Календарне планування "Зарубіжна література" за програмою 2022 року, 8 клас

Про матеріал
Теми уроків за модельною навчальною програмою «Зарубіжна література. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори О. Ніколенко та ін., наказ МОНУ від 12.07. 2021 № 795). Погоджені з навчальною програмою «Зарубіжна література. 6-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (наказ МОНУ від 03 серпня 2022 року № 698). 2 уроки на тиждень. Для створення тематичних планів уроків на платформі «Моя школа».
Перегляд файлу

Зарубіжна література, 8  клас

 

 

Тема

Дата уроку

1

Розділ 1. Вступ (2 год.). Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. Літературний процес.

 

2

Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їхнього розвитку в різних країнах. (ТЛ) Рід літератури, епос, лірика, драма. Початкові поняття про літературний напрям, літературну течію. (ЛК) Своєрідність культури різних країн, народів, національностей. (УС) Взаємозв’язки української і зарубіжних літератур. (ЕК) Порівняння ознак епосу, лірики, драми. (МЗ) Українська література

 

3

Розділ 2. Священні книги людства як пам'ятки культури і джерело літератури (7 годин) Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів. Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності II-I тис. до н. е. (огляд). Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи Вед. (ТЛ) Поглиблення понять про міф, міфологічний образ.

 

4

Біблія як основа двох релігій – юдейської і християнської. Зв’язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники.

 

5

Біблія. Старий Заповіт (Створення світу. Каїн і Авель. 10 заповідей).

 

6

Ключові ідеї та образи Старого Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. (ЛК) Утілення сюжетів і образів священних книг людства у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.).

 

7

Біблія. Новий Заповіт (Євангеліє – 2-3 розділи за вибором учителя). Ключові ідеї та образи Нового Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів.

 

8

Коран – головна книга ісламу. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя. (УС) Звернення українських письменників до образів, сюжетів, мотивів Біблії, Корану. Визначні пам’ятки християнства та ісламу в Україні й за кордоном. (ЕК) Схожість і відмінність між Біблією і Кораном як пам’ятками культури.

 

9

Контрольна робота 1. Вступ. Літературні пам’ятки. Тестові й письмові різнорівневі завдання за варіантами

 

10

Урок позакласного читання 1. Парр М. «Вафельне серце»

 

11

Розділ 3. Античність (11 годин) Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.).

 

12

Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу. Міфи троянського циклу. Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь (2-3 за вибором учителя). Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.).

 

13

Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур.

 

14

Урок розвитку мовлення 1 (усний).   Робота над складним планом відповіді на питання

 

15

Гомер. «Іліада». «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші140–410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470–670).

 

16

Міфологічна основа гомерівського епосу. Образи Ахілла і Гектора. Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис.

 

17

Урок розвитку мовлення (писемний) 2. Твір

 

18

Види лірики в Давній Греції. І особливості їхнього  розвитку. Тіртей (VII ст. до н. е.). «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція. Сапфо (VII–VI ст. до н. е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань.

 

19

Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми – трагедія і комедія. Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії Есхіла «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи.

 

20

«Золота доба» давньоримської літератури. Публій Вергілій Марон (70–19 рр. до н. е.). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави.

 

21

Образ Енея та його значення в композиції твору.

 

22

Квінт Горацій Флакк (65–8 рр. до н. е.). «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку.

 

23

Публій Овідій Назон (43 р. до н. е. – бл. 18 р. н. е.). «Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)). Життя та творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору (в межах циклу «Сумні елегії»). Вплив античності на розвиток світової літератури й культури.

 

24

Контрольна робота 2. Антична література. Тестові й письмові різнорівневі завдання за варіантами

 

25

Урок позакласного читання 2. У. Старк. «Диваки і зануди»

 

26

Розділ 4. Середньовіччя (8 годин). Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході. (ТЛ) Поглиблення понять про героїчний епос (середньовічний). Рубаї, сонет.

 

27

Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо (701–762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї» (1-2 за вибором учителя). Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя. (ЛК) Культурні центри Середньовіччя на Сході й Заході. Ключові поняття китайської міфології, філософії (конфуціанство, даосизм), які знайшли відбиток у літературі. Християнство. Іслам.

 

28

Ду Фу (712–770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття» (1-2 за вибором учителя). Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину. (ЕК) Порівняння образів ліричних героїв Лі Бо, Ду Фу, Омара Хайяма.

 

29

Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям (бл. 1048–після 1122). Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма. Напам`ять: 2-3 рубаї О. Хайяма (за вибором учня)

 

30

Контрольна робота 3.Твір на обрану тему

 

31

Урок виразного читання 1 напам`ять  та аналіз віршів Омара Хайяма  (УС) Українські перекладачі середньовічних творів.

 

32

Урок позакласного читання 3. Таунсенд С. «Таємний щоденник Адріана Моула»

 

33

Література середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття. «Пісня про Роланда» (X ст.) (2-3 розділи за вибором учителя). Історична основа твору й поетичне переосмислення в ньому реальних подій.

 

34

Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.).  (ЕК)  Порівняння персонажів «Пісні про Роланда» (Роланд – Ганелон, Карл – Ганелон).

 

35

Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору.

 

36

Аліг’єрі Данте (1265–1321). Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»). Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання.   

 

37

Розділ 5. Відродження (12 годин)Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури.

 

38

Урок розвитку мовлення (писемний) 3. Повідомлення на культурологічну тему «Про культуру Відродження»

 

39

Франческо Петрарка (1304–1374). Сонети № 61, 132. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя та героїні. Утілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки. Для вивчення напам’ять Ф. Петрарка (сонет за вибором учнів)

 

40

Урок виразного читання 2 напам`ять  та аналіз сонетів Ф. Петрарки

 

41

Вільям Шекспір (1564–1616). Сонети № 66, 116, 130. Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва. Основні теми сонетів В. Шекспіра – кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (описи природи, змалювання сили почуттів та ін.). Художні особливості сонетів В. Шекспіра. Для вивчення напам’ять. В. Шекспір (сонет за вибором учнів)

 

42

Урок виразного читання 2 напам`ять  та аналіз сонетів В. Шекспіра. (УС) Видатні українські перекладачі творів Ренесансу. Вершини українського сонету.

 

43

Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів.

 

44

Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція).

 

45

В. Шекспір. «Ромео і Джульєтта» .Проблема життя і смерті. Трактування фіналу.

 

46

В. Шекспір. «Ромео і Джульєтта». Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь. (ЛК) Образи Ромео і Джульєтти, у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.). Музей В. Шекспіра у Великобританії (Стретфорд-на-Ейвоні).

 

47

Контрольна робота 4. Ф. Петрарка. В. Шекспір (тестові й письмові різнорівневі завдання за варіантами)

 

48

Мігель де Сервантес Сааведра (1547–1616). «Дон Кіхот» I частина (огляд, 2-3 розділи за вибором учителя). Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору. (ЛК) Музей М. де Сервантеса Сааведри в Іспанії (Мадрид).

 

49

Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. «Донкіхотство».

 

50

Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. (ЛК) Образи Дон Кіхота і Санчо Панси у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.).

 

51

Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно-пригодницького, філософського роману, пародії). Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень. Популярність вічних образів. (ТЛ) Поглиблення поняття про вічний образ, сонет, роман, трагедію. Катрен, терцет, ямб.

 

52

Урок розвитку мовлення (усний) 4. Підготовка до твору-роздуму на морально-етичну тему

 

53

Контрольна робота 5. Твір за романом Сервантеса «Дон Кіхот»

 

54

Урок позакласного читання 4. Ґордер Ю. «Світ Софії»

 

55

Розділ 6. Бароко і класицизм (8 годин). Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд).

 

56

Із лірики європейського бароко. Луїс де Гонгора-і-Арготе (1561–1627). «Галерник». Утілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя.         

 

57

Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму. Мольєр – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво. Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич».

 

58

Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.).

 

59

Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм).

 

60

Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення.

 

61

Контрольна робота 6. Бароко і класицизм (тестові й письмові різнорівневі завдання за варіантами)

 

62

Розділ 7. Література XX–XXI ст. У пошуках себе і високого польоту (6 годин). Антуан де Сент-Екзюпері (1900–1944). «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц». (ТЛ) Поглиблення понять про метафору, алегорію. Притча.

 

63

А. де Сент-Екзюпері. «Маленький принц». Художні образи.

 

64

А. де Сент-Екзюпері. «Маленький принц».  Філософський зміст твору

 

65

Б. Космовська (нар. 1958). Художній світ Б. Космовської. (ЛК) Сучасні літературно-художні видання творів зарубіжної літератури. «Буба». Робота над змістом

 

66

Б. Космовська. «Буба».  Батьки – діти, діди – онуки.

 

67

Б. Космовська. «Буба. Мертвий сезон». Робота над змістом. Ідея поваги й любові до людини.

 

68

Б. Космовська. «Буба. Мертвий сезон». Сімейні цінності у творі. (УС) Українські перекладачі творів зарубіжної класики й сучасної літератури.

 

69

Розділ 8. Підсумки (2 години). Узагальнення та систематизація навчального матеріалу.

 

70

Узагальнення та систематизація навчального матеріалу.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Богданiвна Наталiя
    Дуже грунтовний план. Дякую за допомогу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Юрченко Тетяна Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 серпня 2022
Переглядів
5429
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку