Публікація на тему "Навчальна мотивація учнів: сучасний стан та шляхи поліпшення ситуації".

Про матеріал
У публікації йдеться про сучасний стан навчальної мотивації учнів, її загалом низький рівень та методи і прийоми, які дозволяють поліпшити ситуацію в ЗЗСО.
Перегляд файлу

Навчальна мотивація учнів: сучасний стан та шляхи поліпшення ситуації.

Мотивація до навчання – одна з найважливіших умов ефективної реалізації освітнього процесу. Вона не лише сприяє всебічному розвитку особистості, але і дозволяє успішно реалізувати себе в сучасному житті. Формування ефективної навчальної мотивації завжди було обумовлене змістом навчальних програм, необхідністю розвитку життєвих компетентностей учнів, їх пізнавального інтересу, активної громадянської позиції. Завжди значний вплив на вибір форм і методів розвитку навчальної мотивації мали технічні засоби, які вчитель міг використати на уроці. Дуже урізноманітнився набір освітніх інструментів з появою в нашому житті ІКТ. Але тепер наше сьогодення дуже тісно пов’язане з різноманітними мобільними інформаційними пристроями, до яких є доступ майже в кожної дитини. Все важче і важче зосередити увагу дітей, вмотивувати їх.

Дослідження, проведене серед учнів 5 – 11 класів Біловодського ліцею «Лідер» (за методикою Н. Лусканової), показує, що високий рівень шкільної мотивації мають лише 2% школярів, гарну мотивацію – 21%, позитивне ставлення, але за рахунок позаурочної діяльності – 36%. Низький рівень виявлений у 29% дітей, а негативне ставлення – у 12%. Показник високого рівня мотивації вкрай низький, а учнів з негативним ставленням у 6 разів більше, ніж з високим рівнем вмотивованості. Значна частина дітей бажає мати менш суворих вчителів (55%) та не отримувати домашнього завдання (55%). Та все ж таки, більшість учнів не хоче мати в навчальному закладі лише одні перерви, а п’ятдесяти сімом відсоткам опитаних загалом подобається в школі.

Результати дослідження, проведеного лише в одному закладі загальної середньої освіти, в тій чи іншій мірі, будуть характерні для більшості ЗЗСО країни. Рівень вмотивованості до навчання стрімко знижується, і це спонукає педагогів до пошуку нових шляхів формування ефективної навчальної мотивації учнів.

До переліку нескладних, але дієвих методів та прийомів стимулювання навчальної мотивації, належать:

  • створення ситуацій пізнавальної новизни, емоційно-ціннісних переживань, ситуацій зацікавленості;
  • опора на життєвий досвід учнів;
  • евристичні бесіди;
  • проблемні питання та створення  проблемних  ситуацій;
  • використання  творчих  завдань;
  • ідея перспективи;
  • робота в групах;
  • навчальні дискусії;
  • пізнавальні ігри;
  • ситуативне моделювання;
  • виготовлення і використання ментальних карт;
  • метод проєктів тощо.

Підвищити рівень навчальної мотивації сучасних дітей складно, але,  завдяки кропіткій роботі вчителів, з одного боку, та допомозі і зацікавленості  батьків, з іншого, це можливо.

docx
Додано
22 серпня 2021
Переглядів
375
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку