|
«Затверджую»
Директор школи
|
Календарно - тематичне планування уроків
8 клас.
Географія.
«Україна у світі: природа, населення».
(70 год., 2 год. на тиждень)
За «Програмою для середньої загальноосвітньої школи. Географія. 6-9 класи» (Київ,2013 р.)
із змінами (наказ МОН України від 29 травня 2015 р. № 585)
20__/20__ навчальний рік
Вчитель географії
________________
Вивчення географії у 8 класі (Україна у світі: природа, населення) спрямоване на формування науково-географічної картини своєї держави як складника світової спільноти держав на основі комплексного її вивчення. Цей курс допомагає учневі усвідомити себе громадянином України, сформувати знання про природу та населення країни, свого регіону, виховати повагу до українського народу, його культури, відчути себе справжнім патріотом своєї держави. Програма курсу розрахована на 70 годин (2 години на тиждень), з яких 6 годин становлять резерв часу. Важливим принципом побудови змісту курсу є інтеграція, що реалізується у поєднанні фізико- та суспільно-географічних складників під час вивчення природних комплексів і населення України та свого регіону з урахуванням уже здобутих знань про природу материків і океанів, населення країн світу з курсу географії, що вивчався у 7 класі. Зокрема, вивчення населення України здійснюється на основі тем про населення світу в курсах географії у 6 та 7 класах та внаслідок поглиблення їх змісту. Особлива роль географії у 8 класі полягає у значному її світоглядному потенціалі й тісних взаємозв'язках змісту із сучасністю та особистим досвідом учнів.
Для досягнення окресленої мети вивчення географії у 8 класі спрямоване на вирішення таких завдань:
Програмою передбачено виконання 12 практичних робіт, з яких 4 є обов'язковими для оцінювання. Вони спрямовані на розвиток умінь та навичок роботи з картами та іншими джерелами географічної інформації; виявлення зв'язків природи і суспільства в межах України, їх взаємного впливу, що сприятиме подальшому розвитку в учнів навчально-пізнавальної компетенції і формуванню ціннісно-смислової та соціально-професійної компетенцій. Запропоновано також завдання творчого характеру (дослідження), які, як і в попередніх курсах, можна оцінювати вибірково.
ВСТУП (2 год.)
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учня/учениці. Учень/учениця: називає об’єкти вивчення курсу; наводить приклади географічних досліджень території України у минулому і тепер; характеризує методи досліджень фізичної та суспільної географії; розрізняє істотні ознаки понять «фізична географія» та «суспільна географія»; вміє користуватися джерелами географічної інформації; пояснює особливості сучасних географічних досліджень; оцінює значення знань з фізичної та суспільної географії для себе і суспільства
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
|
1 |
|
|
Вступ. Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України. Джерела географічної інформації. |
|
2 |
|
|
Географічні відомості про територію України в минулому. Дослідження Геродота, Г.Боплана, С.Рудницького. Сучасні географічні дослідження. |
|
РОЗДІЛ І. ГЕОГРАФІЧНА КАРТА ТА РОБОТА З НЕЮ. (6 год.)
Тема 1. Географічна карта. (3 год.)
Учень/учениця: називає джерела географічної інформації, елементи карти; розпізнає види карт за просторовим охопленням, масштабом, змістом і призначення; характеризує методи і засоби отримання географічної інформації з загальногеографічних і тематичних карт; пояснює відмінності між різними видами карт, картографічними проекціями; визначає об’єкти, напрямки, відстані, географічні координати за навчальними картами; вміє користуватися навчальними картами й атласами, картографічними інтернет-джерелами; оцінює значення джерел географічної інформації для життєдіяльності людини.
3 |
|
|
Зображення України в картографічних творах. Елементи карти, картографічні проекції та види спотворень на географічних картах. |
|
4 |
|
|
Способи зображення географічних об`єктів та явищ на картах. Класифікація карт. |
|
5 |
|
|
Навчальні карти й атласи. Національний атлас України, електронні карти. Картографічні інтернет-джерела. Геоінформаційні та сучасні навігаційні системи. |
|
Тема 2. Топографічні карти. (3 год.)
Учень/учениця: називає елементи топографічної карти; читає топографічні карти, плани міст, схеми руху транспорту; характеризує методи і засоби отримання інформації з топографічних карт; пояснює особливості читання топографічної карти; визначає об’єкти, напрямки, відстані, географічні, прямокутні координати, висоту точок за топографічною картою; вміє орієнтуватися на місцевості за допомогою топографічної карти, плану, схеми;
оцінює значення топографічних карт для життєдіяльності людини.
6 |
|
|
Читання та практичне використання топографічних карт. |
|
7 |
|
|
Плани міст, схеми руху транспорту. Дослідження Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування |
|
8 |
|
|
Практична робота 1. Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, висот точок за топографічною картою. |
|
РОЗДІЛ ІІ. ГЕОГРАФІЧНИЙ ПРОСТІР УКРАЇНИ (5 год.)
Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу. (2 год.)
Учень/учениця: називає істотні ознаки політичної карти, складники державної території; розрізняє фізико-, економіко-, політико-географічне положення держави; наводить приклади країн-сусідів України; пояснює відмінність між поняттями «країна», «держава», «залежна територія», «невизнані держави»; характеризує географічне положення України; показує на карті суходільні і морські кордони: суходіл і територіальні води, крайні точки України, острови Зміїний, Джарилгач, півострови Кримський, Керченський, косу Арабатська Стрілка, Каркінітську затоку, Керченську протоку, країни-сусіди України; визначає за допомогою карти протяжність території України в градусах і кілометрах; оцінює політико-географічне положення держав та геополітичні події, географічне положення України.
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
|
9 |
|
|
Політична карта світу, її елементи та процес формування. Державний лад: форми правління та адміністративно-територіальний устрій країн. Державний лад в Україні. |
|
10 |
|
|
Географічне положення (фізико-географічне, економіко-географічне, політико-географічне). Геополітика. Державна територія України. Державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри України та Європи. Практична робота 2. Позначення на контурній карті кордонів сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи і зазначення їхніх назв; визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах. Дослідження. Порівняльна оцінка географічного положення України з країнами світу (2 – 3 на вибір) |
|
Тема 2. Формування території України. (1 год.)
Учень/учениця: називає адміністративно-територіальні одиниці України; пояснює особливості сучасного адміністративно-територіального устрою України; аналізує особливості змін на політичній карті світу, зміни територіальних меж України з ХХ ст.; характеризує проблеми і шляхи вдосконалення адміністративно-територіального устрою; показує на карті одиниці адміністративно-територіального устрою України; визначає за допомогою карти розташування адміністративно-територіальних одиниць України; оцінює значення знань про адміністративно-територіальний устрій держави.
11 |
|
|
Територіальні зміни меж України з ХХ ст. Особливості сучасного адміністративно-територіального устрою, його проблеми та шляхи вдосконалення на різних територіальних рівнях. |
|
Тема 3. Україна на карті годинних поясів. (2 год.)
Учень/учениця: називає різні види часу, що існують в міжнародній системі його відліку; наводить приклади регулювання часу в країнах світу; пояснює відмінність між поняттями «місцевий час», «поясний час»; характеризує особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу; аналізує карту годинних поясів світу; показує на карті лінію зміни дат; визначає місцевий і поясний час, час у країнах світу та в Україні; оцінює значення знань про систему відліку часу.
12 |
|
|
Міжнародна система відліку часу. Годинні пояси. Місцевий час. Поясний час. Літній час. Особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу. Час в Україні. |
|
13 |
|
|
Практична робота 3. Аналіз карти годинних поясів світу. Розв’язування задач на визначення часу. Дослідження. Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським. |
|
14 |
|
|
Підсумковий урок до уроків розділів І та ІІ. Тематичне оцінювання 1. |
|
Розділ ІІІ. ПРИРОДНІ УМОВИ І РЕСУРСИ УКРАЇНИ. (34 год.)
Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси. (7 год.)
Учень/учениця: називає форми земної поверхні; показує на карті: низовини: Придніпровська, Причорноморські, Закарпатська, Поліська; височини: Придніпровська, Подільська, Донецька, Приазовська, Хотинська (г. Берда); гори: Українські Карпати (г. Говерла), Кримські (г. Роман-Кош); тектонічні структури: Східноєвропейська платформа, Український щит, Волино-Подільська плита, Дніпровсько-Донецька западина, Причорноморська западина, Скіфська платформа, Донецька складчаста область, Карпатська і Кримська складчасті системи; басейни і родовища корисних копалин: Донецький та Львівсько-Волинський кам’яновугільні басейни, Дніпровський буровугільний басейн, Західний, Східний, Південний нафтогазоносні райони, Криворізький залізорудний басейн, Кременчуцьке родовище залізних руд, Придніпровський марганцеворудний басейн, Іршанське родовище титанових руд, Побузький хромітово-нікелеворудний район, Артемівське, Слов’янське, Солотвинське родовища кам’яної солі, Калуське родовище калійної солі, Яворівське родовище сірки, Заваллівське родовище графіту.
наводить приклади корисних копалин щодо їх використання; формулює визначення понять «платформа», «щит», «плита», «область складчастості»; визначає вік гірських порід за геологічною картою; порівнює особливості природних умов території у різні геологічні ери; пояснює вплив дніпровського зледеніння, накопичення лесу, неотектонічних рухів на формування рельєфу; встановлює зв`язки рельєфу з тектонічними структурами, корисними копалинами, геологічною будовою території; оцінює вплив людини на рельєф, наслідки видобування корисних копалин та необхідність охорони надр.
15 |
|
|
Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізична поверхня». |
|
16 |
|
|
Геологічна історія Землі. Геологічне літочислення. Геологічні ери. |
|
17 |
|
|
Карта «Тектонічна будова». Основні тектонічні структури. Зв`язок рельєфу з тектонічними структурами. Геологічна будова. Дослідження П.Тутковського. Неотектонічні рухи. Вплив геологічної будови та тектоніки на діяльність людини. |
|
18 |
|
|
Практична робота 4. Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України. |
|
19 |
|
|
Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфотвірні чинники і процеси. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини. |
|
20 |
|
|
Корисні копалини України, їх класифікація за використанням, географія, закономірності поширення. Паливні корисні копалини. Діючі та перспективні басейни й райони видобутку вугілля, нафти, природного газу, «сланцевого газу», торфу, горючих сланців. |
|
21 |
|
|
Рудні та нерудні корисні копалини: басейни, райони залягання та видобутку. Мінеральні води та грязі. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів. Особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів своєї місцевості. Дослідження. Використання продуктів переробки корисних копалин у побуті. Історія геологічних досліджень території України Г.Капустіним, В.Зуєвим, В.Вернадським, В. Бондарчуком. |
|
22 |
|
|
Підсумковий урок до уроків теми 1. Тематичне оцінювання 2. |
|
Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси. (5 год.)
Учень/учениця: називає основні кліматотвірні чинники, кліматичні показники, типи клімату; наводить приклади небезпечних погодних явищ та їх наслідків; формулює поняття «атмосферний фронт», «циклон», «антициклон»; характеризує особливості розподілу сонячної енергії, напрямки руху атмосферних фронтів, циклонів та антициклонів, річний розподіл кліматичних показників у межах України; визначає за кліматичною картою особливості розподілу температури повітря та опадів; порівнює особливості зволоження в різних частинах України, кліматичні умови своєї місцевості з іншими регіонами;
пояснює дію кліматотвірних чинників; складає прогноз погоди за синоптичними картами, народними прикметами; оцінює кліматичні ресурси та сфери їх використання в Україні.
23 |
|
|
Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія. Розподіл сонячної енергії в атмосфері і на земній поверхні. |
|
24 |
|
|
Властивості повітряних мас, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони. |
|
25 |
|
|
Кліматичні показники: температура, вологість повітря, опади, коефіцієнт зволоження та їх розподіл в Україні. Практична робота 5. Визначення вологості повітря за заданими показниками. |
|
26 |
|
|
Річний та сезонний хід кліматичних показників. Кліматична карта. Регіональні відмінності клімату. Кліматичні ресурси. Практична робота 6. Встановлення особливостей клімату різних регіонів України за аналізом карт та кліматичних діаграм. |
|
27 |
|
|
Сезонні погодні умови та явища. Несприятливі погодно-кліматичні явища. Метеорологічна служба. Б.Срезневський – організатор метеослужби в Україні. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. Вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність людини. Охорона атмосферного повітря. Кліматичні особливості своєї місцевості. Дослідження. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ. |
|
Тема 3. Води суходолу і водні ресурси. (5 год.)
Учень/учениця: називає складники вод суходолу в межах України;
показує на карті: річкові системи: Дніпра, Сіверського Донця, Південного Бугу, Дністра, Дунаю; озера: Ялпуг, Сасик, Шацькі, Синевир; лимани: Дніпровсько-Бузький, Молочний, Дністровський; водосховища: Київське, Канівське, Кременчуцьке, Каховське, Дніпровське, Дніпродзержинське; канали: Північнокримський, Дніпро – Донбас, Каховський; артезіанські басейни: Дніпровсько-Донецький, Волино-Подільський, Причорноморський;
формулює визначення понять «меандри», «тераси», «водний режим», «річковий стік», «витрата води», «водні ресурси»; характеризує водні об’єкти України, шляхи раціонального використання водних ресурсів; пояснює особливості живлення та водного режиму річок, озер; порівнює гідрографічні особливості водних об’єктів; визначає падіння та похил річки; оцінює наявні водні ресурси своєї місцевості, наслідки їх використання.
28 |
|
|
Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової долини: річище, заплава, тераси, меандри, твердий стік. Основні річкові басейни та системи. Практична робота 7. (початок) Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів, позначення боліт України. |
|
29 |
|
|
Вплив рельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похил річки. Вплив клімату на формування річкової системи. Живлення і режим річок, густота річкової мережі. Річковий стік, витрати води. |
|
30 |
|
|
Озера, їх типи, особливості водного режиму. Болота, їх типи і поширення, причини заболочення. Водосховища та канали. Практична робота 7. (продовження) |
|
31 |
|
|
Підземні води. Основні артезіанські басейни. Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони. Води суходолу своєї місцевості. Дослідження. Аналіз забезпеченості водними ресурсами різних територій України |
|
32 |
|
|
Підсумковий урок тем 2 – 3. Тематичне оцінювання 3. |
|
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси. (2 год.)
Учень/учениця: називає основні чинники ґрунтоутворення; наводить приклади ґрунтів різних типів; характеризує ґрунтові ресурси України; пояснює умови ґрунтоутворення, особливості поширення ґрунтів; аналізує карту ґрунтів України; робить висновки щодо закономірностей поширення ґрунтів на рівнинній частині України та в горах; оцінює заходи з раціонального використання й охорони ґрунтів.
33 |
|
|
Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Дослідження В.Докучаєва. Практична робота 8. Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України. |
|
34 |
|
|
Карта ґрунтів. Ґрунтові ресурси України. Ґрунти своєї місцевості. Зміни ґрунтів у результаті господарської діяльності людини. Заходи з раціонального використання й охорони ґрунтових ресурсів. Дослідження. Вплив людини на родючість ґрунтів. |
|
Тема 5. Рослинність. (1 год.)
Учень/учениця: називає видовий склад рослинності; характеризує основні типи рослинного покриву України; розпізнає види рослин, що занесені до Червоної книги України; наводить приклади рослинних угруповань, занесених до Зеленої книги України, ендемічних і зникаючих видів рослин; аналізує карту рослинності України, вплив господарської діяльності людини на рослинний покрив; робить висновки щодо закономірностей поширення основних типів рослинності в Україні; оцінює стан рослинних ресурсів, їх роль у господарській діяльності, наслідки використання в різних регіонах України.
35 |
|
|
Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинні угруповання. Червона та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення. Рослинність своєї місцевості. |
|
Тема 6. Тваринний світ України. (1 год.)
Учень/учениця: називає видовий склад тваринного світу; характеризує фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм; розпізнає види тварин, які занесені до Червоної книги України; наводить приклади акліматизації та реакліматизації тварин; аналізує карту тваринного світу України; робить висновки щодо закономірностей поширення основних типів тваринного світу в Україні; оцінює стан тваринних ресурсів, їх роль у господарській діяльності людини, наслідки використання в різних регіонах України.
36 |
|
|
Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи з їх відтворення й охорони. Тваринний світ своєї місцевості. Дослідження. Рослини і тварини України, які походять з інших материків і частин Євразії |
|
Тема 7. Ландшафти України. (10 год.)
Учень/учениця: називає чинники формування природних ландшафтів, природні країни, природні зони; показує на карті природні зони, гірські країни; характеризує рівнинні лісові, лісостепові, степові та гірські ландшафти, природні комплекси морів; пояснює на конкретних прикладах особливості взаємодії компонентів природи у ландшафті; аналізує карту ландшафтів, співвідношення природних та антропогенних ландшафтів у своїй місцевості, ландшафтні профілі; оцінює природні ресурси зон, гірських областей, морів, наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів.
37 |
|
|
Ландшафт як просторово-цілісна система. Карта «Ландшафти». Дослідження К.Геренчука. |
|
38 |
|
|
Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах. Антропогенні ландшафти. |
|
39 |
|
|
Рівнинні ландшафти, їх різноманітність. Природні зони України: мішаних лісів, широколистих лісів. |
|
40 |
|
|
Природні зони України: лісостепова. |
|
41 |
|
|
Природні зони України: степова. Використання та охорона рівнинних ландшафтів. |
|
42 |
|
|
Гірські ландшафти Українських Карпат і Кримських гір, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона. |
|
43 |
|
|
|
|
44 |
|
|
Природні умови і ресурси Чорного та Азовського морів, проблеми їх раціонального використання. |
|
45 |
|
|
|
|
46 |
|
|
Практична робота 9. Складання порівняльної характеристики природних зон України (за вибором). Дослідження. Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання. Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість з ландшафтами України. |
|
Тема 8. Природокористування. (3 год.)
Учень/учениця: називає складники природно-ресурсного потенціалу України, види забруднень довкілля; наводить приклади об’єктів природно-заповідного фонду України і показує їх на карті: біосферні заповідники: Асканія-Нова, Карпатський, Дунайський, Чорноморський; природні заповідники: Карадазький, Український степовий, Медобори, Канівський, Поліський; національні природні парки: Карпатський, Шацький, Синевір, Подільські Товтри; регіональний ландшафтний парк «Меотида»;
характеризує сучасну екологічну ситуацію в Україні; пояснює сутність понять «екологічна ситуація», «моніторинг навколишнього середовища»; аналізує природно-ресурсний потенціал у різних регіонах України, аспекти раціонального природокористування, вплив екологічної ситуації на здоров’я населення; визначає об’єкти природно-заповідного фонду своєї місцевості; оцінює переваги створення національної екологічної мережі, наслідки використання й охорони природних умов та природних ресурсів України.
47 |
|
|
Використання природно-ресурсного потенціалу України. Основні види забруднень довкілля в Україні. Вплив екологічної ситуації на життєдіяльність населення. |
|
48 |
|
|
Природно-заповідний фонд України. Національна екологічна мережа. Практична робота 10. Позначення на контурній карті об’єктів природно-заповідного фонду України. |
|
49 |
|
|
Моніторинг навколишнього середовища. Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля. Природно-заповідні об’єкти своєї місцевості. Природокористування в умовах сталого розвитку. Дослідження. Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини. |
|
50 |
|
|
Підсумковий урок тем 4 – 8.Тематичне оцінювання 4. |
|
Розділ IV. НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ ТА СВІТУ. (12 год.)
Тема 1. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України. (3 год.+ 1 год.)
Учень/учениця: називає кількість населення світу, найбільших за його кількістю країн, України; розуміє поняття «природний рух населення», «демографічний вибух», «демографічна криза», «демографічна політика», «еміграція», «імміграція»; визначає показники народжуваності, смертності, природного й механічного руху, частки жінок і чоловіків, окремих вікових груп у структурі населення країни (регіону); показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю населення, природним приростом, країни з найбільш численною українською діаспорою; знаходить в різних джерелах інформацію, що характеризує населення світу й окремих країн, України та її областей; пояснює демографічну ситуацію, що склалася в різних регіонах України; аналізує статево-вікові піраміди України та країн світу (на вибір); характеризує демографічні показники населення країни за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів, механічний рух населення в Україні; оцінює важливість знань про демографічні процеси в Україні і країнах світу.
51 |
|
|
Кількість населення в світі та Україні. Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції. Міграційна політика держав. |
|
52 |
|
|
Зміна кількості населення в світі та Україні. Регіональні відмінності демографічних процесів. Дослідження П.Чубинського. Демографічна політика. Практична робота 11. Обчислення показників природного та механічного руху населення в різних регіонах України. |
|
53 |
|
|
Статево-віковий склад населення світу й України. Тривалість життя населення. Практична робота 12. Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу. |
|
54 |
|
|
Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. Українська діаспора. |
|
Тема 2. . Розселення. (4 год.)
Учень/учениця: називає середній показник густоти населення в світі та Україні; розуміє поняття «урбанізація», «субурбанізація», «агломерація», «мегалополіс»; визначає показники урбанізованості території; показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою густотою населення та рівнем урбанізації, найбільші агломерації, світові міста, найбільші міста в Україні; знаходить в різних джерелах інформацію, що характеризує особливості розселення населення в світі й окремих країнах, Україні та окремих її областях; розрізняє міські і сільські населені пункти, типи міст за людністю і функціями, місто, агломерацію й мегалополіс, темп і рівень урбанізації; пояснює вплив природних та демографічних чинників на територіальні відмінності густоти населення; порівнює рівень і темпи урбанізації в Україні і світі; оцінює важливість знань про особливості розселення населення.
55 |
|
|
Густота населення. Територіальні відмінності густоти населення в світі й Україні. |
|
56 |
|
|
Міські і сільські населені пункти. Критерії їх розмежування в Україні та країнах світу. Класифікація міст за кількістю населення та функціями. |
|
57 |
|
|
Міське і сільське населення. |
|
58 |
|
|
Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Міські агломерації. Мегаполіси. Світові міста. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі. Субурбанізація. Хибна урбанізація. Дослідження. Визначення регіонів України з найбільшою і найменшою густотою населення. |
|
Тема 3. Етнічний склад населення. (2 год.)
Учень/учениця: називає найпоширеніші мовні сім'ї; розуміє поняття «раса», «нація», «мовна сім’я»; показує на карті і називає однонаціональні й багатонаціональні країни, райони розселення національних меншин в Україні; знаходить в різних джерелах інформацію, що характеризує етнічний склад населення України й окремих країн; характеризує національний склад населення України за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів; порівнює етнічний склад населення регіонів України; оцінює важливість толерантного ставлення до представників інших рас, національностей.
59 |
|
|
Етноси. Найпоширеніші мовні сім'ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни. |
|
60 |
|
|
Національний склад населення України: особливості та регіональні відмінності. Національні меншини та етнічні групи, основні райони їх розселення. |
|
Тема 4. Релігійний склад населення. (1 год.)
Учень/учениця: називає світові релігії; розуміє поняття «світова релігія»; показує на карті і називає регіони домінування світових релігій; знаходить в різних джерелах інформацію, що характеризує релігійний склад населення світу, окремих країн, України та її областей; характеризує регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні; оцінює важливість толерантного ставлення до представників інших релігійних громад.
61 |
|
|
Релігія як явище культури. Світові релігії. Регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні |
|
Тема 5. Зайнятість населення в світі й Україні. (2 год.)
Учень/учениця: називає кількість трудових ресурсів в Україні; розуміє поняття «трудові ресурси», «економічно активне населення»; визначає показники безробіття; показує на карті і називає області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю трудових ресурсів; знаходить в різних джерелах інформацію про проблеми зайнятості населення світу, окремих країн, України та її областей; пояснює причини безробіття; характеризує кількість і якість трудових ресурсів окремих країн та України; порівнює зайнятість населення в окремих країнах і Україні; оцінює важливість знань про трудові ресурси і зайнятість населення.
62 |
|
|
Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічно активне населення. |
|
63 |
|
|
Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення |
|
64 |
|
|
Підсумковий урок розділу. Тематичне оцінювання 5. |
|
Розділ IV. ПРИРОДА ТА НАСЕЛЕННЯ СВОГО АДМІНІСТРАТИВНОГО РЕГІОНУ. (5 год.)
Учень/учениця: характеризує рельєф і геологічну будову, клімат, поверхневі й підземні води, ґрунтово-рослинний покрив, тваринний світ, ландшафти, населення, адміністративної області своєї місцевості; пояснює взаємозв’язки між природними компонентами, вплив природних умов і природних ресурсів на розселення населення в області і своїй місцевості; аналізує використання природних ресурсів, екологічні наслідки природокористування; висловлює судження щодо заходів з метою раціонального використання та охорони природних ресурсів і покращення умов життя населення.
65 |
|
|
Тема 1. Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку. |
|
66 |
|
|
Тема 2. Природа регіону. Особливості природних умов і ресурсів. |
|
67 |
|
|
Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду. Дослідження (екскурсія). Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості |
|
68 |
|
|
Тема 3. Населення регіону. Кількість та структура населення. |
|
69 |
|
|
Етнічний склад. Особливості зайнятості населення. |
|
70 |
|
|
Підсумковий урок розділу. Тематичне оцінювання 6. |
|
1