Громадянська освіта 10 клас – 70 годин
Підручник: «Громадянська освіта» (інтегрований курс, рівень стандарту): підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти/О.О. Гісем, О.О. Мартинюк – Харків.: Видавництво «Ранок», 2018. – 192 с., іл.
Дата |
Корегування |
Тема уроку |
|||||
10-А |
10-Б |
10-А |
10-Б |
||||
|
|
|
|
|
Вступ до курсу «Громадянська освіта» |
||
РОЗДІЛ 1. ОСОБИСТІСТЬ ТА ЇЇ ІДЕНТИЧНІСТЬ
|
|||||||
|
|
|
|
|
Тема 1. Що таке ідентичність Ідентичність. Види ідентичності. Громадянська ідентичність. Змінний характер ідентичності. |
||
|
|
|
|
|
Самовизначення. Ідентифікація. Особиста гідність. Совість. |
||
|
|
|
|
|
Тема 2. Соціалізація особистості Поняття соціалізації. Етапи соціалізації. Суб’єкти соціалізації. Соціалізація як ресурс формування громадянської ідентичності. |
||
|
|
|
|
|
Соціалізація в сім’ї. Соціалізація серед однолітків. Молодіжні субкультури. Партнерські стосунки в сім'ї. Трансформація моделей сім'ї. |
||
|
|
|
|
|
Тема 3. Самореалізація людини Самореалізація і розвиток. Індивідуальність особистості. Життєві цінності й пріоритети. Активна громадянська позиція. Мобільність і адаптивність людини. Креативність. |
||
|
|
|
|
|
Практичне заняття. Що означає бути українцем / українкою в часи російської збройної агресії проти України. |
||
|
|
|
|
|
Узагальнення до розділу |
||
РОЗДІЛ 2. ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИ |
|||||||
|
|
|
|
|
Тема 1. Людська гідність і права людини Поняття людської гідності. Людська гідність – основа прав людини. Рівність і рівноправність. |
||
|
|
|
|
|
Тема 2. Еволюція прав людини Поява та розвиток прав людини. Основоположні права і свободи людини. Класифікація прав людини. |
||
|
|
|
|
|
Борці за права людини. |
||
|
|
|
|
|
Тема 3. Людина і держава Взаємовідносини «людина – держава». Верховенство права. Права і свободи людини та їх гарантування і захист державою. Позитивні і негативні зобов’язання держави. |
||
|
|
|
|
|
Тема 4. Права дитини Поняття прав дитини. Конвенція ООН про права дитини. Забезпечення та реалізація прав дитини в Україні. |
||
|
|
|
|
|
Тема 5. Механізми захисту прав людини і прав дитини Порушення прав людини. Поняття механізмів захисту прав людини. Міжнародні та європейські механізми захисту прав людини. Національні механізми захисту прав людини, їх класифікація. Захист прав дитини. |
||
|
|
|
|
|
Тема 6. Права людини та права дитини в умовах збройного конфлікту. Забезпечення та захист прав людини та прав дитини в умовах збройного конфлікту. Міжнародне гуманітарне право. |
||
|
|
|
|
|
Практичне заняття. Як убезпечити себе та своїх близьких в умовах збройного конфлікту. |
||
|
|
|
|
|
Узагальнення до розділу |
||
РОЗДІЛ 3. ЛЮДИНА В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ |
|||||||
|
|
|
|
|
Тема 1. Соціокультурна багатоманітність Поняття суспільства. Соціальна структура суспільства. Соціальна згуртованість, солідарність і відповідальність. |
||
|
|
|
|
|
Соціальні цінності. Гендерна, етнічна, конфесійна різноманітність. |
||
|
|
|
|
|
Тема 2. Ефективна комунікація Роль спілкування в житті людини й суспільства. Вербальна й невербальна комунікація. |
||
|
|
|
|
|
Тема 3. Стереотипи та упередження. Дискримінація. Конфлікти Поняття стереотипів і упереджень. Забобони. Шляхи подолання стереотипів. Поняття дискримінації. Основні форми та прояви дискримінації. |
||
|
|
|
|
|
Толерантність та інклюзія. Поняття конфлікту та його види. Стадії конфлікту. |
||
|
|
|
|
|
Війна як найжорсткіший прояв збройного конфлікту. |
||
|
|
|
|
|
Способи подолання конфліктів. Переговори і медіація. Консенсус і компроміс. |
||
|
|
|
|
|
Практичне заняття. Як поводитися в конфліктних ситуаціях. |
||
|
|
|
|
|
Узагальнення до розділу |
||
РОЗДІЛ 4. ДЕМОКРАТИЧНЕ СУСПІЛЬСТВО ТА ЙОГО ЦІННОСТІ |
|||||||
|
|
|
|
|
Тема 1. Демократична держава Виникнення і зміст демократії. Демократичні цінності. Загрози для демократії. Демократичні інститути. Конституція та її призначення. Правова держава. Законодавча, виконавча та судова влада в демократичній державі. |
||
|
|
|
|
|
Вибори і референдум як інструменти демократії. Роль політичних партій в демократичній державі. |
||
|
|
|
|
|
Тема 2. Громадянське суспільство Поняття громадянського суспільства. Функції громадянського суспільства. Роль громадян у становленні й функціонуванні громадянського суспільства. Громадські організації. Інші форми самоорганізації громадян. |
||
|
|
|
|
|
Тема 3. Громада Поняття громади. Роль громади в житті людини, суспільства, держави. Реалізація та захист громадою своїх прав і законних інтересів. Участь громадян у розв’язанні проблем громади. |
||
|
|
|
|
|
Тема 4. Громадянська участь Роль громадянина у демократизації суспільства. Демократичний громадянин. Громадянська позиція, активність та відповідальність. |
||
|
|
|
|
|
Волонтерська діяльність. |
||
|
|
|
|
|
Тема 5. Школа – простір демократії Шкільна громада. Взаємодія учнів, учителів, батьків, адміністрації. Врядування та управління школою. Шкільне самоврядування (учнівське, вчительське, батьківське). Принципи та значення учнівського самоврядування. Моделі учнівського самоврядування. Учнівське самоврядування онлайн. Школа і місцева громада. |
||
|
|
|
|
|
Тема 6. Дитячі й молодіжні громадські об'єднання Свобода асоціацій. Дитячі й молодіжні об'єднання та рухи. |
||
|
|
|
|
|
Створення молодіжної громадської організації. Молодіжні соціальні проекти. |
||
|
|
|
|
|
Практичне заняття. Які принципи місцевого самоврядування в Україні. |
||
|
|
|
|
|
Узагальнення до розділу |
||
РОЗДІЛ 5. СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА |
|||||||
|
|
|
|
|
Тема 1. Комунікація, інформація, медіа Поняття мас-медіа(медіа). Роль інформації та медіа в сучасному світі. Мас медіа, комунікація, аудиторія, медіатекст. Різновиди медіа (книга, преса, фото, радіо, кіно, телебачення, Інтернет, мобільний зв’язок) та їхній розвиток. Реклама. Вплив мас медіа на формування громадської думки та власної позиції людини. |
||
|
|
|
|
|
Тема 2. Медіа і демократія. Свобода, етика і відповідальність Свобода слова. Обмеження свободи слова. Баланс між свободою вираження поглядів та відповідальністю. Свобода мас медіа – критерій демократичності суспільства. |
||
|
|
|
|
|
Що таке цензура. Замовні матеріали («джинса») та їхні ознаки. Суспільні медіа і їхня місія. Шкільні медіа. |
||
|
|
|
|
|
Тема 3. Маніпулятивний вплив медіа Маніпуляції в медіапросторі. Як розпізнати фейкову інформацію, пропаганду, постправду. Роль медіа у провокуванні конфліктів та поширенні стереотипів. |
||
|
|
|
|
|
Що таке «мова ворожнечі» і як її розпізнати. Інформаційні війни. |
||
|
|
|
|
|
Тема 4. Критичне сприйняття та протидія маніпуляціям мас-медіа Достовірність інформації в мас медіа. Джерела інформації. Факт та судження. Авторство медіатексту Стандарти подання інформації. Критичний аналіз медіатекстів. Інформаційна безпека та її складові. |
||
|
|
|
|
|
Тема 5. Інтернет Приватність та конфіденційність у віртуальному світі. Цифрова ідентичність. Соціальні мережі. Права людини в Інтернеті. Безпека та етика поведінки у мережі. |
||
|
|
|
|
|
Кіберзлочинність. Кібератаки в умовах конфлікту: хто є ціллю. Особливості захисту прав дітей та молоді в Інтернеті. |
||
|
|
|
|
|
Практичне заняття.Приклади пропаганди: аналіз та протидія. |
||
|
|
|
|
|
Узагальнення до розділу |
||
РОЗДІЛ 6. ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДЯН І ДЕРЖАВИ В ДОСЯГНЕННІ СУСПІЛЬНОГО ДОБРОБУТУ |
|||||||
|
|
|
|
|
Тема 1. Соціальні цілі економіки Економіка як сфера життя людей. Економічні потреби та блага. Процеси, що забезпечують задоволення потреб: виробництво, розподіл, обмін і споживання. Учасники (суб’єкти) економічних відносин. Зміни потреб та економічних процесів виробництва, розподілу, обміну, споживання під час війни. Економічна безпека. Соціальна держава. |
||
|
|
|
|
|
Тема 2. Сталий розвиток Обмеженість ресурсів. Необхідність раціонального та ефективного використання ресурсів. Вплив діяльності людини на довкілля. |
||
|
|
|
|
|
Тема 3. Ринкова економіка Принципи ринкової економіки. Кругообіг в ринковій економіці. Попит і пропозиція, ринкова ціна, конкуренція. Зміни попиту та пропозиції окремих товарів під час війни. |
||
|
|
|
|
|
Функції держави в ринковій економіці. Державний бюджет, податки, напрямки видатків. Зміни доходів та видатків державного бюджету у воєнний час. |
||
|
|
|
|
|
Тема 4. Економіка домогосподарства Домашнє господарство як власник і споживач. Поняття про раціональне споживання. Права споживачів. Бюджет домогосподарств: види доходів, напрямки витрат, заощадження, в тому числі в умовах воєнного стану. |
||
|
|
|
|
|
Тема 5. Підприємництво Підприємницька діяльність. Мета і соціальна відповідальність підприємця. Правовий захист бізнесу. |
||
|
|
|
|
|
Тема 6. Ринок праці Учасники ринку праці: роботодавці і наймані працівники. Поняття професії, спеціальності, кваліфікації працівника. Заробітна плата як дохід найманого працівника. |
||
|
|
|
|
|
Трудові відносини під час війни: гарантії та зміни. |
||
|
|
|
|
|
Тема 7. Лобіювання інтересів та корупція Поняття лобізму. Сутність корупції та корупціогенних ризиків. |
||
|
|
|
|
|
Причини та наслідки корупції в економіці та політиці. Шляхи подолання корупції. |
||
|
|
|
|
|
Практичне заняття Як планувати і витрачати родинний бюджет/Як започаткувати власну справу. |
||
|
|
|
|
|
Узагальнення до розділу |
||
РОЗДІЛ 7. УКРАЇНА, ЄВРОПА, СВІТ |
|||||||
|
|
|
|
|
Тема 1. Інтеграція та глобалізація Поняття інтеграції та глобалізації. Вплив глобалізаційних процесів на економіку, культуру, довкілля, людину. Витоки та процес європейської інтеграції. Загрози сучасному світу. |
||
|
|
|
|
|
Збройна агресія рф проти України як виклик світовому порядку та демократичним цінностям. |
||
|
|
|
|
|
Міграційні процеси. Види та форми сучасної міграції. |
||
|
|
|
|
|
Тема 2. Міжнародні відносини та міжнародне право Міжнародні відносини. Особливості міжнародного права. Система безпеки. |
||
|
|
|
|
|
Урядові і неурядові міжнародні організації. Міжнародна солідарність. |
||
|
|
|
|
|
Тема 3. Україна – член європейського та світового співтовариства Європейське і світове співробітництво. Участь України в ООН, ОБСЄ, Раді Європи, СОТ тощо. |
||
|
|
|
|
|
Європейський вибір України. Угода про асоціацію Україна – ЄС. Україна і НАТО: напрямки співпраці. |
||
|
|
|
|
|
Практичне заняття. Які основні економічні, соціальні та політичні переваги вступу України до ЄС. |
||
|
|
|
|
|
Узагальнення до розділу |
||
|
|
|
|
|
Урок підсумкового узагальнення знань |
||
|
|
|
|
|
Резервна година |
||
|