Українська мова
10 клас
1 семестр
(Профільний рівень)
№ |
Зміст уроку |
Дата |
|
Мова як суспільне явище. Українська мова в Україні (2 год). Коригуюче навчання |
|
|
Мова як знакова система і суспільне явище. Мова і держава. Українське законодавство про мову. Мовна ситуація в державі. Мовні обов’язки громадян. «Мовний суржик», його причини. Проблеми екології української мови. |
|
|
Українська мова як одна з індоєвропейських мов. Українська мова в колі слов’янських мов. Ознаки самобутності української мови. Культура усного і писемного мовлення, |
|
|
Двокрапка і тире у складному безсполучниковому реченні |
|
|
Складні речення із сурядним і підрядним зв’язком. Складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком |
|
|
Складне речення з різними видами зв’язку |
|
|
Діагностична контрольна робота |
|
|
РМ Офіційне і неофіційне, публічне і непублічне мовленнєве спілкування. Мовленнєва ситуація. Мовленнєві ролі та наміри мовця і слухача. Мовленнєва тактика. Мовні засоби мовленнєвої ситуації. Причини комунікативних помилок. |
|
З історії розвитку української мови (4 год.)
|
||
|
Основні етапи формування і розвитку української національної мови. |
|
|
Поява писемності у східних слов’ян. Створення слов’янського алфавіту. Кирило і Мефодій, їх роль у становленні слов’янської писемності |
|
|
РМ Аудіювання текстів діалогічного й монологічного характеру різних стилів, типів і жанрів мовлення. Різновиди аудіювання |
|
|
РМ Докладний усний переказ тексту художнього стилю з творчим завданням (уривок з повісті «Кайдашева сім’я») |
|
|
Короткі відомості з історії української писемності. «Граматика словенська» Мелетія Смотрицького (1619 р.). Перша рукописна граматика української мови Івана Ужевича |
|
|
Особливості розвитку української мови на сучасному етапі. |
|
|
Контрольне есе «Якою мовою я розмовляю» |
|
Українська мова як вища форма існування національної мови (4 год.)
|
||
|
Форми існування української мови (загальнонародна мова, літературна мова, просторіччя, діалект, професійні різновиди, жаргон, арго). |
|
|
РМ Поняття про текст як продукт мовленнєвої діяльності. Закономірності побудови тексту. Складання тез. |
|
|
Писемна і усна форми літературної мови. Поняття про літературну мову та її діалекти. |
|
|
РМ Контрольний докладний переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням |
|
|
РМ Контрольний докладний переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням |
|
|
Стилістика і культура мовлення Поняття про стилістичну систему української мови. |
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Мова як суспільне явище. З історії розвитку української мови». |
|
|
КР №1 «Мова як суспільне явище. З історії розвитку української мови». Тест. |
|
Фонетика української літературної мови як учення про її звукову систему (8 год.)
|
||
|
Місце фонетики та орфоепії в системі мови. З історії української фонетики. |
|
|
Класифікація голосних і приголосних звуків. Звук мовлення і фонема. Інваріант, позиційний варіант фонеми. |
|
|
Основні історичні чергування приголосних звуків при словозміні і словотворенні. Чергування [о] та [е] з [і]. Чергування [о] і [е] з нулем звука. Чергування [о] з [е] після ж, ч, ш, дж, та [й]. |
|
|
РМ Науковий стиль, сфери використання і призначення. Основні ознаки. Підстилі наукового стилю. Основні жанри. |
|
|
Чергування [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] та [з], [ц], [с]. Основні випадки чергування у –в, і – й, з – із – зі (зо). |
|
|
Асимілятивні, дисимілятивні процеси, подовження, спрощення у групах приголосних. Відбиття цих явищ на письмі. Приставні приголосні. Метатеза. |
|
|
Стилістика і культура мовлення Стилістичні засоби фонетики. Милозвучність української мови. |
|
|
РМ Особливості діалогічного мовлення в різних сферах спілкування. Дискусійне мовлення. Складання діалогів. |
|
|
РМ Дебати як форма дискусій. |
|
Українська орфоепія як учення про систему загальноприйнятих правил української літературної вимови (4 год.)
|
||
|
Основні норми сучасної літературної вимови. Особливості вимови голосних, деяких приголосних звуків та їх сполучень |
|
|
Соціолінгвістичні фактори, що впливають на вимову людини. Основні джерела нормативного мовлення. Мова масмедіа. Особливості вимови імен та по батькові. |
|
|
РМ Бібліографія. Бібліографічний пошук на тему наукової роботи із залученням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Анотація. |
|
|
РМ Особливості конспектування. Читання науково-популярної статті. Конспект прочитаного. |
|
|
Інтонаційні особливості українського мовлення. Наголос в українській мові, його види Роль наголосу в розрізненні слів і їх форм. Наявність вільного рухомого наголосу в словах. |
|
|
Стилістика і культура мовлення Орфоепічна норма. Особливості використання орфоепічного словника.
|
|
|
РМ Контрольний твір «Честь і гідність крізь призму сьогодення» (або на іншу тему, визначену вчителем). |
|
|
РМ Контрольний твір «Честь і гідність крізь призму сьогодення». |
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Фонетика. Орфоепія». . |
|
|
КР № 2 «Фонетика. Орфоепія». Тест. |
|
Українська графіка. Українська орфографія як учення про систему загальноприйнятих правил написання слів (8 год.)
|
||
|
З історії становлення і розвитку української графіки й орфографії. Основні принципи української орфографії. |
|
|
Cкладні випадки уживання м'якого знака, апострофа. |
|
|
Вживання великої літери. Лапки у власних назвах. |
|
|
Написання складних слів разом, окремо, через дефіс. |
|
|
Написання складних слів разом, окремо, через дефіс. Тренувальні вправи. |
|
|
Правопис складноскорочених слів. Написання чоловічих і жіночих імен по батькові, прізвищ. |
|
|
Складоподіл і правила переносу слів з рядка в рядок. Графічне скорочення слів. Правопис географічних назв. |
|
|
Стилістика і культура мовлення Основні орфографічні норми. Нововведення в українському правописі. |
|
|
Редагування тексту з орфографічними помилками. Використання орфографічного словника для перевірки написання слів та їх форм. Словник іншомовних слів. |
|
Лексикологія української мови як учення про лексичний склад (10 год.)
|
||
|
Слово як основна одиниця мови. Слово і поняття. Системні відношення в лексиці української мови. |
|
|
Багатозначні й однозначні слова. Пряме і переносне значення (метафора, метонімія, синекдоха). Омоніми, їх види: омоформи, омофони, омографи, міжмовні омоніми. Повні і неповні омоніми. Поняття про пароніми. |
|
|
Синоніми та їх види. Синонімічний ряд. Антоніми та їх види. |
|
|
Мовна надмірність (багатослів'я, плеоназм, тавтологія) і мовна недостатність. |
|
|
Словники синонімів, антонімів, омонімів, паронімів. Словник символів. |
|
|
РМ Електронний лист. Смс-повідомлення. |
|
|
РМ Читання мовчки текстів діалогічного й монологічного характеру різних стилів, типів і жанрів мовлення. Навчальне читання мовчки. |
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого. |
|
|
КР №3 «Графіка. Орфографія. Лексикологія». Тест. |
|
|
РМ Стаття в газету на морально-етичну тему «Булінг-це духовна та фізична слабкість чи демонстрування сили?» |
|
|
РМ Доповідь у науковому стилі. |
|
2 семестр
|
||
Лексика української мови за походженням. |
||
|
Власне українська лексика. Слова, успадковані з індоєвропейських та східнослов′янських мовних спільностей. Запозичена лексика як джерело збагачення лексичного складу мови. |
|
|
Слова іншомовного походження. Кальки. Варваризми. Старослов’янізми, їх ознаки, роль у розвитку української мови. |
|
|
РМ Особливості монологічного мовлення в різних сферах спілкування. Виступ на зборах, семінарах, конференції. |
|
|
РМ Складання правил виголошення промови, доповіді. |
|
Лексика української мови за сферою її використання, стилістичною диференціацією.
|
||
|
Загальновживані слова. Лексичне багатство діалектної лексики. Етнографізми. Топоніміка й ономастика. Етимологія. |
|
|
Розмовна, просторічна, емоційно забарвлена лексика. Молодіжний сленг. Екзотизми. Пуризми. Наукова лексика. Філологічні, лінгвістичні, літературознавчі терміни. Канцеляризми. Штампи. |
|
|
РМ Науковий стиль, сфери використання і призначення. Основні ознаки наукового стилю. Наукова метафорика. |
|
|
РМ Підстилі наукового стилю: власне науковий, науково-навчальний і науково-популярний та їх особливості. Основні жанри наукового стилю. Написання доповідей. |
|
|
РМ Контрольний переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням |
|
|
РМ Контрольний переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням |
|
|
Робота з діалектним словником. Словник лінгвістичних термінів. |
|
|
Застарілі слова та їх різновиди. Архаїзми, історизми. Можливість відтворення духовної культури за архаїчною лексикою. |
|
|
Неологізми. Загальномовні та авторські неологізми. |
|
|
РМ Виголошення доповідей. |
|
|
РМ Аналіз доповідей. Лінгвістичний аналіз текстів науково- навчального стилю. |
|
Фразеологія як розділ мовознавства (6 год.)
|
||
|
Фразеологічні одиниці української мови. Основні ознаки фразеологізмів. |
|
|
Джерела української фразеології. Національна специфіка української фразеології. |
|
|
Прислів′я і приказки, крилаті вислови. Стійкі народні порівняння. Побажання, приповідки, каламбури, їх оцінний зміст. |
|
|
РМ Розмовний стиль, сфера використання. Особливості розмовного мовлення. Жанри розмовного мовлення. |
|
|
РМ Виступ на конференції «Уживання фразеологізмів у різних стилях мови» |
|
|
Багатозначність, синонімія та антонімія фразеологізмів. Фразеологія власне українського походження. Фразеологізми з античної міфології. |
|
|
Фразеологія наукова, публіцистична, офіційно-ділова. Фразеологізми з професійної мови. |
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Лексикологія. Фразеологія». |
|
|
КР № 4 «Лексикологія. Фразеологія». Тест. |
|
Українська лексикографія як розділ мовознавства про укладання словників (4 год.) |
||
|
Словники як відображення історії і культури українського народу. Загальні відомості про словники. Основні типи словників, особливості їх побудови. |
|
|
Енциклопедичні, лінгвістичні (одномовні, двомовні, перекладні) словники. Відмінність словникових статей у різних словниках. |
|
|
З історії лексикографії. Словник Лаврентія Зизанія (1596 р.), "Лексикон" Памво Беринди (1627 р.). Сучасні словники української мови. Українські електронні словники. |
|
Морфеміка і словотвір української мови як учення про будову і творення слів (8 год). |
||
|
Морфемна і словотвірна структура слова. Основа похідна і непохідна. Твірна основа. |
|
|
РМ Контрольний твір-роздум на суспільно-політичну тему «Що може допомогти українцям у розбудові держави?» |
|
|
РМ Контрольний твір-роздум на суспільно-політичну тему «Що може допомогти українцям у розбудові держави?» |
|
|
Основні способи словотвору в сучасній українській мові: морфологічні й неморфологічні. Історичні зміни в морфемному складі слова. Етимологія як учення про походження слів. |
|
|
Словотвір іменників на позначення назв жителів певного населеного пункту. Творення присвійних прикметників. Творення прикметникових форм від різних географічних назв. |
|
|
Стилістичне використання засобів словотвору. Синонімія словотвірних афіксів. Національно-специфічне вживання зменшено-пестливих форм. |
|
|
РМ Аналіз контрольних творів. |
|
Українська морфологія як розділ мовознавства про частини мови (30 год). |
||
|
Морфологічні норми. Морфологічні засоби виразності мови. Граматичні категорії, граматичні значення і граматичні форми. |
|
|
Основні поняття морфології. Словозміна. Парадигма. Словоформа. Повнозначні та службові частини мови. Вигуки і модальні слова. Взаємоперехід частин мови. |
|
Самостійні частини мови |
||
|
Іменник як частина мови. Лексико-граматичні розряди іменників. Граматичні категорії іменника. Категорія числа, її значення та граматичні засоби вираження. |
|
|
Особливості роду іменників- назв осіб за професією, посадою, званням тощо. Відмінювання іменників ІІ відміни. Родовий відмінок іменників ІІ відміни. |
|
|
Словозмінні паралелі іменників, їх стилістичні особливості. Стилістичні особливості іменників середнього і спільного роду. Стилістичні особливості форм числа іменників. |
|
|
Написання і відмінювання власних особових назв, складних слів, прізвищ, імен та по батькові. Стилістичне використання кличного відмінка іменників. |
|
|
Прикметник як частина мови. Лексико-граматичні розряди прикметників, їх особливості і функціонування в мовленні. |
|
|
Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення. Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників. |
|
|
Творення відносних і присвійних прикметників. Відмінювання прикметників. |
|
|
Стилістичне використання якісних, відносних, присвійних прикметників. Стилістична роль повних і коротких прикметників. |
|
|
Своєрідність займенника як частини мови. Розряди займенників за значенням, їх характеристика |
|
|
Групи займенників. |
|
|
Відмінювання займенників. Явище прономіналізації. Перехід займенників в інші частини мови. |
|
|
Правопис займенників. Написання заперечних, неозначених займенників. |
|
|
Числівник як частина мови. Формування числівника як частини мови. Число і числівник. |
|
|
Розряди числівників за значенням, їх характеристика. |
|
|
Групи числівників за будовою. Відмінювання числівників. Паралельне використання відмінкових форм числа. |
|
|
Паралельне вживання числівників з іменниками у непрямих відмінках. Синтаксичні функції числівників. |
|
|
Стилістична роль числівників. Правильне використання відмінкових форм числівників. Наголос у числівниках. |
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого з тем «Іменник», «Прикметник», «Займенник», «Числівник». |
|
|
КР №5 «Морфологія.1ч.». Тест. |
|
|
Дієслово як частина мови. Форми дієслова: дієвідмінювані, відмінювані, незмінні. Зміни звуків в особових формах дієслів. Безособові дієслова. |
|
|
Види дієслів (доконаний і недоконаний), їх творення, вживання одного у значенні іншого. Часи дієслів (теперішній, минулий, майбутній), їх творення. Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий), їх творення. |
|
|
Особові, родові, числові форми дієслів. Перехідні і неперехідні дієслова. Стан дієслова. Зворотні дієслова. |
|
|
Чергування приголосних в особових формах дієслів теперішнього та майбутнього часу. |
|
|
Дієприкметник як особлива форма дієслова. Дієслівні та прикметникові характеристики дієприкметників. Активні та пасивні дієприкметники, їх відмінювання. |
|
|
Дієприкметниковий зворот. |
|
|
Безособові форми на –но, -то. |
|
|
Дієприслівник. Дієприслівники доконаного і недоконаного виду. |
|
|
Дієприслівниковий зворот. Творення і вживання дієприслівників. |
|
|
Прислівник як частина мови. Розряди прислівників за значенням: обставинні й означальні. Морфологічні типи прислівників. Ступені порівняння означальних прислівників. |
|
|
Правопис прислівників і прислівникових сполук. Прислівники за походженням. Написання не з прислівниками. |
|
|
Контрольне есе «Чи можливе життя без конфліктів?» або «Як приборкати свої емоції?» |
|
Службові частини мови, їх загальна характеристика (6 год.)
|
||
|
Прийменник, його особливості. Групи за походженням та морфологічним складом. Правопис прийменників. Особливості вживання деяких прийменників. Синонімія прийменників. |
|
|
Сполучники сурядності та підрядності. Морфологічні типи сполучників. Правопис сполучників. Особливості вживання деяких сполучників. |
|
|
Частка, її функції, групи за значенням. Правопис заперечних часток. |
|
|
Зв’язка. Вигуки, їх ознаки та розряди. Правопис вигуків і особливості їх вживання. Розділові знаки у реченнях з вигуками. Звуконаслідувальні слова. |
|
|
Стилістичні функції службових частин мови. Синонімія прийменникових конструкцій. Повторення прийменників, сполучників як засіб увиразнення мовлення. |
|
|
Функції модальних, заперечних часток. Естетична цінність часток і звуконаслідувань. Стилістичні функції вигуків. Національні етикетні вигуки. |
|
|
РМ Ділові папери. Звіт про виконану роботу. |
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого з тем «Дієслово», «Службові частини мови, їх загальна характеристика». |
|
|
КР №6 «Морфологія. 2ч.». Тест. |
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого. Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія. |
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого. Лексикологія. Фразеологія. |
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого. Морфеміка і словотвір. |
|