Урок "Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності "

Про матеріал
Розробка уроку містить різноманітні види і форми роботи з учнями, які допоможуть активізувати роботу всіх здобувачів освіти на уроці. Інтерактивні вправи та робота з підручником і додатковими джерелами сприяють формуванню предметних і ключових компетентностей. Конспект може бути використаний вчителями зарубіжної літератури.
Перегляд файлу

Урок №

Тема: Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності ІІ-І тис. до н.е. Образи ведійської міфології. Космогонічні міфи Вед.

Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із  Ведами як пам’яткою індоєвропейської словесності, розвивати словниковий запас, навички критичного мислення; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: активізувати пізнавальну діяльність; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі; інформаційної: формувати вміння визначати головне, розвивати навички роботи з книгою та додатковими джерелами; загальнокультурної: виховувати шанобливе ставлення до давніх культур

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: відеопрезентація

 

Хід уроку

І Організаційний момент

Емоційний заряд

Прослухайте музику Будди (посилання https://www.youtube.com/watch?v=ejLEHkO5xok ) і подумайте про щось приємне.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1.               Інтерактивна вправа «Ти – мені, я – тобі»

Перевірити знання вивченого матеріалу за допомогою запитань один одному та відповіді на них.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку

Діти, тему уроку ви визначите за допомогою вправи «Хмара слів».

WordItOut-word-cloud-5129557.png

Яку, на вашу думку, мету уроку ми  будемо реалізовувати?

ІV. Робота по темі уроку

  1.               Перегляд відеопрезентації за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=ldHIZov4ioY

  1.               Створити «Гронування» до «Веди»

Запишіть, що вам уже відомо про священну книгу - Веди

3. Робота з підручником с. 12

4. Інтерактивна вправа «А я знаю більше…»

Учні по черзі розповідають про отримані відомості про Веди.

5. Розповідь вчителя

У «Ригведі» – найдавнішій з ведичних книг – налічується 1028 гімнів різного об’єму і змісту, що, в свою чергу, розділені на 10 мандал (кіл). Створення «Ригведи» приписується п’ятнадцяти легендарним мудрецям. У дійсності авторами гімнів були багато поколінь індійських ріши (обдарованих людей племені), співців та поетів. Кожен новий автор щось відкидав, а щось додавав до творів своїх попередників. Ведійська поезія – це колективні почуття і уявлення, а не почуття та уявлення окремої особистості. Основний зміст «Ригведи» складають викладені в високохудожній формі звернення до богів, вихваляння сил Природи, наділених людськими властивостями, явища навколишнього світу глибоко опоетизовані, підкреслена їхня зовнішня краса та розкрита глибока філософська суть. Давньоіндійська збірка гімнів використовує космогонічні міфи про Єдиного Творця, про походження світу, про золоте яйце творіння, про Пурушу – Вселенську Людину, про ієрархію богів. Вихваляються бог Вогню Агні, посланий на землю просвіщати людей, бог Грому Індра, бог-Сонце Сур’я, надзвичайно шанується Вішну – бог, який періодично втілюється у великих Вчителів людства в критичні моменти земної історії. Особливе місце займає бог Вогню – Агні, йому присвячено найбільше гімнів у збірці.

6. Робота в групах

Опрацювати додатковий матеріал про збірки Вед. Виразно прочитати (за наявності) один твір із збірки  та проаналізувати його.

1 група –матеріал із «Рігведи»

Гімн про перемогу Індри над Агі

Маю співати про ту перемогу, що вчора одержав

Індра-стрілець. Переміг він Агі, розділив усі хвилі,

Визволив він з гір небесних потоки... І ринули води...

Як до обори корови біжать, так летять вони в море...

Індро! Подужавши первістня хмар, ти розбив єси чари

Тих чарівниць, народження дав сонцеві, місяцю і зорям!

Перед тобою твій ворог зника... Індра вдарив на Врітру,

То ж найхмарніший був ворог. Потужним смертельним перуном

Він йому тіло розбив. Мов підтяте сокирою древо,

Долі простягся Агі. Наче прорвана гребля, лежить він,

Водами вкритий, а там тії води утішили серце,

Врітра колись їх держав у своїх величезних обіймах,

Отже, Агі подоланого давлять вони і стискають.

Кидають вітри турботні, буйні' тіло Врітри, і води

Топлять його, він тепер така річ, що і назви нема їй!..

Сон, вічний сон покрива тепер ворога Індри!..

Переклад Лесі Українки

1. Про який ведичний міф йдеться у гімні «Перемога Індри над Агі»?

2. Індра переміг Врітру, вдаривши його блискавкою (перуном). Чому тоді його названо стрільцем?

3. Чому змія Врітру названо «первістнем хмар» і «найхмарнішим ворогом»? Як ви розумієте ці метафори?

4. У чому полягає символічне значення перемоги Індри над Врітрою? Як воно розкривається у тексті гімну?

Переклади Вед увійшли до підручника «Стародавня історія східних народів», який Леся Українка написала у 1890 р. для молодшої сестри Ольги. Переклади виконані не з оригіналу, а з французьких або німецьких текстів.

2 група – матеріал про «Самаведу»

За святістю та значенням для ритуалу «Сама-веда», або «Веда піснеспівів», йде відразу ж після Рігведи. Її Самхіта, або метричний текст, складається переважно з гімнів, які співалися священиками-удгатарами під час важливих жертвопринесень, в яких на честь різних богів відбувалися зливання соми, очищеної і змішаного з молоком та іншими інгредієнтами. «Сама-веда», можливо, була складена близько 1300 до н. е.

  •                   Збірка складена з гімнів, частин гімнів і окремих віршів, взятих переважно з «Ріг-веди», перемішаних та розставлених без зв'язку зі своїм початковим порядком, щоб краще підходити до релігійних церемоній в яких вони повинні були використовуватися. Вірші призначені не для простого читання, а для співу на спеціально позначені мелодії з використанням семи нот. Такі пісні називаються саманом, і в цьому сенсі «Сама-веда» — дійсно книга гімнів.

3 група – матеріал із «Атхарваведи»

Атхарваведа Самхіта містить гімни, багато з яких були чарами, магічними заклинаннями та заклинаннями, призначеними для вимови людиною, яка прагне якоїсь вигоди, або частіше чаклуном, який сказав би це від свого імені.[30] Найчастішою метою цих гімнів були принади та заклинання - довге життя коханої людини або одужання від якоїсь хвороби. У цих випадках ураженим давали б такі речовини, як рослина (лист, насіння, корінь) та ан оберіг.[30] Деякі магічні заклинання були для солдатів, що йдуть на війну з метою перемогти ворога, інші - для тривожних закоханих, які прагнуть усунути суперників або залучити коханця, котрий менше зацікавлений, деякі - для успіху на спортивних змаганнях, в економічній діяльності, за щедрість великої рогатої худоби та посівів, або видалення дрібних шкідників, що турбують домогосподарство.[30][38][39] Деякі гімни стосувались не магічних заклинань і чарів, а молитви як молитви та філософських домислів.[40]

Зміст Атхарваведи контрастує з іншими Ведами. Індолог 19-го століття Вебер узагальнив контраст наступним чином:

  •                   Дух двох колекцій [Рігведа, Атхарваведа] справді сильно відрізняється. У Рігведе дихає жвавим природним почуттям, теплою любов’ю до природи; тоді як в Атхарві панує, навпаки, лише тривожна боязнь її злих духів та їхніх магічних сил. У Рігведі ми знаходимо людей у ​​стані вільної активності та незалежності; в Атхарві ми бачимо, що вона пов’язана в окови ієрархії та забобонів.

4 група – матеріал про  «Яджурведи»

Яджурведа ( Санскритське : यजुर्वेद , Яджурведи з Яджус означає «поклоніння», [3] і веда означає «знання») є головним Веда прозового мантра для поклоніння ритуалів. [4] Стародавній текст ведичного санскриту-це компіляція формул приношення ритуалу, сказаних священиком, коли окрема особа виконувала ритуальні дії, наприклад, перед вогнем яджни . [4] Яджурведа є однією з чотирьох Вед і одним із священних писань індуїзму. Точне століття складу Яджурведи невідоме, і, за оцінками Вітцеля, воно становить від 1200 до 800 років до нашої ери, одночасно з Самаведою та Атхарваведою . [5]

Яджурведа в цілому поділяється на дві групи - «чорну» або «темну» ( Крішна ) Яджурведу та «білу» або «світлу» ( шукла ) Яджурведу. Термін "чорний" означає "невпорядкований, незрозумілий, строкатий збірник" віршів у Яджурведі, на відміну від "білого", що означає "добре упорядкований, чіткий" Яджурведа. [6] Чорна Яджурведа збереглася в чотирьох рецензіях, тоді як дві рецензії білої Яджурведи збереглися до нашого часу. 

7. Ознайомлення з роботою груп

8. Словникова робота

Космогонія - (грецьк. kosmogonía, від kósmos – світ, Всесвіт і gone, goneia – народження) – область науки, що вивчає походження небесних тіл та їх систем; у давніх міфах це спроба осягнути і зобразити шлях створення світу.

9 . Робота з текстом

  КОСМОГОНІЯ

Буття і небуття тоді не було –

Повітря не було й склепіння неба.

Що покривало? Де? Що захищало?

Була вода? Глибокая безодня?

І смерті не було, безсмертя – також,

Між днем і ніччю не було відміни,

Те дихало саме, одне, без вітру.

І більш нічого не було, крім Того.

Вкривала пітьма пітьму споконвіку,

Цей Всесвіт ввесь – мов океан без світла,

Той зародок, що хаосом був вкритий,

Один від сили спеки народився.

Любов спочатку виникла від нього,

Що стала першим для думок насінням;

Знайшли зв’язок між сущим і несущим,

У серці стежачи думками, мудрі.

Думок тих промінь наскрізь простягнувся.

Що нагорі було? І що зісподу?

Там сім’яносці, тут же – їх сприймання.

Зусилля знизу, зверху поривання.

І хто це знає, й хто про це повіда?

Звідкіль цей Всесвіт народивсь та виник?

Боги пізніш за нього народились?

А як Оце створилося, хто знає?

Світобудова ця звідкіль взялася?

Чи створено її було, чи йнакше?

В найвищім небі Хто її пильнує,

Той, певно, зна чи, може, й Він не знає?

Переклад П. Ріттера 

 Працюємо з текстом

1. Про що йдеться в гімні?

2. Яку картину викликав у вашій уяві давній ведичний текст?

3. Що хвилює автора гімну?

4. Чи можна назвати цей гімн космогонічним?

5. Що, за тестом гімну, виникло в світі найпершим?

6. За допомогою яких художньо-зображувальних засобів передається настрій гімну?

7. Чи є в тексті «Космогонії» відповіді на поставлені питання? Відповідь аргументуйте.

8. Порівняйте, як пояснюється виникнення світу в тексті давнього індійського гімну з  міфологічними уявленнями давніх слов’ян про народження світу.

У наскельних зображеннях відомого кургану Кам’яна Могила поблизу Мелітополя можна побачити відлуння цього міфу.

8. Випереджальне домашнє завдання

Відображення сюжетів і образів Вед у творах світового мистецтва

Веди приваблюють красою й багатозначністю художніх образів, ліризмом, пишністю художньо-зображувальних засобів. Саме тому до образів Вед зверталися і звертаються митці різних країн світу. Відомо, наприклад, що видатний учений Альберт Ейнштейн дуже шанобливо ставився до Вед і використовував їх матеріал у своїх працях.

Священні тексти давніх індійців допомагають зрозуміти духовну культуру Індії та багатьох народів Азії, адже вони стали основою для створення різних релігійних і філософських учень, у тому числі індуїзму і буддизму.

V. Підсумок уроку

1. Інтерактивна вправа «Розкрий поняття»

Знайди пояснення, як дане слово чи цифра пов’язані із темою уроку

1028, гімни, космогонія, Індра, 4, Рігведа, ІІ-І тис. до н.е., «книги знання»,

П. Ріттер

2. Самооцінювання і взаємоооцінювання

VІ. Домашнє завдання

Вивчити матеріал підручника с. 12,13. Індивідуальне завдання: Підготувати презентацію «Структура Біблії, її складники»

 

 

Використані джерела:

1.Богосвятська А.-М.І., Ковальова Л.Л. Зарубіжна література для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням філології: Підручник для 8 класу. – Львів: Світ, 2016. – С. 11-34.

2. Ковбасенко Ю.І. Зарубіжна література для загальноосвітніх навчальних закладів: Підручник для 8 класу.  – Літера,  2016

3.https://uk.wikipedia.org › wiki › Сама-веда

4. https://uk.upwiki.one › wiki › Atharvaveda

5.https://wblog.wiki › Yajurveda

 

 

 

docx
Додано
24 серпня 2022
Переглядів
5681
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку