Навчальна мотивація учнів: сучасний стан та шляхи поліпшення ситуації.
Мотивація до навчання – одна з найважливіших умов ефективної реалізації освітнього процесу. Вона не лише сприяє всебічному розвитку особистості, але і дозволяє успішно реалізувати себе в сучасному житті. Формування ефективної навчальної мотивації завжди було обумовлене змістом навчальних програм, необхідністю розвитку життєвих компетентностей учнів, їх пізнавального інтересу, активної громадянської позиції. Завжди значний вплив на вибір форм і методів розвитку навчальної мотивації мали технічні засоби, які вчитель міг використати на уроці. Дуже урізноманітнився набір освітніх інструментів з появою в нашому житті ІКТ. Але тепер наше сьогодення дуже тісно пов’язане з різноманітними мобільними інформаційними пристроями, до яких є доступ майже в кожної дитини. Все важче і важче зосередити увагу дітей, вмотивувати їх.
Дослідження, проведене серед учнів 5 – 11 класів Біловодського ліцею «Лідер» (за методикою Н. Лусканової), показує, що високий рівень шкільної мотивації мають лише 2% школярів, гарну мотивацію – 21%, позитивне ставлення, але за рахунок позаурочної діяльності – 36%. Низький рівень виявлений у 29% дітей, а негативне ставлення – у 12%. Показник високого рівня мотивації вкрай низький, а учнів з негативним ставленням у 6 разів більше, ніж з високим рівнем вмотивованості. Значна частина дітей бажає мати менш суворих вчителів (55%) та не отримувати домашнього завдання (55%). Та все ж таки, більшість учнів не хоче мати в навчальному закладі лише одні перерви, а п’ятдесяти сімом відсоткам опитаних загалом подобається в школі.
Результати дослідження, проведеного лише в одному закладі загальної середньої освіти, в тій чи іншій мірі, будуть характерні для більшості ЗЗСО країни. Рівень вмотивованості до навчання стрімко знижується, і це спонукає педагогів до пошуку нових шляхів формування ефективної навчальної мотивації учнів.
До переліку нескладних, але дієвих методів та прийомів стимулювання навчальної мотивації, належать:
Підвищити рівень навчальної мотивації сучасних дітей складно, але, завдяки кропіткій роботі вчителів, з одного боку, та допомозі і зацікавленості батьків, з іншого, це можливо.