Презентація створена як демонстраційний матеріал до уроку української літератури у 6 класі при вивченні теми "Календарно-обрядові пісні. Пісні весняного циклу".
Календарно -обрядові пісні. Пісні весняного циклу. Вакуленко Світлана Анатоліївна
Номер слайду 2
До весняного циклу календарно-обрядових пісень належать веснянки. Веснянки — закличні пісні. Ними закликають весну, прославляють її прихід і оспівують воскреслу природу, висловлюючи сподівання на добрий урожай.
Номер слайду 3
У ті далекі часи, коли виник цей жанр пісень, люди сприймали прихід весни як боротьбу двох сил — холоду й тепла. Для того щоб допомогти весні подолати зиму, вони топили в річці солом’яне опудало зими або спалювали його, носили зображення сонця й водили хороводи. Різновидом веснянок є гаївки, які виконують тільки під час Великодніх свят.
Номер слайду 4
І веснянки, і гаївки — пісні переважно дівочі, рідко допускаються до участі в іграх хлопці. Зазвичай вони тільки приглядаються до гри, прислухаються до співу й час від часу, спровоковані насмішками дівчат, уриваються в юрбу й на хвилину переривають забаву.
Номер слайду 5
Веснянки завжди сповнені світлих надій. Радісний настрій якнайкраще виражають пестливі слова, яких у веснянках особливо багато, а також поетичні звертання, вигуки, повтори. Основні особливості веснянок:✵ закличність;✵ оспівування пробудженої природи;✵ висловлювання надій на добрий урожай та приплід худоби;✵ вираження радісного настрою.
Номер слайду 6
Прослуховування аудіозапису пісні «Ой весна, весна — днем красна». Тема: зображення того, як пробуджується природа; розповідь про буяння трав, сподівання на щедрий урожай; вираження радісного настрою з приводу настання весни.Ідея: уславлення необхідності приходу весни, її очікування. Основна думка: весна — щедра пора року, коли все воскресає; вона є символом сподівання на добробут. Композиція: веснянка побудована у формі діалогу. Сформульовані запитання до весни, на які вона дає вичерпні відповіді.
Номер слайду 7
Опрацювання веснянки за питаннями.— У якій формі побудовано твір?— Як ви розумієте звертання «Весна — днем красна» ?— Прочитайте уривок пісні, де розповідається про дарунки, які принесла весна.— Чи є у творі художні засоби?— Випишіть пестливі слова. Поясніть їх роль.— Визначте постійні епітети. Яку картину весни вони створюють?— Відшукайте анафору, рефрен.— Яка головна думка пісні?— Доведіть, що «Ой весна, весна — днем красна» — веснянка. Ой весна, весна – днем красиа»
Номер слайду 8
«Ой весна, весна — днем красна» аналіз. Жанр – веснянка. Тема: зображення приходу весни, без якої не буде літа, а значить, і тепла, врожаю.Ідея: уславлення необхідності приходу весни, її бажаного очікування. Основна думка: весна — пора року, коли все у природі оновлюється, оживає; саме вона є сподіванням людей на добрий урожай, приплід худоби, достаток
Номер слайду 9
Композиція: поезія побудована у формі діалогу. Формулюється двічі питання: «Що ж ти, весно, принесла?», на яке подаються докладні відповіді.
Номер слайду 10
Художні засоби:епітети – зеленую травицю, холодную водицю, запашненьке зіллячко, весно красна, рожевую квіточку,пестливі слова – літечко, квіточку, житечко, зіллячко, ягнятко, телятко. Для підсилення емоційності, ніжності.персоніфікація: «…що ж ти, весно, принесла? … Принесла я вам …». У назві пісні «Ой весна, весна — днем красна» використано персоніфікацію
Номер слайду 11
“Ой кувала зозуленька” Жанр – веснянка. Тема: зображення тривалого часу кукування зозулі (неділя, понеділок, вівторок,..).Ідея: прохання людей до зозулі, щоб вона якомога більше їм накувала. Основна думка: Співай, співай, товаришко,Бо вже не будемо,Та не знаєм, товаришко,Чи на рік діждемо.
Символ: Зозуля виступає символом довгого гарного життя, бо накує багато літ. У веснянці «Ой кувала зозуленька» пташку багато разів просять співати, адже – це відома зозуля, яка за повір’ям вміє «накувати» багато літ життя.
Номер слайду 14
“А в кривого танця” слова і музика – народні. Кривий танець — найпоширеніший при гаївках і веснянках. Ведучи його, дівчата співають найрізноманітніші весінні пісні. Четверо дівчат стають або сідають на певній віддалі одна від одної, творячи чотирикутник; інші ж, узявшися за руки, в’ються шнуром поміж ними, виробляючи різні фігури й співаючи.
Номер слайду 15
Жанр – веснянка. Цикл – весняний. Тема: відображення танцю, який символізує неминучий прихід весни, а значить, і зміни у природі, в людському побуті.Ідея: уславлення мудрості, спостережливості людей за змінами в природі у весняний період. Основна думка: хороводи та співи — бажання людей прискорити прихід весни.
Номер слайду 16
Художні засоби: Епітети: кривого танця, вулиця широкая, трава невисокая, великими ножищами, подертими постоликами, вулиця вузенькая, трава зелененькая, маленькими ноженьками, червоними чобітками, золотими підківками. Паралелізм: «Ой вулиця та й вузенькая, Чого трава зелененькая?», «Ой вулиця та й широкая, Чого трава невисокая..». Пестливо-зменшувальні слова: ноженьками, чобітками, підківками. Риторичні вигуки: «А в кривого танця Та не виведем кінця!». Риторичні запитання: «Чого трава невисокая?», «Чого трава зелененькая?».
Номер слайду 17
Кваша — страва, подібна до киселю. Нецьки (діал.) — ночви. Шварґотати — говорити швидко й нерозбірливо. Зауважте!Поетичним творам, зокрема й народним пісням, властивий прийом повтору, або рефрену. Це — повторення групи слів, рядка чи кількох віршових рядків. У піснях повтор (рефрен) ще називають приспівом. Словникова робота
Номер слайду 18
Пісенна вікторина За цитатами назвіть різновиди календарно-обрядових пісень. 1. Золотії серпики бряжчали, Поки сього жита дожали. Тепер вже не будуть бряжчати, А будуть в коморі лежати. 2. А ми кривому танцю Не виведемо кінця, Його треба вивести, Як віночок плести. 3. Вийди, вийди, господарю, проти нас, Несем тобі вінчика в Божий час. Ой не гордуй, господарю, не гордуй, За вінчика червінчика наготуй.
Номер слайду 19
4. Вийди, вийди, газдо, з хати, Бо я маю щось сказати: По оборі Господь ходить, Ходить, ходить, дзвінком дзвонить! 5. Якби мені не часник, Полин та холодна м’ята, То тут була б моя хата! 6. Ой пущу віночок На биструю воду. На щастя, на долю, На милого вроду.