КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ 6 КЛАС
до модельної навчальної програми «ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ 6 клас» для закладів загальної середньої освіти
(автори Біда Дарія, Гільберг Тетяна, Колісник Ярина )
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
3 год на тиждень
№ з/п |
ДАТА |
ТЕМА УРОКУ |
ВИДИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
ПРИМІТКИ |
РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (4 год) |
||||
Тема 1. Перший крок у науку (4 год) |
||||
1 |
|
Первинний інструктаж з БЖД. Об’єкт і предмет природничих наук. |
Робота з джерелами інформації про природу, використання QR-кодів, цифрового контенту природничого змісту |
|
2 |
|
Природничі науки, STEM і професії майбутнього |
створення таблиці «Об’єкт і предмет природничих наук» профорієнтаційна гра «Професії майбутнього і природничі науки» |
|
3 |
|
Причинно- наслідкові зв’язки у природі. |
з’ясування послідовності та суті етапів наукового методу пізнання. |
|
4 |
|
Презентація та захист навчальних проєктів «Моя майбутня професія» |
Навчальний проєкт «Професії майбутнього» |
|
РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО ЯВИЩА ПРИРОДИ |
||||
Тема 1. Пізнаємо фізичні явища ( 23 год) |
||||
5 |
|
Механічні явища Механічний рух тіл. Відносність руху і спокою. |
Вимірювання відстані й часу; обрахунок середньої швидкості руху пішохода; розв’язування задач на знаходження швидкості;
|
|
6 |
|
Траєкторія. Прямолінійний і криволінійний рух. Величини, що описують рух. |
|
|
7 |
|
Швидкість. Практична робота. Визначення середньої швидкості руху пішохода |
|
|
8 |
|
Теплові явища. Теплопередача. |
спостереження (або відеоролик) демонстрації теплового розширення твердих тіл (кільце і куля); виготовлення моделі рідинного термометра; спостереження теплового розширення рідин і газів; спостереження явища кипіння; спостереження явища теплопередачі; |
|
9 |
|
Поняття про передачу тепла у твердих тілах, рідинах і газах. |
|
|
10 |
|
Теплове розширення твердих тіл, рідин і газів. Негативні впливи теплового розширення. Використання ефектів теплового розширення. |
|
|
11 |
|
Пароутворення. |
|
|
12 |
|
Діагностувальна робота з теми «Пізнаємо фізичні явища». Ч.1 «Механічні та теплові явища» |
|
|
13 |
|
Електричні явища. Електризація тіл. Взаємодія наелектризованих тіл. |
спостереження взаємодії тіл, наелектризованих тертям |
|
14 |
|
Електричний розряд. Провідники та ізолятори. |
спостереження електризації через вплив |
|
15 |
|
Блискавка. Презентація та захист навчальних проєктів «Грім та блискавка» |
творення пам’ятки «Правила безпечної поведінки під час грози» |
|
16 |
|
Електричне коло. Елементи електричних кіл. Складання електричних кіл. |
складання електричних кіл
|
|
17 |
|
Практична робота. Спостереження за електричними властивостями тіл. Спостереження «Як засвітити лампочку» |
спостереження дій електричного струму; схематичне зображення окремих елементів та схеми електричного кола |
|
18 |
|
Електроприлади. Правила безпечної поведінки з електроприладами. |
мозковий штурм «Як зменшити споживання електричної енергії?» |
|
19 |
|
Електромобілі. Поняття про перетворення та передачу електроенергії. |
дискусія в групах «Яким буде транспорт через 100 років?» |
|
20 |
|
Діагностувальна робота з теми «Пізнаємо фізичні явища». Ч.2 «Електричні явища» |
|
|
21 |
|
Світлові явища. Світло і тінь. Природні та штучні джерела світла. Прямолінійне поширення світла. Утворення тіні. |
Спостереження прямолінійного поширення світла, розсіяння світла, відбивання та заломлення світла; спостереження утворення тіні |
|
22 |
|
Поняття про закони поширення світла. |
виготовлення (демонстрація) камери- обскури |
|
23 |
|
Як діє оптична лінза. Як виникає зображення в оці? |
спостереження утворення зображення за допомогою лупи, демонстрація моделі будови ока |
|
24 |
|
Звукові явища. Джерела та характеристики звуку. |
дослідження залежності характеристик звуку від натягу і довжини струни (пластини); |
|
25 |
|
Як поширюється звук? Швидкість звуку. Практичне завдання. Демонстрація (або відеоролик) моделі поширення звуку. |
демонстрація моделі поширення звуку (або відеоролик); дослідження швидкості поширення звуку в різних середовищах |
|
26 |
|
Як ми чуємо? |
пошук інформації про дослідження впливу звуків на організм людини. |
|
27 |
|
Діагностувальна робота з теми ««Пізнаємо фізичні явища». Ч.3 «Світлові та звукові явища» |
|
|
Тема 2. Пізнаємо речовини та їхні зміни ( 5 год) |
||||
28 |
|
Речовини навколо тебе |
спостереження сумішей за допомогою лупи (або зуму в мобільному телефоні); виготовлення фільтра; практична робота «Приготування та розділення сумішей»; демонстраційний експеримент (або відеоролик) «Спостереження явища випарювання»; дослідження чинників, що впливають на розчинність; |
|
29 |
|
Основні речовини, що входять до складу атмосфери (кисень, азот, вуглекислий газ), гідросфери (вода) та літосфери (пісок, вапняк, вугілля) |
|
|
30 |
|
Чисті речовини та суміші. Однорідні та неоднорідні суміші. Розчинність. Дискусія «Повітря та вода – природні суміші. |
|
|
31 |
|
Способи розділення сумішей. Практична робота «Приготування та розділення сумішей» |
|
|
32 |
|
Зворотні та незворотні зміни речовин. Практичне завдання. Перегляд відеороликів про відновлення властивостей речовин. (переплавлення, пресування, замороження тощо). |
|
|
Тема 3. Пізнаємо астрономічні явища ( 4 год) |
||||
33 |
|
Земля і Місяць. Добовий рух Землі. Зміна дня і ночі. |
ознайомлення з фотографіями Місяця; ознайомлення з аерокосмічними знімками поверхні Землі, за якими досліджують фактори антропогенного впливу; вивчення фотографій Землі з космосу |
|
34 |
|
Орбітальний рухи Землі. Зміна пір року |
Спостереження за змінами пір року на Землі |
|
35 |
|
Фази Місяця. Практичне завдання. Моделювання (або відеоролик) Сонячного та місячного затемнення. |
спостереження за фазами Місяця та виготовлення таблиці-схеми «Фази Місяця»; моделювання (або відеоролик) сонячного та місячного затемнення |
|
36 |
|
Поняття про припливи та відпливи та їх небезпека. |
|
|
Тема 4. Пізнаємо біологічні явища (6 год) |
||||
37 |
|
Живлення організмів. Поняття про органічні і неорганічні речовини. Живлення типи живлення організмів. |
Створення інфографіки (плакату) «Способи живлення організмів». |
|
38 |
|
Особливості живлення рослин. Практичне завдання. Дослід (або відеоролик) утворення крохмалю на світлі в процесі фотосинтезу. |
складання узагальнювальних схем «Живлення рослин», дослід, що підтверджує утворення крохмалю на світлі в процесі фотосинтезу; |
|
39 |
|
Різноманітність їжі, способів живлення і систем травлення тварин. |
створення буклета «Чим харчуються дикі тварини (які живуть біля людей чи в зоопарку, лісі, озері і т. д. (на вибір учнів)», «Чим харчуються домашні тварини» |
|
40 |
|
Поняття про перетворення речовин в організмі людини (від травної системи до клітини). |
складання узагальнювальних схем «Шлях речовин від ротової порожнини до клітини тіла (на прикладі організму людини)» |
|
41 |
|
Дихання організмів. Як дихають рослини. |
дискусія «Чи всі організми дихають?»; дослідження дихання рослин |
|
42 |
|
Різноманітність органів і способів дихання тварин. |
дослідження і спостереження за диханням людини; інформаційний пошук «Що таке дихальна недостатність», «Що показує пульсоксиметр» |
|
43 |
|
Подразливість, рухи організмів. Біологічне значення подразливості. |
спостереження за реакцією тварин на подразники; дослідження подразливості ока на світло |
|
44 |
|
Особливості подразливості рослин і тварин. |
обговорення відео з прикладами подразливості різних тварин |
|
45 |
|
Різноманітність рухів рослин. Види руху тварин. |
дослідження за рухами рослин на підвіконні; обговорення відео з прикладами рухів тварин |
|
46 |
|
Діагностувальна робота з теми «Пізнаємо біологічні явища» |
|
|
47 |
10.01 |
Розмноження організмів. Порівняння типів розмноження рослин. Практична робота «Розмноження рослин» |
розпізнавання насіння різних рослин, що трапляються в регіоні |
|
48 |
11.01 |
Форми розмноження тварин |
екскурсія в теплицю або фермерське господарство |
|
49 |
12.01 |
Ріст і розвиток організмів. Як ростуть рослини, тварини, людина. |
спостереження за поділом клітин; дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин» |
|
50 |
17.01 |
Основні етапи розвитку рослин, тварин |
складання в парах схеми «Етапи розвитку рослин (на прикладі квіткових рослин)»; складання в групах схеми «Етапи розвитку тварин (на прикладі комах, земноводних, птахів, домашніх ссавців)» |
|
51 |
18.01 |
Виконання проєкту на вибір учнів «Розвиток квіткової рослини (обраної учнями)», «Розвиток тварини (обраноїучнями)», «Розвиток людини». |
|
|
52 |
19.01 |
Життєвий цикл організму. Тривалість життя |
|
|
РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО СОНЯЧНУ СИСТЕМУ |
||||
Тема 1. Астрономічні інструменти та спостереження |
||||
53 |
24.01 |
Оптичні телескопи та радіотелескопи. Твої власні астрономічні спостереження. Бінокль. |
Спостереження за зоряним небом і небесними тілами за допомогою цифрових ресурсів. Екскурсія в планетарій (за можливості) або ознайомлення із зоряним небом за допомогою віртуального планетарію |
|
54 |
25.01 |
Небесна сфера. Зоряне небо. Сузір’я |
Виготовлення моделі сузір’я; ознайомлення з картою зоряного неба |
|
Тема 2. Сонячна система |
||||
55 |
26.01 |
Склад Сонячної системи. Сонце |
|
|
56 |
31.01 |
Загальна характеристика планет земної групи |
Практичне завдання «Орбіта планети – еліпс»
|
|
57 |
01.02 |
Загальна характеристика планет-гігантів |
|
|
58 |
02.02 |
Малеча Сонячної системи |
Ознайомлення з фотографіями кратерів та астроблем |
|
59 |
07.02 |
Як досліджують Сонячну систему. |
Створити презентацію: «Космогород, космогрядки», «Зоо в космосі», «Космонавти та астронавти» |
|
60 |
08.02 |
Ми тут. А де всі? Скільки зір у Всесвіті. Що таке зона життя. Чому людство залишить Землю. |
Інформаційний проєкт: «Які тварини і рослини побували в космосі?» |
|
61 |
09.02 |
Проєктна робота на тему «Освоєння та колонізації Сонячної системи». |
|
|
Тема 3. Всесвіт |
||||
62 |
14.02 |
Як влаштований Всесвіт. Геоцентрична та геліоцентрична системи світу. Всесвіт. |
Моделювання процесу розширення Всесвіту за допомогою повітряної кульки |
|
63 |
15.02 |
Наша адреса у Всесвіті. Інформаційний проєкт «Імена України в космосі» |
|
|
64 |
16.02 |
Діагностувальна робота з теми «Пізнаємо сонячну систему» |
|
|
РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКИ У ПРИРОДІ |
||||
Тема 1. Взаємозв’язки організмів з неживою природою |
||||
65 |
21.02 |
Що таке середовище існування. Середовище життя, чинники неживої природи |
Складання схеми «Взаємозв’язки неживої і живої природи»; гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування |
|
66 |
22.02 |
Особливості водного середовища |
|
|
67 |
23.02 |
Поширення організмів у водному середовищі. Водні екосистеми |
|
|
68 |
28.02 |
Які особливості наземно-повітряного середовища |
|
|
69 |
29.02 |
Пристосування живих організмів до освітленості та тепла |
Створення презентації (буклету» «Політ тварин», «Як спілкуються тварини» |
|
70 |
01.03 |
Умови ґрунту як середовища життя |
|
|
71 |
06.03 |
Пристосування живих організмів до грунтового середовища |
Проєкт: «Як тварини впливають на родючість ґрунтів» |
|
72 |
07.03 |
Взаємозв’язки між живими організмами. Конкуренція. |
Читання наукової казки «Садові війни» ( «КОЛОСОЧОК» №22/2016 жовтня) |
|
73 |
08.03 |
Особливості організму як середовища існування |
Проєкти «Паразити домашніх тварин» |
|
74 |
13.03 |
Практичне завдання «Створення таблиці-гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування» |
|
|
Тема 2. Взаємозв’язки між живими організмами |
||||
75 |
14.03 |
Як організми співіснують у середовищі. Хижаки. Взаємозв’язки між хижаками і жертвами |
Моделювання ситуації «Якщо зникне організм (вибраний), то як це вплине на інші організми?» |
|
76 |
15.03 |
Як пов’язані паразити зі своїми хазяями |
Складання пам’ятки «Як не заразитися червами-паразитами» |
|
77 |
20.03 |
Як організми співіснують у середовищі. Партнери. «Нахлібники» і «квартиранти» |
Складання схеми «Основні типи взаємозв’язків між живими організмами» (з прикладами до кожного з них) |
|
78 |
21.03 |
Навчальний проєкт «Невидимі друзі і вороги» |
|
|
79 |
22.03 |
Колообіг речовин в природі. Утворювачі (продуценти), споживачі (консументи), руйнівники (редуценти) |
|
|
80 |
03.04 |
Ланцюги живлення (харчові ланцюги) |
|
|
81 |
04.04 |
Практична робота «Складання ланцюгів живлення водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)» |
|
|
82 |
05.04 |
Що таке мистецтво виживання. Пристосування рослин |
Складання буклетів про отруйні рослини і першу допомогу при отруєнні |
|
83 |
10.04 |
Як тварини захищаються від хижаків |
Складання буклетів про отруйні тварин місцевості і першу допомогу при отруєнні, укусі |
|
84 |
11.04 |
Діагностувальна робота з теми «Пізнаємо взаємозв’язки у природі» |
|
|
Тема 3. Взаємозв’язки організмів між собою та неживою природою в різних угрупованнях |
||||
85 |
12.04 |
Поняття про угрупування. Особливості природних угрупувань |
Гра «Хто з ким пов'язаний?».
|
|
86 |
17.04 |
Що таке штучні угруповання |
Дискусія «Відмінність та подібність природних і штучних угруповань» |
|
87 |
18.04 |
Які взаємозв’язки організмів у прісній водоймі |
робота в групах зі складання малюнка-діаграми «Взаємозв’язки організмів у морі чи океані», «Взаємозв’язки організмів у лісі», «Взаємозв’язки організмів у ґрунті»; • моделювання водних угруповань у прісноводному і морському акваріумах; • спостереження в природі різних угруповань |
|
88 |
19.04 |
Взаємозв’язки у солоних водоймах |
|
|
89 |
24.04 |
У чому відмінність лісу та парку |
|
|
90 |
25.04 |
Які взаємини організмів між собою та неживою природою на луках і городах |
|
|
91 |
26.04 |
Які взаємозв’язки організмів у ґрунті |
|
|
92 |
01.05 |
Як організми виживають у пустелях |
|
|
93 |
02.05 |
Які рослини і тварини живуть серед людей |
Проєкт «Життя рослин і тварин біля нас» |
|
Тема 4. Біологічні ритми організмів |
||||
94 |
03.05 |
Як організми пристосовуються до періодичних змін середовища |
Інформаційний пошук: «Як живуть організми на березі морів чи океанів між припливами», «Як птахи здійснюють перельоти без GPS», «Таємниці життя денних і нічних тварин», «Пристосування організмів до змін пір року» |
|
95 |
08.05 |
Практична робота «Квітковий годинник на подвір’ї» |
|
|
96 |
09.05 |
Діагностувальна робота з теми «Взаємозв’язки організмів між собою та неживою природою в різних угрупованнях» |
|
|
РОЗДІЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ |
||||
Тема 1. Пізнай свої здібності |
||||
97 |
10.05 |
Здібності та можливості людини. Як зрозуміти та розвинути свої здібності. Пам’ять і увага |
Вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору, швидкості реакції на світловий і звуковий сигнали; складання раціону харчування «Смаколики для мозку» |
|
98 |
15.05 |
Вплив циклічних процесів у природі на організм людини |
|
|
Тема 2. Мистецтво виживання |
||||
99 |
16.05 |
Як підкорили царство холоду. Полюси Землі
|
Створення презентації «Полюси нашої планети»
|
|
100 |
17.05 |
Дослідники полюсів. Робота полярників на станції Вернадського |
|
|
101 |
22.05 |
Як підкорили земні оболонки. Дослідження океанів і атмосфери. Підкорення найвищих вершин світу |
очищення річкової (озерної, забрудненої ґрунтом) води, фільтрування і випарювання; опріснення солоної води; виготовлення посудини для пиття з паперу |
|
102 |
23.05 |
Що приховує Амазонія. Дослідження джунглів Амазонки. Сучасні екстремальні подорожі |
гра «Заблукали в лісі»; гра «Перша допомога» (сонячні опіки і тепловий удар, обмороження); гра «Подаємо сигнали про допомогу»; |
|
103 |
24.05 |
Як змінити світ на краще. Вплив діяльності людини на взаємозв’язки в природі. Парниковий ефект. Участь України в міжнародному співробітництві з охорони навколишнього середовища. Життя в екостилі та позитивні емоції |
Написання есе «Якби Земля могла говорити»
|
|
104 |
29.05 |
Діагностувальна робота з теми «Пізнаємо себе і світ» |
|
|
105 |
30.05 |
Узагальнення |
|
|
106 |
31.05 |
Підсумковий урок |
|
|
|
|
|
|
|