БІОЛОГІЯ
6– 9 класи
Навчальна програма
для загальноосвітніх навчальних закладів
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
9 клас
(70 год – 2 год на тиждень, з них 2 год – резервні)
Наведена кількість годин на вивчення кожної теми є орієнтовною. Послідовність тем у межах одного навчального року вчитель може змінювати на власний розсуд (без порушення логіки викладання). Елементи змісту, які є необов'язковими й можуть вивчатися опційно (за вибором учителя), виділено курсивом; так само виділено опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів. Виконання та захист проектів передбачає проведення учнями дослідницької роботи і представлення її результатів; проекти інших типів (творчі, інформаційні тощо) вчитель може впроваджувати додатково за бажанням. Кожен учень упродовж навчального року має взяти участь хоча б в одному навчальному проекті.
№ п/п |
Дата |
Тема уроку |
Домашнє завдання
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|
Діяльність (уміння) Учень: |
Знання Учень: |
||||
Вступ (2 години) |
|||||
1. |
|
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. |
§ 1 опрацювати, с. 7 виконати творче завдання (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
висловлює судження: про етапи розвитку біології та становлення її галузей, про сучасні напрямки біологічної науки |
називає: основні галузі біології пояснює: зв`язок біології з іншими науками |
усвідомлює значення: внеску вчених у розвиток біохімії (І. Ф. Мішер, Ф. Крік, Дж. Уотсон, Р. Франклін та ін.), у тому числі й українських (О. В. Палладін, О. В. Данилевський, Я. О. Парнас) |
|||||
2. |
|
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
§ 2 опрацювати, с. 11 виконати завдання «ставлення» (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
практикує: методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний — представлення даних) аналізує та порівнює: біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації створює моделі простих біологічних систем |
оперує термінами: описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає: рівні організації життя наводить приклади: біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації пояснює: значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи |
|
|
|
|
(системи органів людини, модель водного (ліс) угруповання тощо) |
характеризує: - методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання) |
Тема 1. Хімічний склад клітини ( 8 годин +2 год. рез. час) |
|||||
3. |
|
Вміст хімічних елементів в клітині. Вода та її властивості. Інші неорганічні молекули |
§ 3 опрацювати с.14,15 виконати вправу «мініконкурс» (письм.), с. 15 виконати завдання для самоконтролю (усно); §4 опрацювати, с.19 виконати вправу «ставлення» (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
створює: модель молекули води спостерігає: властивості води розпізнає: гідрофільні та гідрофобні речовини |
оперує термінами: диполь, гідрофобні та гідрофільні речовини називає: складові атома, типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні). описує: властивості та біологічну роль води |
висловлює та обґрунтовує судження: про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі; робить висновок: про значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів |
|||||
4. |
|
Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. |
§ 5 опрацювати, с.23 виконати самостійну роботу з таблицею (письм.), завдання для самоконтролю (усно) |
розпізнає: приклади органічних речовин за назвами |
|
5. |
|
Вуглеводи: властивості та роль. |
§ 6 опрацювати, с.27 розв’язати кросворд, виконати завдання для самоконтролю (усно)
|
розпізнає: приклади різних вуглеводів за назвами спостерігає: властивості простих і складних вуглеводів аналізує та порівнює: різні види вуглеводів та їх властивості вуглеводів наводить приклади: продуктів, що містять вуглеводи пояснює: роль вуглеводів, як універсальних клітинних джерел енергії |
оперує термінами: вуглеводи, прості та складні цукри; мономер, полімер називає: приклади складних та простих вуглеводів; приклади біополімерів описує: властивості та біологічну роль |
висловлює судження: про користь вуглеводів, як джерел клітинної енергії, про вплив деяких вуглеводів на розвиток резистентності до інсуліну та розвиток діабету, робить висновок: про необхідність вживання людиною різноманітних вуглеводів |
|||||
6. |
|
Ліпіди: властивості та біологічна роль. |
§ 7 опрацювати, с. 31 виконати завдання на зіставлення (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
розпізнає: приклади ліпідів за назвами спостерігає: властивості ліпідів аналізує та порівнює: різні види ліпідів та їх властивості висловлює судження: про користь та шкідливий |
оперує термінами: ліпіди, жири, холестерин, рідкі та тверді жири називає: приклади твердих та рідких жирів описує: властивості та біологічну роль ліпідів |
|
|
|
|
вплив ліпідів на організм людини |
наводить приклади: продуктів, що містять ліпіди |
робить висновок: про необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування, що вміщують жири |
|||||
7. |
|
Білки: їхня структурна організація та основні функції.
|
§ 8 опрацювати, с.35 виконати завдання «ставлення» (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
розпізнає: приклади важливих білків за назвами спостерігає: властивості деяких білків
|
оперує термінами: білки, амінокислоти, просторова структура, денатурація називає: види просторової будови білків, типи хімічних зв`язків, які стабілізують просторову будову описує: будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків наводить приклади: продуктів, що містять білки пояснює: роль білків у життєдіяльності організмів |
робить висновок: про необхідність вживання людиною різноманітних білкових продуктів харчування |
8. |
|
Практична робота №1 (А). Розв`язування елементарних вправ зі структури білків. |
с.35 опрацювати завдання до практичної роботи № 1 (А) |
розв’язує: елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків аналізує та порівнює: структурні рівні організації білків, властивості білків |
|
9. |
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. |
§ 9 опрацювати, с. 39 виконати завдання на порівняння (письм.), завдання для самоконтролю (усно) |
розпізнає: види нуклеїнових кислот за назвами аналізує та порівнює: будову та функції ДНК та РНК.
|
оперує термінами: нуклеїнові кислоти описує: будову та функції нуклеїнових кислот пояснює: роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів |
10. |
|
Практична робота №1 (Б). Розв`язування елементарних вправ зі структури нуклеїнових кислот |
Опрац.завд. до практичної роботи № 1 (Б) с.38 |
розв`язує: елементарні вправи з молекулярної біології зі структури нуклеїнових кислот |
|
11. |
|
АТФ. Ферменти, їх роль у клітині. Лабораторне дослідження. Властивості ферментів |
§ 10 опрацювати, с.43 виконати вправу № 2 (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
розпізнає: приклади ферментів за назвами досліджує: приклади дії ферментів
|
оперує термінами: фермент, активний центр, каталізатор, швидкість ферментативної реакції називає: властивості ферментів приклади чинників, які впливають на діяльність ферментів описує: |
|
|
|
|
|
будову молекули ферменту; біологічну роль ферментів пояснює: необхідність ферментів у протіканні метаболічних реакцій, роль АТФ у життєдіяльності організмів пояснює: необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем |
12. |
|
Узагальнення знань за темою «Хімічний склад клітини» . Тематичне оцінювання № 1 |
Опрац. табл.1 с. 44, виконати завдання тесту – оцінювання №1 с. 45(письм.) |
|
|
Тема 2. Структура клітини (7 годин) |
|||||
13. |
|
Історія вивчення клітини. Методи дослідження клітини. Типи мікроскопії.
Демонстрування моделейаплікацій, що ілюструють будову клітини, мікропрепаратів клітин рослин і тварин. |
§ 11 опрацювати, с. 49 виконати вправу «ставлення» (письм.), переглянути блог вчителя, завдання для самоконтролю (усно)
|
дотримується правил: виготовлення мікропрепаратів спостерігає: елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах
|
оперує термінами: цитологія, клітина, клітинна теорія. методи цитологічних досліджень, світловий мікроскоп, електронний мікроскоп називає: методи дослідження клітин |
|
|
|
|
висловлює судження: щодо ролі клітини як елементарної структурної одиниці живих систем усвідомлює значення: внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн, М. Шлейден, К. Гольджі та ін.) |
|
14. |
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина.
Демонстрування моделейаплікацій, що ілюструють будову клітини, мікропрепаратів клітин рослин і тварин. |
§ 12 опрацювати, с.53 виконати завдання на порівняння (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
порівнює: будову прокаріотів та евкаріотів, будову клітин рослин, тварин і грибів дотримується правил: виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою світлового мікроскопа; виконання малюнків біологічних об`єктів |
оперує термінами: еукаріоти, прокаріоти, віруси наводить приклади: про- та еукаріотичних організмів розпізнає: компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях
|
15. |
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана.
Демонстрування моделейаплікацій, що ілюструють будову клітини, мікропрепаратів клітин рослин і тварин. |
§ 13 опрацювати, с.57 виконати вправу «ставлення» (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
дотримується правил: виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою світлового мікроскопа; виконання малюнків біологічних об`єктів спостерігає: елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах аналізує: значення поверхневого апарату в житті клітини
|
оперує термінами: клітинна мембрана, глікокалікс, плазматична мембрана, підмембранні структури, рідинномозаїчна модель, дифузія, фагоцитоз, активний транспорт називає: основні складові клітинної мембрани, типи транспорту через мембрану пояснює: роль мембран у життєдіяльності клітин, взаємозв`язок клітин з зовнішнім середовищем характеризує: хімічний склад клітинної мембрани наводить приклади: рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів; |
16. |
|
Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма основні клітинні органели. Одномембранні та немембранні органели клітини. |
§ 14 опрацювати, с.61 виконати вправу «ставлення» (письм.), завдання для самоконтролю |
дотримується правил: виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою світлового мікроскопа; виконання малюнків |
оперує термінами: цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, рибосоми, |
|
|
Демонстрування моделейаплікацій, що ілюструють будову клітини |
(усно) |
біологічних об`єктів спостерігає: одномембранні та немембранні органели клітини на постійних мікропрепаратах, малюнках, фотографіях аналізує: взаємозв’язок між будовою та функціями органел дотримується правил: виконання малюнків біологічних об`єктів аналізує: взаємозв’язок між будовою та функціями ядра |
цитоскелет називає: складові цитоплазми, основні клітинні органели та їхні функції; розпізнає: компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях пояснює: роль одномембранних та немембранних органел |
17. |
|
Двомембранні органели клітини, їх автономність.
Демонстрування моделейаплікацій, що ілюструють будову клітини |
§ 14 опрацювати, с.61 виконати завдання до самостійної роботи з ілюстрацією (письм.) |
спостерігає: двомембранні органели клітини на постійних мікропрепаратах, малюнках, фотографіях аналізує: взаємоз`язок між будовою та функціями двомембранних органел дотримується правил: виконання малюнків біологічних об`єктів висловлює судження: про автономність двомембранних органел |
оперує термінами: мітохондрії, кристи, хлоропласти, тилакоїди. хлорофіл, позаядерна спадковість називає: складові двомембранних органел, їх функції розпізнає: двомембранні органели на схемах та електронних мікрофотографіях пояснює: роль двомембранних органел в |
|
|
|
|
|
життєдіяльності клітини |
18. |
|
Ядро, його структурна організація та функції.
Демонстрування моделейаплікацій, що ілюструють будову клітини |
§ 15 опрацювати, с. 65 вивчити табл., виконати завдання для самоконтролю (усно)
|
порівнює: організацію спадкового матеріалу в клітинах прокаріотів та евкаріотів спостерігає: будову ядра на постійних мікропрепаратах, малюнках, фотографіях аналізує: взаємоз`язок між будовою та функціями ядра дотримується правил: виконання малюнків біологічних об`єктів висловлює судження: про роль ядра у функціонуванні клітини |
оперує термінами: ядро, ядерна оболонка, ядерний матрикс, ядерця, хроматин називає: складові ядра та їх функції розпізнає: ядро та його складові на схемах та електронних мікрофотографіях пояснює: роль ядра в життєдіяльності клітини |
19. |
|
Різноманітність клітин. Лабораторна робота № 1. Вивчення структурно - функціональної різноманітності клітин .
Узагальнення знань за темою «Структура клітини».
Тематичне оцінювання № 2
|
§ 16 опрацювати, с.69 вивчити табл.,виконати завдання для самоконтролю, с. 70 вивчити табл.; § 11-15 повторити |
порівнює: будову клітин рослин і тварин та їх органел дотримується правил: виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою світлового мікроскопа; виконання малюнків біологічних об`єктів спостерігає: основні складові будови клітин клітин рослин і тварин |
оперує термінами: прокаріоти, еукаріоти, автотрофи, гетеротрофи називає: риси будови клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин наводить приклади: клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин пояснює: причини відмінності |
|
|
|
|
аналізує: відмінності клітин, які пов`язані з ступенем розвитку, з особливостями існування |
клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин |
застосовує знання: для доказу єдності органічного світу |
|||||
Тема 3. Принципи функціонування клітини (6 годин) |
|||||
20. |
|
Обмін речовин та енергії в клітині |
§ 17 опрацювати, с.75 вивчити табл., виконати завдання для самоконтролю (усно)
|
характеризує: процеси пластичного та енергетичного обмінів та їх результати аналізує: вплив зовнішніх факторів на протікання обміну речовин порівнює: процеси пластичного та енергетичного обмінів |
оперує термінами: метаболізм, пластичний обмін, енергетичний обмін називає: процеси обміну речовин, які відбуваються в цитоплазмі клітин
|
21. |
|
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах |
§ 18 опрацювати, с. 79 виконати завдання для самоконтролю (усно)
|
характеризує: процеси гліколізу, бродіння як джерел енергії для клітини порівнює: процеси гліколізу та бродіння аналізує: роль ферментів в процесах розщеплення речовин
|
оперує термінами: підготовчий етап розщеплення, гліколіз, бродіння, ферменти називає: процеси розщеплення, які відбуваються в травній системі та в цитоплазмі клітин наводить приклади: процесів розщеплення органічних речовин, що |
|
|
|
|
|
відбуваються в клітині |
22. |
|
Клітинне дихання, його біохімічні механізми. |
§ 19 опрацювати, с. 83 вивчити табл., виконати завдання для самоконтролю (усно)
|
характеризує: процеси клітинного дихання як результат остаточного кисневого розщеплення речовин
|
оперує термінами: мітохондрія, матрикс, кристи, повне розщеплення глюкози, клітинне дихання називає: органели клітин, в яких відбувається дихання, процеси розщеплення, що протікають в мітохондріях, результат процесів клітинного дихання |
висловлює судження: щодо значення процесу клітинного дихання для забезпечення енергетичних потреб організмів |
|||||
23. |
|
Фотосинтез: світлова та темнова фази. |
§20 опрацювати, с. 87 вивчити табл., виконати завдання для самоконтролю (усно)
|
характеризує: процес фотосинтезу як процес синтезу органічних речовин в зелених рослинах аналізує: роль чинників, які забезпечують протікання процесів фотосинтезу (хлорофіл, вуглекислий газ, вода, енергія сонця) (зокрема, чим зумовлений зелений колір рослин) створює: |
оперує термінами: фотосинтез, світлова фаза, темнова фаза, хлорофіл, пластиди називає: органели клітин, в яких відбувається фотосинтез етапи фотосинтезу та їх результат розпізнає: короткі схеми реакцій, що протікають в хлоропластах та їх результат |
|
|
|
|
моделі або схеми процесів світлової та темнової фаз |
пояснює: роль фотосинтезу в життєдіяльності клітини наводить приклади: процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині |
висловлює судження: щодо значення процесів фотосинтезу для забезпечення енергетичних потреб організмів; щодо планетарної ролі фотосинтезу |
|||||
24. |
|
Хемосинтез. Планетарна роль фотосинтетичних та хемосинтетичних організмів. Узагальнення знань за темою «Принципи функціонування клітини».
|
§ 21 опрацювати, с.91 вивчити табл , виконати завдання для самоконтролю (усно); підготуватися до контрольної роботи за темою «Структура клітини. Принципи функціонування клітини», с. 92 вивчити табл. 4 |
характеризує: процес хемосинтезу як різновид процесів синтезу органічних речовин у прокаріотичних організмів порівнює: процеси фотосинтезу та хемосинтезу аналізує: роль різних груп бактерій у глобальному колообігу речовин, планетарну роль зелених рослин
|
оперує термінами: хемосинтез називає: характеристики процесів синтезу речовин розпізнає: короткі схеми процесів фотосинтезу та хемосинтезу наводить приклади: процесів синтезу органічних речовин, що відбуваються в клітинах організмів |
висловлює судження: щодо значення процесу хемосинтезу для забезпечення енергетичних потреб організмів |
|||||
25. |
|
Контрольна робота № 1 з теми «Структура клітини. Принципи функціонування |
Виконати завдання тесту с. 93 (письм.) |
висловлює судження: щодо значення процесів фотосинтезу, хемосинтезу, клітинного дихання для забезпечення енергетичних потреб |
|
|
клітини». Тематичне оцінювання № 3 |
|
організмів застосовує знання про: процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя робить висновок: про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних груп організмів; про значення методу моделювання у вивченні клітинних процесів |
|
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації ( 11 годин) |
|||||
26. |
|
Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
§ 22 опрацювати, с.97 виконати завдання на застосування знань (письм.), завдання для самоконтролю (усно); § 23 опрацювати, с. 101 виконати завдання для самоконтролю (усно) |
характеризує: будову гена
|
оперує термінами: ген, геном, структурні та регуляторні гени називає: типи генів пояснює: роль гену як основної одиниці спадковості наводить приклади: різних видів генів |
27. |
|
Хромосоми: їхні функції та будова. |
§ 24 опрацювати, с.105 розв’язати кросворд, виконати завдання для самоконтролю (усно)
|
характеризує: процес реплікації ДНК, взаємозв`язок між будовою та функціями хромосом, етапи клітинного циклу порівнює: організацію спадкового матеріалу клітини в різні фази клітинного циклу |
оперує термінами: клітинний цикл, хромосома, хроматида, реплікація ДНК розпізнає: компоненти будови хромосом |
28. |
|
Транскрипція. Основні типи РНК. |
§ 25 опрацювати, с.108,109 виконати завдання на |
характеризує: процес транскрипції створює: |
оперує термінами: інформаційна, рибосомна, |
|
|
|
застосування знань (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
моделі процесу транскрипції порівнює: процеси транскрипції та реплікації розв`язує: елементарні вправи з транскрипції та реплікації |
транспортна РНК, транскрипція, трансляція, комплементарність називає: основні етапи транскрипції
|
29. |
|
Генетичний код. Біосинтез білка. |
§ 26 опрацювати, с.113 виконати завдання «ставлення» (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
характеризує: процес біосинтезу білка, генетичний код та його значення в біосинтезі білків аналізує: роль компонентів клітини, які беруть участь в біосинтезі білка порівнює: процеси транскрипції та трансляції створює моделі: процесу трансляції розв`язує: елементарні вправи з трансляції висловлює судження: про етапи реалізації спадкової інформації в клітині |
оперує термінами: рибосома, трансляція, поліпептидний ланцюг, функціональний центр, рибосоми, генетичний код називає: основні етапи трансляції, основні властивості генетичного коду наводить приклади: комплементарних основ в ДНК та РНК, застосування принципу комплементарності нуклеотидів |
30. |
|
Практична робота№2. Розв`язування елементарних вправ з реплікації, |
с. 112,113 опрацювати |
характеризує: етапи біосинтезу білка аналізує: |
оперує термінами: рибосома, трансляція, поліпептидний ланцюг, |
|
|
транскрипції, трансляції |
|
роль компонентів клітини, які беруть участь в біосинтезі білка порівнює: процеси транскрипції та трансляції створює моделі: процесу трансляції розв`язує: елементарні вправи з трансляції
|
функціональний центр, генетичний код, інформаційна, рибосомна, транспортна РНК, транскрипція, компліментарність називає: етапи реалізації спадкової інформації наводить приклади: застосування принципу комплементарності нуклеотидів |
31. |
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК.
|
§ 27 опрацювати, с. 116,117 виконати вправи №№ 2,3 (письм.), с. 117 виконати завдання для самоконтролю (усно) |
|
наводить приклади: застосування принципу комплементарності нуклеотидів |
32. |
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Лабораторне дослідження. Фази мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі) |
§ 28 опрацювати, с.121 виконати завдання на застосування знань (письм.), завдання для самоконтролю (усно) |
характеризує: процес мітозу в еукаріотів, етапи клітинного циклу створює схеми: процесів на різних етапах мітозу |
оперує термінами: мітоз, фази мітозу, веретено поділу, метафазна пластинка описує: процеси на різних фазах мітозу називає: фази мітозу |
33. |
|
Мейоз. Рекомбінація ДНК.
|
§ 29 опрацювати, с.125 виконати завдання на порівняння (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
характеризує: процес мейозу в еукаріотів створює схеми: процесів на різних етапах мейозу порівнює: процеси мітозу та мейозу |
оперує термінами: мейоз, фази мейозу, кросинговер, редукція числа хромосом описує: процеси на різних фазах мейозу називає: фази мейозу |
34. |
|
Статеві клітини та запліднення. |
§ 30 опрацювати, с.129 виконати завдання на порівняння (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
характеризує: процес утворення статевих клітин порівнює та аналізує: будову та функції статевих клітин дотримується правил: виконання малюнків біологічних об`єктів, спостереження постійних мікропрепаратів |
оперує термінами: гамети, акросома, гаметогенез описує: будову статевих клітин
|
35. |
|
Етапи індивідуального розвитку організмів. |
§ 31 опрацювати, с.133 виконати завдання на порівняння (письм.), завдання для самоконтролю (усно); § 32 опрацювати, с.137 виконати завдання на порівняння (письм.), завдання |
характеризує: етапи онтогенезу в рослин і тварин робить висновок: про особливості та спадкову програму індивідуального розвитку організмів |
оперує термінами: онтогенез, ембріональний розвиток, постембріональний розвиток, проростання називає: періоди онтогенезу у рослин і тварин |
|
|
|
для самоконтролю (усно)
|
|
|
36. |
|
Узагальнення знань за темою «Збереження та реалізація спадкової інформації». Тематичне оцінювання № 4 |
§ 22-32 повторити, с. 138 вивчити табл.8 |
робить висновок: про визначну роль спадкового апарату клітини |
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (10 + 1 год.) |
|||||
37. |
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
§ 33 опрацювати, с.143 виконати вправу «ставлення» (письм.) , завдання для самоконтролю (усно)
|
характеризує: етапи становлення генетики як науки, методи генетичних досліджень висловлює судження: про взаємозв`язок генетики з іншими науками |
називає: методи генетичних досліджень наводить приклади: використання методів для встановлення успадкування ознак оперує термінами: алель, генотип, фенотип |
усвідомлює значення: внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель, Т. Х. Морган та ін.), у тому числі й українських (С.М. Гершензон) |
|||||
38. |
|
Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. І та ІІ закони |
§ 34 опрацювати, с.147 виконати завдання для самоконтролю (усно) , індивідуальні завдання (картки) |
характеризує: І та ІІ закони Менделя застосовує знання: для складання схем схрещування порівнює: успадкування домінантних та рецесивних ознак дотримується правил: складання схем схрещування висловлює судження: |
оперує термінами: алель, генотип, фенотип, домінантна ознака, рецесивна ознака, гетерозигота, гомозигота, моногібридне схрещування, гібрид описує: досліди і схеми схрещування, які проводив Мендель |
|
|
|
|
про результативність дослідів Менделя |
називає: результати схрещувань та І та ІІ закони Менделя наводить приклади: успадкування ознак відповідно до І та ІІ законів Менделя пояснює: поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота |
|
39. |
|
Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. ІІІ закон |
§ 35 опрацювати, с.151 виконати завдання для самоконтролю (усно), індивідуальні завдання (картки) |
характеризує: ІІІ закон Менделя застосовує знання: для складання схем дигібридного схрещування порівнює: успадкування домінантних та рецесивних ознак, моногібридне та дигібридне схрещування дотримується правил: складання схем дигібридного схрещування висловлює судження: про результативність дослідів Менделя |
оперує термінами: алель, генотип, фенотип, домінантна ознака, рецесивна ознака, гібрид, дигетерозигота, дигомозигота, дигібридне схрещування описує: досліди і схеми схрещування, які проводив Мендель називає: результати схрещувань та ІІІ закон Менделя наводить приклади: незалежного успадкування ознак |
|
40. |
|
Практична робота 3. Складання схем схрещування |
С. 146,147,151 опрацювати, |
застосовує знання: для складання схем |
оперує термінами: генотип, фенотип, |
|
|
|
|
оформити звіт
|
схрещування характеризує: різні види успадкування ознак та причини їх прояву дотримується правил: складання схем схрещування порівнює: успадкування домінантних і рецесивних ознак |
рецесивні алелі, гомозигота, гетерозигота, моногібридне та дигібридне схрещування пояснює: значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу
|
|
41. |
|
Ознака організму як результат взаємодії генів |
§ 36 опрацювати, с.155 виконати завдання на застосування знань (письм.), завдання для самоконтролю (усно) |
характеризує: взаємодії генів порівнює: різні види взаємодії генів дотримується правил: складання схем схрещування |
оперує термінами: алельні та неалельні гени, повне і неповне домінування, види взаємодій генів наводить приклади: різних взаємодій генів |
|
42. |
|
Поняття про зчеплення генів і кросинговер. Хромосомна теорія спадковості. |
§ 37 опрацювати, с.159 виконати завдання для самоконтролю (усно), індивідуальні завдання (картки) |
характеризує: зчеплене успадкування та його наслідки, причини аналізує: результати досліджень Т. Моргана висловлює судження: про значення перехресту хромосом для підвищення спектру спадкових ознак, |
оперує термінами: зчеплення генів, група зчеплення, кросинговер, генетичні карти описує: дослідження, які проводив Морган наводить приклади: зчепленого успадкування ознак |
|
|
|
|
збільшення спадкової мінливості, що є матеріалом для природного добору |
|
43. |
|
Генетика статі і успадкування зчеплене зі статтю |
§ 38 опрацювати, с.163 виконати завдання на застосування знань (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
застосовує знання: для складання схем схрещування характеризує: успадкування, зчеплене зі статтю аналізує: особливості успадкування ознак зчеплених з статевими хромосомами дотримується правил: складання схем схрещування ознак, зчеплених зі статевими хромосомами
|
оперує термінами: статеві хромосоми, гомогаметна, гетерогаметна стать, каріотип, аутосоми називає: зчеплення генів у хромосомах; особливості успадкування ознак, зчеплених зі статтю, статеві хромосоми людини пояснює: особливості успадкування зчепленого зі статтю |
44. |
|
Форми мінливості. Лабораторне дослідження. Вивчення мінливості у рос лин і тварин. |
§39 опрацювати, с. 167 виконати завдання на застосування знань (письм.), індивідуальні завдання (картки) |
характеризує: різні види мінливості: комбінативну, мутаційну, модифікаційну порівнює: модифікаційну та мутаційну мінливості
|
оперує термінами: мутація, види мутацій (точкова, хромосомна, геномна), мутаген, модифікаційна мінливість називає: види мутацій - форми мінливості та їх характеристики наводить приклади: |
|
|
|
|
|
спадкової мінливості; неспадкової мінливості |
45. |
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
§ 40 опрацювати, с.170 виконати завдання на порівняння (письм.) , с.171 виконати завдання для самоконтролю (усно); § 41 опрацювати, с.175 виконати завдання для самоконтролю (усно) |
порівнює: модифікаційну та мутаційну мінливість аналізує: вплив мутацій на організм та наслідки їх дії застосовує знання: для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів |
оперує термінами: мутаген, мутагенез, види мутагенів називає: види мутацій; причини мутацій та чинники мутагенезу
|
46. |
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. |
§ 42 опрацювати, підготувати проект «Складання власного родоводу» , с. 179, «Складання родоводу королеви Вікторії (англ.)» |
застосовує знання: для оцінки спадкових ознак та планування родини, для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів; дотримується правил: складання схем родоводів характеризує: можливості діагностики спадкових хвороб людини; методи вивчення спадковості людини, спадкові захворювання людини |
оперує термінами: спадкові захворювання людини, їх типи, генетичне консультування називає: методи вивчення спадковості людини, спадкові хвороби
|
висловлює судження: про важливість генетичного консультування та молекулярних методів |
|
|
|
|
діагностики в сучасній генетиці; щодо впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин) |
|
47. |
|
Представлення проектів ―Складання власного родоводу ‖, ―Складання родоводу королеви Вікторії (англ.) ‖. Узагальнення знань за темою «Закономірності успадкування ознак».
|
Узагальнення теми 5 с.180 (усно), с. 181 тестзастосування 5 (письмово), виконати проект с.179 |
досліджує: успадкування певних ознак в ряду поколінь аналізує: особливості успадкування певних ознак дотримується правил: складання схем родоводів |
оперує термінами: родовід, пробанд, успадкування ознак |
48 |
|
Контрольна робота № 2 з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації. Закономірності успадкування ознак». Тематичне оцінювання № 5 |
§ 22-42 повторити |
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу (6 годин)7-1 |
|||||
49. |
|
Розвиток еволюційних поглядів. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
§ 43 опрацювати, с.185 виконати завдання на застосування знань (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
характеризує: етапи розвитку поглядів на еволюцію
|
оперує термінами: еволюція, рушійні сили еволюції, градації, вид, докази еволюції, перехідні форми, реліктові організми, аналогічні органи, гомологічні органи, рудименти, атавізми пояснює: основні положення сучасної теорії еволюції пояснює: |
|
|
|
|
|
докази еволюції наводить приклади: палеонтологічних, ембріологічних та морфологічних доказів еволюції |
50. |
|
Розвиток еволюційних поглядів.Теорія Ч. Дарвіна. |
§ 44 опрацювати, с.188,189 виконати завдання на зіставлення (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
аналізує і порівнює: вчення Дарвіна та Ламарка
|
оперує термінами: вид, природний добір, спадкова мінливість, рушійні сили еволюції, боротьба за існування, теорія еволюції Ч.Дарвіна, синтетична теорія еволюції називає: положення вчення Дарвіна |
усвідомлює значення: внеску вчених у розвиток еволюційного учення (Е. Геккель, Ч. Дарвін, Ж.- Б. Ламарк та ін.), у тому числі й українських (О. О. Ковалевський) |
|||||
51. |
|
Еволюційні фактори. |
§ 45 опрацювати, с. 193 виконати завдання на застосування знань (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
аналізує: механізми рушійних сил еволюції розпізнає: наслідки дії еволюційних факторів
|
оперує термінами: природний добір, боротьба за існування, еволюційні чинники, ізоляція, хвилі життя називає: еволюційні фактори та їх види описує: дію еволюційних факторів |
|
|
|
|
|
наводить приклади: видів боротьби за існування, природного добору пояснює: види природного добору |
52. |
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. Механізми видоутворення. |
§ 46 опрацювати, с.197 виконати завдання на порівняння (письм.), завдання для самоконтролю (усно); § 47 опрацювати, с. 201 виконати завдання на порівняння (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
характеризує: структурні одиниці еволюційного процесу - вид та популяцію дотримується правил: складання таблиць, що ілюструють структуру популяції аналізує та порівнює: географічне та екологічне видоутворення, дивергенцію, конвергенцію та паралелізм
|
оперує термінами: вид, популяція, видоутворення, мікроеволюція, макроеволюція, біологічний прогрес, біологічний регрес, дивергенція, конвергенція, паралелізм дає визначення понять: конвергенція, дивергенція, паралелізм пояснює: популяцію як елементарну одиницю еволюції; основні характеристики популяції; способи видоутворення; критерії виду, адаптації організмів до умов середовища називає: різні механізми видоутворення |
|
|
|
|
висловлює судження: про внесок вчених (Е. Геккель, Ч. Дарвін, Ж.Ламарк та ін) у розвиток еволюційного вчення |
|
53. |
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини |
§ 48 опрацювати, с. 205 виконати завдання для самоконтролю (усно)
|
аналізує і порівнює: різні види роду Людина дотримується правил: створення схем процесу розвитку сучасної людини |
оперує термінами: антропогенез, біологічні та соціальні фактори еволюції людини пояснює: етапи еволюції людини |
висловлює судження: щодо співвідношення біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини |
|||||
54. |
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та розвиток життя. Узагальнення знань за темою «Еволюція органічного світу».
Тематичне оцінювання № 6
|
§ 49 опрацювати, с. 209 виконати завдання на зіставлення (письм.), завдання для самоконтролю (усно). Узагальнення теми 6 с. 210 (усно), с. 211 тестзастосування 6 (письмово) |
характеризує: розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот дотримується правил: складання таблиць, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі висловлює власне судження: про походження життя на Землі |
пояснює: різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, панспермія, біохімічна еволюція), різноманіття організмів як результат еволюції наводить приклади: викопних організмів різних геологічних епох |
Тема 7. Біорізноманіття (розглядається опційно 3 год.) |
|||||
55. |
|
Основи еволюційної філогенії та систематики.
|
§ 50 опрацювати вивчити іл. 138, с.215 виконати |
характеризує: основні принципи біологічної систематики |
оперує термінами: біорізноманіття, біосистематика, |
|
|
|
завдання на застосування знань (письм.), завдання для самоконтролю (усно) |
|
філогенія називає: таксономічні одиниці |
56. |
|
Неклітинні форми життя: віруси. |
§ 51 опрацювати, с.219 робота з ілюстрацією, виконати завдання для самоконтролю (усно)
|
аналізує та порівнює: засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо) |
оперує термінами: система органічного світу, віруси |
робить висновок: про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття усвідомлює : значення різних форм життя для збереження здоров’я людини |
|||||
57. |
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. Огляд основних еукаріотичних таксонів.
|
§ 52 опрацювати, с. 222, 223 робота з ілюстрацією, завдання для самоконтролю (усно); § 53 опрацювати, с.227 виконати завдання на порівняння (письм.), завдання для самоконтролю (усно). Узагальнення теми 7 с. 228 (усно) |
аналізує та порівнює: засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо) |
оперує термінами: бактерії, археї називає: основні групи організмів |
робить висновок: про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття усвідомлює : значення різних форм життя для збереження здоров’я людини |
|||||
Тема 7. Надорганізмові біологічні системи (6 годин) |
58. |
|
Екосистема. Різноманітність екосистем. |
§ 54 опрацювати, с. 233 робота зі схемою (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
характеризує: особливості функціонування екосистем аналізує та порівнює: екосистему та біогеоценоз, природні та штучні екосистеми створює: моделі простих екосистем розпізнає: різні види екосистем застосовує знання: про особливості функціонування популяцій, екосистем |
оперує термінами: екосистема, біогеоценоз, абіотична частина, біотична частина, продуценти, консументи, редуценти пояснює: структуру екосистеми взаємодію організмів в екосистемах
називає: методи дослідження процесів в екосистемах наводить приклади: угруповань, екосистем, продуцентів, консументів, редуцентів порівнює: природні та штучні екосистеми; роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах |
59. |
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
§ 55 опрацювати, с.236,237 виконати завдання на застосування знань (письм.), завдання для самоконтролю (усно) |
характеризує: процеси колообігу речовин в екосистемі розпізнає: основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення |
оперує термінами: ланцюг живлення (трофічний ланцюг), екологічна піраміда, правило екологічної піраміди пояснює: |
|
|
|
|
екосистем застосовує знання: для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах дотримується правил: побудови екологічних пірамід різних типів робить висновки: про роль організмів у здійсненні колообігу речовин в екосистемах |
взаємодію організмів в екосистемах, структуру ланцюгів живлення; правило екологічної піраміди значення колообігу речовин у збереженні екосистем наводить приклади: ланцюгів живлення описує: перехід енергії та речовини в ланцюгах живлення наводить приклади: ланцюгів живлення |
60. |
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори. |
§ 56 опрацювати, с. 241 виконати вправу «біологія+екологія » (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
характеризує: види екологічних факторів, закономірності їх взаємодії аналізує: вплив одних екологічних факторів на дію інших факторів, можливості виживання організмів при різних ступенях дії факторів спостерігає: дію екологічних факторів на різні групи організмів
|
оперує термінами: екологічний фактор, абіотичні фактори, біотичні фактори, антропічні фактори називає: екологічні фактори; екологічні групи організмів по відношенню до різних факторів (світолюбиві та тіньовитривалі рослини, денні та нічні тварини, теплолюбні та холодостійкі |
|
|
|
|
|
організми, вологолюбні та посухостійкі організми, різні групи гідробіонтів наводить приклади: пристосованості організмів до різних середовищ |
61. |
|
Середовища існування. Стабільність екосистем та причини її порушення. |
§ 57 опрацювати, с. 245 виконати завдання на порівняння (письм.), завдання для самоконтролю (усно); § 58 опрацювати, с.249 виконати завдання на порівняння (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
характеризує: причини існування та розвитку екосистем, причини змін екосистем аналізує та порівнює: різні середовища життя; природні та штучні екосистем застосовує знання: про особливості функціонування екосистем для обґрунтування заходів їх збереження |
оперує термінами: середовище існування, екологічні сукцесії називає: первинні та вторинні зміни екосистем, причини стабільності екосистем
|
робить висновок: про цілісність і саморегуляцію живих систем |
62. |
|
Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища. |
§ 59 опрацювати, с.253 виконати завдання на застосування знань (письм.), завдання для самоконтролю (усно); § 60 опрацювати, с.257 виконати вправу «біологія+практик а (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
характеризує: існування особливої оболонки Землі - біосфери, процеси, які забезпечують її функціонування застосовує знання: для пояснення механізмів стабільності біосфери застосовує знання: про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування |
оперує термінами: біосфера, жива речовина біосфери називає: межі біосфери, функції живої речовини біосфери називає: природоохоронні території, основні охоронні заходи довкілля описує: антропічний вплив на природні екосистеми наводить приклади: природоохоронної діяльності пояснює: функціональні компоненти біосфери; |
|
|
|
|
наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах описує: антропічний вплив на природні екосистеми дотримується правил: бережливого ставлення до довкілля бере участь : у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті |
роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері |
робить висновок: про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері усвідомлює значення: внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх, Е. Шелфорд та ін.), у тому числі й українських (М. І. Вернадський); формує громадянську позицію: в галузі збереження довкілля |
63. |
|
Представлення проекту “Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості
Узагальнення знань за темою «Надорганізмові біологічні системи».
Тематичне оцінювання № 7 |
Узагальнення теми 8 с. 258 (усно), тест-оцінювання (письмово)
|
застосовує знання: про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах дотримується правил: бережливого ставлення до довкілля бере участь : у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті описує: антропічний вплив на природні екосистеми |
називає: природоохоронні території своєї місцевості, основні охоронні заходи, які проводяться в своєму регіоні описує: антропічний вплив на природні екосистеми своєї місцевості наводить приклади: природоохоронної діяльності в своїй місцевості пояснює: роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері |
формує громадянську позицію: в галузі збереження довкілля |
|||||
Тема 8. Біологія як основа біотехнології та медицини (4 годин) |
|||||
64. |
|
Поняття про селекцію. Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин. Одомашнення тварин. Методи селекції тварин. |
§ 61 опрацювати, с. 263 виконати завдання на розвиток пошукових умінь (письм.), завдання для самоконтролю (усно); |
аналізує: результати та наслідки традиційних методів селекції
|
оперує термінами: селекція, штучний добір, схрещування називає: методи селекції види природного добору, види схрещувань та їх результати |
|
|
|
§ 62 опрацювати, с.267 виконати завдання на закріплення знань (письм.), завдання для самоконтролю (усно) |
|
наводить приклади: застосування методів селекції для отримання нових сортів і порід |
65. |
|
Огляд традиційних біотехнологій. Основи генетичної та клітинної інженерії. |
§ 63 опрацювати, с.271 виконати завдання на застосування знань (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
порівнює: класичні методи селекції із сучасними біотехнологіями аналізує: користь біотехнологій для людини |
оперує термінами: біотехнологія, генетична інженерія, генетично модифіковані організми називає: завдання та основні напрями сучасної біотехнології; методи сучасної біотехнології |
застосовує знання для оцінки: можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій висловлює судження: щодо можливості використання генетично модифікованих організмів; щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень |
|||||
66. |
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. Генетично модифіковані організми |
§ 64 опрацювати, с.275 виконати завдання на застосування знань (письм.), завдання для самоконтролю (усно); § 65 опрацювати, |
застосовує знання: оцінки ролі генної інженерії для суспільства висловлює судження: про галузі застосування генетично модифікованих організмів |
оперує поняттями: генна інженерія, ГМО, перенесення генів пояснює: переваги та можливі ризики використання ГМО наводить приклади: |
|
|
|
с. 279 виконати вправу«біологія+п рактика (письм.), завдання для самоконтролю (усно)
|
|
продуктів, які одержують традиційними методами, речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії |
застосовує знання для оцінки: можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій висловлює судження: щодо можливості використання генетично модифікованих організмів; щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень |
|||||
67. |
|
Клітинна інженерія. Узагальнення знань за темою «Біологія як основа біотехнології та медицини» Тематичне оцінювання № 8 |
§66 опрацювати, с. 283 виконати завдання для самоконтролю (усно), тестсамоконтроль знань с. 284 (письмово) |
порівнює: класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами |
називає: можливості діагностики спадкових хвороб людини
|
|
|
Узагальнення |
|||
68. |
|
Основні загальні властивості живих систем |
Опрац. с. 285 Завдання на літо |
характеризує: основні загальні властивості живих систем |
оперує термінами: система, властивості живого, структура системи |
робить висновок: про єдність живих систем різних рівнів |