Погоджено
Заступник директора
_______________________
БІОЛОГІЯ
9 КЛАС
(140 годин – 4 години на тиждень, із них 4 години – резервних)
За програмою з біології для 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням біології, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України
від 17.07.2013 № 983.
№п/п
|
Тема уроку |
Лабораторні роботи, дослідження, проекти |
К-сть годин |
Дата проведення уроку |
Примітка |
Вступ (1 год.) |
|||||
1 |
ІНСТРУКТАЖ з БЖД Біологія як наука. Предмет біології, її основні галузі та місце серед інших наук. Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень. |
|
1 |
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули (8 год.) |
|||||
2 |
Вода та її основні фізикохімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
|
1 |
|
|
3 |
Органічні молекули. Біологічні макромолекули – біополімери. |
|
1 |
|
|
4 |
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
1 |
|
|
5 |
Ферменти, їхня роль в клітині. |
Лабораторне дослідження властивостей ферментів. |
1 |
|
|
6 |
Вуглеводи та ліпіди. |
|
1 |
|
|
7 |
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. |
|
1 |
|
|
8 |
Практична робота № 1. Розв'язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
|
1 |
|
|
9 |
Макроергічні сполуки, АТФ. Поняття про перетворення енергії та реакції синтезу в біологічних системах. Молекулярні мотори. |
|
1 |
|
|
Тематична №1 |
|||||
Тема 2. Структура клітини |
|||||
10 |
Методи дослідження клітин, типи мікроскопії. |
|
1 |
|
|
11 |
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели. |
Лабораторна робота № 1. Вивчення будови клітин. |
1 |
|
|
12 |
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
1 |
|
|
13 |
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина. |
Лабораторна робота № 2. Вивчення структурнофункціональної різноманітності клітин. |
1 |
|
|
14 |
Рослинна та тваринна клітина. |
Лабораторні дослідження руху цитоплазми в клітинах рослин; явища плазмолізу та деплазмолізу у рослинній клітині. |
1 |
|
|
15 |
Узагальнення знань з теми: «Структура клітини» |
|
1 |
|
|
Тематична № 2 |
|||||
Тема 3. Принципи функціонування клітини (6 год.) |
|||||
16 |
Обмін речовин та енергії. |
|
1 |
|
|
17 |
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
1 |
|
|
18 |
Біохімічні механізми дихання. |
|
1 |
|
|
19 |
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. |
Лабораторне дослідження виділення кисню зеленою рослиною в процесі фотосинтезу. |
1 |
|
|
20 |
Хемосинтез. |
|
1 |
|
|
21 |
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах. |
|
1 |
|
|
Тематична № 3 |
|||||
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації. (17 год.) |
|||||
22 |
Гени та геноми.
|
|
1 |
|
|
23 |
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
1 |
|
|
24 |
Транскрипція та основи її регуляції. Основні типи РНК |
|
1 |
|
|
25 |
Генетичний код.
|
|
1 |
|
|
26 |
Біосинтез білка. |
|
1 |
|
|
27 |
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК.
|
|
1 |
|
|
28 |
Практична робота № 2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
1 |
|
|
29 |
Ділення клітин: клітинний цикл. |
|
1 |
|
|
30 |
Мітоз. |
Лабораторне дослідження: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
1 |
|
|
31 |
Мейоз. |
|
1 |
|
|
Тематична № 4 |
|||||
32 |
Рекомбінація ДНК. |
|
1 |
|
|
33 |
Генетичне та епігенетичне спадкування. |
|
1 |
|
|
34 |
Розмноження живих організмів |
|
1 |
|
|
35 |
Класифікація способів розмноження. |
|
1 |
|
|
36 |
Статеві клітини та запліднення. |
|
1 |
|
|
37 |
Закономірності індивідуального розвитку. |
Лабораторне дослідження: стадій перебігу ембріогенезу (на прикладі амфібій). |
1 |
|
|
38 |
Уявлення про життєві цикли. |
|
1 |
|
|
Тематична № 5 |
|||||
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (10 год.) |
|||||
39 |
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
|
1 |
|
|
40 |
Закони Менделя. |
|
1 |
|
|
41 |
Практична робота № 3. Складання схем схрещування. |
|
1 |
|
|
42 |
Ознака як результат взаємодії генів. |
|
1 |
|
|
43 |
Зчеплення генів. Кросинговер. |
|
1 |
|
|
44 |
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
1 |
|
|
45 |
Форми мінливості. |
Лабораторне дослідження прояву мінливості у рослин і тварин. |
1 |
|
|
46 |
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
1 |
|
|
47 |
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. |
|
1 |
|
|
48 |
Сучасні методи молекулярної генетики.
|
|
1 |
|
|
49 |
Контрольна робота |
|
1 |
|
|
Тематична № 6 |
|||||
Тема 6. Еволюція органічного світу (7 год.) |
|||||
50 |
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. Популяційна генетика. |
|
1 |
|
|
51 |
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін |
|
1 |
|
|
52 |
Механізми видоутворення. |
|
1 |
|
|
53 |
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. |
|
1 |
|
|
54 |
Докази еволюції живої природи. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
1 |
|
|
55 |
Еволюція людини. Механізми антропогенезу. Етапи еволюції людини. |
|
1 |
|
|
56 |
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя. |
|
1 |
|
|
Тематична № 7 |
|||||
Тема 7. Біорізноманіття (12 год.) |
|||||
57 |
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
1 |
|
|
58 |
Основні групи організмів: віруси, бактерії, археї, еукаріоти. |
|
1 |
|
|
59 |
Практична робота № 4. Порівняння будови та процесу розмноження клітинних та неклітинних форм життя. |
|
1 |
|
|
60 |
Огляд основних еукаріотичних таксонів. |
|
1 |
|
|
61 |
Поняття про вид як основну класифікаційну одиницю різноманітності живого. |
|
1 |
|
|
62 |
Проблеми концепцій виду та його визначень. Практична робота № 5. Методи фенотипної ідентифікації видів за допомогою діагностичних ключів та таблиць. |
|
1 |
|
|
63 |
Уявлення про класифікацію та номенклатуру. |
|
1 |
|
|
Тематична № 8 |
|||||
64 |
Міжнародні Кодекси номенклатур. Міжнародні банки генетичної інформації, пошукові системи.
|
Практична робота 6.* Молекулярно-генетична ідентифікація видів за допомогою маркерних послідовностей ДНК (BLAST-ідентифікація). |
1 |
|
|
65 |
Макросистема органічного світу. |
|
1 |
|
|
66 |
Різноманітність органічного світу. Конвенція про біорізноманітність. |
|
1 |
|
|
67 |
Генетична, видова та екосистемна різноманітність. |
|
1 |
|
|