Урок "Будова і функції видільної системи"

Про матеріал
• Урок вивчення нового матеріалу ме та якого,знайомити учнів із будовою сечовидільної системи людини; розкрити особливості будови нирок, сечоводів, сечового міхура та сечівника в зв’язку з функціями, які вони виконують; дати поняття “нефрон”, “мальпігієвий клубочок”, “капсула Шумлянського”
Перегляд файлу

Тема:Будова  і функції видільної системи.
Мета

  • Ознайомити учнів із будовою сечовидільної системи людини; розкрити особливості будови нирок, сечоводів, сечового міхура та сечівника в зв’язку з функціями, які вони виконують; дати поняття “нефрон”, “мальпігієвий клубочок”, “капсула Шумлянського”.
  • Розвивати уміння учнів порівнювати будову та функції  органів людини, які беруть участь у виділенні продуктів обміну; уміння логічно мислити та робити відповідні висновки.
  • Виховувати бережливе ставлення до власного організму та необхідність дотримання здорового способу життя. працелюбність, вміння доказово відповідати.

Основні поняття та терміни: нирки, корковий шар, мозковий шар, сечоводи, сечовий міхур, сечівник, нефрон, ворота нирок, вхідні судини, вихідні судини, ниркова миска.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

«Світнавколо мене наповненийтаємницями. І я їх буду відривати все життя, тому щоце – найцікавіша і найзахоплююча справа у світі»

В.Біанкі

  1. Організаційний момент.

 Перевірка готовності класу до уроку, створення атмосфери успіху:

Доброго дня! Я – вчитель Колінковецького ЗНЗ – Анастасія Тарасівна. Я прийшла на урок з гарним настроєм і сподіваюся на вашу підтримку та плідну працю.

Емоційне налаштування на урок.

Який настрій у вас? Зобразіть його на обличчі. Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришами. Я дуже хотіла б, щоб такий настрій був у нас усіх до кінця уроку.

 

За правильні відповіді та плідну працю, ви протягом уроку будете отримувати смайлики, що прирівнюються двом балам.

 В кінці уроку підрахуємо скільки балів кожен з вас отримає не лише за відповіді, а і за тренажерні вправи. Будемо працювати з буклетом.

 

2. Мотивація навчальної діяльності.

Між будь-яким живим організмом і зовнішнім середовищем постійно відбуваються процеси обміну речовин і енергії.

Перед вами малюнки окремих органів ( нирки, легені, шкіра, шлунково – кишковий тракт). 

  • Що об’єднує їх?
  •  Які шкідливі речовини виводяться з організму завдяки ним?
  •  Я ви думаєте – який із органів виконує найбільший об’єм роботи?
  • Пригадайте що таке  гомеостаз?

ІІІ.Перехід до нової теми.

Отже, більша частина продуктів обміну, яка мітиться в крові,  виходить через видільну систему разом з сечею.

  • Пригадайте, які органи входять до її складу.

Асоціативна павутинка

  • Які асоціації викликає у вас слово «Виділення»

Виділення

Гомеостаз, осморегуляція,отруйні речовини, продукти обміну, нирки, обмін речовин, шкіра, потові залози….

 

  • Чи можна процес виділення назвати одним з найважливіших процесів життєдіяльності, захистом від шкідливої дії отруйних речовин?

 

Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділвиділення і терморегуляцію.

Ознайомимосяз будовою сечовидільної системи людини; розкриємо особливості будови нирок, сечоводів, сечового міхура та сечівника в зв’язку з функціями, які вони виконують.

Повідомлення теми і мети уроку.

 Тож, тема нашого уроку «Будова  і функції видільноїсистеми».

Сядьте рівненько, відкрийте зошити і запишіть тему.

 

  • Діти, скажіть, будь ласка, чого б ви хотіли навчитися на нашому уроці?

Обговоріть, сформулюйте напишіть на аркушах та озвучте свої очікування .

3. Вивчення нового матеріалу.

Досі  на попередніх уроках ви говорили про будову і діяльності органів, що забезпечують асиміляцію, тобто засвоєння харчових речовин і кисню.

Внаслідок обміну речовин та енергії в організмі з’являються зайві для нього хімічні сполуки, накопичення яких веде до отруєння.

Це , наприклад, аміак (NH3), що виникає в результаті обміну білків, молочна кислота, що утворюється при м'язовій роботі, жовчні пігменти, сечовина, солі важких металів, токсичні речовини, чужорідніречовини, надлишок води, солей, лікарських препаратів,вуглекислий газ, ацетон….

При накопиченніцихречовинвиникаєнебезпекапорушеннясталості складу внутрішньогосередовища. 

Робота з таблицею

З усіх органів, які беруть участь у відправленні видільних функцій, найважливішу роль відіграє сечовидільна система (рис. 55ст. 109), що складається з нирок, сечоводів, сечового міхура і сечовипускального каналу.

  • Доповніть схему

http://www.subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image102.jpg
Робота з підручником

Робота з підручником

Отож часу ми не марнуєм

 І по підручникумандруєм,

Бовінсекретів не тримає

 І таємницівідкриває!

Словникова робота.

  • Прочитайте і випишіть у зошит визначення процесу виділення та сечовидільна система

Виділення — це виведення з організму кінцевих продуктів обміну речовин, надлишку води, солей, отрут, що утворилися в організмі або потрапили до нього з їжею.

Видільна система — це сукупність органів, що виводять з організму в навколишнє середовище надлишок води, кінцеві продукти обміну речовин, солі, отруйні речовини, які потрапили до організму або утворилися в ньому.

  • Зачитайте основні процеси виділення та їх функції

Отже, біологічна необхідність виділення полягає у здійснені видільної, захисної та регуляторної функціїзавдяку чому зберігається сталість внутрішнього середовища – гомеостаз

 

Робота з в групах

  • Об’єднайтеся в три групи,  для більш детального вивчення органів виділення сформулюйте їх загальну характеристику та функції за допомогою підручника

1. нирки

2. сечоводи

3. сечовий міхур та сечівник

  • Презентації груп

 

Отже, органи сечовидільної системи забезпечують швидке утворення та виділення з організму рідких продуктів обміну речовин

Звичайно ж, головним органом системивиділення є нирки.

Вони як два великих боба

На зв’язкахзакріпилися,

У хребетного стовпа

Затишнорозмістилися

http://www.subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image103.jpghttp://www.subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image104.jpg

 

Кожнаниркаскладаєтьсяприблизно з одного мільйонанефронів. Довжинаканальців одного нефрона досягає 35-50 мм, сумарнадовжинавсіхканальцівнефронівнирок - понад 100 км, а їхповерхня - до 40-50 м2.

Нефрон -це структурно-функціональнаодиницянирки, щозабезпечуєпроцесифільтрації.

  • Зробть будь-ласка підпис малюнка нефрона  у буклеті

Будова нефрону

Рідина, профільтрована в порожнину капсул нефронівназиваєтьсяпервинною сечею. За складом вона відкровівідрізняєтьсятим, що не маєклітинкрові та білків.

На добу через нирки проходить до 1500-1700 л крові й утворюється150-170 л первинноїсечі.
Первинна сеча надходить у канальцінефронів, де відбуваєтьсязворотневсмоктування в капіляри води, багатьох солей, амінокислот, глюкози та іншихречовин процес - реабсорбція.

На виході з канальцязалишаєтьсяконцентрованийрозчиннепотрібних і шкідливихречовин - вторинна сеча. Вона надходить у загальну трубочку, потім в нирковубалію, сечовід і сечовийміхур. За добуу дорослоїлюдиниутворюється 1,5 - 2 л вторинноїсечі.

Нервова

Гуморальна

Парасимпатичний нерв розширює кровоносні судини, збільшує утворення первинної сечі. Симпатичний нерв звужує кровоносні судини, зменшує утворення первинної сечі

Антидіуретичний гормон вазопресин звужує кровоносні судини, зменшує утворення вторинної сечі.

Адреналін звужує кровоносні судини. Альдостерон регулює зворотне всмоктування солей Na і K

 

Нефрон

Нефрон є структурно-функціональною одиницею нирки.

Ниркове тільце нефронів розташоване в корковій речовині й виконує функцію фільтра

Фільтрація та реабсорбція крові

Отже,основними процесами, що відбуваються в нефронах є фільтрація та реабсорбція

 

Осмислення.При порушенніроботиобохнирокнастаєотруєнняорганізму, і людинагине на 5 добу.

Поясніть, якимиречовинамиотруюєтьсялюдина з пошкоджениминирками, хочаніякіотрути в організм не надходили (солісечової, щавлевої кислот, токсичнийаміак).При окисленні в організміпродуктів, щомістятьбілки, до складу яких входить азот утворюєтьсятоксичнийаміак, сечовина, сечова кислота. Нагромадженняцихсполукукровіможе привести до отруєнняорганізму.

 

Оскільки через нефрони проходить вся кров організму, в ниркиможутьпотрапляти і хвороботворнімікроорганізми – з каріознихзубів, з мигдаликів при хронічномутонзиліті. Інфекціяможепоширюватися і вгору по сечових шляхах – відсечівника до сечовогоміхура, а потім по сечоводах – до нирок.Цьомусприяютьнехтування правилами особистоїгігієни та охолодженнянижньоїчастинитіла.

 

4. Закріплення вивченого матеріалу

Робота з буклетом

  • Доповніть речення вставте пропущенні слова

Нирковий нефрон починається капсулою, усередині якої міститься капілярний ____________. В артерії, що приносить кров до клубочка, діаметр _____________ , ніж у тієї що її виносить. Унаслідок цього в капілярному клубочку утворюється  високий __________ і частинакровяної _____________ виштовхується в порожнину _____________. Цей процес називається _____________. У зв’язку з цим утворюється____________ сеча. Первинна сеча потрапляє у звивисті __________ де відбувається процес _____________, після чого утворюється ______________ сеча.

Відповідь

Нирковий нефрон починається капсулою, усередині якої міститься капілярний клубочок. В артерії, що приносить кров до клубочка, діаметр більший, ніж у тієї що її виносить. Унаслідок цього в капілярному клубочку утворюється  високийтиск і частина кровяноїплазми виштовхується в порожнину капсули. Цей процес називається фільтрація. У зв’язку з цим утворюєтьсяпервинна сеча. Первинна сеча потрапляє у звивисті канальці де відбувається процес реабсорбція, після чого утворюється вторинна сеча.

 

Індивідуальна робота за картками.

2.2. Вправа «Вірю — не вірю».

Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю.

1. Нирки та сечоводи — парні органи сечовидільної системи.

2. Мозкова речовина нирки міститься під кірковою.

3. Нефрон — структурна і функціональна одиниця нирки.

4. Стінки звивистих канальців утворені багатошаровим епітелієм.

5. Збірні трубочки відкриваються у сечовод.

6. Об’єм сечового міхура в дорослої людини становить 1,5–2 л.

7. Кожний нефрон складається із ниркового тільця і звивистих канальців.

8. У капсулі нефрону розміщується декілька клубочків кровоносних капілярів.

9. Мозкова речовина складається з ниркових пірамідок.

10. Маса нирки в нормі становить 120–200 г.

11. Сечовий міхур — непарний орган сечовидільної системи.

12. Людина може жити з однією ниркою.

Відповідь:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

+

+

+

+

+

+

 

 

5. Підсумки.

Отже, сьогодні на уроці, ми з вами вивчали тему: «Будова  і функції видільної системи».

Дізналися:

1.    що процес виведення з організму продуктів обміну речовин і надлишку води називають виділенням.

2. сечовидільна система складається з парних органів: нирок та сечоводів, і непарних: сечового міхура та сечовидільного каналу.

Функції видільної системи:

1)    виведення продуктів обміну речовин з організму;

2)    підтримування концентрації солей у крові (регуляція осмотичного тиску);

3)    контроль об’єму крові, що циркулює.

Пересвідчилися, що видільна система є важливою структурою в тілі людини, та впливає на здоров'я та самопочуття людини.

 

Самооцінювання

Оцінювання діяльності учнів за «Картками оцінювання знань»

  • Підрахуйте смайлики та правильні відповіді
  • Сьогоднішній урок пройшов у цікавій та незвичнійформі, цінуйте дружбу, підтримуйте і допомагайте один одному і я думаю що слова епіграфубудуть  у вас викликати все більше і більшебажаннявчитися.
  • Підніміть руку хто отримав оцінку високого рівня…..

 

То, скажіть будь – ласка, чи здійснилися ваші очікування? Візьміть стікери у вигляді яблучок і прикріпіть на плакат .

Висловлюють подяку за співпрацю оплесками.

6. Оцінювання. 

Якщо, у вас 1-3 смайлики – середній рівень, 4-7 смайликів – достатній рівень, 8-10 смайликів – високий рівень.

7. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати § 24.
  2. Опрацюватипитання для самоконтролю
  3. Підготувати повідомлення про хвороби сечовидільної системи
  4. Скластисенканинатеми «Нирка», «Нефрон».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Орган

Структура

Функцї

нирки

Парний орган бобоподібної форми, розташований з обох боків хребта на рівні поперекового відділу. Нирки вкриті фіброзною капсулою. Ворота нирки розташовані на ввігнутому боці. Через них у нирку входять артерія, нерви; виходять — вена, лімфатичні судини, сечовід Ниркова речовина складається з двох шарів: кіркового, розташованого на периферії, і внутрішнього — мозкового. Мозкова речовина складається з 15—20 пірамід, вершини яких впадають у порожнину — ниркову миску. У воротах нирки ниркова миска звужується й переходить у сечовід

1)    Утворення первинної та вторинної сечі;

2)синтез    речовини — реніну, який бере участь у підтримуванні артеріального тиску;

3)    утворення еритропоетину, що стимулює утворення еритроцитів;

4)    виділення тканинного гормону простагландину

Підтримуютьсталийоб’єм та іонний склад рідин;

— регулюють кислотно-лужнурівновагу;

— виділяютьпродуктиобміну;

— виділяютьчужорідніречовини;

— синтезуютьгормони.

 

Нефрон

Нефрон є структурно-функціональною одиницею нирки.

Ниркове тільце нефронів розташоване в корковій речовині й виконує функцію фільтра

Фільтрація та реабсорбція крові

 

Таким чином, кожен нефрон має 6 послідовних відділів:

1) ниркове тільце (мальпігієве тільце), яке складається із капсули Шумлянського – Боумена і клубочка;

2) проксимальний звивистий каналець;

3) низхідна частина петлі Генле;

4) висхідна частина петлі Генле;

5) дистальний звивистий каналець;

6) збиральна трубочка.

 

 

 

 

 

 

 

 

Орган

Структура

Функції

сечовід

Вузькі довгі трубки діаметром 6—8 мм. Довжина сечоводу в дорослої людини становить 25—ЗО см. Утворені непосмугованою м’язовою та сполучною тканинами

Ритмічне скорочення мускулатури приводить до порційного надходження сечі в сечовий міхур

сечовий міхур

Порожнистий м’язовий орган. Розташований у порожнині малого таза. Утворений сполучною м’язовою та слизовою оболонками. М’язова оболонка складає три шари. Внутрішня порожнина міхура вистелена складчастою слизовою оболонкою. Під час наповнення складки розправляються

Накопичення сечі

Сечівник

У місці виходу із сечового міхура м’язовий шар сечового міхура утворює стовщення — внутрішній стискач сечівника. Канал являє собою трубку, що закінчується сечовипускальним отвором

Виведення сечі з організму

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
12 січня 2022
Переглядів
8621
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку