Календарно - тематичне планування для 8 класу складено відповідно до нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392 ) і затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 04.08.2014 р. № 895 за програмою для 5-8 класів: Українська література. 5-9-ті класи. Програма для загально-освітніх навчальних закладів з українською мовою навчання.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (з урахуванням змін 2017 р.).
Українська література 5 клас І СЕМЕСТР
|
|||
№ п/п |
Зміст програмового матеріалу
|
Кількість годин |
Дата |
1 |
Вступ. Слово в житті людини. Образне слово — першоелемент літератури. Художня література як мистецтво слова. Види мистецтва. |
1 |
|
СВІТ ФАНТАЗІЇ ТА МУДРОСТІ |
|||
2 -3 |
Міфи і легенди давніх українців. Міфи як первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки. Легенди: « «Дажбог», «Неопалима купина», «Як виникли Карпати». ТЛ: міф, легенда, переказ, фольклор. |
2 |
|
4 |
Народні перекази. «Прийом у запорожців». Звичаї та традиції запорозьких козаків. |
1 |
|
5 |
Позакласне читання №1. Українські народні перекази «Білгородський кисіль», «Ой Морозе – Морозенку» (на вибір учителя). |
1 |
|
6 - 7 |
Народні казки. Тематика народних казок, їх різновиди (про звірів, побутові, чарівні (героїко-фантастичні)). Побудова казки. Яскравий національний колорит казки. «Яйце-райце». Світогляд народу, його морально-етичні принципи в казці; зв'язок із міфами. ТЛ: народна казка, тема, гіпербола. СЛ: Сучасні казки: Фоззі. «Гупало Василь. П’ять з половиною пригод». |
2 |
|
8 |
«Мудра дівчина» або «Про правду і кривду». Яскравий національний колорит. |
1 |
|
9 |
«Ох» або «Летючий корабель». Її побудова (зачин, кінцівка). Народне уявлення про добро і зло у казці. Фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве і потворне в казках. |
1 |
|
10 |
Розвиток мовлення №1. Усний переказ улюбленої (самостійно прочитаної) народної казки. |
1 |
|
11 |
Література рідного краю №1. Сучасні народні казки рідного краю. |
1 |
|
12 |
Контрольна робота №1 (тести). Міфи, легенди та народні казки українців. |
1 |
|
13- 14 |
Літературні казки. Іван Франко. «Фарбований Лис». Дитинство письменника. І.Франко – казкар (зб. «Коли ще звірі говорили»). Зміст казки, головні і другорядні персонажі. |
2 |
|
15 |
Образ Лиса, риси його характеру. Особливості літературної казки, її відмінність від народної. ТЛ: літературна казка, мова автора і мова персонажів, прозова мова. |
1 |
|
16 |
Василь Королів-Старий.«Хуха-Моховинка». Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. |
1 |
|
17 |
Добро і зло в казці «Хуха-Моховинка». Світлий життєствердний погляд на світ. Наскрізний гуманізм казки. Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. ТЛ: портрет. |
1 |
|
18- 19 |
Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Цікаві сторінки з життя митця. Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична). |
2 |
|
20 |
Казкова історія і сучасне життя. ТЛ: віршована мова: (рима, строфа, ритм), порівняння, епітети. |
1 |
|
21 |
Виразне читання №1. Конкурс на найкращого оповідача літературної казки. |
|
|
22- 23 |
Галина Малик. Повість – казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально – етичні проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети. ТЛ: повість-казка (повторення). |
2 |
|
24- 25 |
Елементи незвичайного в повісті-казці. Символіка країни Недоладії та її мешканців. ТЛ: повість-казка (повторення). МК: Фільм «Аліса в країні див», США, 2010 (кіномистецтво). |
2 |
|
26 |
Розвиток мовлення №2. Навчальна творча робота з висловленням особистого ставлення до зображуваного. |
1 |
|
ІЗ НАРОДНОЇ МУДРОСТІ |
|||
27 |
Загадки Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту і форми загадок. Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу та її явища, про рослини, тварин). ТЛ: загадка (повторення). |
1 |
|
28 |
Прислів’я та приказки Народне уявлення про навколишній світ та його оцінка в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості. ТЛ: прислів’я, приказка (повторення). |
1 |
|
29
|
Контрольна робота № 2 (розгорнуті відповіді на питання). Літературні казки, прислів’я та приказки. |
1
|
|
30 |
Позакласне читання №2. Сучасні казки. «Чарівна ніч», «Пригоди білого котика» Наталія Олійник та «Подорож краплинки», «Кошенятко і пожежна машина» Таніта Маре. |
1 |
|
31 |
Література рідного краю № 2. В. Шевчук. «Панна квітів». |
1 |
|
|
|
|
|
ІІ СЕМЕСТР
№ п/п |
Зміст програмового матеріалу
|
Кількість годин |
Дата |
Примітки |
33 - 34 |
Леонід Глібов. Відомий український поет і байкар. «Химерний маленький…», «Що за птиця?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?», «Хто вона?». Фольклорна основа його віршованих загадок. ТЛ: акровірш (повторення). СЛ: поезія Григорія Фальковича. |
2 |
|
|
ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ НАШОГО НАРОДУ |
||||
35 - 36 |
Літописні оповіді (на основі «Повісті минулих літ» у переказі В. Близнеця): «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їх Либідь». «Святослав укладає мир із греками…», «Володимир вибирає віру», «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам». |
2 |
|
3 твори – на вибір учителя |
37 |
«Повість минулих літ» – найдавніший літопис нашого народу. Значення літописання для нащадків. Казкові й історичні мотиви літописних сюжетів. Любов руських (українських) князів до своєї землі, їхня сила духу, воля, благородство, сміливість, рішучість, вірність тощо. ТЛ: літопис. МЗ: доба Русі-України. МК: ілюстрація Георгія Якутовича до повісті «Повість минулих літ»(образотворче мистецтво); пам’ятний знак Василя Бородая «Засновникам Києва», пам’ятник Володимиру В. Демута-Малиновського(скульптура); ораторія Лесі Дичко «І нарекоша ім’я Київ»(музичне мистецтво). СЛ: Ірина Цілик «МІСТОрія однієї дружби». |
1 |
|
|
38 |
Олександр Олесь (Кандиба). «Заспів», «Україна в старовину», «Похід на Царгород», «Ярослав Мудрий». Поезії з книги «Княжа Україна», їх зв'язок із літописами. Поетична оповідь про минуле нашого народу, князів Русі-України, їхню мудрість, благородство, хоробрість, любов до рідної землі. Зміст заповіту Ярослава Мудрого.
|
1 |
|
2 на вибір учителя |
39 - 40 |
Драматичний твір на тему народної казки. «Микита Кожум ’яка». ТЛ: драматичний твір і його побудова, гіпербола. МК: мультфільм «Микита Кожум’яка», 2016 (кіномистецтво). |
2 |
|
|
41 - 42 |
Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями сучасної України. Фантастичне і реальне в ній. ТЛ: епічний твір. |
2 |
|
|
43 – 44 |
Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини. Образи козаків та символіка козацької шаблі у повісті. Екзотика старовинних українських замків. МЗ: козацька доба(історія України). МК: документальні фільми про козацьку шаблю із серії «Козацька звитяга»; проект «Історія українських земель. Козаки». Серія 1(кіномистецтво). |
2 |
|
|
45 |
Позакласне читання №3. Г. Малик «Подорож до країни Сяк – Таків». |
1 |
|
|
46 |
Контрольна робота № 3 (розгорнуті відповіді на запитання). Історичне минуле нашого народу. |
1 |
|
|
РІДНА УКРАЇНА. СВІТ ПРИРОДИ |
||||
47 – 48 |
Тарас Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе…», «Садок вишневий коло хати…». Картини довколишнього світу, природи в поезіях Тараса Шевченка – художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. ТЛ: персоніфікація, ліричний твір. |
2 |
|
Вивчити напам’ять: «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати» |
49 |
Виразне читання №2. Конкурс на найкращого декламатора поезії Шевченка. |
1 |
|
|
50 |
Степан Васильченко. «В бур’янах». Розповідь про письменника, його дитинство. Україна часів Т. Шевченка. МК: репродукція картини Т. Шевченка «Селянська родина» (образотворче мистецтво); музичні твори на слова Т.Шевченка композиторів: М. Лисенка, Я. Степового, Г. Хоткевича та інших; сучасні музичні інтерпретації(музичне мистецтво). |
1 |
|
|
51 |
Література рідного краю № 3. Н. Гуменюк «Таємниця княжої гори». |
1 |
|
|
52 – 53 |
Павло Тичина. «Не бував ти у наших краях!», «Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…». Коротко про поета і край, де він народився. Майстерне відтворення краси природи, яка надихає ліричного героя й зміцнює його патріотичні почуття. Мелодійність віршів П. Тичини. ТЛ: ліричний герой. МК: Г. Майборода «Гаї шумлять», сучасні музичні інтерпретації творів П. Тичини (музичне мистецтво). |
2 |
|
Вивчити напам’ять: «Гаї шумлять» |
54 – 55 |
Євген Гуцало. «Лось». Основні відомості про письменника. Вічне протистояння добра і зла – наскрізна тема світового мистецтва. Порушення цієї теми в оповіданні «Лось». Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань. ТЛ: оповідання. МЗ: тварини, які живуть у лісах України (природознавство); твори про світ природи: Р. Кіплінг «Мауглі», Е. Сетон-Томпсон «Ведмежа Джонні» (зарубіжна література). |
2 |
|
|
56 |
Розвиток мовлення №3. Усний твір-характеристика персонажів оповідання «Лось» або складання власного варіанту закінчення твору «Лось». |
1 |
|
|
57 |
Контрольна робота № 4 (тести). Рідна Україна. Світ природи. |
1 |
|
|
58 - 59 |
Максим Рильський. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»), «Осінь – маляр із палітрою пишною…». Основні відомості про поета. Краса рідної природи й відтворення її поетом засобами поетичною мови. Єдність людини і природи, зв'язок між станом людської душі та довкіллям. МК: репродукція картин українських художників про дощ та осінь (образотворче мистецтво), цикл «Чотири пори роки» А. Вівальді, «Пори року» П. Чайковського (музичне мистецтво). |
2 |
|
Вивчити напам’ять: «Осінь – маляр із палітрою пишною…» |
60 |
Позакласне читання №4. Твір М. Павленко «Домовичок повертається». |
1 |
|
|
61 – 62 |
Григір Тютюнник.«Дивак». Коротко про письменника. Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини. Паралельність і єдність двох світів – природи й людини, зображених в оповіданні. Точність і лаконізм описів природи. Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнавати загадковий світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості. |
2 |
|
|
63 – 64 |
Микола Вінграновський. Коротко про письменника. «Сіроманець». Захоплива й драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи. |
2 |
|
|
65 – 66 |
Гуманізм повісті. Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції. МК: фільм «Сіроманець», 1989; режисер П. Марусик (кіномистецтво). |
2 |
|
|
67 |
Розвиток мовлення №4. Власне закінчення повісті М. Вінграновського «Сіроманець». (письмово) |
1 |
|
|
68 |
Контрольна робота № 5. Контрольна твір на тему «Добро завжди перемагає зло». |
1 |
|
|
69 |
Література рідного краю № 4. Ознайомлення з новими творами волинських письменників. |
1 |
|
|
70 |
Урок – підсумок. Бесіда про твори, що вивчались упродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення. Рекомендована література для читання влітку. |
1 |
|
|
|
|
|
|
|