КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ У 5 КЛАСІ
за модельною навчальною програмою «Зарубіжна література. 5-6 класи» («ШКОЛА РАДОСТІ», автори Ніколенко О.М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В., Мацевко-Бекерська Л.В. та ін.), рекомендованою Міністерством освіти і науки України (наказ № 795 від 12.07.2021 р.), за підручником «Зарубіжна література. 5 клас» ( авт. О. Ніколенко, Л. Мацевко-Бекерська, Н. Рудніцька)
52,5 години (1,5 години на тиждень)
№ за/п |
Дата |
Тема уроку |
Теорія літератури |
Домашнє завдання |
|
І СЕМЕСТР |
|||||
ВСТУП (1 ГОД.) |
|||||
1 |
|
Роль книжки в третьому тисячолітті. Роль книжки та читання художньої літератури для формування гармонійної особистості. Види читання в цифрову епоху. Паперові та електронні книжки. |
Зарубіжна література. |
Скласти розповідь про улюблену книжку. Відповіді на запитання підручника с.12 |
|
СКАРБНИЦЯ НАРОДНИХ КАЗОК (6 ГОД.) |
|||||
2
|
|
Казки народів світу: різновиди, ознаки, загальнолюдські ідеали та національна самобутність. |
Фольклор. Народна казка. Ознаки чарівної казки. |
Вивчити терміни. Відповіді на запитання підручника с.19
|
|
3 |
|
Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах тварин негативних людських якостей. |
|
Переказувати казку за складеним у зошитах планом планом |
|
4 |
|
«Момотаро, або Хлопчик-Персик». Теми дружби, сміливості, зв’язку з природою в казці. |
|
Виразно читати й переказувати казку. Навести приклади фантастики в ній. |
|
5 |
|
Національний колорит японських казок. |
|
Написати продовження казки про Момотаро |
|
6 |
|
Брати Якоб і Вільгельм Ґрімм. Німецька народна казка «Пані Метелиця». Значення діяльності братів Я. і В. Ґрімм для розвитку європейської культури. Знайомство зі змістом казки. |
|
Розповідати про братів Грімм. Дочитати казку, скласти план й записати в зошити. |
|
7 |
|
Розвиток мовлення (усно). Переказ уривку з німецької народної казки «Пані Метелиця». |
|
Відповідати на запитання підручника 2-4, с. 39. Заповнити таблицю в зошитах |
|
8 |
|
Зіставлення образів героїнь казки «Пані Метелиця». Утвердження у творі доброти, працьовитості, справедливості. Мандрівні сюжети. |
Сюжет. Мандрівні сюжети. |
Підготувати розгорнуту відповідь на запитання: У чому секрет популярності казки «Пані Метелиця». Намалювати ілюстрації до казки |
|
9 |
|
Позакласне читання №1 Арабська народна казка «Синдбад- Мореплавець» (перша подорож). |
|
Прочитати Распе Р.Е. «Пригоди барона Мюнхгаузена» |
|
10 |
|
ДР Тести |
|
|
|
ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ СВІТУ (11 ГОД.) |
|||||
11 |
|
Літературна казка та її ознаки. Подібності й відмінності від народної казки. |
|
Вивчити визначення, опрацювати матеріал підручника, с.41-44. Написати мінітвір «Навіщо людям казки?» |
|
12 |
|
Ганс Крістіан Андерсен – видатний казкар. «Снігова Королева». Початок подорожі в чарівний світ твору. |
|
Скласти розповідь про Андерсена, прочитати два оповідання із «Снігової королеви» |
|
13
|
|
Перешкоди на шляху Герди, її помічники. Уособлення в образі Герди вседолаючої сили любові й дієвого добра. Життєстійкість головної героїні. |
Риси характеру персонажів. |
Дібрати цитати для портретної характеристики образу Герди. Прочитати 3 - 5 оповідання |
|
14 |
|
Образ Кая — жертви злих чар. Авторське ставлення до героїні твору |
|
Заповнити таблицю. Скласти розповідь про те, як змінився Кай протягом казки. Прочитати 6 і 7 оповідання. |
|
15 |
|
Боротьба добра і зла в казці. Образ Снігової Королеви як носія зла. Перемога теплих людських взаємин над холодною могутністю Снігової Королеви. Утвердження дружби та вірності |
|
Пояснити свою позицію. Чому гарні і добрі люди іноді роблять погані вчинки? Чи варто ділити людей на поганих і хороших? Намалювати ілюстрації до казки. |
|
16 |
|
Оскар Вайлд. «Хлопчик-Зірка». Цікаві факти з життя і творчості письменника. Знайомство зі змістом казки. Символічний зміст назви твору. |
Поглиблення понять тема, ідея художнього твору |
Скласти портфоліо О. Вайльда. Прочитати с.77-83. Переказувати близько до тексту |
|
17 |
|
Динаміка образу головного героя, його стосунки з матір’ю та іншими персонажами. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя |
|
Дочитати казку до кінця. Переказувати епізод «Пошуки трьох монет». Заповнити таблицю. |
|
18 |
|
Шлях Хлопчика Зірки від егоїзму й байдужості до відкриття в собі любові й милосердя |
Поглиблення поняття про сюжет |
Підготувати розгорнуту відповідь: «Чого хотів навчити автор дітей, створивши казку про Хлопчика –зірку?». Намалювати ілюстрації до казки. |
|
19 |
|
Розвиток мовлення. Складання простого плану характеристики головного героя (письмово) |
|
Випереджувальне завдання :підготувати розповідь про письменника Роальда Дала. |
|
20 |
|
Роальд Дал. «Чарлі і шоколадна фабрика». Казкові пригоди персонажів на шоколадній фабриці містера Вонки. Шлях хлопчика Чарлі до своєї мети. Доброта, щирість і наполегливість головного героя. |
Поглиблення поняття про літературн у казку |
Скласти «ланцюжок» основних подій у житті Чарлі. Розповідати про родину Чарлі від його імені. |
|
21 |
|
Зображення родинних стосунків у творі: сім’я Бакетів, інші родини. Образи дітей і дорослих у повісті-казці. |
|
Скласти маршрут екскурсії дітей фабрикою Вонки. Записати поради батькам дітей, з якими сталися пригоди під час екскурсії. |
|
22 |
|
Образи дітей і дорослих у повісті-казці. Вади й небезпеки сучасного світу, їх утілення у творі. Утвердження співчуття, милосердя, взаємодопомоги, відповідальності, морального вибору. |
|
Користуючись шаблоном, написати статтю в інтернет-видання про те, як Чарлі став власником шоколадної фабрики. Намалювати власника шоколадної фабрики. |
|
23 |
|
Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей за темою «Літературні казки світу» (різнорівневі завдання) |
Фольклор. Казка народна і літературна. Оригінал і переклад. Сюжет, мандрівні сюжети. Тема та ідея художнього твору. |
Повторити вивчений матеріал, підготуватись до вікторини |
|
24 |
|
Повторення й узагальнення вивченого протягом І семестру. |
|
|
|
ІІ семестр
№ за/п |
Дата |
Тема уроку |
Теорія літератури |
Домашнє завдання |
СЛУХАЄМО ГОЛОСИ ПРИРОДИ (8 ГОД.) |
||||
25 |
|
Зарубіжні поети про природу: Й.В. Ґете (1749-1832). «Нічна пісня подорожнього».
|
Вірш, пейзаж, пейзажна поезія. Загальне уявлення про метафору. Повторення: переклад і оригінал. |
Виразно читати вірш. Розповідати про поета. |
26 |
|
Г. Гейне (1797-1856) («Задзвени із глибини…»). Поетизація природи, утвердження зв’язку природи й людини; утілення любові та дбайливого ставлення до довкілля. |
Загальне уявлення про епітет, метафору. Повторення: персоніфікація. |
Вивчити напам’ять вірш Г. Гейне «Задзвени із глибини…» |
27 |
|
Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Мауглі». Історія хлопчика, якого виховали тварини, його дружба з ними |
Пейзаж, оповідання.
|
Скласти портфоліо ДЖ. Р. Кіплінга. Читати «Мауглі». Переказувати близько до тексту.
|
28
|
|
Сміливість, кмітливість, доброта Мауглі. Яскравість характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис. |
|
Характеризувати образ Мауглі. Скласти план. |
29 |
|
Закони джунглів і цінності людського життя. Ідея відповідальності людини за природний світ. |
|
Розгорнута відповідь на запитання: «Як ви вважаєте, чи справедливий Закон Джунглів»? |
30 |
|
Ернест Сетон-Томпсон (1860–1946). «Лобо». Авторські спостереження за світом природи. |
Поглиблення понять: пейзаж, оповідання. |
Ознайомитись з біографією Е. Сетона- Томпсона. Прочитати «Лобо» |
31 |
|
Розвиток мовлення (усно). Переказ уривку з оповідання «Лобо» |
|
Записати риси характеру Лобо. Визначити тему та ідею твору. |
32 |
|
Образи тварин, розкриття їх у подіях оповідання, авторських характеристиках. |
|
Розповідати про закони співісну-вання людини і тварини, про відпо-відальність людини за довколишній світ |
33 |
17.02 |
Утвердження любові до всього живого, гуманного ставлення людей до тварин. |
|
Намалювати ілюстрації до твору. |
34 |
24.02 |
Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей за темою «Слухаємо голоси природи», |
|
Прочитати І частину твору «Аліса в Країні Див». Прослухати аудіокнигу. |
СИЛА ТВОРЧОЇ УЯВИ (8 ГОД.) |
||||
35 |
02.03 |
Ернст Теодор Амадей Гофман. «Лускунчик і Мишачий король». |
Персонаж, герой/ героїня літературного твору. |
Переказувати події, що відбуваються у творі, від імені головної героїні за складеним планом |
36 |
03.03 |
Реальний світ і вигадка в казці. Характер головної героїні (Марі). |
Загальне уявлення про фантастику . |
Створити постер за сюжетом повісті-казки , зобразивши головних персонажів , зазначивши її тему, ідею, використавши 1-2 цитати.Скласти план характеристики Марі |
37 |
10.03 |
Фантастичні перетворення персонажів. Битва добра і зла. |
Поглиблення понять: тема та ідея художнього твору, сюжет. |
Знайти в повісті ознаки чарівної казки. Дослідити проблему «Дросельмаєри в реальному й чарівному світі казки». |
38 |
16.03 |
Ідеї добра, людяності, любові. Значення мрії в житті людини. |
|
Розгорнута відповідь на запитання: «Чого вчить казка “Лускунчик і мишачий король”?» |
39 |
17.03 |
Елеанор Портер (1868–1920). «Полліанна» (3-4 розділи за вибором учителя). |
|
Розповідати про автора твору. Про кого чи про що роман Е. Портер «Полліанна»? |
40 |
24.03 |
Щирість, мужність і оптимізм Полліанни, її позитивний вплив на життя міста, долю інших людей. |
|
Визначити головні риси вдачі Полліанни на основі розглянутих розділів тексту. Записати ці характеристики у зошити. |
41 |
06.04 |
Творча фантазія головної героїні. Зміни у внутрішньому світі й житті інших персонажів після зустрічі з Полліанною. |
|
Дослідити, як Полліанна змінює життя мешканців міста |
42 |
07.04 |
Ідея відчуття радості життя, що змінює світ на краще. Художні засоби розкриття образу. |
|
Написати твір-мініатюру: «Як би змінився наш клас, якби до нас прийшла вчитися Полліанна?» |
У ВИРІ ЗАХОПЛИВИХ ПРИГОД (7 ГОД.) |
||||
43 |
14.04 |
Марк Твен (1835–1910). «Пригоди Тома Соєра» (2-3 розділи за вибором учителя). Світ дитинства в романі . Мрії Тома, його витівки, бажання самоствердитися. Риси характеру Тома, що розкриваються в стосунках з іншими. |
Повість. Поглиблення понять: персонаж, герой/героїня літературного твору. |
Прочитати II та III розділи повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра». Підготувати переказ ключових епізодів II розділу повісті. Скласти план до прочитаних розділів. |
44 |
20.04 |
Том Соєр і Гекльберрі Фінн. Том Соєр і Беккі Тетчер. Життя містечка і пригоди юних друзів. |
|
Підготувати детальний переказ пригод Тома Сойєра та Гекльберрі Фінна на кладовищі. |
45 |
21.04 |
Мрії Тома, його витівки, бажання самоствердитися. Риси характеру Тома, що розкриваються в стосунках з іншими. |
|
Дібрати цитати для характеристики Тома і Гекльберрі |
46 |
28.04 |
Сміливість і заповзятливість Тома Соєра та його друзів, їхнє прагнення зробити довколишній світ цікавішим і людянішим. |
|
Визначити основну думку твору на основі аналізу подій, вчинків героїв |
47 |
04.05 |
Розвиток мовлення (письмово ). Том Сойєр і Полліанна в дорослому житті |
|
Скласти кросворд. Намалювати ілюстрації. |
48 |
|
Туве Янсон. «Комета прилітає». Чарівність художнього світу твору. |
|
Розповідати про основні факти з життя Туве Янсон. Знати зміст повісті-казки «Комета прилітає». Описати Долину Мумі-тролів |
49 |
|
Казкові персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей. |
|
Творча робота: Скласти правила щасливої родини разом з батьками. |
|
|
«Долина Мумі-тролів зустрічає небезпеку». Робота над колективним проєктом |
|
Намалювати скриню «Скарби Мумі-тролів». Завдання 11, с.267 |
50 |
|
Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей за темами «Сила творчої уяви», «У вирі захопливих пригод» |
|
Повторити матеріал, вивчений протягом семестру. |
51 |
|
Позакласне читання. Распе Р.Е. «Пригоди барона Мюнхгаузена» («За волосся», «Перша подорож на Місяць» або ін. – 1-2 за вибором) |
|
Завдання на літо. |
ПІДСУМОК (1 ГОД.) |
||||
52 |
|
Узагальнення вивченого матеріалу |
|
|