. Календарно-обрядові пісні літнього циклу. «Пісенька житнього віночка».

Про матеріал
Тема. Календарно-обрядові пісні літнього циклу. «Пісенька житнього віночка». Мета: ознайомити учнів із календарно-обрядовими піснями літнього циклу; розвивати навички виразного читання, аналізу купальських, жниварських пісень; виховувати повагу до людської праці, хліба, звичаїв і традицій українців.
Перегляд файлу

Тема. Календарно-обрядові пісні літнього циклу. «Пісенька житнього віночка».

Мета: ознайомити учнів із календарно-обрядовими піснями літнього циклу; розвивати навички виразного читання, аналізу купальських, жниварських пісень; виховувати повагу до людської праці, хліба, звичаїв і традицій українців.

Хід уроку

I.       ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

II.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

III.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Перевірка домашнього завдання.

1)         Розповідь про народні пісні, їх види, виконавців.

2)         Класифікація календарно-обрядової поезії, розповідь про пісні весняного циклу та пов’язані з ними обряди.

3)         Виразне читання й аналіз веснянки «Весняночка-паня- ночка».

4)         Огляд ілюстрацій.

5)         Заслуховування діалогів Зими — Весни, показ підготов-лених учнями інсценівок.

IV.    ФОРМУВАННЯ І ВДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1.         Повідомлення учня про русальні та петрівочні пісні, виразне читання.

2.         Повідомлення учня про купальські пісні, виразне читання.

3.         Повідомлення учня про жниварські пісні, виразне читання.

4.         Виразне читання «Пісеньки житнього віночка».

5.         Аналіз пісні.

1)         До якого виду, циклу належить твір, з яких деталей це зрозуміло?

2)         Яка тема та головна думка пісні?

3)         Які художні засоби використовуються у «Пісенці»?

4)         Який настрій даної календарно-обрядової пісні?

6.         Евристична бесіда.

        Як ви думаєте, що залишилося у нашому сучасному жит¬ті від тих давніх жниварських пісень та пов’язаних із ними об¬рядів? (Пошана до хліборобської праці, до хліба.)

7.         Інтерактивні вправи (робота в групах).

1-ша    група пригадує прислів’я, пов’язані з хлібом (або вибирає їх зі збірників прислів’їв) (див. Додаток 4 до уроку 2).

2-га     група знаходить у збірках поезії про хліб, вчиться їх виразно читати (див. Додаток 5 до уроку 2).

3-тя     група (складається з учнів, що мають творчі здіб¬ності) створює власні вірші, загадки, етюди (твори-мініатюри) про хліб, хліборобську працю.

4 — т а г р у п а підбирає народні прикмети, пов’язані з пра¬цею хліборобів.

5-та група (художники) робить ілюстрації до теми.

(Усі матеріали можна оформити у вигляді стінгазети.)

8.         Оголошення результатів роботи в групах.

9.         Розгадування кросворда-«сходинок».

Олесь Кмітливець склав жартівливий кросворд-«сходинки», спробуйте відгадати його. (Кожна сходинка оцінюється в 1 бал.)

1)         Слово захоплення, яке люди вигукують, побачивши рум’яний свіжовипечений хліб. (О.)

2)         Слово, яке люди вигукують, коли падає хліб чи окраєць хліба. (Ой.)

3)         Яку відповідь на питання «Чи любиш ти хліб?» найчасті¬ше можна почути? (Так.)

4)         Що всьому голова? (Хліб.)

5)         Те, у що складають колоски, коли жнуть вручну. (Снопи.)

6)         Що чекає на добрих женців після роботи? (Вечеря.)

7)         Що несуть женці з поля, дожавши ниву? (Віночок.)

8)         Час доби, коли женці роблять перерву. (Полудень.)

9)         Хто зустрічає женців після роботи? (Господарі.)

10)       Які календарно-обрядові пісні пов’язані зі збиранням уро-жаю? (Жниварські.)

11)       Як ласкаво називають основну рослину, що дає зерно на хліб? (Пшениченька.)

12)       Яка праця уславлюється в календарно-обрядових піснях літнього циклу? (Хліборобська.)

1

 

2

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V.      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Навчитися виразно читати й аналізувати «Пісеньку житньо¬го віночка»; для учнів високого рівня — інсценувати одну з пі¬сень літнього циклу; окремим учням — підготувати повідомлен¬ня про зимові свята й обряди; створити ілюстрації.

VI.    ПІДСУМОК

doc
Додано
18 листопада 2020
Переглядів
430
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку