Календарне планування уроків екології, складено відповідно до навчальної програми для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів, рівень стандарту, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 28.10.2010 р. № 1021.
|
Погоджено
Заступник директора
_____________________
ЕКОЛОГІЯ
11 клас (17 год. – 0,5 год. на тиждень)
За навчальною програмою для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів, рівень стандарту
№ п/п |
Тема уроку |
Дата |
Примітка |
Тема 1. Екологія як наука про довкілля |
|||
1 |
Предмет, об’єкт, завдання і методи накуки про довкілля. Структура сучасної екології та її місце в системі наук. |
|
|
Тема 2. Природа і людина: системний підхід |
|||
2 |
Властивості складних систем. Біосфера, основні положення вчення В. І. Вернадського про біосферу. Еволюція уявлень про роль і місце природи у житті суспільства. Ноосфера. Еволюція уявлень про місце людини у природі. |
|
|
3 |
Історичні етапи взаємодії суспільства і природи та їх екологічні особливості. Масштаби і наслідки антропогенного впливу на природне середовище у сучасному етапі. Узагальнення і систематизація знань. Практична робота. Аналіз особливостей історичних етапів взаємодії суспільства і природи. |
|
|
Тема 3. Проблема забруднення природного середовища та стійкості геосистем до антропогенних навантажень |
|||
4 |
Категорія «забруднення». Основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища. Види забруднень та їх вплив на компоненти природи, живі організми. Практична робота. Порівняння обсягів і структури забруднення міст України. |
|
|
5 |
Стійкість природних компонентів, геосистем до антропогенних забруднень. Форми стійкості геосистем. Стійкість природних і антропогенізованих геосистем. Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
Тема 4. Проблема деградації природних компонентів |
|||
6 |
Поняття «деградація природи» Основні причини деградації природних компонентів. Типологія компонентів природи за ступенем стійкості до антропогенних чинників. |
|
|
7 |
Поняття стійкого «консервативного» і нестійкого «прогресивного» компонента природи. Наслідки деградації природних компонентів. Категорія «деградована геосистема» Узагальнення і систематизація знань. Практична робота. Вплив інтенсивності ерозійних процесів на стан ґрунтового покриву. |
|
|
Тема 5. Проблема зміни ланок колообігу речовин та енергії |
|||
8 |
Колообіг речовин і енергії як основний системотворчий фактор. Поняття біогеохімічного циклу та його ролі у функціонуванні та розвитку геосистем. |
|
|
9 |
Колообіги речовин, енергії, інформації та їх зміни антропогенною діяльністю. Узагальнення і систематизація знань. Практична робота. Аналіз схем колообігу основних речовин у природі на предмет зміненості їх ланок антропогенною діяльністю. |
|
|
10 |
Контрольна робота. |
|
|
Тематична №1 |
|||
Тема 6. Проблема збалансованого природокористування |
|||
11 |
Категорія «збалансований розвиток», її еволюція. Найважливіші баланси у сфері природокористування. Досягнення пропорцій між природо-ресурсним потенціалом і особливостями його використання. Збалансованість між біологічною продуктивністю і споживанням біологічної продукції. |
|
|
12 |
Поняття «невиснажливого природокористування» Досягнення балансу між основними сферами господарської діяльності. Узагальнення і систематизація знань. Практична робота. Існуюча і оптимальна структура природокористування в Україні» |
|
|
Тема 7. Проблема збереження біотичного і ландшафтного різноманіть |
|||
13 |
Категорія «біорізноманіття» Генетичне видове і екосистемне біорізноманіття. Причини і наслідки деградації біорізноманіття. |
|
|
14 |
Природозаповідання як одна із ефективних форм збереження біорізноманіття. Основні категорії заповідних об’єктів. Уявлення про екомережі. Міжнародні та національні програми збереження біорізноманіття. Практична робота. Аналіз особливостей розвитку заповідної мережі України. |
|
|
Тема 8. Проблеми оптимальної ландшафтно-екологічної організації території |
|||
15 |
Категорія «оптимізація». Критерії та пріоритети ландшафтно-екологічної оптимізації території. Ієрархія цілей організації. Найищий пріоритет природоохоронної та антропоекологічної функцій. |
|
|
16 |
Оптимізація «природного каркасу» території. Оптимальне співвідношення природних та господарських угідь. |
|
|
17 |
Обґрунтування територіальної структури природних угідь. Нормування антропогенних навантажень. Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
Тематична №2 |