Календарно-тематичне планування
уроків інтегрованого курсу «Мистецтво»
5 клас НУШ
за підручником «Мистецтво» для 5 класу закладів загальної середньої освіти (авт. Масол.Л.М.), модельною навчальною програмою «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (автори: Масол Л.М., Просіна О.В.)
№ уроку |
Тема уроку (сторінки в підручнику) |
Музичні та художні твори для сприймання |
Художньо-творча діяльність |
Основні поняття |
||||||||||
Вступ. ПОХОДЖЕННЯ МИСТЕЦТВА |
||||||||||||||
1 |
Як виникли музика і танець. Від звуків природи до музичних звуків, інструментів (с. 8-11) |
СВМ: наскельні малюнки із зображенням танцюристів, фото первісних музичних інструментів. СММ: ONUKA. Трек «Ватра» (сопілка); Дж. Ласт. «Самотній пастух» (у виконанні Л. Рохаса на флейті Пана); О. Мессіан «Екзотичні птахи» для фортепіано, ударних і камерного оркестру. Портрет митця: О. Мессіан |
О.Янушкевич «Веселкова пісня» |
Гармонія |
||||||||||
2 |
Як виникло образотворче мистецтво. Первісне мистецтво: живопис, скульптура (с. 12-15) |
СВМ: наскельні розписи тварин, трипільська кераміка, скульптура Віртуальна екскурсія: Трипільска культура |
Варіант 1. Намалюй анімалістичну композицію: тварину, що мчить у далечінь (техніка за вибором: кольорові олівці, акварель, пастель чи кольорові крейди). Варіант 2. Ескіз декоративної тарілки або тканини за трипільськими мотивами |
Художній образ, реставратор |
||||||||||
3 |
Музика і театр стародавніх цивілізацій. Виникнення музичних інструментів в Єгипті (арфа), Греції (ліра, кіфара, флейта) тощо (с. 16-19) |
СВМ: зображення арфи, зокрема на картинах, єгипетських розписах. Скульптура Аполлона з кіфарою. М. Провенцале. Орфей та звірі. СММ: «Чарівні звуки арфи». Звучання єгипетської арфи, античної ліри й кіфари (музична реставрація інструментів). А. Хассельманс. П’єса для арфи. К.-В. Глюк. Арія Орфея о опери «Орфей і Евридіка». Віртуальна екскурсія: Античний театр. Музична грамота. Ноти |
М. Леонтович. Канон |
Символ, агон, канон |
||||||||||
4 |
Образотворче мистецтво стародавніх цивілізацій. Виникнення та розквіт мистецтва скульптури та архітектури в Єгипті, Греції. Давньогрецькі міфи про мистецтво (с. 20-23) |
СВМ: Піраміда Хеопса, храми й скульптури Стародавнього Єгипту. Антична архітектура, скульптура, вазопис |
Варіант 1. Намалюй грецьку амфору. Варіант 2. Уяви себе реставратором і з фрагментів віднови цілісну композицію грецької вази (форму, декор). МП «Античний вазопис» |
Теракота |
||||||||||
Розділ 1. НАРОДНЕ МИСТЕЦТВО ОДВІЧІ РИТМИ МИСТЕЦТВА |
||||||||||||||
5 |
Пісенна скарбниця. Українські народні пісні: календарно-обрядові, родинно-побутові, історичні, гумористичні тощо (с. 24-27) |
СВМ: І. Сколоздра. Українська пісня. І. Гончар. Веснянка, Е.Контратович. Весілля на Верховині. СММ: Пісня «Ой у лузі червона калина» в різних інтерпретаціях (гурт Рink Floyd, соло А.Хливнюка та ін). І. Шамо Фольк-опера «Ятранські ігри» (фрагменти). К. Стеценко. Вечірня пісня. К. Дебюссі. Колискова слоника (з анімацією). Портрет митця: К.Стеценко |
Гра «Упізнай і заспівай мелодію» (за мотивами українських народних пісень). МП: «Українська народна пісня» |
Ритм, форма, мотив |
||||||||||
6 |
Орнаментальні мотиви. Орнамент. Види орнаментів: рослинний, геометричний, зооморфний, змішаний; у стрічці, сітці, у замкнутих формах — колі, квадраті, прямокутнику, трикутниаку тощо) (с. 28-31) |
СВМ: орнаменти: рослинний, зооморфний, геометричний, змішаний на прикладі зразків українського народного мистецтва та мистецтва інших народів світу (кримсько-татарського тощо). Фото орнаментів на виробах українського декоративно-ужиткового мистецтва |
Варіант 1. Виконай рослинний орнамент у стрічці (кольорові олівці, фломастери). Варіант 2. Запропонуй ескіз орнаменту для металевих воріт школи, калитки дачної садиби, огорожі клумби в парку |
Орнамент, рапорт, стилізація |
||||||||||
7 |
Магічна стихія народних танців. Народні танці. Різновиди танців: українських (гопак, козачок, шевчик, коломийка тощо), польських (полонез, мазурка, краков’як. Танець і здоров’я (с. 32-35) |
СВМ: Фото народних танців. Е. Делакруа Ф. Шопен. Пам’ятник Шопену у Варшаві. СММ: Ф. Шопен Мазурка № 5, Полонез Ля мажор, Велике концертне рондо для ф-но з оркестром Портрет митця: Ф.Шопен |
Чеська полька. Руханка «Арфика» (дитячий фест: «Цвіт папороті»). Дитяча пісня за Гайтаною. МП: «Танці народів світу» |
Танець |
||||||||||
8 |
Барвиста магія народного малярства. Традиції українського народного малярства. Петриківський розпис. Самчиківський розпис. Симетрична («вазон», «букет») та асиметрична («гілочка») композиція (с. 36-41) |
СВМ: О. Дзень Триптих «Свято врожаю». М. Приймаченко. Соняшники з бджолами та горохом. К. Білокур. Колгоспне поле. Г. Собачко-Шостак. Шпаківня. М. Тимченко. Райськтий птах. А. Пікуш. Розпис на склі. Г. Назаренко. Декоративна таріль. Віртуальна екскурсія: Національний музей українського народного декоративного мистецтва |
Варіант 1-3. Намалюй квіткову композицію за традиціями українського народного малярства, використай мотиви петриківського або самчиківського розпису, прийоми стилізації (акварель, гуаш) |
Декоративний розпис, симетрія |
||||||||||
ЗОЛОТІ РУКИ НАРОДНИХ МАЙСТРІВ |
||||||||||||||
9 10 |
Народні музичні інструменти. Народні музичні інструменти: українські (кобза, бандура, цимбали, трембіта, дримба тощо) та інших народів світу (мандоліна, гітара, копуз, калімба тощо) у порівнянні (с. 42-45) |
СВМ: С. Глущук. Гудаки, І. Труш. Трембітарі, М. Михайлошина. Кобзар. Фото народних музичних інструментів. СММ: Імпровізація на цимбалах. (В. Ониськів). Л. Коен. «Алілуя» (кавер на бандурі М. Круть). Музика з к/ф «Амелі» (бандура, калімба) В. Лепешко. Кобзарська слава |
Сворення лепбуку «Музичні інструменти народів світу» |
Кавер, капела |
||||||||||
11 |
Декоративно-ужиткове мистецтво. Види декоративно-ужиткового мистецтва: ткацтво, килимарство, вишивка, різьблення по дереву, кераміка, витинання (с. 46-49) |
СВМ: Фото видів декоративно-ужиткового мистецтва. О. Саєнко. Декоративна таріль. О. Шинкаренко. Витинанка і вириванка. Віртуальна екскурсія: Опішнянська кераміка |
Варіант 1. Виготов витинанку «Чарівні птахи». Запропонуй різні варіанти складання з неї візерунків на склі вікна. Варіант 2. Виготов витинанку «Зайчики-побігайчики». Застосуй тло з паперу різних кольорів для передачі природного оточення. МП: «Декоративно-ужиткове мистецтво нашого краю» |
Витинанка, кераміка |
||||||||||
12 |
Народна музика у творчості композиторів. Обробки народних пісень і танців. Оркестри українських народних інструментів. Дитячий оркестр К.Орфа (с. 50-53) |
СВМ: Фото: оркестр українських народних інструментів, ксилофон, металофон. СММ: М. Лисенко. «Думка-Шумка» (у перекладі для оркестру народних інструментів). ONUKA feat. NAONI Orchestra (сопілка, трембіта, бугай). Sing, Sing, Sing (ксилофони й металофони). В.-А. Моцарт. Турецький марш («Орф-оркестр»). Імпровізація «Оркестрові фантазії». Портрет митця: М. Лисенко. Музична грамота. Форма в музиці. Варіації |
Гра «Музичне доміно» (інструменти) |
Обробка, оркестр, ксилофон |
||||||||||
13 |
Народна іграшка. Народна іграшка з дерева, соломи, тканини, сиру тощо (с. 54-57) |
СВМ: зразки іграшок українських (лялька-мотанка тощо) та інших народів світу (японські кокеші та ін.). О.Сойка, О. Когут. Яворівські дерев’яні іграшки з музичними інструментами. О. Отнякіна–Бердник і Р. Дудик. Фантастичні тварини. Віртуальна екскурсія: Дерев’яна іграшка — екологічна. Державний музей іграшки в Києві. www.muzey-igrashki.com.ua |
Варіант 1. Виліпи декоративну тарілку (техніка пластилінові кулький джгутики). Варіант 2. Виліпи коника-стрибунця за мотивами української народної іграшки. Варіант 3. Придумай і зроби фантастичну тваринку (пластилін або природні матеріали чи продукти — сир, тісто) |
Народна іграшка |
||||||||||
МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ |
||||||||||||||
14 |
Мереживо східних мелодій. Східні танці (арабські, індійські, китайські тощо), музичні інструменти (с. 58-61) |
СВМ: Арабески (порівняння з українськими орнаментами). Бог Шива. Фото східних танцівниць, музичних інструментів. Ф. Фаббі. Арабська танцівниця. А. Хіросіге. Гравюра. Х.Кавасе. Міст. Весняний вечір СММ: Р.Шуман. Арабеска. Леся Дичко. Українські писанки (фрагмент). Л. Мінкус. Індуський танець із балету «Баядерка». Індійська пісня-танець «Джімі, Джімі, Джімі, ача, ача, ача» з к/ф «Танцюрист Диско» (кавер-версії) Хореографічна грамота. Особливості східних танців |
Японська народна пісня «Сакура». Створення пластичного супроводу до пісні. Імпровізація на чорних клавішах (пентатоніка) музичних пейзажів «Сакура навесні» (у порівнянні з картинами) |
Пентатоніка, пластичне інтонування, імпровізація |
||||||||||
15 |
Чарівні арабески. Арабеска. Порівняння східних орнаментів з українськими. Декоративне мистецтво Сходу (с. 62-65) |
СВМ: фото зразків східного декоративного мистецтва: посуд, килими тощо |
Варіант 1. Намалюй ескіз арабески для оздоблення одягу східної красуні, орієнтуючись на зразки геометричних орнаментів. Варіант 2. Намалюй арабеску для східного килима Аладдіна (кольорові олівці, фломастери). Варіант 3. Виготов сувенір із паперу «Віяло» для східних танцівниць МП-конкурс: «У світі чарівних арабесок» (декоративних, музичних, танцювальних) із застосуванням сучасних медіазасобів і технологій (комп’ютерних програм, фото, відео) |
Арабеска |
||||||||||
16 |
ПЕРЕВІР СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ |
|
|
|||||||||||
Розділ 2. ПРОФЕСІЙНЕ МИСТЕЦТВО МУЗИЧНІ ТА ГРАФІЧНІ ІНТОНАЦІЇ |
||||||||||||||
17 |
Голос — музичний інструмент, дарований природою. Музична інтонація. Мелодія. Вокаліз. Співочі голоси. Діапазон. Штрихи (с. 66-69) |
СММ: С. Людкевич. Сумна пісня». Вокаліз (О.Басистюк). Е. ді Капуа «O Sole Mio» (Л.Паваротті). Е.Л. Веббер. Арія Грізабели «Memory» («Пам’ять») з мюзиклу «Кішки». «Опера-2», «Чорнобривці» (Д. Кудайберген). Леся Горова. Співають діти. Портрет митця: С. Людкевич. Музична грамота. Діапазон, октава |
Спів мелодій пісень вокалізом. Імпровізація мелодії до вірша |
Вокаліз, діапазон, інтонація |
||||||||||
18 |
Графіка: мелодії виразних ліній. Засоби художньої виразності графіки: лінія, штрих, пляма. Силует. Матеріали: вугілля, олівець, пастель, туш, сангіна (с. 70-73) |
СВМ: Г. Нарбут. Автопортрет з родиною (силует), А. Матісс. Дівчина з розпущеним волоссям. Л. да Вінчі Автопортрет (сангіна). М. Кассат. Марго в червоному (пастель). П.П. Рубенс Портрет сина (сангіна, вугілля). Я. Гніздовський. Автопортрет. Кішка. Вівці. Портрет митця: Я. Гніздовський. Образотворча грамота. Сангіна |
Намалюй котика графічними засобами Варіант 1. Котик-вусатик (кулькова ручка). Варіант 2. Рижик - замріяний смугастик» (кольорові олівці). Руханка під музику з комп’ютерного анімаційного фільму «Кіт у чоботях» |
Графіка, силует, контраст |
||||||||||
19 |
Битва хорів. Хор. Хорові партії: сопрано, альт, тенор, бас. Типи хорових колективів: дитячий, чоловічий, жіночий, змішаний. Манера співу: народна, академічна, естрадна (с. 74-77) |
СММ: Телепроєкт «Битва хорів», кавери «Мій рідний край!» (М. Мозговий). «Квітка душа» (К. Меладзе, Н. Матвієнко). Богемська рапсодія» (гурт «Queen») Портрет митця: Д. Бортнянський. Музична грамота. Штрихи |
(Робота в групах). Створення кавера на пісню |
Хор, а капелла, регістр, речитатив |
||||||||||
20 |
Види графіки. Види графіки: станкова і прикладна. Друкована або тиражна, промислова (етикетки, грошові знаки, емблеми, реклама тощо). Комп’ютерна графіка. Буктрейлери. Карикатура (с. 78-81) |
СВМ: Т. Шевченко. Автопортрет. Циганський табір. Г. Нарбут. Сторінка з «Української абетки». Ж. Ефель. Карикатура. С. Липинський. Великодня листівка. В. Лопата. Ілюстрації до «Слово про Ігорів похід». Поштова продукція, плакат. Порівняння ілюстрацій українських художників до літературного твору («Пеппі-довгапанчоха» А.Ліндгрен) |
Намалюй ілюстрацію до літературного твору: А.Ліндгрен «Пеппі-довгапанчоха» (або ін.: І.Франко «Фарбований лис», А. де С. Екзюпері «Маленький принц») |
Ілюстрація, гравюра, світлотінь, штрих |
||||||||||
ПАЛІТРА ТЕМБРІВ І СИМФОНІЯ КОЛЬОРІВ |
||||||||||||||
21 |
Тембри інструментів. Групи інструментів: струнні, духові, ударні, клавішні (с. 82-85) |
СММ: М. Скорик.. Мелодія (у виконанні на різних інструментах). К. Дебюссі. Затонулий собор (для фортепіано і в оркестровці Л.Стоковського з візуальним супроводом) Віртуальна екскурсія: родина фортепіано |
Д. Суботенко. Мистецтво. Гра-імпровізація «Інструментальні ескізи» («Гроза». «Діалог». «Похід») |
Тембр, філармонія |
||||||||||
22 23 |
Живопис: кольорова гармонія. Мова і види живопису (станковий, монументальний, декораційний). Колір (с. 86-89) |
СВМ: П. Річчі. Музичне тріо, фрагмент розпису стелі Паризької опери, декорація до балету «Лускунчик». Образотворча грамота. Кольорове коло. Ахроматичні та хроматичні, основні й похідні кольори |
Виконай композицію «Старовинний замок». Варіант 1 — у сутінках надвечір’я (ахроматичні кольори). Варіант 2 — у сонячний день (хроматичні кольори) |
Живопис, гама, тон |
||||||||||
24 |
Путівник по симфонічному оркестру. Симфонічний оркестр. Групи інструментів симфонічного оркестру (с. 90-93) |
СММ: Б. Бріттен. «Путівник по оркестру для молоді» СВМ: П. Пікассо Варіації на тему «Голуб миру» Портрет митця: Б. Бріттен. Музична грамота. Форма. Варіації |
Виконання ритмічної партитури (робота в групах) |
Партитура, пюпітр, туті, варіації |
||||||||||
25 |
Колорит у живописі. Колорит: теплий і холодний, наближений (нюансний) і контрастний. Створення відтінків кольору (с. 94-97) |
СВМ: Й. Бокшай. Осінній парк. М. Глущенко Зимовий вечір. В. Драчинський. Симфонія кольорів Образотворча грамота. Колорит |
Варіант 1. Намалюй рибку - Морську Царівну в контрастному або нюансному колориті (гуаш). Варіант 2. Склади на столі натюрморт з двох-трьох фруктів або овочів. Намалюй натюрморт з натури (акварель) |
Контраст, нюанс |
||||||||||
СЕКРЕТИ ФАКТУРИ |
||||||||||||||
26 |
Срібні тембри духового оркестру. Інструменти духового оркестру. Марш. Різновиди духових оркестрів (с. 98-101) |
СВМ: фото духових оркестрів. СММ: Український військовий марш «Козацька слава». Старовинний марш. Дж. Верді Тріумфальний марш з опери «Аїда». Жіночий духовий оркестр з м. Кіото. Віртуальна екскурсія: сайт Національного духового оркестру України |
В. Ільїн. Пісенька про веселий час. Виконання партитури маршу. Гра «Диригент оркестру» |
Марш, туш, фактура |
||||||||||
27 |
Скульптура – мистецтво пластичних форм. Мова скульптури. Види: станкова і монументальна, кругла і рельєф. Матеріали. (камінь, дерево, метал тощо) (с. 102-105) |
СВМ: О. Пінчук Птах. І. Кавалеридзе. Пам’ятник Ярославу Мудрому в Києві. Бюст Антіноя-Діоніса. Триумфальна арка. Статуетка, рельєф, скульптури з дерева, бронзи, мармур. Віртуальна екскурсія: І.Г.Пінзель на сайті музею сакрального мистецтва у Львові |
Варіант 1. (Робота в парах). Виліпіть фігурки шахів «Король і королева на новорічному карнавалі» (пластилін), створіть виразну фактуру (декор із бісеру або намистинок). Варіант 2. Створи рельєф «Містечко майстрів» (пластилін) |
Барельєф, горельєф, тріумфальний |
||||||||||
28 |
Естрадний оркестр. Особливості естрадного оркестру (саксофон, ударна установка, електрогітара тощо). Флешмоб: музичний, хореографічний тощо (с. 106-109) |
СВМ: фото естрадних і естрадно-симфонічних оркестрів. СММ: композиції «Весела сім’я». «Діти рушають на екскурсію» (естрадний оркестр Чеського радіо і телебачення). Л. Бонфа. Ранок карнавалу, К. Джонс. Боса-нова (дитячий оркестр «Юність») |
|
Біг-бенд, саксофон, синтезатор, фестиваль, флешмоб, плагіат |
||||||||||
29 |
Архітектура — музика, що застигла в камені. Мова архітектури. Види архітектури: житлова, громадська, промислова, ландшафтна (с. 110-113) |
СВМ: Ф. Хундертвассер. Житловий будинок. А. Гауді. Парк Гуель. Школа у Сингапурі. Музей Чаю у Китаї. Церква Пресвятої Трійці у Жовкві, Троїцький собор у Чернігові, Патріарший собор у Києві, Гарвардський університет. Портрет митця: З. Хадід |
(Робота у групах). Створіть проєкт (ескіз) «Екомісто — острів в океані» |
Архітектура, фасад, ландшафт, екологія |
||||||||||
МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ |
||||||||||||||
30 |
Музичні інтонації Сходу (с. 114-117) |
СВМ: фото гамелану, китайських та індійських музичних інструментів. Гра імператора на цині. СММ: К. Дебюссі. Пагоди (з циклу «Естампи»). Індонезійський оркестр гамелан. Індійська музика (ситар, бансурі, табла). «Щедрик» в різни інтпретаціях (японською мовою, в аніме), у виконанні капелою «Дударик» із симфонічним оркестром. Портрет митця: О. Линів |
Китайська пісня «Дощові краплі» |
Гамелан, ситар, цинь |
||||||||||
31 |
Архітектура та образотворче мистецтво Сходу. Пагода. Різновиди рельєфу (заглибленний , барельєф, горельєф) (с. 118-121) |
СВМ: Храм на скелі (Китай). Храм Мінакші в Мадураї. Тадж-Махал (Індія). Портрет митця: К. Хокусай |
Варіант 1. Намалюй зимовий пейзаж «Пагода в горах» у вертикальному видовженому форматі (акварель). Варіант 2. Створи ескіз монети з твариною, яка є символом року за східним календарем (техніка на вибір). Ознайомся з українськими монетами «Тигр», «Коза», «Мавпа» |
Барельєф, горельєф |
||||||||||
32 |
ПЕРЕВІР СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ |
|
|
|||||||||||
Розділ 3. СЦЕНІЧНІ МИСТЕЦТВА КОЛИ ВСІ МИСТЕЦТВА РАЗОМ |
||||||||||||||
33 |
Музика і література: діалог мистецтв. Вокальна музика. Інтонація — основа музичної мови. Програмність у музиці (с. 124-127) |
СММ: Й. Штраус-син. Казки Віденського лісу; В. Кікта. Концертна симфонія для арфи з оркестром «Фрески Софії Київської» (ч. І. Орнамент, ч. 8 Скоморохи). Портрет митця: Й. Штраус-син СВМ: Пам’ятник Й. Штраусу у Відні. Софійський собор у Києві (фреска «Скоморохи»). Музична грамота. Динаміка |
О. Антоняк. Ода пісні |
Сюїта, ода, фреска |
||||||||||
34 |
Література і візуальні образи. Книжкова графіка: Шрифт. Ілюстрації. Книжкова мініатюра. Ієрогліфи (с. 128-131) |
СВМ: Обкладинки до книжок В. Ерко, Дж. Кей, К. Штанько. Шрифти, літери-образи, книжкові мініатюри. Віртуальна екскурсія: Музей книги та друкарства України |
Варіант 1. Намалюй буквицю з інструментів художника або природних форм. Варіант 2. Намалюй ініціал свого імені з рослинними або геометричними мотивами |
Заставка, ініціал, мініатюра |
||||||||||
35 |
Цирк — мистецтво, сповнене радістю. Мова циркового мистецтва. Трюк. Складові циркової вистави: клоунада, акробатика, жонглювання, еквілібристика, дресирування тощо. Музика в цирку (с. 132-135) |
СММ: Ю. Фучик. Марш «Вхід гладіаторів»; Г. Петер. «Спомини про цирк Ренца» (ксилофон з оркестром); М.-А. Амлен. Цирковий галоп для механічного піаніно (квінтет для 10 рук). СВМ: Ж. Сьора. Цирк; Ю. Горбачов. Клоун на коні. Фото: циркові номери. Віртуальна екскурсія: цирк Дю Солей. Музична грамота. Розмір, схеми диригування, пунктирний ритм |
Австрійська пісня «Цирк приїхав». Виконання на металофонах (або паперових стаканчиках) ритму циркового маршу. Гра «Музична естафета» (імпровізація слів пісні репом в групах по фразах). Пісня про цирк англійською мовою |
Цирк, трюк, еквілібристика |
||||||||||
36 37 |
Цирк в архітектурі та живописі. Архітектура циркових споруд (купол, арена, амфітеатр) (с. 136-141) |
СВМ: фото споруд цирку, зокрема шапіто, залу (схема). Ю. Мацик. Напарник. Весела музика. П. Пікассо. Акробат і молодий Арлекін. Дівчинка на кулі. Акробати. Віртуальна екскурсія: Колізей. Портрет митця: П. Пікассо. СММ: Г. Сомерс. «Пікассо-сюїта», ч. 3 «Цирк» |
Варіант 1. Створи фоторамку — кумедного клоуна-акробата (папір). Варіант 2. Намалюй фоторамку веселого клоуна-музиканта. МП: «Цирк» (групова робота). Орієнтовні теми: «Цирк Шапіто», «Цирк на воді», «Цирк на льоду», Архітектура цирку», «Циркові професії» |
Амфітеатр, арена, купол, шапіто |
||||||||||
ЦАРСТВО МЕЛЬПОМЕНИ |
||||||||||||||
38 |
Театр відчиняє двері. Театр і його види: драматичний, ляльковий, музичний. Становлення театру. Комедія дель-арте. Пантоміма ( міміка, жестикуляція) (с. 142-145) |
СВМ: фото: види театрів, схема глядацької зали (партер, амфітеатр, бельетаж, ложі й балкон). П. Сезан. П’єро і Арлекін. Статуетка Коломбіна. Скульптура «Мельпомена». СММ: Р. Шуман. «Карнавал»: «П’єро», «Арлекін», «Панталон і Коломбіна» Портрет митця: Р. Шуман. Театральна грамота. Мова театру — акторська міміка, жести |
Гра-пантоміма «Відгадай персонажів». Гра» «Озвучте картину»: імпровізуйте (в парі) пантоміму «П’єро і Арлекін» |
Театр, пантоміма, атрибут, сторітелінг |
||||||||||
39 |
Театральна афіша повідомляє. Афіша - різновид друкованої графіки (плакату). Композиція, шрифти, кольорова гама афіші. Грим: живописний і об’ємний (с. 146-148) |
СВМ: зразки театральних афіш, зокрема до спектаклів про барона Мюнхгаузена. Фото аквагриму. Театральна грамота. Мова театру — грим |
Варіант 1. (Робота в парах). Перетворення смайликів на театральних персонажів — веселого Арлекіна і сумного П’єро (фломастери). Варіант 2. Створення афіші до вистави театру юного глядача «Пригоди барона Мюнхгаузена» |
Афіша, грим |
||||||||||
40 |
Ляльковий театр. Театр ляльок: особливості мови, лялькові персонажі образи. Український вертеп (с. 149-151) |
СВМ: фото Київського театру ляльок (екстер’єр, інтер’єр), вертепної скрині, ляльок (Пульчинелло, Полішинель, Панч і Джуді). В. Аба-Новак. Лялькова вистава (сторітелінг за картиною) СММ: Е.Вілла-Лобос. Полішинель |
О. Янушкевич. Дитинства світ |
Вертеп, інтермедія, театр ляльок |
||||||||||
41 42 |
Мистецтво створення ляльки. Види театральних ляльок: горішні (пальчикові, рукавичні та тростинні), низові (планшетні, маріонетки), серединні (ляльки-велетні) (с. 152-156) |
СВМ: фото театральних ляльок. Б. Берлі. Театр. А.Моїсеєнко. Ляльковод. В.Гвоздьов. Майстер казкар Віртуальна екскурсія: Харківський театр ляльок (музей). www.puppet.kharkov.uа
|
Варіант 1. Розробка ескізів театральних ляльок Арлекін і П’єро. Варіант 2. (Групова робота) Виготовлення театральних ляльок із побутових матеріалів Гра: «Оживіть ляльок» (рухи, діалог) |
Маріонетка, реквізит |
||||||||||
У МУЗИЧНОМУ ТЕАТРІ |
||||||||||||||
43 |
На оперній сцені. Складові оперної вистави (увертюра, арії речитативи, дуети, хорові сцени, танці (с. 157-160) |
СММ: С. Гулак-Артемовський. Опера «Запорожець за Дунаєм»: романс Оксани «Місяцю ясний», пісня Карася «Тепер я турок не козак», фінальний хор. Портрет митця. С. Гула́к-Артемовський |
Імпровізація жартівливого фрагменту пісні Карася з опери «Запорожець за Дунаєм» (речитатив або реп) |
Лібрето, увертюра, арія, речитатив |
||||||||||
44 |
Споруди й інтер’єри театрів. Будова театральної зали (авансцена, партер, амфітеатр, ложі-бенуар, бельетаж) (с. 161-164) |
СВМ: фото відомих оперних театрів світу (екстер’єри, інтер’єри): Гранд-Опера у Парижі, Сіднейський оперний театр, Віденська опера. Дж. Хейлар. У театрі. Х. Пує. В опері. Віртуальна екскурсія: Віденська опера. Театральна грамота. Будова глядацької зали (авансцена, партер, ложа-бенуар, бельєтаж, балкон) |
Малювання театрального біноклю або виготовлення його з побутових матеріал як бутафорію для шкільного театру. МП: Орієнтовні теми: «Театр народної пісні», «Мандрівний театр-корабель», «Театр моди», «Театр казок», «Архітектура театру» |
Екстер’єр, інтер’єр, антракт, фойє |
||||||||||
45 |
Там, де панує рух. Балет. Мова хореографії: взаємодія музики, танцю, пантоміми. Пластична інтонація. Скадові балету (варіація, па-де-де, кордебалет) (с. 165-167) |
СММ: В.-А.Моцарт. Менует з «Маленької нічної серенади». Й. Баєр. Балет «Фея ляльок» (фрагменти). СВМ:. О. Ренуар. Селянський танець. Міський танець. Е. Дега. Маленькі танцівниці, скульптура «Маленька танцівниця». Скульптура «Терпсхора». Ж. С. ле Чирк. Менует. Статуетка «Менует». Хореографічна грамота. Балет |
А. Житкевич. Під звуки вальсу |
Менует, балет, хореографія |
||||||||||
46 |
Майстерність сценографії Сценографія — театрально-декораційне мистецтво. Декорація. Театральний костюм (с. 168-171) |
СВМ: В. Меллер. Декорація до вистави театру «Березіль», ескізи костюмів для музичного театру: А. Петрицький Скоморох. О. Екстер. Іспанський танок. К. Лакруа. Ескізи театральних костюмів Віртуальна екскурсія: мультимедійні декорації в театральному мистецтві («Лебедине озеро 3D») |
Створи ескіз сучасної театральної завіси (колаж) |
Сценографія, декорація, доповнена реальність |
||||||||||
АНСАМБЛЬ: В ЄДНОСТІ КРАСА |
||||||||||||||
47 |
Музичні та хореографічні ансамблі Види ансамблів: вокальний, інструментальний, вокально-інструментальний (ВІА), пісні і танцю. хореографічний, джаз-бенд, рок-гурти (с. 172-175) |
СММ: О.Шевченко. «Старенький трамвай» («Піккардійська терція»); Д. Монатик. В цей день (дует з Н. Матвієнко); А. П’яццола. Лібертанго (у виконанні різних ансамблів). Р. Паулс. Золоте весілля (ансамбль «Дзегузіте») СВМ:. Д. Халс. Музиканти. Фото різних ансамблів, зокрема дитячих |
Р. Паулс. Золоте весілля |
Ансамбль, камерна музика, акустика, резонанс |
||||||||||
48 49 |
Архітектурний ансамбль. Архітектурні ансамблі: монастиря, окремої площі, фортеці, палацю. Монументальний живопис в архітектурному синтезі мистецтв (фреска, мозаїка, вітраж, мурал) (с. 176-180) |
СВМ:. Дж.А. Каналетто. Площа Святого Марка. Фото ансамблів: монастрський у Бердичеві, Кам’янець-Подільської фортеці. Фреска Кноського палацю. Вітраж Страсбурзького собору. Мозаїка Софіївського собору в Києві. Мурали |
Створи ескіз (імітацію) одного з видів монументального живопису: вітража, мозаїки, муралу |
Фреска, вітраж, мозаїка, мурал |
||||||||||
50 |
Музика свят і розваг «Легка» музика». Шоу. Музика фонтанів (с. 181-183) |
СММ: Г. Ф. Гендель. «Королівський феєрверк» (увертюра); сюїта «Музика на воді. О. Респігі. Фонтани Рима (фрагменти) Портрт митця: Г. Ф. Гендель СВМ: Невідомий автор. Феєрверк на Темзі. Дж. Берніні. Фонтани Треві,Тритон. Фото музичних фонтанів |
|
Шоу |
||||||||||
51 |
Садово-паркове мистецтво Типи парків: регулярний («французький») і пейзажний («англійський») (с. 184-188) |
СВМ: Фото ансамблів: двірцево-паркового (Версаль) і садово-паркового («Софіївка» в Умані) Віртуальна екскурсія: Фентезі-парк, шоу фонтанів і топіарні рослини в Новій Софіївці |
Варіант 1. Зліпи фонтан «Дельфін» для парку (пластилін). Варіант 2. Створи макет фонтану «Дельфін» з кольорового паперу |
Композиція, топіарі |
||||||||||
МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ |
||||||||||||||
52 |
Східний театр Китайський та індійський театр (костюми, маски). Герої Пекінської опери (с. 189-192) |
СММ: Пекінська опера (фрагменти) СВМ: Фото: Великий Національний театр у Пекині (екстер’єр, інтер’єр). Актори китайського та індійського театрів. Східний театр тіней (ажурні ляльки) |
|
Амплуа |
||||||||||
53 |
Цирк Сходу Шанхайський цирк (шоу, акробатичний балет, трюки). Символіка кольору в гримі (с. 192-195) |
СВМ:. Фото номерів з вистав китайського цирку. Циркові афіші
|
Варіант 1. Намалюй стилізованого слоника для екологічної реклами. Варіант 2. Створи ширму для східного театру (цирку) |
Акробатика, фен-шуй |
||||||||||
54 |
ПЕРЕВІР СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ |
|
|
|||||||||||
Розділ 4. ВІЗУАЛЬНІ МИСТЕЦТВА НАЙМОЛОДША МУЗА |
|
|||||||||||||
55 |
Кінематограф. Музика в кіно Мова кіномистецтва (кадр, монтаж) (с. 196-202) |
СВМ: Х/ф «Фокстер і Макс». Постери до кінофільмів СММ: Дж. Вільямс. Саундтреки з х/ф «Зоряні війни», «Імперський марш», «Гаррі Поттер», «Супермен». Р. Роджерс. «Do-Re-Mi» з мюзиклу «Звуки музики» Портрет митця: Дж. Вільямс |
Саундтрек «Суперпес» з х/ф «Фокстер і Макс». «Do-Re-Mi» з мюзиклу «Звуки музики» |
Кіномистецтво мюзикл, саундтрек |
||||||||||
56 |
Художник у кіно Види кіно: художнє (ігрове), документальне, мультиплікаційне, науково-популярне (с. 203-205) |
СВМ: Х/ф «Паддінгтон» (фрагменти) |
Варіант 1. Виліпи кіногероя Паддінгтона у вигляді сувеніра. Варіант 2. Намалюй комікс про Паддінгтона за сюжетом фільму, запиши у хмарках найвдаліші фрази головних героїв |
Екранізація, комікс, титри |
||||||||||
57 |
Образи анімації (с. 206-209) |
СВМ: Кадри з мультфільмів: «Ходить гарбуз по городу»; «Котигорошко», «Микита Кожум’яка», «Клара та чарівний дракон», українського серіалу про козаків, зокрема «Як козаки Мону Лізу шукали» |
О. Осадчий. Пісня про мультики |
Дублювання, мультиплікація, квест, фентезі |
||||||||||
58 59 |
Як створюється мультик. Види анімації: графічна, обємна (лялькова, пластилінова, сипуча), комп’ютерна (с. 210-213) |
СВМ: Кадри з мультфільмів |
Варіант 1. Придумай і намалюй власний образ робота Мед-Арта. Варіант 2. (групова робота) Організуйте і проведіть пітчинг м/ф «Планета роботів», обговоріть героїв і бюджет фільму. Підготуйте візуальну (колаж) або комп’ютерну презентацію. Аргументуйте ідею, прорекламуйте проєкт |
Продюсер, режисер, інвестор, пітчинг, бюджет |
||||||||||
ЧАС НОВІТНІЙ СТВОРЮЄ КРАСУ |
||||||||||||||
60 |
Телебачення: погляд у світ. Різновиди мистецтва телебачення: репортаж, інтерв’ю, відео-сюжет; телефільм і телесеріал; ток-шоу, телегра (с. 214-218) |
СВМ: фото заставок до телепередач, гурту «Kalush Orchestra» на Євробаченні СММ: Т. Боровок. Байрактар
|
Т.Музичук, І.Діденчук, В.Дужик. Стефанія |
Телебачення, відеокліп, подкаст |
||||||||||
61 62 |
Дизайн і його види. Промисловий, графічний, ландшафтний, комп’ютерний дизайн (с. 219-222) |
СВМ: зразки видів дизайну, піктограм, дизайн телестудії Жовто-синя символіка на підтримку України у дизайні середовища Європи, на монетах США |
Варіант 1. Створи заставку до телепередачі «У світі тварин». Варіант 2. Робота в групах. Створіть карту зоопарку і нанесіть на неї піктограми (фломастери) |
Дизайн, піктограма, логотип |
||||||||||
63 |
Сплетіння муз в єдиному акорді: кольоромузика. (с. 223-228) |
СВМ: Ж. Уолл. Чарівна флейта. М. Чюрльоніс. Соната сонця: Алегро. Соната моря. Соната зірок. І. Марчук. Кольорові прелюдії. Б. Індриков. Ноктюрн. В. Кандінський. Контрастні звуки СММ: М. Чюрльоніс. Сонати (фрагменти на вибір) Портрет митця: М. Чюрльоніс |
А. Олєйнікова. Фотограф, друзі, я. (виконання з пантомімою) |
Кольоромузика |
||||||||||
64 |
Фотомистецтво: мандрівка без кордонів і меж. Мова художньої фотографії. Композиція, ракурс і світлотінь у фотомистецтві (с. 229-235) |
СВМ: приклади художньої і документальної фотографії, фотопортретів, різних ракурсів фотозображення (Чернівецький університет) Віртуальна екскурсія: фудскейп К. Уорнера |
Варіант 1. Створи світлини рідного краю для виставки «З Україною в серці». Варіант 2. Створи смачнний фотопейзаж — фудскейп із корисних для здоров’я продуктів |
Фотомистецтво, анфас, ракурс |
||||||||||
|
||||||||||||||
65 |
Електронна музика. (с. 236-239) |
СММ: Джон Уільямс. Саундтрек із к/ф «Пірати Карибського моря», квартет «Amadeus» Портрет митця: К. Штокгаузен |
|
Подкастинг, синтезатор |
||||||||||
МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ |
||||||||||||||
66 |
Карнавал крокує континентами. (с. 240-244) |
СВМ: Дж. А. Каналетто. Повернення Бучинторо до молу в День Вознесіння. Фото Венеціанського і Бразильского карнавалів СММ: Н. Паганіні. «Венеціанський карнавал» для скрипки. Ж.-Б.Арбан. Варіації «Карнавал у Венеції» для труби. С. Абреу. Бразильский карнавал (ксилофон з оркестром) |
Спів експромтом приспіву пісні «Бразильский карнавал» разом з учасниками ансамблю студії «Дельфін» |
Карнавал, експромт, самба |
||||||||||
67 68 |
Карнавальні костюми, маски. Маска весела й сумна — символи театру, карнавалу. Методи гримування: живописний і об’ємний (с. 245-247) |
СВМ:. Фото костюмів і масок Венеціанського карнавалу. Аналіз ведути Дж. А. Каналетто ХТД: П: ведута, грим, маска |
Завдання-загадка. Створи маску для карнавалу: «Чарівна незнайомка (для дівчат), «Відважний лицар» (для хлопчиків). Одноклаасники й однокласниці мають відгадати цей образ |
Ведута, грим, маска |
||||||||||
69 |
ПЕРЕВІР СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ |
|
|
|||||||||||
70 |
Підсумковий урок за рік |
|
|
|||||||||||