? Ідентичність. Види ідентичності. Громадянська ідентичність. Змінний характер ідентичності. Самовизначення. Ідентифікація. Особиста гідність. Совість. |
Знання і розуміння:
Вміння і навички:
Установки і цінності:
|
2 |
|
Практичні заняття - «Хто я?» (усвідомлення своєї ідентичності). |
|
3 |
|
Тема 2. Соціалізація особистості Поняття соціалізації. Етапи соціалізації. Суб’єкти соціалізації. Соціалізація як ресурс формування громадянської ідентичності. |
|
4 |
|
Соціалізація в сім’ї. Соціалізація серед однолітків. Молодіжні субкультури. Партнерські стосунки в сім'ї. Трансформація моделей сім'ї. |
|
5 |
|
Практичне заняття - «Чи може людина бути творцем власного життя, або як стати успішною людиною?» |
|
6 |
|
Тема 3. Самореалізація людини Самореалізація і розвиток. Індивідуальність особистості. Життєві цінності й пріоритети. |
|
7 |
|
Активна громадянська позиція. Мобільність і адаптивність людини. Креативність. |
|
8 |
|
Практичне заняття - «Визначаємо найнеобхідніші умови для самореалізації людини» |
|
РОЗДІЛ 2. ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИ |
|||
9-10 |
|
Тема 1. Людська гідність і права людини Поняття людської гідності. Людська гідність – основа природного права. Рівноправність. Охорона й захист людської гідності. |
Знання і розуміння: • Знає зміст понять: людська гідність, свобода, гуманізм, права і свободи людини, права дитини, рівність, справедливість, солідарність, верховенство права, відповідальність, порушення прав людини, міжнародні стандарти захисту прав людини, механізми захисту прав людини і прав дитини. • Пояснює природу прав людини. • Розглядає права людини крізь призму відносин «людина - держава». • Розрізняє права людини та обов’язки громадянина. • Знає про види та покоління прав людини. • Знає, що таке порушення прав людини. Вміння і навички: • Співставляє і порівнює два поняття -«особиста гідність» та «людська гідність». • Вміє захищати особисті права та права інших людей. • Бере участь та вміє організовувати соціальні групи. • Вміє розпізнавати порушення прав людини. • Вміє знаходити відповідну інформацію, критично оцінювати факти, остерігатись упереджень та необ’єктивності, приймати рішення на основі мотивованих суджень • Аргументовано презентує власну думку щодо реалізації прав людини в Україні. • Визначає роль держави та державних інституцій щодо захисту прав людини та прав дитини. • Розуміє як працює система захисту прав людини/дитини. Установки і цінності: • Має почуття людської гідності, самоповаги та поваги до інших, незалежно від соціальних, культурних, мовних, релігійних та інших відмінностей. • Усвідомлює й демонструє відповідальність за свої дії, прагнення особистого розвитку та соціальних змін. • Проявляє стійке негативне ставлення до фактів дискримінації, зневажання людської гідності та зазіхань на права людини. |
11 |
|
Практичне заняття: «Європейський суд з прав людини» |
|
12-13 |
|
Тема 2. Еволюція прав людини Природа прав людини. Основоположні права і свободи людини. Покоління прав людини. Класифікація прав людини. Борці за права людини. Майбутнє прав людини. |
|
14-15 |
|
Тема 3. Людина і держава Взаємовідносини «людина – держава». Верховенство права. Права і свободи людини та відповідальність держави за їх дотримання, гарантування та захист. Позитивні і негативні зобов’язання держави. |
|
16 |
|
Практичне заняття: «Чи можна пожертвувати правами однієї людини для захисту прав багатьох?» |
|
17 |
|
Тема 4. Права дитини Поняття прав дитини. Конвенція ООН про права дитини. Захист прав дитини. |
|
18-19 |
|
Тема 5. Механізми захисту прав людини і прав дитини Порушення прав людини. Поняття механізмів захисту прав людини. Міжнародні та європейські стандарти захисту прав людини. Національні механізми захисту прав людини, їх класифікація. |
|
20 |
|
Правозахисні організації. Як побудувати ефективний механізм захисту прав дитини в школі. |
|
21 |
|
Практичне заняття: «Порушення прав дитини та як забезпечити їхнє дотримання в Україні». |
|
РОЗДІЛ 3. ЛЮДИНА В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ |
|||
22 |
|
Тема 1. Соціокультурна багатоманітність. Поняття суспільства. Соціальна структура суспільства. Соціальна згуртованість, солідарність і відповідальність. |
Знання і розуміння:
Вміння і навички:
Установки і цінності:
|
23-24 |
|
Соціальні цінності. Гендерна, етнічна, конфесійна різноманітність. Рівність. |
|
25 |
|
Практичне заняття: «Гендерна різноманітність» |
|
26 |
|
Практичне заняття: «Культурне різноманіття нашого краю» |
|
27 |
|
Тема 2. Ефективна комунікація. Роль спілкування в житті людини й суспільства. Вербальна й невербальна комунікація. |
|
28 |
|
Практичне заняття: «Мистецтво спілкування» |
|
29-30 |
|
Тема 3. Стереотипи та упередження. Дискримінація. Конфлікти. Поняття стереотипів і упереджень. Забобони. Шляхи подолання стереотипів. Поняття дискримінації. Основні форми та прояви дискримінації. Толерантність та інклюзія. |
|
31 |
|
Поняття конфлікту та його види. Стадії конфлікту. Способи подолання конфліктів. Переговори і медіація. Консенсус і компроміс. |
|
32 |
|
Практичне заняття: «Подолання стереотипів» |
|
РОЗДІЛ 4. ДЕМОКРАТИЧНЕ СУСПІЛЬСТВО ТА ЙОГО ЦІННОСТІ |
|||
33 |
|
Тема 1. Демократична держава Виникнення і зміст демократії. Цінності демократії. Демократичні інститути. Конституція та її призначення. Законодавча, виконавча та судова влада в демократичних країнах. Принципи виборчого права. Етапи виборчого процесу. Роль політичних партій в розвитку демократії. Правовий статус політичних партій в Україні. Діяльність та вплив політичних партій на демократію. Громадські організації: правовий статус, діяльність та вплив на демократію. |
Знання і розуміння:
Вміння і навички:
Установки і цінності:
|
34 |
|
Практичне заняття: «Вибори до органів місцевого самоврядування». |
|
35 |
|
Практичне заняття: «Організація і проведення загальношкільного громадського слухання щодо…. (користування мобільними телефонами, повсякденного носіння шкільної форми, створення електронного класного журналу…)» «Повага до меншин – умова збереження миру» (Папа Римський Іоан Павло ІІ). |
|
36 |
|
3. Громада Поняття громади. Роль громади в житті людини, суспільства, держави. Реалізація та захист громадою своїх прав і законних інтересів. Вплив громадян на вирішення проблем громади. |
|
37 |
|
Тема 4. Громадянська участь у житті суспільства Роль громадянина у демократизації суспільства. Демократичний громадянин. Культура громадянськості. Активна громадянська позиція. |
|
38 |
|
Тема 5. Школа – простір демократії Шкільна громада. Взаємодія учнів, учителів, батьків, шкільної адміністрації в організації шкільного життя. Врядування та управління школою. Шкільне самоврядування (учнівське, вчительське, батьківське). Принципи та цінності учнівського самоврядування. Моделі учнівського самоврядування. Школа і місцева громада. |
|
39 |
|
Практичне заняття: «Учнівський моніторинг: «Статут школи та забезпечення прав дитини в навчальному закладі». «Створюємо шкільні правила разом» (написання та внесення змін до шкільного статуту). |
|
40 |
|
Тема 6. Дитячі й молодіжні громадські об'єднання Свобода асоціацій. Дитячі й молодіжні об'єднання й рухи. Створення молодіжної громадської організації. Молодіжні соціальні проекти. Учнівське самоврядування он-лайн |
|
41 |
|
Практичне заняття: «Створюємо дитячу організацію в школі». |
|
РОЗДІЛ 5. СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА |
|||
42 |
|
Тема 1. Комунікація, інформація, медіа Поняття мас-медіа(медіа). Роль інформації та медіа в сучасному світі. Мас-медіа, комунікація, аудиторія.медіатекст.. Різновиди медіа (книга, преса, фото, радіо, кіно, телебачення, Інтернет, мобільний зв’язок) та їхній розвиток. Реклама. Вплив мас-медіа на формування громадської думки та власної позиції людини.
|
Знання і розуміння:
Вміння і навички:
Установки і цінності:
|
43 |
|
Практичне заняття: «Аналіз медіатексту» |
|
44 |
|
Тема 2. Медіа і демократія. Свобода, етика і відповідальність Свобода слова. Обмеження свободи слова. Баланс між свободою вираження поглядів та відповідальністю. Свобода мас-медіа – критерій демократичності суспільства. Що таке цензура. Замовні матеріали («джинса») та їхні ознаки.Суспільні медіа і їхня місія. Шкільні медіа. |
|
45 |
|
Практичне заняття: «Створюємо шкільні медіа» |
|
46 |
|
Тема 3. Маніпулятивний вплив медіа Маніпуляції в медіапросторі. Як розпізнати фейкову інформацію, пропаганду. Роль медіа у провокуванні конфліктів та поширенні стереотипів. Що таке «мова ворожнечі», і як її розпізнати. |
|
47 |
|
Практичне заняття: «Твоя соціальна інформаційна кампані я в школі/громаді» |
|
48 |
|
Тема 4. Критичне сприйняття та протидія маніпуляціям мас-медіа Достовірність інформації в мас-медіа. Джерела інформації. Факт та судження. Авторство медіа тексту Стандарти подання інформації. Критичний аналіз медіатекстів. |
|
49 |
|
Тема 5. Інтернет Приватність та конфіденційність у віртуальному світі. Цифрова ідентичність. Соціальні мережі. Права людини в Інтернеті. Безпека та етика поведінки у мережі. Кіберзлочинність. Особливості захисту прав дітей та молоді в Інтернеті. |
|
РОЗДІЛ 6. ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДЯН І ДЕРЖАВИ В ДОСЯГНЕННІ СУСПІЛЬНОГО ДОБРОБУТУ |
|||
50 |
|
Тема 1. Соціальні цілі економіки Економіка як сфера життя людей. Економічні потреби та блага. Процеси, що забезпечують задоволення потреб: виробництво, розподіл, обмін і споживання. Учасники (субʼєкти ) економічних відносин. |
Знання і розуміння:
Розуміє причини корупції. Вміння і навички:
( підприємців, домогосподарств, держави) в різних ситуаціях.
Установки і цінності:
|
51 |
|
Тема 2. Сталий розвиток Обмеженість ресурсів. Необхідність раціонального та ефективного використання ресурсів. Вплив діяльності людини на довкілля. Сталий розвиток як спосіб збереження довкілля. |
|
52 |
|
Тема 3. Ринкова економіка Принципи ринкової економіки. Кругообіг в ринковій економіці. Попит і пропозиція, ринкова ціна, конкуренція. Функції держави в ринковій економіці. Державний бюджет, податки, напрямки видатків. |
|
53 |
|
Практичне заняття Місцевий бюджет:основні статті доходів та видатків» |
|
54 |
|
Тема 4. Економіка домогосподарства Домашнє господарство як власник і споживач. Поняття про раціональне споживання. Права споживачів. Бюджет домогосподарств: види доходів, напрямки витрат, заощадження. |
|
55 |
|
Практичне заняття «Родинний бюджет» |
|
56 |
|
Тема 5. Підприємництво Підприємницька діяльність. Мета і соціальна відповідальність підприємця. Правовий захист бізнесу |
|
57 |
|
Практичне заняття «Створюємо бізнес-план власного підприємства» |
|
58 |
|
Тема 6. Ринок праці Учасники ринку праці: роботодавці і наймані працівники. Поняття професії, спеціальності, кваліфікації працівника. Заробітна плата як дохід найманого працівника. |
|
59 |
|
Практичне заняття «Аналіз попиту на ринку праці і складання резюме |
|
60 |
|
Тема 7. Любіювання інтересів та корупція Поняття лобізму. Сутність корупції та корупціогенних ризиків. Причини та наслідки корупції в економіці та політиці. Шляхи подолання корупції. |
|
61 |
|
Практичне заняття Місцевий бюджет: основні статті доходів та видатків» |
|
РОЗДІЛ 7. УКРАЇНА, ЄВРОПА, СВІТ |
|||
62 |
|
Тема 1. Інтеграція та глобалізація Поняття інтеграції та глобалізації. Вплив глобалізаційних процесів на економіку, культуру, довкілля, людину. Витоки та процес європейської інтеграції. Міграційні процеси. Види та форми сучасної міграції. Виклики сучасного світу |
Знання і розуміння:
Вміння і навички:
Установки і цінності:
|
63 |
|
Практичне заняття: «Глобальні проблеми сучасності». |
|
64 |
|
Тема 2. Міжнародні відносини та міжнародне право Поняття міжнародних відносин. Особливості міжнародного права. Система безпеки. Міжнародне гуманітарне право. Урядові і неурядові міжнародні організації. |
|
65 |
|
Практичне заняття: «Молодіжні ініціативи та волонтерство в різних країнах світу». |
|
66 |
|
Практичне заняття: «Організовуємо Місію ООН з подолання наслідків стихійного лиха». |
|
67 |
|
Тема 3. Україна – член європейського та світового співтовариства Європейське і світове співробітництво. Участь України в ООН, ОБСЄ, Раді Європи, СОТ тощо. |
|
68 |
|
Європейський вибір України. Угода про асоціацію Україна – ЄС. |
|
69 |
|
Практичне заняття: «Економічні, соціальні та політичні переваги вступу до ЄС». |
|
70 |
|
Практичне заняття: «Шукаємо ровесників та однодумців із інших країн для співпраці у рамках соціального проекту засобами Інтернету». |