Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія», 8 клас
ІІ семестр
70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні
Програма: Навчальна програма з біології для 6-9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 |
Підручник: Соболь В.І. Біологія: підручник для 8-х класів загальноосвітніх навчальних закладів /Валерій Соболь- К.: Кам’янець-Подільській: Абетка, 2016 – 288 с., іл. |
||||||||||||||
п/п |
Дата |
Тема уроку, практичні роботи, навчальні проекти |
Домашнє завдання |
Очікувані результати навчання учня/учениці |
Наскрізні змістовні лінії |
||||||||||
ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН ( 7 год) |
|||||||||||||||
27. |
|
Транспорт речовин. Внутрішнє середовище організму. |
&17 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, с.81( самостійна робота ) |
оперує термінами: - внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина), еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, зсідання крові, групи крові, кровообіг, артеріальний тиск, імунітет називає:- склад внутрішнього середовища;- склад і функції крові, лімфи; - кровоносні судини;- фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи; - види імунітету;- органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету;
характеризує: пояснює: - взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів, кровоносних судин, серця; - значення лімфи, тканинної рідини; - роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини; - правила надання першої допомоги при кровотечах
|
Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення важливості дотримання:- правил переливання крові для запобігання інфекційних захворювань, що передаються через кров (СНІД, гепатит С тощо);- заходів запобігання хворобам серцево-судинної системи: фізичні навантаження, уникнення емоційних стресів, раціональне харчування, відпочинок на природі тощо)Сталий розвиток і екологічна грамотність(спрямовує на розуміння залежності роботи імунної системи від екологічного стану навколишнього середовища)Громадянська відповідальність(націлює на важливість толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих; усвідомлення особистої відповідальності за збереження власного здоров’я та здоров’я оточуючих) |
||||||||||
28. |
|
Кров і лімфа. Лаб. робота:Мікроскопічна будова крові людини. Інструктаж з ТБ. |
&18 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, розв’язати кросворд на с.85. |
||||||||||||
29. |
|
Кровотворення. Форменні елементи крові. |
&19 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, розв’язати задачи на с.89. |
||||||||||||
30. |
|
Групи крові. Переливання крові. Зсідання крові. |
& 20 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, с.93( самостійна робота ) |
||||||||||||
31. |
|
Система кровообігу. Серце. |
& 21 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, с.97( самостійна робота ) |
||||||||||||
32. |
|
Кровоносні судини. Рух крові. Лабораторні дослідження: вимірювання частоти серцевих скорочень. Інструктаж з ТБ.
|
&22 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю. |
||||||||||||
33. |
|
Серцево-судинні захворювання. Досл. Практикум.Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня. Інструктаж з ТБ. |
&23 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю. С.107 письмово. |
||||||||||||
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ (4 год) |
|||||||||||||||
34. |
|
Виділення — важливий етап обміну речовин. Будова та функції сечовидільної системи. |
&24 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, на с.111 самостійна робота. |
оперує термінами:- виділення, нирки, нефрон, сечоутворення, шкіра, терморегуляція називає:- органи виділення; - органи та функції сечовидільної системи; характеризує: - будову та функції нирок;- процес утворення сечі;- регуляцію сечовиділення;- роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну;- чинники, що впливають на функції нирок;- негативний вплив алкогольних напоїв на функції нирок;- роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності;- роль шкіри в регуляції температури тіла; пояснює:- біологічне значення виділення продуктів обміну речовин; - причини теплового й сонячного удару |
Здоров’я і безпека (зорієнтовує на: - розуміння негативного впливу алкогольних напоїв на функцію нирок; - усвідомлення значення шкіри у пристосуванні організму до умов навколишнього середовища; - на дотримання правил техніки безпеки під час виконання практико-орієнтованих робіт з біології, хімії, фізики, трудового навчання тощо; - дотримання безпечної поведінки в побуті, на пляжі) |
||||||||||
35. |
|
Регуляція сечоутворення. Захворювання нирок та їх профілактика. |
&25 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, на с.115 самостійна робота(усно). |
||||||||||||
36. |
|
Значення і будова шкіри. |
&26 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, на с.119 самостійна робота. |
||||||||||||
37. |
|
Терморегуляція. Захворювання шкіри та їх профілактика.
|
&26 ,Проект Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою .
|
||||||||||||
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА (5 год) |
|||||||||||||||
38. |
|
Нервова регуляція. |
&34 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, |
оперує термінами: - нервова система, центральна нервова система, периферична нервова система, автономна (вегетативна) нервова система, соматична нервова система називає:
- компоненти центральної й периферичної нервової системи; - функції спинного мозку, головного мозку та його відділів, соматичної нервової системи, вегетативної нервової системи характеризує: - будову головного мозку, спинного мозку;- - роль вегетативної нервової системи в роботі внутрішніх органів людини; наводить приклади - захворювань нервової системи |
Здоров’я і безпека (зорієнтована на розуміння профілактики захворювань нервової системи, зокрема дотримання правил чергування розумової діяльності та відпочинку) |
||||||||||
39. |
|
Будова нервової системи. |
&35 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю,самост.робота на с.158 письмово. |
||||||||||||
40. |
|
Спинний мозок. Функції та будова. |
&36 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, |
||||||||||||
41. |
|
Головний мозок. Лаб. дослідження Вивчення будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами). . Інструктаж з ТБ. |
&37-38 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю. |
||||||||||||
42. |
|
Периферична нервова система. Профілактика захворювань нервової системи. |
&39-40 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю. |
||||||||||||
ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ( 7 год) |
|||||||||||||||
43. |
|
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
&41 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю,самост.робота на с.184 письмово. |
оперує термінами: - сенсорні системи, органи чуття, рецептори називає: - основні сенсорні системи;
- складові частини аналізатора пояснює: - процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла |
Здоров’я і безпека (спрямовує на розуміння учнями дотримання правил: - гігієни зору та слуху; - техніки безпеки під час виконання практичних занять з хімії, фізики, біології, технологій і трудового навчання тощо) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на усвідомлення учнями залежності функціонування слухової сенсорної системи від шумового забруднення навколишнього середовища) |
||||||||||
44. |
|
Зорова сенсорна система. Око. Лаб. дослідження:виявлення сліпої плями на сітківці ока. Інструктаж з ТБ. |
&42 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю |
||||||||||||
45. |
|
Зір людини. Порушення зору. Лаб. дослідж.:визначення акомодації ока. Інструктаж з ТБ. |
&43 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю. |
||||||||||||
46. |
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лаб. дослідження: вимірювання порога слухової чутливості. Інструктаж з ТБ.
|
&44 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю. |
||||||||||||
47. |
|
Сенсорні системи смаку, нюху. |
&45 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, завдання на с.200 усно. |
||||||||||||
48. |
|
Сенсорні системи рівноваги, руху. |
&46 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, завдання на с.204 усно. |
||||||||||||
49. |
|
Сенсорні системи дотику, температури, болю. Досл. Практикум Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри. Інструктаж з ТБ. |
&47 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, завдання на с.200 усно. |
|
|||||||||||
ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ (7 год) |
|||||||||||||||
50. |
|
Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи. Досл. практикум Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту. Інструктаж з ТБ. |
&48 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, завдання на с.214письмово. |
оперує термінами: - безумовний рефлекс, умовний рефлекс, мислення, мова, пам’ять називає: - нервові процеси (збудження, гальмування);
- показники нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість);
- причини біоритмів; - біоритмів людини;
характеризує: пояснює: - значення другої сигнальної системи; - роль кори головного мозку в мисленні; - причини індивідуальних особливостей поведінки людини |
Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення учнями: - значення самовиховання у формуванні особистості; - значення сну для повноцінного функціонування організму; - безпечного впливу соціальних факторів на формування особистості) |
||||||||||
51. |
|
Безумовні рефлекси. Інстинкти. Лаб. дослідження:визначення реакції зіниць на світло. Інструктаж з ТБ. |
&49 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю. |
||||||||||||
52. |
|
Умовні рефлекси. Набута поведінка. |
&50 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, завдання на с.222письмово. |
||||||||||||
53. |
|
Научіння. Розумова діяльність. |
&51 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю. |
||||||||||||
54. |
|
Мова. Мислення. |
&52 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, завдання на с.230 письмово |
||||||||||||
55. |
|
Свідомість. Пам’ять. Лаб. дослідження:дослідження різних видів пам’яті.Інструктаж з ТБ. |
&53 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, завдання на с.234 усно. |
||||||||||||
56. |
|
Сон. Біоритми. |
&54 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, завдання на с.238 письмово |
||||||||||||
ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА ( 5 год) |
|||||||||||||||
57. |
|
Гомеостаз і регуляція функцій організму людини. |
&55 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, завдання на с.244 письмово |
оперує термінами:- ендокринна система, гормони, гомеостаз називає:- залози внутрішньої та змішаної секреції;- місце розташування ендокринних залоз в організмі людини; характеризує:- нейрогуморальну регуляцію фізіологічних функцій організму; - вплив гормонів на процеси обміну в організмі; пояснює:- роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз; - роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій;- значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму |
Здоров’я і безпека (спрямовує на розуміння учнями: - впливу гормонів на процеси обміну речовин в організмі людини; - профілактику йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз) |
||||||||||
58. |
|
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
&56-57 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, завдання на с.244 письмово |
||||||||||||
59. |
|
Стрес. Ендокринні порушення. |
&58 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю, завдання на с.256 письмово |
||||||||||||
60. |
|
Імунна регуляція. |
&59 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю. |
||||||||||||
61. |
|
Імунітет. Імунні порушення. |
&60-61 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю |
||||||||||||
ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ (3 год) |
|||||||||||||||
61. |
|
Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини. |
&62-63 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю |
оперує термінами:- ембріональний розвиток, гамети (сперматозоїд, яйцеклітина), запліднення, зигота, вагітність, плацента називає:- функції статевих залоз людини; - первинні та вторинні статеві ознаки людини; - періоди онтогенезу людини; характеризує: - процес запліднення; - розвиток зародка і плода;- розвиток дитини після народження; - функції плаценти; - статеве дозрівання;- вікові періоди індивідуального розвитку людини;- особливості підліткового віку;- захворювання, що передаються статевим шляхом; пояснює:- роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності, постембріонального розвитку людини; - вплив факторів середовища та способу життя батьків на розвиток плода |
Здоров’я і безпека(націлює на розуміння учнями необхідності збереження репродуктивного здоров’я молоді та здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини) |
||||||||||
62. |
|
Запліднення. Менструальний цикл.Вагітність. |
&64 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю |
||||||||||||
63. |
|
Постембріональний розвиток людини.Репродуктивне здоров’я. |
&65 прочитати, відповідати на запитання для самоконтролю |
||||||||||||
УЗАГАЛЬНЕННЯ ( 1 год) |
|||||||||||||||
64. |
|
Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму. |
Завдання на літо. |
пояснює:- як забезпечується цілісність організму людини |
|
||||||||||