Календарно - тематичне планування
Біологія людини
8 клас
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 4 години – резервних)
№ № |
Теми уроків
|
Дата
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Примітка |
|
|
Вступ(2 год.) |
||||
|
Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини.
|
|
виявляє ознаки: - біологічної та соціальної сутності людини в людських спільнотах оперує термінами:- біосоціальна природа людини називає: - науки, які вивчають людину; пояснює:- місце людини в системі органічного світу;- особливості біологічної природи людини та її соціальної сутності; характеризує: - методи дослідження організму людини висловлює судження: - про організм людини як біологічну систему; виявляє ставлення:- щодо значення знань про людину для збереження її здоров’я |
|
|
|
Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
|
|
||
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА (7 год)
|
|||||
|
Організм людини як біологічна система.
|
|
розпізнає:- органи та системи органів людини; - типи тканин організму людини (на малюнках, фотографіях, мікропрепаратах); установлює взаємозв’язок:- між будовою тканин і виконуваними функціями; порівнює та зіставляє - органи й системи органів в організмі людини й інших організмах; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням оперує термінами: - тканина, орган, система органів, механізми регуляції (нервова, гуморальна, імунна), нейрон, рефлекс, рефлекторна дуганазиває: - тканини, органи та фізіологічні системи організму людини; - частини рефлекторної дуги; характеризує: - клітинну будову організму людини;- тканини організму людини;- будову нейрона;- шлях нервового імпульсу по рефлекторній дузі; наводить приклади: - різновидів тканин; - органів, фізіологічних систем; пояснює:- відмінності між нервовою й гуморальної регуляцією фізіологічних функцій організму обґрунтовує судження: - про організм людини як цілісну та відкриту біологічну систему;
робить висновок:- нервово-гуморальна регуляція — основа цілісності організму |
|
|
|
Будова клітини. Різноманітність клітин організму людини |
|
|
||
|
Тканини.
Лабораторне дослідження: ознайомлення з препаратами тканин людини
|
|
|
||
|
Органи. Фізіологічні системи.
|
|
|
||
|
Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.
|
|
|
||
|
Поняття про механізми регуляції. Гуморальна регуляція. Поняття про гормони. Імунна регуляція. |
|
|
||
|
Узагальнення знань |
|
|
||
ТЕМА 2. ОПОРА ТА РУХ (6 год)
|
|||||
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції.. Кістки, хрящі. З’єднання кісток. Лабораторні дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин; |
|
розпізнає (на малюнках, муляжах, фотографіях, власному організмі): - скелет людини і ссавців.
застосовує знання для: дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням оперує термінами:- скелет, кістка, хрящ, з’єднання кісток, м’яз, постава, гіподинамія
називає:- частини опорно-рухової системи;- відділи скелета;- види кісток;- типи з’єднання кісток; - особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням;- основні групи скелетних м’язів.характеризує: - вплив способу життя на утворення і розвиток скелета. наводить приклади: - статичної та динамічної роботи висловлює судження про: - роль рухової активності для збереження здоров’я; - вплив фізичних вправ на розвиток скелетних м’язів оцінює: - важливість надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи |
|
|
|
Огляд будови скелета
|
|
|
||
|
Функції і будова скелетних м’язів Основні групи скелетних м’язів. |
|
|
||
|
Робота м’язів. Втома м’язів Основні групи скелетних м’язів. Лабораторні дослідження розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні; впливу ритму і навантаження на розвиток втоми. |
|
|
||
|
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи.
|
|
|
||
|
Проект Гіподинамія- ворог сучасної людини. Рухова активність - основа фізичного здоров’я |
|
|
||
ТЕМА 3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ (4 год)
|
|||||
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого.
|
|
застосовує знання для: - аналізу харчового раціону; - складання харчового раціону відповідно до енергетичних витрат організму оперує термінами:- обмін речовин, енергетичні потреби, вітаміни називає: - компоненти їжі наводить приклади:- вітамінів (водорозчинних і жиророзчинних)
характеризує: - склад харчових продуктів; пояснює: - функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води та мінеральних речовин висловлює судження:- щодо значення збалансованого харчування для нормального розвитку і збереження здоров’я; обґрунтовує с удження:- про значення білків, жирів і вуглеводів рослинного і тваринного походження в раціоні підлітка;оцінює: - значення метаболізму для нормального функціонування організму;робить висновок: - про необхідність дотримання співвідношення ваги і зросту;усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток знань про вітаміни |
|
|
|
Харчування та обмін речовин.
Дослідницький практикум Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла. |
|
|
||
|
Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини. Проект Збалансоване харчування
|
|
|
||
|
Узагальнення знань |
|
|
||
ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ (6 год)
|
|||||
|
Значення травлення. Система органів травлення.
|
|
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): спостерігає та описує: - дію ферментів слини на крохмаль; застосовує знання для: - профілактики захворювань зубів; - профілактики захворювань органів травлення, харчових отруєнь оперує термінами: - травлення, травна система, травний тракт, травні залози, ферменти, смоктування називає:- органи травної системи;- травні залози; - хвороби органів травлення; характеризує: - функції органів травлення; - будову та функції зубів;- процеси ковтання, травлення, всмоктування;
- регуляцію травлення;наводить приклади:- ферментів; висловлює судження: - щодо значення знань про функції та будову травної системи для збереження здоров’я; усвідомлює: - значення профілактики захворювань травної системи; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про травлення (І. П. Павлов, О. М. Уголєв та ін.) |
|
|
|
Ротова порожнина будова зубів. Процес травлення у ротовій порожнині Лабораторні дослідження зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями)
|
|
|
||
|
Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування. Дослідницький практикум Дія ферментів слини на крохмаль
|
|
|
||
|
Процес травлення в шлунку і кишечнику
|
|
|
||
|
Регуляція травлення.
|
|
|
||
|
Харчові розлади та їх запобігання. |
|
|
||
ТЕМА 5. ДИХАННЯ (5 год)
|
|||||
|
Значення дихання. Система органів дихання.
|
|
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - газообмін у легенях і тканинах; встановлює взаємозв’язок: будови та функцій органів дихання; застосовує знання для:- профілактики захворювань органів дихання оперує термінами:- дихання, повітроносні шляхи, легені, газообмін, життєва ємність легеньназиває: - етапи дихання;- органи дихання; - хвороби органів дихання;характеризує: - процес утворення голосу та звуків мови;- процеси газообміну в легенях і тканинах;- процеси вдиху та видиху;- життєву ємність легень;- нейрогуморальну регуляцію дихальних рухів;пояснює:- значення дихання;- вплив навколишнього середовища на дихальну систему висловлює судження: - щодо значення знань про функції та будову дихальної системи для збереження здоров’я; усвідомлює:негативний вплив куріння на органи дихання |
|
|
|
Газообмін у легенях і тканинах.
|
|
|
||
|
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.
|
|
|
||
|
Профілактика захворювань дихальної системи.
|
|
|
||
|
Узагальнення знань |
|
|
||
ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН (6 год)
|
|||||
|
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа
Лабораторні роботи: .Мікроскопічна будова крові людини . |
|
розпізнає (на малюнках, фотографіях): порівнює:будову артерій, вен і капілярів; - вроджений (неспецифічний) і набутий (специфічний) імунітет;
розрізняє: - види кровотеч; спостерігає та описує:
- надання першої допомоги при кровотечах; - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; - виконання малюнків біологічних об’єктів оперує термінами:- внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина), еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, зсідання крові, групи крові, кровообіг, ртеріальний тиск, імунітет
називає:- склад внутрішнього середовища;- склад і функції крові, лімфи;- кровоносні судини;- фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи; - види імунітету;- органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету;характеризує:- плазму крові;- зсідання крові як захисну реакцію організму;
- будову та роботу серця;- серцевий цикл;- автоматію роботи серця; - будову кровоносних судин; - взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів, кровоносних судин, серця; - значення лімфи, тканинної рідини;- роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини; - правила надання першої допомоги при кровотечах висловлює судження:- про значення сталості внутрішнього середовища організму людини (гомеостаз); - щодо значення знань про функції та будову кровоносної системи для збереження здоров’я; - про важливість імунізації населення; оцінює: - епідеміологічний стан захворювання на СНІД в Україні; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про внутрішнє середовище організму та кровоносну систему (У. Гарвей, Е. Дженнер, П. Ерліх, К. Ландштейнер, Л. Пастер та ін.), в тому числі українських (І. І. Мечников, М. М. Амосов) |
|
|
|
Зсідання крові. Групи крові та переливання крові.
|
|
|
||
|
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація.. Алергія. СНІД.
|
|
|
||
|
Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця
Лабораторні дослідження: вимірювання частоти серцевих скорочень
Дослідницький практикум Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня.
|
|
|
||
|
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові.
|
|
|
||
|
Кровотечі. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.
|
|
|
||
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ (5 год)
|
|||||
|
Виділення - важливий етап обміну речовин. Будова і функції сечовидільної системи.
|
|
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - складові нефрону; - складові шкіри; - органи сечовидільної системи, встановлює взаємозв’язок: між будовою і функціями шкіри
застосовує знання для:- профілактики захворювань сечовидільної системи; - запобігання теплового й сонячного удару; - надання першої допомоги в разі теплового й сонячного удару оперує термінами:- виділення, нирки, нефрон, сечоутворення, шкіра, терморегуляція називає:- органи виділення; - органи та функції сечовидільної системи;характеризує: - будову та функції нирок;- процес утворення сечі;- регуляцію сечовиділення;- роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну;- чинники, що впливають на функції нирок;- негативний вплив алкогольних напоїв на функції нирок;- роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності;- роль шкіри в регуляції температури тіла; пояснює:- біологічне значення виділення продуктів обміну речовин; - причини теплового й сонячного удару висловлює судження:- про важливість виведення кінцевих продуктів обміну речовин з організму людини; обґрунтовує судження:- про значення дотримання правил догляду за власною шкірою для збереження здоров’я. |
|
|
|
Захворювання нирок та їх профілактика . |
|
|
||
|
Значення і будова шкіри. Терморегуляція. |
|
|
||
|
Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі. Захворювання шкіри. Проект Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою профілактика.
|
|
|
||
|
Узагальнення знань |
|
|
||
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА (5 год) |
|||||
|
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини.
|
|
розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): - елементи будови спинного мозку; - відділи головного мозку; застосовує знання для: - профілактики нервових захворювань; - дотримання режиму праці й відпочинку оперує термінами:- нервова система, центральна нервова система, периферична нервова система, автономна (вегетативна) нервова система, соматична нервова система
називає: - компоненти центральної й периферичної нервової системи; - функції спинного мозку, головного мозку та його відділів, оматичної нервової системи, вегетативної нервової системи - захворювань нервової системи висловлює судження: щодо значення нервової системи для: - забезпечення взаємозв’язку між органами й фізіологічними системами; - узгодження функцій організму зі змінами довкілля; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про нервову систему (І. П. Павлов, І. М. Сечєнов), у тому числі й українських (В. О. Бец) |
|
|
|
Спинний мозок Лабораторні дослідження Вивчення будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами). |
|
|
||
|
Головний мозок.
|
|
|
||
|
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система.
|
|
|
||
|
Профілактика захворювань нервової системи. |
|
|
||
ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ (7 год)
|
|||||
|
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
|
розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): - елементи будови ока, вуха встановлює взаємозв’язок: між будовою й функціями ока, вуха спостерігає: - сліпу пляму на сітківці; - акомодацію ока; - зміни слухової чутливості;
- температурну адаптацію рецепторів шкіри; оперує термінами:- сенсорні системи, органи чуття, рецептори називає: - основні сенсорні системи;
- складові частини аналізатора пояснює: - процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла оцінює: - значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму та зв’язку організму із зовнішнім середовищем |
|
|
|
Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору. |
|
|
||
|
Сприйняття світла, кольору, простору Лабораторні дослідження:
визначення акомодації ока; |
|
|
||
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторні дослідження: вимірювання порога слухової чутливості |
|
|
||
|
Сенсорні системи смаку, нюху
|
|
|
||
|
Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю. Дослідницький практикум №4Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.
|
|
|
||
|
Узагальнення знань |
|
|
||
ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ (7 год)
|
|||||
|
Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи. Дослідницький практикум .Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту |
|
розрізняє: - типи вищої нервової діяльності та властивості темпераменту; порівнює: - умовні й безумовні рефлекси; - першу і другу сигнальні системи; застосовує знання для: - дотримання правил розумової діяльності оперує термінами:- безумовний рефлекс, умовний рефлекс, мислення, мова, пам’ять називає:- нервові процеси (збудження, гальмування);- показники нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість);- види сну; - причини біоритмів;наводить приклади: - умовних та безумовних рефлексів людини; - біоритмів людини;характеризує:- особливості вищої нервової діяльності людини; - інстинктивну та набуту поведінку людини;- види навчання, види пам’яті;пояснює:- значення другої сигнальної системи; - роль кори головного мозку в мисленні;- причини індивідуальних особливостей поведінки людини висловлює судження: - про значення пам’яті для інтелектуального розвитку людини;- щодо ролі самовиховання у формуванні особистості; - щодо впливу соціальних факторів на формування особистості; - про значення біоритмів і сну для повноцінного функціонування організму;усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток знань про вищу нервову діяльність |
|
|
|
Умовні та безумовні рефлекси Лабораторне дослідження: визначення реакції зіниць на світло;
|
|
|
||
|
Інстинкти. |
|
|
||
|
Мова. Мислення та свідомість |
|
|
||
|
Навчання та пам’ять. Лабораторне дослідження: дослідження різних видів пам’яті |
|
|
||
|
Сон. Біоритми.
|
|
|
||
|
Узагальнення знань |
|
|
||
ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА ( 3 год) |
|||||
|
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
|
застосовує знання для: оперує термінами:- ендокринна система, гормони, гомеостаз називає:- залози внутрішньої та змішаної секреції;- місце розташування ендокринних залоз в організмі людини; характеризує:- нейрогуморальну регуляцію фізіологічних функцій організму;- вплив гормонів на процеси обміну в організмі; пояснює:- роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз; - роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій;- значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму |
|
|
|
Профілактика захворювань ендокринної системи. Проект. Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика
|
|
|
||
|
Взаємодія регуляторних систем |
|
|
||
ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ (4 год)
|
|||||
|
Будова та функції репродуктивної системи. |
|
порівнює:- будову чоловічої та жіночої статевих клітин;
застосовує знання для: оперує термінами:- ембріональний розвиток, гамети (сперматозоїд, яйцеклітина), запліднення, зигота, вагітність, плацента називає:- функції статевих залоз людини; - первинні та вторинні статеві ознаки людини; - еріоди онтогенезу юдини;характеризує: - процес запліднення;- розвиток зародка і плода;- розвиток дитини після народження; - функції плаценти;- статеве дозрівання;- вікові періоди індивідуального розвитку людини;- особливості підліткового віку;- захворювання, що передаються статевим шляхом;пояснює: висловлює судження: - про необхідність збереження репродуктивного здоров’я молоді; - про залежність розвитку дитини в материнському організмі від здоров’я матері, її поведінки; обґрунтовує судження: - про вплив нікотину, тютюнового диму, алкоголю на розвиток плода;оцінює: - значення дотримання особистої гігієни юнаками та дівчатами; виявляє ставлення: |
|
|
|
Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл.
|
|
|
||
|
Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції.
|
|
|
||
|
Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я. |
|
|
||
УЗАГАЛЬНЕННЯ (1 год) |
|||||
|
Цілісність організму людини Взаємодія регуляторних систем організму Повторення вивченого. |
|
пояснює: - як забезпечується цілісність організму людини називає: - функції, що підтримують цілісність організму; - способи підтримання гомеостазу; характеризує: - інтегруючу функцію кровоносної, нервової та ендокринної систем |
|
|