Календарно – тематичне планування
уроків зарубіжної літератури
8 клас
(70 годин / 2 години на тиждень)
Складено відповідно до програми: ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 6 – 9 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Затверджено та надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)
Контрольні роботи – 6
Розвиток мовлення – 4
Позакласне читання – 4
№ з/п |
Тема уроку |
К-сть год. |
Дата |
Примітка |
|
Вступ |
|||||
1 |
Повторення вивченого матеріалу за курс "Зарубіжна література. 7 клас" |
1 |
01.09. |
|
|
2 |
Діагностична контрольна робота "Зарубіжна література 7 клас" |
1 |
06.09. |
|
|
3 |
Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їх характерні ознаки. Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їх розвитку в різних країнах |
1 |
08.09 |
|
|
СВЯЩЕННІ КНИГИ ЛЮДСТВА ЯК ПАМ’ЯТКИ КУЛЬТУРИ І ДЖЕРЕЛО ЛІТЕРАТУРИ |
|||||
4 |
Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. |
1 |
13.09. |
|
|
5 |
Веди (огляд) як пам’ятка індоєвропейської словесності ІІ-І тис. до н.е. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.) Космогонічні міфи Вед |
1 |
15.09. |
|
|
6 |
Біблія як основа двох релігій – юдейської і християнської. Зв'язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники. Ключові ідеї та образи Старого і Нового Заповітів |
1 |
20.09. |
|
|
7 |
Біблія. Старий Заповіт. Міфи «Створення світу», «Каїн і Авель». Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. Ключові ідеї Старого Заповіту |
1 |
22.09. |
|
|
8 |
Біблія. Старий Заповіт. 10 заповідей. Афоризми Старого Заповіту. Презентація творчо-дослідницького культурологічного міні-проєкту |
1 |
27.09. |
|
|
9 |
Біблія. Новий Заповіт (Євангеліє). Ключові ідеї Нового Заповіту. Афоризми Нового Заповіту |
1 |
29.09.
|
|
|
10 |
РМ № 1 (у). Мудрість та повчальність євангельських притч (Притча про сіяча. Притча про блудного сина. Притча про загублену вівцю й загублену драхму) |
1 |
04.10 |
|
|
11 |
Коран (огляд) – головна книга ісламу. Міфологічні сюжети, образи, моральні настанови в Корані. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя. |
1 |
06.10. |
|
|
12 |
Контрольна робота № 1 за темами «Вступ», “Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури” (тести, відповіді на запитання)
|
1 |
11.10 |
|
|
АНТИЧНІСТЬ
|
|||||
13 |
Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. |
1 |
13.10 |
|
|
14 |
Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Відображення історичних подій у міфах троянського циклу (Паріс викрадає Єлену. Смерть Ахілла. Троянський кінь). Ключові образи циклу, їх гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.) |
|
18.10. |
|
|
15 |
Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. «Іліада» (огляд ) («Двобій Ахілла і Гектора», «Пріам у Ахілла»). Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис |
1 |
20.10. |
|
|
16 |
РМ (п) Порівняльна характеристика літературних героїв Ахілла і Гектора |
1 |
25.10 |
|
|
17 |
Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VІІ ст. до н.е.) «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція. |
1 |
27.10 |
|
|
18 |
Сапфо (VІІ-VІст. до н.е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…»). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань |
1 |
01.11 |
|
|
19 |
Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми – трагедія і комедія |
1 |
03.11 |
|
|
20 |
Есхіл (бл. 525 – бл. 456 рр. до н.е.). «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Втілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії.
|
1 |
08.11 |
|
|
21 |
Пýблій Верґíлій Марóн (70-19 рр.до н.е). “Енеїда” (огляд) («Заспів», «Пророцтво Анхіза в Аїді про майбутню славу Риму»). Зв'язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. Образ Енея та його значення в композиції твору. Образ Риму |
1 |
10.11 |
|
|
22 |
Квінт Горáцій Флакк (65-8 рр. до н.е.). “До Мельпомени” («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку |
1 |
15.11. |
|
|
23 |
Пýблій Овíдій Назóн (43 р. до н.е. – бл. 18 р.н.е.). Життя і творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози». Конфлікт митця із владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях» («Життя поета» (ІV, 10)). Образ відторгнення поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору («Сумні елегії») |
1 |
17.11 |
|
|
24 |
ПЧ № 1 Овідій «Метаморфози» («Потоп», «Філемон та Бавкіда») |
1 |
22.11. |
|
|
25 |
Контрольна робота № 2 з теми «Античність». Контрольний твір «Концепція людини і світу в античній літературі» |
1 |
24.11. |
|
|
СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ |
|||||
26 |
Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо (701—762). «Сосна біля південної галереї», «Печаль на яшмовому ґанку». Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, втілення в них краси природи і духовного життя |
1 |
29.11. |
|
|
27 |
Ду Фу (712—770). «Пісня про хліб і шовк», «Подорожуючи, вночі описую почуття». Зв'язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину |
1 |
|
|
|
28 |
Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники Омáр Хайям. (бл. 1048 — після 1122) . Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми і мотиви творчості Омара Хайяма. Злиття образу автора і ліричного героя-філософа . Вивчення напам’ять 2-3 рубаї за вибором учнів |
1 |
|
|
|
29 |
ПЧ № 2. Творчість Рудакі. Газелі, рубаї, бейти |
1 |
|
|
|
30 |
Література середньовічної Європи: основні тенденції і жанрово-тематичне розмаїття «Пісня про Роланда» (Х ст.). Історична основа твору і поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Особливості поетичної мови твору |
1 |
|
|
|
31 |
Аліг’єрі Дáнте (1265–1321) . Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»). Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання. |
1 |
|
|
|
32 |
Контрольна робота № 3 з теми «Література Середньовіччя». (тести, відповіді на запитання) |
1 |
|
|
|
ВІДРОДЖЕННЯ |
|||||
33 |
Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури |
1 |
|
|
|
34 |
Франческо Петрарка (1304—1374) – видатний італійський поет-гуманіст. Багатство людської душі, краса і щирість людських почуттів, оспівування кохання в «Книзі пісень» |
1 |
|
|
|
35 |
Ф. Петрарка. Сонети № 61, 132. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя і героїні. Втілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки. Вивчити напам’ять сонет Ф. Петрарки за вибором учнів |
1 |
|
|
|
36 |
Вiльям Шекспiр (1564—1616). Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва |
1 |
|
|
|
37 |
В. Шекспiр . Сонети № 66, 116, 130. Основні теми сонетів В. Шекспіра – кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (через описи природи, змалювання сили почуттів та ін.) Художні особливості сонетів В. Шекспіра. Вивчити напам’ять сонет В.Шекспіра |
1 |
|
|
|
38 |
Виразне читання віршів напам’ять Ф. Петрарки та В. Шекспіра. |
1 |
|
|
|
39 |
Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів |
1 |
|
|
|
40 |
Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їх еволюція). |
1 |
|
|
|
41 |
Проблема життя і смерті. Трактування фіналу. Гуманістична цінність трагедії В.Шекспіра, її популярність серед різних поколінь |
1
|
|
|
|
42 |
Міґeль де Сервaнтес Саавeдра (1547— 1616). «Дон Кіхот» (І частина). Історія створення роману, його зв'язок з лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору (ситуації «великої дороги», випробування) |
1 |
|
|
|
43 |
Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, в яких втілено високу мрію і прагматизм. «Донкіхотство» |
1 |
|
|
|
44 |
Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно-пригодницького, філософського роману, пародії). Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень. Популярність «вічних образів» |
1 |
|
|
|
45 |
РМ №3 (п) Написання листа літературному герою. Лист Дон Кіхоту, Ромео або Джульєтті |
1 |
|
|
|
46 |
Контрольний твір-роздум на тему
|
1 |
|
|
|
БАРОКО І КЛАСИЦИЗМ |
|||||
47 |
Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки |
1 |
|
|
|
48 |
Луїс де Гонгора-і-Арготе (1561-1627). «Галерник». Втілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя. |
1 |
|
|
|
49 |
Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму |
1 |
|
|
|
50 |
Мольєр (1622-1673) – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво |
|
|
|
|
51 |
Мольєр «Міщанин-шляхтич». Історія створення комедії. Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення |
1 |
|
|
|
52 |
Основні образи комедії (пан Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.) |
1 |
|
|
|
53 |
Моральна проблематика комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич». Виховний потенціал твору. |
1 |
|
|
|
54 |
Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). Елементи народного театру. Дискусія: Хто вони - сучасні Журдени? |
1 |
|
|
|
55 |
Контрольна робота № 5 з теми «Бароко і класицизм». (тести, відповіді на запитання) |
1 |
|
|
|
Література ХХ-ХХІ століття. У пошуках себе і високого польоту |
|||||
56 |
Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). Життя і творчість. «Маленький принц» - філософська алегорична казка-притча |
1 |
|
|
|
57 |
Людські взаємини, моральні цінності у казці-притчі А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц» |
1 |
|
|
|
58 |
Поетизація краси чистих людських взаємин у казці-притчі. Художні образи твору. |
1 |
|
|
|
59 |
Філософський зміст та художні особливості твору |
1 |
|
|
|
60 |
ПЧ Ульф Старк «Тоді я був просто Ульф» |
1 |
|
|
|
61 |
Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття |
1 |
|
|
|
62 |
Втілення в образі чайки Джонатана прагнення високої мети |
1 |
|
|
|
63 |
Алегоричні образи в повісті. Художній конфлікт і можливість його подолання . Ознаки притчі у творі |
1 |
|
|
|
64 |
Барбара Космовська (нар. 1958). «Буба». Художній світ Б. Космовської. Батьки – діти, діти – онуки |
1 |
|
|
|
65 |
Ідея поваги й любові до людини. Сімейні цінності у творі |
1 |
|
|
|
66 |
ПЧ № 4 Б. Космовська «Позолочена рибка» |
1 |
|
|
|
67 |
РМ (у) Диспут «Проблеми порозуміння дітей та дорослих» (за вивченими творами) |
1 |
|
|
|
68 |
Контрольна робота № 6 з теми «Сучасна література. У пошуках себе і високого польоту ». (тести, відповіді на запитання) |
1 |
|
|
|
ПОВТОРЕННЯ. |
|||||
69 |
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу |
1 |
|
|
|
70 |
Презентація списку літератури для читання влітку. |
1 |
|
|
|
|
Для вивчення напам’ять Омар Хайям (2-3 рубаї за вибором учня) Ф. Петрарка (сонет за вибором учнів) В. Шекспір (сонет за вибором учнів) |
|
|
|
|
Завдання реалізації наскрізних ліній у вивченні
зарубіжної літератури
Наскрізна лінія |
Загальна мета |
5-7 класи |
8-9 класи |
«Екологічна безпека та сталий розвиток» (НЛ-1) |
Формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості задля збереження й захисту довкілля. |
Розкриття взаємозв’язків людини і навколишнього середовища в процесі вивчення творів у рубриці «Природа і людина». |
Усвідомлення краси природи, її благотворного впливу на людину, розкриття значення образного слова для висловлення емоцій та почуттів, розуміння образу природи. |
«Громадянська відповідальність» (НЛ-2) |
Формування відповідального члена громади та суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, а також – виховання національно свідомої особистості, яка спирається у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку суспільства. |
Формування здатності до ненанасильницького розв’язання конфліктів. |
Осмислення та захист особистих прав і прав інших людей, усвідомлення своєї ролі в суспільстві і набуття умінь брати участь у процесі ухвалення рішень. |
«Здоров'я і безпека» (НЛ-3) |
Формування всебічно розвиненого члена суспільства, здатного усвідомлювати пріоритетність здорового способу життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища. |
Усвідомлення переваг здорового способу життя та безпечної поведінки. |
Осмислення причиново-наслідкових зв’язків між власними рішеннями та поведінкою, здоров’ям та безпекою, набуття знань та умінь правильної поведінки в критичних та небезпечних ситуаціях. |
«Підприємливість та фінансова грамотність» (НЛ-4) |
Розуміння практичних аспектів фінансових питань (заощадження, інвестування, запозичення, страхування тощо); розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі. |
Розуміння ролі ініціативності та підприємливості в суспільстві для особистого кар’єрного зростання. |
Осмислення неординарності як важливої риси людини для її самореалізації в житті, спонукання учнів до творчих рішень у процесі розв’язання проблем, усвідомлення користі та необхідності спільної діяльності. |