Календарно-тематичне планування уроків хімії 8 клас
(рівень стандарту 70 годин, 2 години на тиждень)
Складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів 7-9 класи Хімія. 2017. Наказ МОН України від 07.06.2017 № 804 зі змінами 2022-2023 н.р.
Підручник: Хімія : підруч. для 8 класу загальноосвіт. навч. зак л. / О. В. Григорович — Харків : Вид-во «Ранок», 2021. — 240 с. : іл.
№ з/п |
Дата |
Зміст (тема) уроку |
Демонстрації, лабораторні досліди |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
Примі-тки |
|
|
|
|||||
І СЕМЕСТР Повторення основних питань курсу хімії 7 класу
|
|
|||||
1 |
|
|
Найважливіші хімічні поняття. |
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи; наводитьприклади формул і назв простих (метали і неметали) і складних (оксидів, основ, кислот) речовин; рівнянь реакцій: добування кисню з гідроген пероксиду і води; кисню з воднем, вуглецем, сіркою, магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом, води з кальцій оксидом, натрій оксидом, фосфор(V) оксидом, карбон(ІV) оксидом; реакцій розкладу і сполучення. Діяльнісний компонент обчислює відносну молекулярну масу речовини за її формулою, масову частку елемента в складній речовині. Ціннісний компонент критично ставиться до власних знань і умінь із хімії. |
|
2 |
|
|
Прості й складні речовини (кисень, вода). Реакції розкладу, сполучення. |
|
|
|
3 |
|
|
Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою. Масова частка елемента в складній речовині. |
|
|
|
Тема 1. Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів
|
||||||
4 |
|
|
Короткі історичні відомості про спроби класифікації хімічних елементів. |
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент формулює періодичний закон; записує: електронні та графічні електронні формули атомів 20 хімічних елементів; пояснює періодичність зміни властивостей хімічних елементів (№ 1–20); залежність характеру елементів та властивостей їхніх сполук від електронної будови атомів; наводить приклади лужних, інертних елементів, галогенів. Діяльнісний компонент розрізняє атомне ядро, електрони, протони, нейтрони; періоди (великі й малі), головні (А) та побічні (Б) підгрупи періодичної системи; металічні та неметалічні елементи; характеризує склад атомних ядер (кількість протонів і нейтронів), розподіл електронів (за енергетичними рівнями та підрівнями) в атомах перших 20 хімічних елементів; хімічний елемент (№ 1–20) за його положенням у періодичній системі, зміни радіусів атомів у періодах і підгрупах, металічних і неметалічних властивостей елементів; структуру періодичної системи (періоди: великі й малі, групи й підгрупи (А і Б); аналізує інформацію, закладену в періодичній системі, та використовує її для характеристики хімічного елемента; використовує інформацію, закладену в періодичній системі, для класифікації елементів (металічний або неметалічний), та визначення їхньої валентності, класифікації простих речовин (метал або неметал). Ціннісний компонент усвідомлює значення прийому класифікації в науці; обґрунтовує фізичну сутність періодичного закону; оцінює значення періодичного закону як одного із фундаментальних законів природи. |
|
5 |
|
|
Поняття про лужні, інертні елементи, галогени. |
|
|
|
6 |
|
|
Будова атома. Склад атомних ядер (протони і нейтрони). Протонне число. Нуклонне число. |
Демонстрація: 2. Моделі атомів. |
|
|
7 |
|
|
Розв’язування задач і вправ. |
|
|
|
8 |
|
|
Будова електронних оболонок атомів хімічних елементів № 1-20.
|
Демонстрація: 1. Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва (довга і коротка форми). |
ТО |
|
9 |
|
|
Стан електронів в атомі. Електронні орбіталі. Енергетичні рівні та підрівні; їх заповнення електронами в атомах хімічних елементів № 1-20. |
Демонстрація: 3. Форми електронних орбіталей |
|
|
10 |
|
|
Поняття про радіус атома. |
|
|
|
11 |
|
|
Електронні та графічні електронні формули атомів хімічних елементів № 1-20. Поняття про радіус атома. |
|
|
|
12 |
|
|
Періодичний закон Д. І. Менделєєва (сучасне формулювання). Значення Періодичного закону. |
|
|
|
13 |
|
|
Періодична система хімічних елементів, її структура. |
|
|
|
14 |
|
|
Характеристика хімічних елементів №1-20 за їх місцем у Періодичній системі та будовою атома. |
|
|
|
15 |
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
|
16 |
|
|
Тематичний контроль знань з теми «Періодичний закон і Періодична система Д.І.Менделєєва. Будова атома» |
|
|
|
17 |
|
|
Значення періодичного закону. Представлення результатів навчальних проектів №1-3.
|
1. Із історії відкриття періодичної системи хімічних елементів. 2. Форми Періодичної системи хімічних елементів. 3. Хімічні елементи в літературних творах. 4. Цікаві історичні факти з відкриття і походження назв хімічних елементів. |
ТО |
|
Наскрізні змістові лінії Підприємливість і фінансова грамотність. Значення періодичного закону |
||||||
Тема 2. Хімічний зв’язок і будова речовини
|
||||||
18 |
|
|
Природа хімічного зв’язку. Електронегативність атомів хімічних елементів. |
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає види хімічного зв’язку, типи кристалічних ґраток; наводить приклади сполук із ковалентним (полярним і неполярним) та йонним хімічними зв’язками, атомними, молекулярними та йонними кристалічними ґратками; пояснює утворення йонного, ковалентного (полярного і неполярного) зв'язків. Діяльнісний компонент складає електронні формули молекул; характеризує особливості ковалентного та йонного зв’язків, кристалічної будови речовин з різними видами хімічного зв'язку; визначає вид хімічного зв’язку в типових випадках, полярність ковалентного зв'язку; прогнозує фізичні властивості та практичне використання речовин залежно від виду хімічного зв'язку і типу кристалічних ґраток; використовує поняття електронегативності для характеристики хімічних зв'язків. Ціннісний компонент обґрунтовує природу хімічних зв'язків; фізичні властивості речовин залежно від типів кристалічних ґраток; робить висновки про тип кристалічних ґраток речовин на основі виду хімічного зв’язку в них. |
|
19 |
|
|
Ковалентний зв'язок, його утворення. |
|
|
|
20 |
|
|
Полярний і неполярний ковалентний зв’язок. Електронні формули молекул. |
|
|
|
21 |
|
|
Йони. Йонний зв’язок, його утворення. |
|
|
|
22 |
|
|
Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали. |
Демонстрації: 4. Кристалічні ґратки різних типів. 5. Речовини атомної, молекулярної та йонної будови. |
|
|
23 |
|
|
Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток. Інструктаж з БЖД. Лабораторний дослід: 1. Ознайомлення з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови. |
Лабораторний дослід: 1. Ознайомлення з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови. |
|
|
24 |
|
|
Інструктаж з БЖД Практична робота №1. Дослідження фізичних властивостей речовин з різними типами кристалічних ґраток (наприклад: цукру, кухонної солі, графіту). |
|
|
|
25 |
|
|
Розв’язування задач і вправ. |
|
|
|
26 |
|
|
Контрольна робота №1 |
|
|
|
27 |
|
|
Аналіз контрольної роботи. Представлення результатів навчальних проектів № 5,6.
|
5. Використання кристалів у техніці. 6. Кристали: краса і користь. |
ТО |
|
Наскрізні змістові лінії Підприємливість і фінансова грамотність. Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Атомні, молекулярні та йонні кристали. |
||||||
Тема 3. Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами
|
||||||
28 |
|
|
Кількість речовини. Моль – одиниця кількості речовини. Стала Авогадро. |
Демонстрація: 6. Зразки речовин кількістю речовини 1 моль (або однакової кількості речовини). |
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає одиницю вимірювання кількості речовини, молярний об’єм газів за нормальних умов, сталу Авогадро; пояснює сутність фізичної величини кількість речовини. Діяльнісний компонент установлює взаємозв'язок між фізичними величинами (масою, молярною масою, об’ємом, молярним об’ємом, кількістю речовини); обчислює число частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі; молярну масу, масу і кількість речовини; об’єм даної маси або кількості речовини газу за нормальних умов; відносну густину газу за іншим газом, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; Ціннісний компонент робить висновки щодо значущості математичних знань для розв’язування хімічних задач. |
|
29 |
|
|
Розв’язування задач на обчислення числа частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі. |
|
|
|
30 |
|
|
Молярна маса речовини. |
|
|
|
31 |
|
|
Розв’язування задач на обчислення молярної маси речовини. |
|
|
|
32 |
|
|
Розв’язування задач на обчислення за хімічною формулою маси даної кількості речовини і кількості речовини за відомою масою. |
|
|
|
ІІ СЕМЕСТР |
|
|||||
33 |
|
|
Закон Авогадро. Молярний об’єм газів |
|
|
|
34 |
|
|
Розв’язування задач на обчислення об’єму певної маси або кількості речовини відомого газу за нормальних умов. |
|
|
|
35 |
|
|
Відносна густина газів. Розв’язування задач на обчислення з використанням відносної густини газів. |
|
|
|
36 |
|
|
Розв’язування задач |
|
|
|
37 |
|
|
Тематичний контроль знань з теми «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулам |
|
ТО |
|
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Підприємливість і фінансова грамотність. Розв’язування розрахункових задач за даною темою. |
||||||
Тема 4. Основні класи неорганічних сполук |
||||||
38 |
|
|
Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура |
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає оксиди, основи, кислоти, амфотерні гідроксиди, середні солі за сучасною науковою українською номенклатурою; наводить приклади оснόвних, кислотних і амфотерних оксидів, оксигеновмісних і безоксигенових, одно-, дво-, триосновних кислот, розчинних і нерозчинних основ, амфотерних гідроксидів, середніх солей. Діяльнісний компонент розрізняє несолетворні й солетворні (кислотні, основні, амфотерні) оксиди, розчинні й нерозчинні основи, кислоти за складом (оксигеновмісні, безоксигенові) та основністю (одно-, дво-, триосновні), середні солі; реакції заміщення, обміну, нейтралізації; описує поширеність представників основних класів неорганічних сполук у природі; складає хімічні формули оксидів, основ, амфотерних гідроксидів (Алюмінію, Цинку), кислот, середніх солей; рівняння реакцій, які характеризують хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів; кислот, лугів, нерозчинних основ, амфотерних гідроксидів, середніх солей; порівнює за хімічними властивостями основні, кислотні та амфотерні оксиди, луги і нерозчинні основи; класифікує неорганічні сполуки за класами; характеризує поняття амфотерності, фізичні та хімічні властивості оксидів, основ, кислот, солей, амфотерних гідроксидів; установлює генетичні зв’язки між простими і складними речовинами, основними класами неорганічних сполук; обчислює за рівняннями хімічних реакцій масу, кількість речовини та об’єм газу (н. у.) за відомою масою, кількістю речовини, об’єму одного з реагентів чи продуктів реакції, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; використовує сучасну українську номенклатуру основних класів неорганічних сполук; таблицю розчинності кислот, основ та солей для складання рівнянь хімічних реакцій; індикатори для виявлення кислот і лугів; планує експеримент, проводить його, описує спостереження, робить висновки; прогнозує перебіг хімічних реакцій солей і кислот з металами, використовуючи ряд активності металів; дотримується запобіжних заходів під час роботи з кислотами і лугами розв’язує експериментальні задачі, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання. Ціннісний компонент обґрунтовує залежність між складом, властивостями та застосуванням неорганічних речовин; оцінює значення найважливіших представників основних класів неорганічних сполук; висловлює судження про значення хімічного експерименту як способу набуття нових знань; вплив речовин на навколишнє середовище і здоров’я людини; вплив діяльності людини на стан довкілля й охорону від забруднень. |
|
39 |
|
|
Оксиди, їх склад, номенклатура, фізичні властивості. |
Демонстрація: 7. Зразки оксидів. |
|
|
40 |
|
|
Хімічні властивості оснόвних ,кислотних, амфотерних оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами. |
Демонстрація: 8. Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою. |
|
|
41 |
|
|
Основи, їх склад і назви, класифікація, фізичні властивості. Заходи безпеки під час роботи з лугами. |
Демонстрація: 11. Зразки основ. |
|
|
42 |
|
|
Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, кислотними оксидами, солями. |
Демонстрація: 12. Хімічні властивості лугів |
|
|
43 |
|
|
Хімічні властивості нерозчинних основ: взаємодія з кислотами і розкладання внаслідок нагрівання. |
Демонстрація: 13. Добування і хімічні властивості нерозчинних основ. |
|
|
44 |
|
|
Хімічні властивості амфотерних гідроксидів: взаємодія з кислотами, лугами (в розчині, при сплавлянні). |
Демонстрації: 14. Доведення амфотерності цинк гідроксиду. 15. Таблиця розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів і солей.
|
|
|
45 |
|
|
Поширеність у природі та використання оксидів, основ. Вплив на довкілля і здоров’я людини. |
|
|
|
46 |
|
|
Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об’єму, кількості речовини реагентів і продуктів реакції. |
|
|
|
47 |
|
|
Розв’язування розрахункових задач. |
|
|
|
48 |
|
|
Тематичний контроль знань з теми «Оксиди.Основи» |
|
ТО |
|
49 |
|
|
Кислоти: склад і назви, класифікація, фізичні властивості. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. |
Демонстрація: 9. Зразки кислот. |
|
|
50 |
|
|
Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, основними оксидами, основами, солями. Ряд активності металів. Інструктаж з БЖД, Лабораторний дослід. Взаємодія хлоридної кислоти з металами. |
Демонстрація: 10. Хімічні властивості кислот. |
|
|
51 |
|
|
Хвмічні властивості кислот. Реакція обміну. |
Лабораторні досліди:
|
|
|
52 |
|
|
Солі: склад і назви, фізичні властивості. |
Демонстрація: 16. Зразки солей. |
|
|
53 |
|
|
Хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями.
|
Демонстрації: 17. Хімічні властивості солей. |
|
|
54 |
|
|
Хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями. Інструктаж з БЖД. Лабораторні досліди: 4. Взаємодія металів із солями у водному розчині. 5. Взаємодія солей з лугами у водному розчині. 6. Реакція обміну між солями в розчині. |
Лабораторні досліди:
|
|
|
55 |
|
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота №2. Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук. |
|
|
|
56 |
|
|
Поширеність у природі та використання кислот, солей. Вплив на довкілля і здоров’я людини. |
|
|
|
57 |
|
|
Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій. |
|
|
|
58 |
|
|
Тематичний контроль знань з теми «Кислоти. Солі» |
|
|
|
59 |
|
|
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук. |
Демонстрація: 18. Взаємодія кальцій оксиду з водою, дослідження добутого розчину індикатором, пропускання вуглекислого газу крізь розчин. |
|
|
60 |
|
|
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук. Інструктаж з БЖД. Лабораторний дослід: 7. Розв’язування експериментальних задач. |
Лабораторний дослід: 7. Розв’язування експериментальних задач. |
|
|
61 |
|
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота №3. Розв’язування експериментальних задач. |
|
|
|
62 |
|
|
Розв’язування розрахункових задач і вправ |
|
|
|
63 |
|
|
Контрольна робота №2 |
|
|
|
64 |
|
|
Аналіз контрольної роботи. Представлення результатів навчальних проектів №7-9
|
7. Неорганічні речовини – представники основних класів у будівництві й побуті. 8. Хімічний склад і використання мінералів. 9. Вплив хімічних сполук на довкілля і здоров’я людини |
ТО |
|
65 |
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
|
66 |
|
|
Повторення і узагальнення знань з вивченого курсу хімії
|
|
|
|
67 |
|
|
Повторення і узагальнення знань з вивченого курсу хімії
|
|
|
|
68 |
|
|
Повторення і узагальнення знань з вивченого курсу хімії
|
|
|
|
69 |
|
|
Повторення і узагальнення знань з вивченого курсу хімії
|
|
|
|
70 |
|
|
Віртуальні екскурсії. Підсумковий урок
|
|
|
|
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність . Використання оксидів, кислот, основ і середніх солей. Вплив на довкілля. Здоров’я і безпека. Розв’язування розрахункових задач за рівняннями реакцій. Заходи безпеки під час роботи з кислотами і лугами. Екологічна безпека і сталий розвиток. Розв’язування розрахункових задач за рівняннями реакцій. Безпечне поводження з речовинами. Поширеність у природі та використання оксидів, кислот, основ і середніх солей. Вплив на довкілля. Підприємливість і фінансова грамотність. Розв’язування розрахункових задач за рівняннями реакцій. |
1