Тема уроку (зміст) Лабораторні дослідження Лабораторні роботи Дослідницькі практикуми Проекти |
|||||
І СЕМЕСТР |
|||||
ВСТУП (2 год.) |
|||||
|
|
|
|
Первинний інструктаж з БЖ. Організм людини як біологічна система |
§1 |
|
|
|
|
Значення знань про людину для збереження її здоров’я |
§4 |
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА (4 год.) |
|||||
|
|
|
|
Різноманітність клітин організму людини. Тканини. Л.Д. Ознайомлення з препаратами тканин людини |
§2 Демонстрування плакатів «Клітина» «Тканини» |
|
|
|
|
Органи. Фізіологічні системи. |
§3 ст.14-17 тест Демонстрування плакату «Органи людини» |
|
|
|
|
Поняття про механізми регуляції. |
§3 ст.17-19 Демонстрування плакату «Рефлекторна дуга» |
|
|
|
|
Поняття про механізми регуляції. Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Вступ» |
§1-4 |
ТЕМАТИЧНА 1 |
|||||
ТЕМА 1. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ (4 год.) |
|||||
|
|
|
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основа його нормального функціонування. Д.П. Самоспостереження за співвідношенням маси тіла і зросту. Проект Збалансоване харчування |
§5 Звіт Робота над проектом |
|
|
|
|
Їжа та її компоненти |
§6 тест Демонстрування плакатів «Білки. Жири. Вуглеводи» |
|
|
|
|
Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів. |
§6 тест Демонстрування плакатів «Склад харчових продуктів». Харчові етикетки. |
|
|
|
|
Харчові та енергетичні потреби людини. Значення збалансованого харчування для збереження здоров’я. Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини» |
§7 §5-7 |
ТЕМА 2. ТРАВЛЕННЯ (6 год.) |
|||||
|
|
|
|
Будова та функції травної системи |
§8 Демонстрування таблиць або слайдів «Травна система людини» |
|
|
|
|
Процеси травлення в ротовій порожнині та шлунку |
§9 Демонстрування таблиць або слайдів «Будова ротової порожнини та шлунку людини» |
|
|
|
|
Л.Д. Зовнішня будова зубів (за муляжами, моделями) Д.П. Дія ферментів слини на крохмаль |
тест звіт |
|
|
|
|
Процеси травлення в кишечнику. Виведення з організму неперетравлених решток їжі |
§10, біодиктант Демонстрування таблиць або слайдів «Будова кишечнику людини» |
|
|
|
|
Регуляція процесів травлення в організмі людини |
§11 тест Демонстрування схеми «Регуляція процесів травлення в організмі людини» |
|
|
|
|
Харчові розлади. Профілактика захворювань травної системи Контроль навчальних досягнень учнів з тем «Травлення» |
§12, Демонстрування плакатів «Харчові розлади та їх запобігання» §5-11 |
ТЕМАТИЧНА 2 |
|||||
ТЕМА 3. ДИХАННЯ (4 год.) |
|||||
|
|
|
|
Значення дихання для існування організму. Система органів дихання, її будова і функції |
§13 Демонстрування плакату торса людини та розміщення органів дихання |
|
|
|
|
Процеси газообміну в легенях і тканинах. Інформаційний міні-проект(ст.82) |
§14 біодиктант Демонстрування досліду з виявлення вуглекислого газу в повітрі, що видихається |
|
|
|
|
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. |
§15, тест Демонстрування моделі, що пояснює вдих і видих |
|
|
|
|
Хвороби органів дихання і їхня профілактика. Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Дихання» |
§16 Демонстрування плакатів «Профілактика туберкульозу» §13-15 |
ТЕМА 4. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ (7 год.) |
|||||
|
|
|
|
Поняття про внутрішнє рідке середовище організму. Інформаційний міні-проект(ст.88) |
§17 Демонстрування таблиці або слайду «Внутрішнє середовище організму людини»; «Склад крові» |
|
|
|
|
Еритроцити. Групи крові. Правила переливання крові. Інформаційний міні-проект(ст.93) |
§18 тест Демонстрування таблиці або слайда «Будова еритроцитів», «Групи крові» |
|
|
|
|
Лейкоцити. Тромбоцити. Зсідання крові. Л.Р. Мікроскопічна будова крові людини Інформаційний міні-проект(ст.96) |
§19 біодиктант Демонстрування таблиці або слайда «Будова лейкоци тів», «Будова тромбоцитів», «Зсідання крові». |
|
|
|
|
Серце: його будова і функції. Інформаційний міні-проект(ст.102) |
§20, Демонстрування таблиці або слайда «Будова серця», муляжів серця |
|
|
|
|
Поняття про серцевий цикл. Робота серця та її регуляція. Л.Д. Вимірювання частоти серцевих скорочень. Д.П. Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня |
§21, біодиктант
|
|
|
|
|
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові по замкненій системі кровоносних судин. Артеріальний тиск |
§22 тест Демонстрування таблиці або слайда «Кровоносні судини» вимірю вання артеріального тиску |
|
|
|
|
Перша допомога при кровотечах. Серцево-судинні захворювання та їх профілактика. Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Транспорт речовин в організмі людини» Інформаційний міні-проект(ст.116) |
§23, Демонстрування таблиць або слайдів «Надання першої допомоги при кровотечах»; плакатів «Профілактика серцево-судинних захворювань» §17-22 |
ТЕМАТИЧНА 3 |
|||||
ТЕМА 5. ПРОЦЕСИ ВИДІЛЕННЯ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ (4 год.) |
|||||
|
|
|
|
Виділення кінцевих продуктів метаболізму – важливий етап обміну речовин. Будова сечовидільної системи людини |
§24 Демонстрування таблиці або слайда «Будови сечовидільної системи людини», моделей нирки |
|
|
|
|
Захворювання сечовидільної системи та їх профілактика. Інформаційний міні-проект(ст.127) |
§25 тест Демонстрування плакатів «Захворювання сечовидільної системи та їх профілактика» |
|
|
|
|
Будова шкіри та її функції. Проект Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою |
§26 біодиктант Демонстрування плакатів «Захворювання шкіри та їх профілактика» |
|
|
|
|
Терморегуляція в організмі людини. Захворювання шкіри та їх профілактика. Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Процеси виділення в організмі людини. Терморегуляція» |
§27 §24-26 |
ТЕМА 6. ОПОРА ТА РУХ (9 год.) |
|||||
|
|
|
|
Значення опорно-рухової системи. Л.Д. Вивчення мікроскопічної будови кісткової, хрящової тканин |
§28 Демонстрування слайдів «Скелет людини», «Будова кісткової тканини», «Будова хрящової тканини». |
|
|
|
|
Типи кісток скелета людини та особливості їхнього сполучення |
§29 тест Демонстрування кісток різних за формою; хребців; декаль цинованої та випаленої кісток |
|
|
|
|
Будова скелета людини |
§30 біодиктант Демонстрування скелета людини та ссавців; скелета кінцівок людини |
ТЕМАТИЧНА 4 |
|||||
ІІ СЕМЕСТР |
|||||
|
|
|
|
Будова і функції скелетних м’язів. Л.Д. (продовжен ня) Вивчення мікроскопічної будови скелетних м’язів. Інформаційний міні-проект(ст.156) |
§31 тест Демонстрування слайдів «Будова м’язової системи людини». §28-31 |
|
|
|
|
Будова і функції скелетних м’язів. |
§31 тест |
|
|
|
|
Робота м’язів і причини їхньої втоми. Л.Д. Вивчення розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні. Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми |
§32 |
|
|
|
|
Контрольна робота І (за завданням адміністрації) |
|
|
|
|
|
Перша допомога при ушкодженнях опорно-рухової системи. Творчий міні-проект(ст.160) |
§33 Демонстрування плакатів «Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи» |
|
|
|
|
Розвиток опорно-рухової системи в процесі її онтогенезу. Проект(за вибором) Гіподинамія - ворог сучасної людини. Рухова активність - основа фізичного здоров’я. Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Опора та рух» |
§34, П.§2 §28-34 |
|
|||||
|
|||||
ТЕМА 7. ЗВ'ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА (6 год.) |
|||||
|
|
|
|
Будова нервової системи людини. Центральна і периферична нервова система |
§35 Демонстрування таблиці «Будова нервової системи людини» |
|
|
|
|
Будова та функції спинного мозку людини. Л.Д. Вивчення будови спинного мозку людини за муляжами та моделями) |
§36 |
|
|
|
|
Головний мозок людини: стовбурова частина, мозочок. Творчий міні-проект(ст.181) |
§37 П.§3 біодиктант Демонстрування таблиці або слайдів «Будова головного мозку людини» |
|
|
|
|
Головний мозок людини: передній мозок. Л.Д. Вивчення будови головного мозку людини (за муляжами, моделями та пластинчастими препаратами). Творчий міні-проект(ст.184) |
§38 П.§4 біодиктант |
|
|
|
|
Соматична та вегетативна нервова система |
§39 П.§5 Демонстрування таблиці «Соматична та вегетативна нервова система» |
|
|
|
|
Профілактика захворювань нервової системи. Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система» |
§40 П.§6 §35-39 |
ТЕМАТИЧНА 6 |
|||||
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ (6 год.) |
|||||
|
|
|
|
Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів |
§41 П.§7 |
|
|
|
|
Зорова сенсорна система. Око. Л.Д. Виявлення сліпої плями на сітківці |
§42 П.§8 тест Демонстрування таблиць або слайдів «Будова ока», розбірних моделей ока |
|
|
|
|
Особливості функціонування ока людини. ЛД. Визначення акомодації ока |
§43, П.§9 біодиктант
|
|
|
|
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Захист слуху. Л.Д. Вимірювання порога слухової чутливості. Інформаційний міні-проект |
§44, П.§10 Демонстрування таблиці або слайда «Будова вуха», розбірних моделей вуха, плаката «Профілактика слуху». |
|
|
|
|
Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху, дотику, температури, болю. Д.П. Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри |
§45 П. §11 біодиктант Демонстрування таблиць або слайдів «Будова вестибулярного апарату», «Розміщення рецепторів в шкірі». |
|
|
|
|
Сенсорні системи нюху та смаку. Рецептори внутрішніх органів. Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи» |
§46 П.§12 біодиктант Демонстрування таблиць або слайдів «Будова органа смаку», «Будова органа нюху» §41-45 |
ТЕМАТИЧНА 7 |
|||||
ТЕМА 9. Вища нервова діяльність (6 год.) |
|||||
|
|
|
|
Поняття про вищу нервову діяльність. Природжені механізми поведінки людини. Л.Д. Визначення реакції зіниць на світло. Творчий міні-проект(ст.224) |
§47 П.§13 |
|
|
|
|
Умовні рефлекси. Формування поведінкових реакцій людини. Творчий міні-проект. |
§48 П.§14 тест Демонстрування таблиць або слайдів «Утворення умовних рефлексів» |
|
|
|
|
Поняття про сигнальні системи. Мова, мислення, свідомість. Творчий міні-проект. |
§49 П.§15 Демонстрування схем «Сигнальні системи», «Форми мислення» |
|
|
|
|
Навчання та пам’ять. Д.П. Дослідження різних видів пам’яті |
§50 П.§16 біодиктант |
|
|
|
|
Біологічні основи психофізіологічної індивідуальності людини. Д.П. Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту |
§51 П.§17 біодиктант |
|
|
|
|
Біоритми людини. Сон і неспання. Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Вища нервова діяльність» |
§52 П. §18 Демонстрування таблиці або слайда «Фази сну» §20-37 |
ТЕМАТИЧНА 8 |
|||||
ТЕМА 10. Регуляція функцій організму людини (6 год.) |
|||||
|
|
|
|
Поняття про гомеостаз і нервову регуляцію функцій організму людини. Проект. Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика |
§53 П.§19 Демонстрування таблиці або слайду «Утворення синапсу» |
|
|
|
|
Гуморальна регуляція процесів життєдіяльності. Ендокринна система людини. Творчі міні-проекти(ст.251) |
§54 П.§20 тест знайти д/і, таблиця Демонстрування таблиці або слайда «Ендокринна система людини» |
|
|
|
|
Ендокринні залози організму людини. Профілактика захворювань ендокринної системи. Творчий міні-проект(ст.254) |
§55 П.§21 Демонстрування таблиці або слайда «Захворювання ендокринної системи» |
|
|
|
|
Імунна система. Імунітет специфічний і неспецифіч ний. Імунізація. Творчий міні-проект(ст.258) |
§56 П.§22 тест Демонстрування таблиці або слайда «Види імунітету» |
|
|
|
|
Механізми імунних реакцій організму людини. Алергія. СНІД та його профілактика. Творчий міні-проект(ст.263) |
§57 П.§23 Демонстрування плаката «СНІД та його профілактика» |
|
|
|
|
Взаємодія регуляторних систем організму. Стрес і фактори, які його спричиняють. Творчий міні-проект(ст.266) Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Регуляція функцій організму людини» |
§58 П.§24 Демонстрування таблиці або слайда «Етапи утворення стресу» |
ТЕМАТИЧНА 9 |
|||||
ТЕМА 11. Розмноження та розвиток людини (5 год.) |
|||||
|
|
|
|
Будова та функції репродуктивної системи людини. Творчий міні-проект(ст.271) |
§59 П.§25 Демонстрування таблиці або слайда «Будова чоловічої статевої системи», «Будова жіночої статевої системи» |
|
|
|
|
Статеві клітини. Менструальний цикл. Запліднення Вагітність. Творчий міні-проект(ст.273) |
§60 П.§26 Демонстрування таблиць або слайдів «Менструаль ний цикл», «Запліднення» |
|
|
|
|
Запліднення. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції. Творчий міні-проект (ст.276) |
§61 П.§27 Демонстрування таблиць або слайдів «Етапи ембріонального розвитку дитини» |
|
|
|
|
Контрольна робота (ІІ) за ІІ семестр |
|
|
|
|
|
Постембріональний розвиток людини. Творчий міні-проект(ст.279) |
§62 П.§28 Демонстрування таблиці або слайду «Вікова періодизація людини» |
УЗАГАЛЬНЕННЯ (1 год.) |
|||||
|
|
|
|
Узагальнення |
ст. 281-283 П.§29 |
ТЕМАТИЧНА 10 |