РМ. Льюїс Керролл. "Аліса в Країні Див". Характеристика образу Аліси (усно)

Про матеріал
Мета уроку: розвивати вміння учнів/учениць робити висновки, узагальнення; аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну позицію; давати характеристику образу.
Перегляд файлу

5 клас  Зарубіжна література

Тема уроку: РМ. Характеристика образу Аліси (усно)

Мета: предметні компетентності: переказувати зміст основних епізодів твору Льюїса Керролла; описувати і характеризувати образ Аліси, а також персонажів, що її оточують;

ключові компетентності:

спілкування державною мовою: усно  висловлювати думки, почуття, погляди;

уміння вчитися впродовж життя:  визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; постійно поповнювати власний словниковий запас;

ініціативність і підприємливість: осмислювати важливість лідерських ініціатив;

соціальна та громадянська компетентності: розрізняти поняття «добро» і «зло».

Обладнання: роздатковий матеріал, розмальовка образу Аліси

Тип уроку: урок розвитку мовлення

Епіграф: Мета казкарів – виховувати людяність

                                                                            К. Чуковський              

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

1. Емоційне налаштування до роботи

«Золоті слова»

  1.      Я вірю в силу доброти –

    добро завжди сильніше від злого!

  1.      Коли добра не маєш ти,

    то раниш людяне в людині!

  1.      Нам би про душу не забути!

    Нам би хоч трохи добрішими бути!

4) Хай живе мода на світлі душі,

    на світлі серця, повні щедрот!

  1.      У цьому світі так мало добра,

    та воно проростає крізь камінь!

  1.      Думай про добро, роби добро –

     і буде тобі добре!

  1.      Єдиного навчіться - віддавати;

    не бійтеся, ніщо не пропаде!

  1.      Живи, добро звершай!

     та нагород за це не вимагай!

  1.      Хай оживає істина стара:

    Людина починається з добра!

 Виконуйте ці настанови і вас будуть поважати люди. Я сподіваюсь, що епіграфом вашого кожного розпочатого дня будуть ці «золоті слова». Допоможіть мені пригадати останнє слово вислову Корнія Чуковського.

Так, це слово – людяність. «Мета казкарів – виховувати людяність», - це слова

 К. Чуковського. (Його мати родом з Полтавщини, він навчався в Одеській гімназії до 5 класу, бо мати не мала змоги платити за школу, а батько їх покинув заради багатої полячки. Він плакав, коли чув українську мову, сам часто нею розмовляв.)

ІІ. Оголошення теми уроку.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

  1.      «Продовж речення»

1.Аліса сиділа на бережку ріки з:сестрою;

2.Повз Алicy промчав, щось бурмочучи: білий кролик з рожевими очима.

3. Кролик втік  в маленьку нірку під живоплотом

4 . Кролик витягнув з кишені жилета годинник 

5.Пролітаючи в норі, Аліса прихопила з собою:баночку із джемом.

6. На скляному столику нічого не було, крім крихітного  золотого ключика 

7. Побачила Аліса за маленькими дверцятами , величиною не ширше мишачої нори прекрасний сад

8. У скляній коробочці Аліса знайшла пиріжок зі словами « З'їж мене »

9.  Аліса порівняла своє раптове зменшення  з підзорної трубою

10 . У тій же калюжі , де плавала Аліса, виявилася  миша

11. Аліса вирішила бути добрішою до своїх ніг і надсилати їм подарунки до кожного Різдва;

12.Білий кролик, злякавшись питання Аліси, випустив:рукавички та віяло;

  1.      Робота з розвитку мовлення.

У творі багато фразеологізмів, роблять його ще більш виразним. Учні отримують роздатковий матеріал. Завдання для класу : з'єднати фразеологічний вислів з його значенням.

Клювати носом                               байдуже

Виходити з себе                              затихнути, причаїтися

Зірвалася на ноги                            потрапити в скрутне становище

Вскочити в халепу                          придумалось, подумалось

Мені начхати                                   гніватись, бути роздратованим

Спало не думку                               дрімати

Голову на відсіч даю                      швидко зіскочила, піднялася

Затамувати подих                           переконаний у правильності

ІV. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

Усне малювання «Розфарбуй» (діти пропонують якими кольорами розфарбувати персонажа)

Класичним образом Аліси є світловолоса дівчинка в сукні, панчохах і черевичках, як вона зображена на ілюстраціях Джона Теніела. Проте Аліса Ліддел мала темне волосся і саме такою зображується деякими ілюстраторами.

Асоціативний кущ «Риси характеру Аліси»

(На партах риси характеру, записати біля портрету Аліси тільки, ті які відповідають образу Аліси)

         Жадібна, безжальна,  зла, байдужа, корислива, хитра, егоїстична, неслухняна, заздрісна, добра, чесна,  розумна, допитлива, милосердна, ввічлива, тактовна, товариська, балакуча, смілива.

Алгоритм характеристики образу-персонажа художнього твору

Пам’ятка «Як підготувати характеристику літературного героя»
Сенкан

Аліса

Допитлива, розумна                                            

Спостерігає, дивується, цікавиться

Не втрачає власної гідності

Фантазерка

 

V. Фізкультхвилинка «Хвилинка відпочинку»

Напишіть слово «Людяність» частинами тіла,

Щоби ваша спина трохи відпочила.

Л – звичайно, головою,

Ю – правою рукою,

Д – напишемо ногою,

Я – лівою рукою,

Н – іншою ногою,

І – напишемо коліном ,

С – знову головою,

Т – правою рукою,

Ь – лівою рукою.

Як почуєте, позитивні риси характеру – плескайте в долоні,

Якщо ні – то піднімайте ваші руки вгору.

Доброта, гординя, щедрість, жадібність, милосердя, жорстокість, порядність, заздрість, доброзичливість.

Як почуєте, що це Керролла герої – плескайте в долоні,

Якщо ні – то піднімайте ваші руки вгору.

Пасербиця, Чеширський Кіт, Снап,   Королева, Шалений Заєць, Том Сойєр,   Герцогиня, Казна-Що-Не-Черепаха,  хлопчик-зірка, Грифон, золота рибка, Аліса, Білий Кролик, Капелюшник.

Хто читав твір Керролла - за парту сідає,

А хто ні – у бібліотеку чергу займає.

V. Самостійна робота

Складання характеристик.

VІ. Зачитування характеристик (оцінювання)

Тексту бракує зв’язності й цілісності, висловлювання характеризується фрагментарністю, думки викладаються на елементарному рівні; потребує збагачення й урізноманітнення лексика; слід працювати над виробленням умінь послідовніше й чіткіше викладати власні думки; розкриття теми має бути повнішим, ґрунтовнішим і послідовнішим; тему значною мірою розкрито, проте вона потребує глибшого висвітлення, має бути увиразнена основна думка, самостійно будує достатньо повне, осмислене висловлювання, загалом ґрунтовно висвітлює тему, добирає переконливі аргументи на їх користь, проте ще має працювати над урізноманітненням словника.

VІІ Підсумок уроку.

« Уроки від Аліси» (висловлювання власних думок)

1)"- Скажіть, будь ласка, куди мені звідси йти?

- А куди ти хочеш потрапити? - Відповів Кіт.

- Мені все одно ... - сказала Аліса.

- Тоді все одно, куди і йти, - відмітив Кіт. "

Чи є у вас мета?

Висновок :

 Якщо ви точно знаєте, чого саме ви хочете досягти, вам легше буде вибрати шлях. Якщо ви не знаєте, куди йти, ви так і будете блукати колами. Спочатку визначте напрямок, а вже після починайте рух. І пам'ятайте: ніхто ,крім вас, не може знати, який шлях вам підійде. Зробіть цей вибір самі і починайте діяти.

2)"Ні, ви тільки подумайте! Який сьогодні день дивний! А вчора все йшло, як звичайно! Може це я змінилася за ніч? Дайте-но згадати: сьогодні вранці, коли я встала, я це чи не я? Здається, вже не зовсім я! Але якщо це так, то хто ж я в такому випадку? Це так складно ... "Аліса.

Хто ви? Чи дійсно ви знаєте ким є ? Ви впевнені в цьому?

Висновок :

Не  бійтеся прокинутися однією людиною і лягти спати вже зовсім іншим. Головне, при цьому залишатися самим собою.

3)"- Тоді ти повинна сказати, що ти маєш на увазі, - продовжив Березневий Заєць.

- Я й кажу, - поспішно сказала Аліса; - я і маю на увазі те, що я кажу, - це одне і те ж, знаєте ".

Чи завжди достатньо точно ваші слова передають те, що ви маєте на увазі?

Висновок : Слова повинні вилітати з ваших вуст не просто для того, щоб вилетіти звідти, а для того, щоб передати якусь вашу думку. Інакше кажучи, не базікайте даремно.

«Продовж фразу»

сьогодні я довідався...

було цікаво...

було важко...

тепер я можу...

я відчув, що...

я навчився...

я зміг...

я спробую...

мене здивувало...

мені схотілося...

VІІ. Домашнє завдання.

Напишіть продовження сюжету казки «Як складеться подальше життя героїв твору?».

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 клас  Українська мова

Тема: Розділові знаки при звертаннях та вставних словах.

Мета: предметні компетентності: наводити приклади речень, ускладнених звертаннями, вставними словами (словосполученнями); ставити розділові знаки в таких реченнях, пояснювати  їх правилами; знаходити і виправляти помилки на вивчені пунктуаційні правила; конструювати та інтонувати правильно речення зі звертаннями, вставними словами (словосполученнями);

ключові компетентності:загальнокультурна грамотність: дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету;                                                                                                 уміння вчитися впродовж життя:  визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; постійно поповнювати власний словниковий запас;                                                                               спілкування державною мовою: здійснювати адекватний змістові й умовам спілкування добір мовно-виражальних засобів; правильно вимовляти й писати слова, творити їх граматичні форми; конструювати речення й тексти;                                                                                                             математична компетентність: формулювати тезу й добирати аргументи, перетворювати інформацію з однієї форми в іншу.

Обладнання: роздатковий матеріал

Тип уроку: урок формування і вдосконалення вмінь і навичок

Епіграф: Розум полягає не лише у знанні, а й у вмінні застосовувати ці знання                   Аристотель

Метод проведення: інтерактивна технологія кооперативного навчання: робота в малих групах: «Спільний проект», «Діалог»

Перебіг уроку

І . Організаційний момент

(Учні об’єднались в 4 малі групи. Спікери груп оцінюють роботу однокласників.)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Формула уроку: (у + о) • (в + с) • р = з

У — увага, о — організованість, в — взаємодопомога, с — спілкування, р — робота, з — знання.

        2. Створення психологічної атмосфери уроку

- Психологічна вправа «Наш настрій» (діти вибирають кольорову стрічку)

Червоний – піднесеність, оранжевий – радість, жовтий – приємність, зелений – спокій, синій – сум, фіолетовий – тривожність, чорний – незадоволення.

«Очі - дзеркало душі. »(Лев Миколайович Толстой)

Людський погляд випромінює думки і наміри. Варто подивитися в очі співрозмовнику, і можна відразу сказати, що у нього на думці або в якому стані він зараз знаходиться. За погляду можна визначити, бреше вам людина чи говорить правду, щасливий або сумний, заінтригований або абсолютно спокійний. Адже наші очі - це, мабуть, найвиразніший орган нашого тіла.  По очах можна розповісти про людину, описати його характер . Очі відображають наш внутрішній світ. Спілкуючись з людиною, половину інформації ми дізнаємося по одному лише погляду. У наших різнокольорових очах закладена наша пам'ять. Це як величезний екран, на який ми проектуємо коливання нашої душі.

 «Усмішка - недорогий спосіб виглядати краще.»( Чарльз Горді)

Усмішка скаже про людину все: добра чи зла, розумна чи ні, негарна чи красива – все покаже".

Доброзичливе, освічене ніжною усмішкою обличчя завжди прихиляє до себе, піднімає настрій, знімає втому.

В Америці усмішка є службовим обов’язком. Хто не хоче або не вміє усміхатися, часто втрачає своє робоче місце. Усім потрібно дотримуватися правила: "Не звертай уваги на негаразди, а поганий настрій і турботи залиш тільки для себе, щоб вони не читались на твоєму обличчі". 

ІV. Оголошення теми й мети уроку

Гра «Четвертий зайвий» (кожна група отримує по одній стрічці, відповідь записують на дошці)

1.Багатий, розлука, щасливий, вільна

2.Ділити, наша, свій, моя.

3.Один, чотири, лопата, десята.

4.Низько, завтра, лагідно, вітер.

5.Знати, держава, хліб, поле.

6.Манити, поважати, кисіль, бігти.

(Ви визначили початок теми нашого уроку і сформулюйте мету)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Історія виникнення розділових знаків

(учениця читає повідомлення)

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. «Продовж речення» (питання по вивченій темі)

Звертання – це…(слово або словосполучення , що називає того, до кого звертаються з мовленням)

За складом звертання бувають…(поширеними і непоширеними)

Непоширені – це…(звертання, що складаються з одного слова)

                  Поширені – це…(звертання, що мають залежні слова)

                  Слід відрізняти поширені звертання від…(непоширених однорідних та повторювальних)

                  Звертання виражені іменником у…(кличному відмінку) рідше…(у називному).

                 На письмі звертання виділяють…(комами і знак оклику, якщо звертання емоційно забарвлене)

                 Комою вигуки від звертання…(виділяють, але о, ой не виділяють)

                Риторичне звертання – це…(звертання до абстрактних понять або осіб, які не можуть бути безпосередніми учасниками подій)

                В реченні звертання…(членом речення не виступає)

               Вставними бувають…(слова, словосполучення, речення)

               Вставні слова (словосполучення, речення) – це…(мовні одиниці, що виражають ставлення мовця до висловленої думки)

               Групи вставних слів (ступінь достовірності повідомлюваного (упевненість, невпевненість); різноманітні почуття(радість, подив, жаль, страх); джерело повідомлення(думка мовця або інших людей); звернення до співрозмовника(привернення уваги, увічливість); оформлення думки (послідовність і зв'язок думок, спосіб оформлення думок).

               Вставні слова і словосполучення виділяють…(комами)

               Вставні речення виділяють…(комами; дужками, якщо тихіше; тире, якщо голосніше)

            Надмірне вживання вставних слів…(засмічує мовлення)

  1. Перевірка домашнього завдання

-          «Кодовий запис» (1, 2 групи – картка 1, а 3, 4 групи – картка 2)

Код:

1 – упевненість,

2 – невпевненість,

3 – різноманітні почуття,

4 – думка мовця або інших людей,

5 – привернення уваги,

6 – увічливість,

7 – послідовність і зв'язок думок,

8 – спосіб оформлення думок.

Картка 1

До речі 8

Мабуть 2

Будь ласка 6

Звісно 1

 Дозвольте 5

Наприклад 7

На жаль 3

Гадаю 4

Картка 2

На радість 3

Кажуть   4

По-друге 7

Вибачте 6

Безумовно 1

Послухайте 5

Можливо 2

Одним словом 8

-          Вибіркова робота (виписують звертання і визначають поширені чи непоширені)

Поезія «Колискова» Андрія Малишка (1, 2 групи)

Моя дитино (пош. зв.), моє маля (пош. зв.), зіронько моя (пош. зв.), сину (непош. зв.), юносте моя (пош.зв.)

Поезія «Мати і дитина» Павла Грабовського (3, 4 групи)

Вітри (непош.зв.), ялини (непош.зв.), грозо (непош.зв.), негодо (непош.зв.), моє золото (пош.зв.)

  1. Пояснення нового матеріалу

- Схеми на дошці (розділові знаки в реченнях зі звертаннями)

- Вправа «Веселка» (1, 2 групи праворуч, 3274165

а 3, 4 групи ліворуч 2471653)

3274165

3 – Іди, дощику, зварим тобі борщику.

2-Сонце, зійди над горою.

4- Простіть, вчителю.

7- Ти зламав прутика, когутику?

1-Місяцю! Місяцю! Чому сховався за гору?

6-Дякую вам, батьку, матінко, брате!

5- О земле! Зеленій і квітни!

 

2471653

2- Дай, бабусю, поцілую сивину твого волосся.

4 – Мамо, вечір догоря.

7 – Доброго вечора, тату.

1 – Хіба так можна, дитино?

6 – Дубе! Дубе! Хто тобі дав сили встояти проти вітрів і злив?

5 – Люблю вас, гори, ріки, хмари!

3-  Кораблі! Шикуйтесь до походу!

- Творча робота «Перебудуй речення» (1, 2 групи – 1, 2 речення, а 3, 4 групи – 3, 4 речення)

Хай мама відпочине трохи, ми самі приберемо в кімнаті. Ось і брат допоможе. А сестричка поскладає свої іграшки в кошик. Я думаю, ми татові не заважатимемо писати листа?

Мамо, відпочинь трохи, ми самі приберемо в кімнаті. Брате, допоможи. Сестро, поскладай свої іграшки в кошик. Тато, ми тобі не заважатимемо писати листа?

VІ. Лінгвістична хвилинка

(Діти підіймають руки вгору, якщо почують звертання. Руки в сторони розводять, якщо чують вставне слово. А якщо прозвучать інші слова, опускають руки донизу.)

Обраний, на жаль, загорнути, Марино, можливо, робота, отже, знати,  бабусю, мудрий, Андрію, безперечно, навчитись, на щастя, школа, матінко, навчений,  Галино, наука, Маріє, оповитий, таким чином, літати, синку, мова.

 

VІІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

 

  1. Пунктуаційний практикум (поставте розділові знаки, де це потрібно)

1, 2 групи

Біла хмара у небі здається дивним палацом.

Я здається розв’язав задачу неправильно.

Ти видно зовсім забув про свою обіцянку.

Вдалині видно вежу старого замку.

3, 4 групи

Він бачиш вирішив одурить громаду!

Бачиш розлогі осокори та верби.

Він може стати чемпіоном.

Ви може хочете перепочити?

«Знайди помилку» (всі групи)

1.Говорив я англійською, яку тут добре розуміли, навіть, продавці в магазині.

Говорив я англійською, яку тут добре розуміли навіть продавці в магазині.

2.Усе, здається, мені, що серед цієї заклятої тиші нагло щось блисне і вдарить, як грім.

Усе здається мені, що серед цієї заклятої тиші нагло щось блисне і вдарить, як грім.

3.Я беру ковдру і виходжу з хати. І одразу занурююсь у густу й навіть здається  липучу темряву.

Я беру ковдру і виходжу з хати. І одразу занурююсь у густу й навіть, здається, липучу темряву.

4.Нога була ціла, не пошкоджена, але видно боліла чи затерпла, бо незнайомець довгенько, кривлячись, притупцював нею.

Нога була ціла, не пошкоджена, але, видно, боліла чи затерпла, бо незнайомець довгенько, кривлячись, притупцював нею.

5.То власне кажучи був не зовсім стадіон, а просто шмат поля, ворота з двох боків (без сітки, звичайно).

То, власне кажучи, був не зовсім стадіон, а просто шмат поля, ворота з двох боків (без сітки, звичайно).

Робота з репродукцією картини Едварда Мунка «Крик»

Ця картина стала найдорожчим твором мистецтва, продали це полотно з аукціону в Нью-Йорку за 120 мільйонів доларів. Цей норвезький художник намагався розв’язати проблему сенсу буття, шукав шляхи подолання самотності. В картині втілено всесвітній біль і глибоку тривогу за людину. Риси обличчя невиразні, все обличчя є виразом цього крику – відчаю, жаху, страждань. А чи хтось почує?

(скласти речення зі звертаннями 1, 2 групи, і із вставними словами 3, 4 групи)

Визначте причини цього невимовного болю, крику (самотність, непотрібність, зневіра у своїх силах, погані стосунки в сім’ї або її взагалі немає, почування «маленькою людиною»)

Як не допустити, щоб і ми не почувались так, як ця людина?

-          Щоб уникнути такої перспективи, пригостіть на перерві учня, який вам небайдужий. І скажіть йому. Олено, пригощаю тебе просто так.

(виконання синтаксичного розбору речення)

Речення просте, розповідне, неокличне, односкладне, означено-особове, повне, поширене, ускладнене непоширеним звертанням, вираженим іменником в кличному відмінку.

VІІІ. Підсумок уроку

«Продовж фразу»

сьогодні я довідався...

було цікаво...

було важко...

тепер я можу...

я відчув, що...

я навчився...

я зміг...

я спробую...

мене здивувало...

мені схотілося...

  1. Оцінювання

ІХ. Пояснення домашнього завдання

  1. Повторити правила в підручнику ст.. 214-219, параграф 33.
  2. Виконати вправу 390
  3. Складіть речення зі словами отже та отож.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1, 2 групи

1)«Кодовий запис»

Картка 1

До речі

Мабуть

Будь ласка

Звісно

 Дозвольте

Наприклад

На жаль

Гадаю

2)Вправа «Веселка»

1-Місяцю! Місяцю! Чому сховався за гору?

2-Сонце, зійди над горою.

3 – Іди, дощику, зварим тобі борщику.

4- Ти зламав прутика, когутику?

5- О земле! Зеленій і квітни!

6-Дякую вам, батьку, матінко, брате!

7- Простіть, вчителю.

3)Творча робота «Перебудуй речення» (1, 2 групи – 1, 2 речення, а 3, 4 групи – 3, 4 речення)

Хай мама відпочине трохи, ми самі приберемо в кімнаті. Ось і брат допоможе. А сестричка поскладає свої іграшки в кошик. Я думаю, ми татові не заважатимемо писати листа?

4)Пунктуаційний практикум                                                                                                             

Біла хмара у небі здається дивним палацом.

Я здається розв’язав задачу неправильно.

Ти видно зовсім забув про свою обіцянку.

Вдалині видно вежу старого замку.

 

5)«Знайди помилку» (всі групи)

1.Говорив я англійською, яку тут добре розуміли, навіть, продавці в магазині.

2.Усе, здається, мені, що серед цієї заклятої тиші нагло щось блисне і вдарить, як грім.

3.Я беру ковдру і виходжу з хати. І одразу занурююсь у густу й навіть здається  липучу темряву.

4.Нога була ціла, не пошкоджена, але видно боліла чи затерпла, бо незнайомець довгенько, кривлячись, притупцював нею.

5.То власне кажучи був не зовсім стадіон, а просто шмат поля, ворота з двох боків (без сітки, звичайно).

 

3, 4 групи

1)«Кодовий запис»

Картка 2

На радість

Кажуть  

По-друге

Вибачте

Безумовно

Послухайте

Можливо

Одним словом

2)Вправа «Веселка»

1 – Хіба так можна, дитино?

2- Дай, бабусю, поцілую сивину твого волосся.

3-  Кораблі! Шикуйтесь до походу!

4 – Мамо, вечір догоря.

5 – Люблю вас, гори, ріки, хмари!

6 – Дубе! Дубе! Хто тобі дав сили встояти проти вітрів і злив?

7 – Доброго вечора, тату.

3)Творча робота «Перебудуй речення» (1, 2 групи – 1, 2 речення, а 3, 4 групи – 3, 4 речення)

Хай мама відпочине трохи, ми самі приберемо в кімнаті. Ось і брат допоможе. А сестричка поскладає свої іграшки в кошик. Я думаю, ми татові не заважатимемо писати листа?

4)Пунктуаційний практикум

Він бачиш вирішив одурить громаду!

Бачиш розлогі осокори та верби.

Він може стати чемпіоном.

Ви може хочете перепочити?

5)«Знайди помилку» (всі групи)

1.Говорив я англійською, яку тут добре розуміли, навіть, продавці в магазині.

2.Усе, здається, мені, що серед цієї заклятої тиші нагло щось блисне і вдарить, як грім.

3.Я беру ковдру і виходжу з хати. І одразу занурююсь у густу й навіть здається  липучу темряву.

4.Нога була ціла, не пошкоджена, але видно боліла чи затерпла, бо незнайомець довгенько, кривлячись, притупцював нею.

5.То власне кажучи був не зовсім стадіон, а просто шмат поля, ворота з двох боків (без сітки, звичайно).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11 клас  Українська мова

Тема: Публічний виступ. Види підготовки публічного виступу.(систематична підготовка й підготовка до конкретного виступу)

Мета: предметні компетентності: Знати відомості про риторику як науку, суть поняття «публічний виступ»; усвідомлювати роль риторики в самореалізації особистості; знати види  підготовки  публічного виступу; здійснювати систематичну підготовку до висловлень й підготовку до конкретного виступу;

ключові компетентності:загальнокультурна грамотність: дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету;                                                                                                уміння вчитися впродовж життя:  визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; постійно поповнювати власний словниковий запас;                                                                             спілкування державною мовою: здійснювати адекватний змістові й умовам спілкування добір мовно-виражальних засобів; правильно вимовляти й писати слова, творити їх граматичні форми;                                                                                     математична компетентність: формулювати тезу й добирати аргументи.

Обладнання: роздатковий матеріал, підручник

Тип уроку: урок розвитку мовлення

Метод проведення: інтерактивна технологія кооперативного навчання: робота в малих групах: «Спільний проект», «Діалог», «Пошук інформації».

Епіграф: Найбільша цінність оратора - не тільки сказати те, що потрібно, але і не сказати того, чого не треба.                                                        Цицерон

Перебіг уроку

І . Організаційний момент

  1. Формула уроку: (у + о) • (в + с) • р = з

У — увага, о — організованість, в — взаємодопомога, с — спілкування, р — робота, з — знання.

ІІ.Актуалізація опорних знань

  1. Мовна розминка (1 група – 1, 2, 3 речення, а 2 група 4, 5, 6 речення)

Прочитайте фрази. Поясніть, чому подані судження є невизначеними.

1)     Віра гори рухає. (Віра ім’я – віра в Бога)

2)     Іван побачив горб. (Горб – фізична вада чи  горб як рельєф земної поверхні)

3)     І що я йому товкла? (Товкти пшоно  чи  говорити)

4)     Вона сховала в кишеню записку від чоловіка (власного чи просто

       чоловіка; записка, яку написав чоловік, чи сховала від чоловіка)

5)    Істина у вині (у вині-напої, у вині-провині)

6)    Магазин був порожнім (продтоварів чи автомата?)

ІІІ Повідомлення теми, мети уроку

Епіграфом уроку є вислів Цицерона.

Як відомо, Цицерон був одним з найбільш популярних ораторів свого часу. Власне, його

промови до цих пір приводяться як приклад, не дивлячись на те, що помер Цицерон вже більше двадцяти століть назад. Деякі роботи Цицерона збереглися до цих пір, а його поради початкуючим ораторам можна друкувати як пам'ятку. Пропонуємо ознайомитися з цими порадами і "намотати на вус".

Зачитують ланцюжком

1. Говори зрозуміло

2. Говори легко, але не дуже багато, давай іншим можливість виступити

3. Не перебивай

4. Будь ввічливим

5. Прагни говорити вишукано

6. Ніколи не критикуй інших людей, коли їх немає поряд

7. Не відволікайся на другорядні речі

8. Не говори про себе

9. Ніколи не виходь з себе

Власне, порад не так багато, але під ними дійсно може підписатися практично будь-яка сучасна людина з певними моральними засадами. Поради, дані вище, годяться як для людей, яким необхідно часто виступати публічно, так і для всіх інших.

Виконання вправи 165

(1 група з 1 стовпчика, а 2 група з 2 стовпчика)

Виберіть 1 прислів’я і поясніть, яку пораду дає народна мудрість.(щоб не повторювались)

    ІУ.  Перевірка домашнього завдання

  1. «Продовж речення»

Риторика – це…(наука побудови й оприлюднення досконалого висловлювання; наука про ораторське мистецтво, красномовство;мистецтво самореалізації мовної особистості)

Батьківщиною красномовства називають…(Давню Грецію)

Оратори різних поколінь вчилися на легендарних промовах…(Демосфена)

Уособленням цілої епохи в римській історії став… (Марк Тулій Цицерон)

Предметом риторики є…(текст)

Риторика відповідає не лише на питання що говорити?, але й на питання…(як говорити?)

Знання з риторики необхідні кожному для…(успішної соціалізації та професійного зростання)

  1. Розташувати в правильній послідовності розділи та етапи риторики

 

Розділи (1 група)

1. Інвенція (підбір необхідного матеріалу, змісту публічного виступу)

2. Диспозиція (складання плану, розподіл зібраного матеріалу в необхідній логічній послідовності)

3. Елокуція (літературна обробка мови)

4. Меморія (заучування, запам'ятовування тексту)

5. Акція (виголошення)

Етапи (2 група)

Докомунікативний (визначення теми, мети виступу; оцінка аудиторії і обстановки, підбір матеріалу, вироблення тексту, репетиція)

Комунікативний (проголошення промови, відповіді на питання, ведення полеміки)

Післякомунікативний (аналіз промови)

 

  1. «Твоє судження»
  1. Пам’ятай, що ти не станеш великим оратором, якщо лише читатимеш книжки чи поради. (потрібна практика)
  2. Оратор і ритор – синоніми, а в якому реченні не можна замінити ці слова. Чому?

Ритор був не тільки оратором, промовцем, а й викладачем риторики.                 Одним з найкращих риторів часів Київської Русі ми можемо назвати митрополита Іларіона.( Оратор  — той, хто виголошує промову, а також людина, що володіє даром красномовства або володіє ораторським мистецтвом.Ритор - оратор і вчитель красномовства.)

У.Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу

1. 5 захоплюючих фактів про публічні виступи

1.Існує думка, що страх виступів за своєю потужністю другий після страху смерті. І коріння цього жаху заходить в глибину поколінь, в далекі часи, коли людина могла вижити лише у племені. Якщо, за якусь провину її відганяли від общини, це означало, що її обрікають на вірну смерть. Можливо, страх бути відштовхнутим аудиторією десь на дуже глибинному рівні перегукується із страхом вигнання з племені.

2.ратори діляться на дві категорії – одні, котрі визнають, що бояться публічних виступів, і інші, котрі брешуть, що не бояться. Відмінність хорошого оратора лише в тому, що він точно знає, як справитись із хвилюванням, і на це у нього йде лише декілька секунд. У той час як для людини, яка мало виступає перед аудиторією на це піде довше часу.

3.Людина мислить образами. Для того, щоб ваш виступ був успішним, постарайтесь максимально використати цю особливість мозку. Наповніть виступ дієсловами дії, пов’язаними із зором. Наприклад: «уявіть собі», «як ви бачите», «подивіться на цю ситуації під таким кутом» та ін. Постарайтесь промовою увімкнути «внутрішній телевізор» слухачів.

4.Звісно, увага аудиторії з часом втрачається. Чудово, якщо ваш виступ триває до 20 хв, як на конференції TED. Але, якщо доповідь чи промова триває довше, використовуйте інструменти для привернення уваги. Змінюйте інтонацію, темп мови, інтенсивність звуку. А також рухайтесь: проходжайте, наближайтесь та віддаляйтесь і жестикулюйте.

5.Ну і на останок – факт із розряду секретиків супер виступуJ. Пам’ятайте, що під час виступу ви – Вожак. Навіть, якщо виступаєте перед своїм безпосереднім керівництвом. На момент вашого виступу – ви головний. І, якщо так налаштуєтесь – аудиторія це відчує, і тоді все вдасться і Ваша промова буде неймовірною.

2. Цікаві факти про відомих ораторів

НАПОЛЕОН під час свого першого виступу у парламенті Франції втратив свідомість, хоча зараз він вважається одним з найбільш успішних ораторів в історії.

ДЕМОСФЕН на своїх перших промовах був неодноразово осміяний публікою. 8 років він працював над собою - виходив до моря і декламував, намагаючись перекричати шум хвиль, виступав перед дзеркалом, закладаючи при цьому в рот камінці; щоб позбутися нервового смикання плеча, вішав над ним меч і так тренувався у виступах. Таким чином він став видатним оратором.

КЕННЕДІ, будучи одним з найуспішніших ораторів серед американських президентів, нічого не міг вдіяти з тремтінням в колінах під час публічних виступів.

УІ.Лінгвістична хвилинка «Хвилинка відпочинку»

(якщо почуєте знайоме прізвище, піднімаєте руки вгору і вказуєте, хто це. Оберете 1 того, кого ви вважаєте найкращим оратором і аргументуйте чому)

У спецпроект увійшли 30 найкращих ораторів за 27 років Незалежності. Як виглядає Топ-30:

В’ячеслав Чорновіл (український політик, публіцист, літературний критик, діяч руху опору проти зросійщення та національної дискримінації українського народу)

Ліна Костенко (українська письменниця, поетеса-шістдесятниця. Відмовилася від звання Героя України. В сучасній українській традиції входить до переліку найвідоміших жінок давньої та сучасної України.)

Леонід Кучма (політик і державний діяч, президент України (1994 —  2005).

Дмитро Павличко (український поет, перекладач, літературний критик, громадсько-політичний діяч, Герой України)

Петро Порошенко —( український політик, державний діяч, п'ятий Президент України (з 7 червня 2014-го).

Юлія Тимошенко( український політик, 10-й та 13-й прем'єр-міністр України (2005, 2007–2010); віце-прем'єр-міністр України з питань паливно-енергетичного комплексу (1999–2001); одна з лідерів «Помаранчевої революції» 2004; лідер партії «Батьківщина» та блоку Тимошенко)

Любомир Гузар (український релігійний діяч, патріарх-предстоятель Української Греко-Католицької Церкви (2001—2011).

Оксана Забужко( провідна українська письменниця, поетеса, есеїстка і публічна інтелектуалка. Її твори перекладено багатьма мовами.)

Філарет( український православний церковний діяч, архієрей.)

Євген Нищук (український актор театру та кіно. Народний артист України. Міністр культури України з 27 лютого до 2 грудня 2014 року та з 14 квітня 2016 року дотепер.)

Андрій Кузьменко (культовий український співак, письменник, телеведучий, продюсер, актор. Лідер гурту «Скрябін».)

Геннадій Балашов (український підприємець, блогер, політик та громадський діяч[4], лідер політичної партії «5.10»)

Іван Плющ (український державний діяч, двічі голова Верховної Ради України, Секретар Ради національної безпеки і оборони, Герой України.)

Анна Герман (український політик, журналістка та письменниця, народний депутат України 5, 6 і 7 скликань; особа, політично наближена до Віктора Януковича)

Олександр Мороз (український політик та громадський діяч, Голова Верховної Ради України у 1994–1998 та 2006–2007 роках.)

Олексій Мочанов (український автогонщик, автомобільний та автоспортивний журналіст, телеведучий,  музичний виконавець-бард.  Активний пропагандист автомобільного спорту. Майстер спорту України міжнародного класу з автомобільного спорту (2008). Волонтер, здійснює забезпечення українських військ у ході війни на сході України. Один з засновників волонтерської групи «Добровоз»)

Віктор Ющенко( український політик і державний діяч, голова партії «Наша Україна»  Третій Президент України (2005–2010), голова Національного банку України (1993—2000), прем'єр-міністр України (1999–2001), лідер Помаранчевої революції.)

Юрій Луценко (український політик і державний діяч. Народний депутат України IV, VI та VIII скликань. Лідер партії «Народна самооборона»Радник Президента України[1]. Генеральний прокурор України з 12 травня 2016 року.

Руслана Лижичко (українська співачка, піаністка, диригент, танцюристка, продюсер, громадська діячка. Народна артистка України. Почесна громадянка Львова. Народний депутат України 5-го скликання.)

Надія Савченко (український державний діяч, політик. Народний депутат України VIII скликання з 27 листопада 2014 року.[1] Герой України (2015)

Володимир Парасюк( активіст Євромайдану, учасник російсько-української війни. Народний депутат України 8-го скликання, позафракційний.)

Володимир Гройсман (український державний і політичний діяч. Прем'єр-міністр України з 14 квітня 2016 року.)

Леонід Кравчук (перший Президент України після здобуття нею незалежності (1991–1994), Голова Верховної Ради України у 1990-1991, Народний депутат України у 1990–1991 та 1994-2006, Герой України (2001).

Нестор Шуфрич (український політик, член Партії регіонів (з листопада 2007), кандидат економічних наук (2004); ВР України, член Комітету з питань бюджету (із грудня 2007). Власник ФК «Говерла» (Ужгород).

Олег Тягнибок — (український політик, голова політичної партії Всеукраїнське об'єднання «Свобода». Народний депутат України ІІІ, IV та VII скликань (1998–2006, з 2012), кандидат на посаду Президента України на виборах 2010 та 2014 років.)

Святослав Вакарчук( український музикант, вокаліст, лідер рок-гурту «Океан Ельзи», композитор, громадський діяч. Заслужений артист України, народний депутат України 6-го скликання (від 2007 до 2008). Кандидат фізико-математичних наук (2009).

Олег Ляшко (український політик, народний депутат України, журналіст, телеведучий. Лідер Радикальної партії Олега Ляшка).

Георгій Тука (український бізнесмен, волонтер, засновник та керівник волонтерської групи «Народний тил», голова однойменного благодійного фонду. Голова Луганської обласної військово-цивільної адміністрації (22 липня 2015[2][3] — 29 квітня 2016[4]). Заступник міністра з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України (з 29 квітня 2016 року)

Олег Скрипка — (український музикант-мультиінструменталіст, вокаліст, композитор, лідер гурту «Воплі Відоплясова».

Міхеїл Саакашвілі( грузинський та український державний і політичний діяч, політик, Президент Грузії з 25 січня 2004 по 25 листопада 2007 і з 20 січня 2008 по 17 листопада 2013, голова партії Єдиний Національний Рух, один з лідерів «Революції троянд», у результаті якої був відсторонений від влади Едуард Шеварднадзе.

26 травня 2015 року отримав громадянство України. 30 травня 2015—9 листопада 2016 — голова Одеської ОДА .26 липня 2017 — позбавлений громадянства України

3.Опрацювання нового матеріалу «Пошук інформації»

Публі́чний ви́ступ — це різновид усного спілкування. Жанровий різновид публічного виступу — це доповідь (звітна, ділова, політична), промова (агітаційна, мітингова, ювілейна, судова), бесіда, лекція, репортаж, проповідь.

До основних ви́дів публі́чних ви́ступів належать судове, академічне, політичне, церковне, суспільно-побутове та діалогічне красномовство.

Судове красномовство

Юридичне красномовство (Судова риторика) — це ораторські виступи учасників судочинства в процесі розгляду судової справи в залі суду. У таких виступах аналізуються докази, висловлюються позиція сторін та доводи, які можуть бути враховані судом під час складання вироку, рішення, постанови, ухвали. Зокрема, в судових дебатах учасники судових процесів (прокурор, адвокат, обвинувачений, потерпілий, позивач, відповідач, представник, тощо) підбивають підсумки судового розгляду справи. [2]

Академічне красномовство

Академі́чне красномо́вство — це ораторські виступи науковців та викладачів, які доповідають про результати наукових досліджень, популяризують досягнення науки, проводять лекції з навчальною метою.                                                                                                                                                          Основними жанрами академічного красномовства є наукова доповідь, наукове повідомлення, наукова лекція, захист реферату або виступ на семінарському занятті, публічна лекція, бесіда. Основними вимогами до наукового виступу є доказовість, логічність висновків, відсутність двозначності в термінології, знання наукового матеріалу.

Політичне красномовство

Політи́чне красномо́вство — це виступи ораторів, що представляють певну політичну силу чи освітлюють суспільно-політичну ситуацію. Характерними рисами політичної промови є ідейність, конфліктність, урочистий стиль. Жанри політичного красномовства: політична промова, доповідь, виступ, огляд.

Церковне красномовство

До церко́вного красномо́вства традиційно відносять риторичні твори, що використовуються в практиці різних християнських конфесій. Основним жанром церковного красномовства є проповідь, яка являє собою коментування біблійних текстів, проілюстроване прикладами сучасного проповіднику життя, які допомагають наблизити біблійні істини до життєвих проблем слухачів. Характерними рисами церковного красномовства є повчальність, увага до моральних цінностей.

Суспільно-побутове красномовство

Суспі́льно-побуто́ве красномо́вство — це влучне висловлювання в гострій чи цікавій ситуації, а також урочисте слово з нагоди якоїсь важливої події. Суспільно-побутове красномовство пов'язане із звичаями, з народними традиціями, які складалися століттями . До цього виду красномовства належать такі жанри, як ювілейна промова, вітальне слово, застільне слово, а також поминальна промова.

Діалогічне красномовство

Діалогічне красномовство — це красномовство, спрямоване на переконання співбесідників евристичними прийомами, за допомогою мистецтва сперечатися, у суперечці, полеміці, диспуті, бесіді, на "круглому столі", нараді, симпозіумі, в інтерв'ю, на прес-конференції, тощо, коли відбувається зіткнення різних думок, позицій, ідей та ідеологій.

4.Вибіркова робота

1 група вибирає з ряду жанрів ті, які відносяться до судового красномовства і діалогічного, а 2 група – до академічного і політичного

Вітальна промова,  наукова доповідь, ювілейна промова,  наукова лекція,  звинувачувальна промова, прес-конференція, мітингова промова, виступ на семінарському занятті, проповідь,  захисна промова, інтерв'ю, агітаційна промова, застільне слово, нарада.

1 група

Судове- звинувачувальна промова, захисна промова.

Діалогічне - нарада, прес-конференція, інтерв'ю,

2 група

Академічне - наукова доповідь, наукова лекція, виступ на семінарському занятті,

Політичне - агітаційна промова, мітингова промова.

 

5.Виконання вправи 188

Вісім головних питань, на які повинен відповісти оратор, готуючись до публічного виступу. (Що? Як? Хто? Кому? Навіщо? Де? Коли?  Скільки? говорити)

6.Пояснення

Види підготовки публічного виступу:

-          систематична підготовка (постійно збагачуйте свої знання, систематично добирайте і впорядковуйте матеріал)

-          підготовка до конкретного виступу.

Чи закрадалася у вас мрія про миттєвий виграш у лотерею?

Мрія учня про те, щоб без підготовки, експромтом здати ЗНО давно вже стала темою анекдотів та учнівських легенд. Але правда життя полягає в тому, що оратори, які показують стабільно високий клас, тренуються, тренуються та ще раз тренуються.

Якщо ж ви бажаєте оволодіти ораторською майстерністю, то від підготовки вам нікуди не дітися. Звичайно ж, що володіти експромтом необхідно, але лише на ньому одному далеко не заїдеш. Тому у сьогодні я розповім вам як готуватися до публічного виступу.

Одного прекрасного дня ви дізналися, що вам потрібно виступати. Давайте будемо оптимістами і той випадок, що виступати вам через годину чи завтра, розглядати не будемо. Нехай у вас є хоча б тиждень.

Крок нуль. Сформуйте ваше відношення до теми виступу.

Якщо тема вам не є близькою, то скоріш за все ви будете відкладати підготовку на “завтра”. І так з дня в день. Наша психологія влаштована таким чином, що ми психологічно віддаляємо усе, що нам не подобається (учень  думає що до ЗНО залишилося ще багато часу). І навпаки – наближаємо усе, що здається нам приємним (поїздка у країну, про яку давно мріяли). Зміна відношення до того, що ви робите, надає сил та наснаги у вашій роботі.

Крок перший. Задайте рамки.

Все починається з того щоб знайти відповідь на декілька запитань. Будьте відвертими, адже ваші відповіді багато у чому будуть задавати формат вашого публічного виступу.

Хто моя аудиторія? Що об’єднує ваших слухачів? Можливо це буде вік ( учні, пенсіонери). На скільки ваші слухачі розбираються в темі, про яку ви будете говорити. Адже інколи доводиться опускатися до розбирання основ, без яких слухачі не зрозуміють вашого послання.

Яка ціль мого виступу?Виділяють три основні цілі, які закладаються у виступ:

інформувати (донести певну інформацію до слухачів). Результат: слухачі володіють інформацією, яку почули від вас;

мотивувати (спонукати до дій). Результат: слухачі виконують дію (голосують, купують, викидають сміття в смітник тощо);

розважити (підняти настрій). Результат: слухачі посміхаються.

 

Сучасні виступи містять у собі усі три складові, але в різних пропорціях.

Про місце та засоби. В якому приміщенні ви будете виступати? Яка техніка буде доступна? Адже, якщо ви будете виступати на не в приміщенні, то й використання презентації не буде можливим.

Скільки часу у мене є? Дізнайтеся про те, скільки часу у вас буде на виступ. Саме час вас буде обмежувати в тому, скільки цікавого та корисного ви зможете розповісти вашим слухачам.

Що мені з цього? Альтруїзм альтруїзмом, але все ж таки зізнайтеся собі чесно в тому, яка вигода буде для вас. У кожному нашому вчинку є мотив (мотивація). Хоч і не завжди ви це усвідомлюєте. Тому важливо одразу визначити в чому ваш мотив? Ваша мотивація – це те джерело, з якого ви буде черпати сили та енергію при підготовці вашого публічного виступу.

Крок другий. Назбирайте матеріал та структуруйте його.

На першому етапі записуйте все, що спаде вам на думку, стосовно вашої теми. Хай це буде статистика, роздуми, цитати, історії з вашого життя чи життя ваших друзів. Просто записуйте все, що прийде до голови. Коли мозковий штурм завершено, прийшов час критично поглянути на зібраний матеріал. Тут як кажуть виживуть лише найсильніші. Відбирайте найцікавішу інформацію, найяскравіші образи, найвлучніші порівняння.

Впорядкуйте зібраний матеріал – історія чудово підійде для вашого публічного вступу, приклади та аналогії залиште для основної частини, а цитату – на десерт.

Крок третій. Дубль раз, дубль два, дубль три.

Не спокушайтеся ідеєю, що якщо ви знаєте що саме збираєтеся сказати, то так все і скажете. Від репетицій вам нікуди не утікати, якщо ви зібралися зробити дійсно хороший виступ. Тут на вас буде очікувати один приємний сюрприз.

По мірі того, як ви будете тренуватися, до вас будуть приходити все нові ідеї щодо вашого виступу. Несподівано для себе ви будете згадувати все нові історії з власного життя, які можуть чудово доповнити ваш виступ. Тому основою цього етапу є репетиції та корегування тексту виступу.

Для того, щоб поводитися на сцені невимушено потрібно багато тренуватися. Ось як писала про Черчілля його правнучка: «Він витрачав на підготовку великої промови в парламенті по кілька днів, готуючись парирувати будь-яку кількість заперечень. Готувався так ретельно, що на трибуні здавався імпровізатором».

Крок четвертий. Хай це побачать.

Так склалося що незважаючи на те, що ми маємо п’ять органів чуття, але все ж таки довколишній світ сприймаємо більшою мірою очима. Цим слід скористатися, доповнивши публічний виступ картинками. Це може бути як повноцінне слайд-шоу, так і малюнки чи схеми.

Крок п’ятий. Відпочинок.

Для багатьох людей, що живуть у шаленому ритмі сучасного світу, ця порада схожа на фантастику, проте…

Відпочинком є будь-яка зміна діяльності. Тому, якщо ви не звикли бути без діла, то основним завданням для вас є попрацювати фізично, або хоча б взятися за інший проект.

Кажуть, що загнаних коней пристрілюють. Не потрібно робити з себе такого коня – нічим добрим це не закінчиться. В день виступу жодних репетицій. Дозвольте собі відпочити, або просто переключіть свою увагу на іншу роботу, що немає жодного відношення до теми вашого виступу.

Крок шостий. Час для виступу.

Ну ось і все – залишився лише один крок – крок на сцену. Крок до публіки, крок до початку вашого виступу, який ви так довго готували.

7.Робота з підручником

Вправа 186 (на основі прочитаного коротко сформулюйте й запишіть 6-8 основних порад для тих, хто готує промову)

8.10 помилок оратора-початківця

Помилка 1: Невідповідність

Коли зміст ваших слів розходиться з тоном мови, поставою й мовою тіла, публіка миттєво це помічає. Аудиторія має безпомилкове чуття щодо того, що стосується настрою оратора і його самопочуття. Якщо ви почнете говорити «Здрастуйте, як я радий вас всіх бачити ....» тремтячим непевним голосом, нервово перебираючи пальцями гудзики на костюмі - будьте впевнені, у слухачів моментально з'явиться недовіра і до сказаного вами, і до самого мовця.

Помилка 2: Виправдання

Публіці за великим рахунком однаково, хвилюєтеся ви чи ні, чи довго ви готували свою доповідь і який у вас досвід публічних виступів. Тому не потрібно перед нею виправдовуватися в стилі «Я поганий оратор, рідко виступаю перед публікою, тому сильно хвилююся і можу виступити невдало ...» Саме так починають свою промову дилетанти, намагаючись викликати співчуття . Слухачі дивуються: «Навіщо ми сюди прийшли, якщо навіть сам виступаючий визнає, що виступ буде поганим?».

Помилка 3. Вибачення

Ця помилка схожа на попередню. Початківці оратори люблять вибачатися, пропонуючи зняти з них провину за погану якість доповіді. «Прошу пробачити мене за ... (Мій простуджений голос, мій зовнішній вигляд, погана якість слайдів, занадто короткий виступ, занадто довгу промову і т.д. і т.п.) ». Публіка - не священик і не відпустить ваші гріхи.

Помилка 4: Очі і брови

Ви дійсно впевнені, що добре керуєте своєю мімікою? Більшості новачків тільки здається, що це так. Насправді контролювати міміку непідготовленій людині нелегко. Лицьовими м'язами важко управляти без тренування, а загадково-спокусливий погляд і широко розкриті від страху очі розділяють усього пара міліметрів, котрі кардинально змінюють сприйняття.

Помилка 5: Підбір слів

Ми чуємо і розуміємо окремі слова перш, ніж розуміємо всю пропозицію цілком. Тому на значення окремих слів ми реагуємо швидше і менш усвідомлено, ніж на значення пропозицій. До того ж, негативні частинки сприймаються пізніше, ніж інші слова, а часто взагалі не сприймаються.

 Тому постійне використання таких конструкцій як «... не принесе збитків», «... не погано», «... не боїмося докладати зусилля», «... не хочу викликати у вас нудьгу довгими статистичними викладками» викликають у слухача ефект, протилежний очікуванням оратора.

Помилка 6: Відсутність гумору

Всім студентам відомі лектори-зануди. «Вплив зовнішнього об'єкта пов'язано, по-перше, з прогресуючою емансипацією когнітивних функцій від примітивних афективних структур, по-друге, з диференціацією самих афективних структур, їх автономізацією від базальних потягів ...», - бубонить такий викладач биту годину, не помічаючи, що у слухачів давно вже закипіли мізки і вони повністю втратили нитку оповідання.

Помилка 7: Усезнайство

Ще гірше невпевнених і непідготовлених ораторів - оратори пихаті і надуті, полопані від усвідомлення власної важливості. Вони завжди вважають себе розумнішими аудиторії, до якої звертаються. Викиньте з голови оману, що ви знаєте більше, ніж всі інші разом узяті. Навіть якщо ви добре обізнані в темі виступу, в окремих напрямках слухачі можуть знати набагато більше вас.

Помилка 8: Метушливість

Відволікаючись від страху перед публікою, початківець оратор може квапливо ходити від стіни до стіни туди-сюди, наче маятник, проробляти метушливі маніпуляції з предметами (відкривати-закривати кришку кафедри, постійно вертіти олівець у руках і т.п.) і робити інші непотрібні руху . У результаті публіка починає стежити за його переміщеннями і перестає стежити за темою виступу. По тому, як рухається доповідач, легко зрозуміти, наскільки він упевнений у собі. Постійне «ходіння» під час публічного виступу не випадково. Воно видає бажання невпевненого в собі оратора втекти. Саме так воно і сприймається аудиторією.

Помилка 9: Монотонність

Ніщо не втомлює так, як доповідь на цікаву тему, що читається нудним монотонним голосом. Такі публічні виступи схожі на китайські катування краплями води: вода монотонно капає не тім'ячко й поступово доводить його до божевілля. Всі слова зливаються в одноманітний потік і за тональністю мови не можна зрозуміти, де закінчується одна пропозиція і починається інша. Монотонність швидко викликає роздратування і втому аудиторії, слухачі ледве стримуються, щоб не почати позіхати.

Помилка 10: Відсутність пауз

Новачки в ораторськім ремеслі панічно бояться пауз, що неминуче виникають під час публічного виступу. Як правило вони поспішають заповнити їх різної словесної нісенітницею і словами-паразитами («Ееее ... Значить так ... Ееее ... Ну, що ще сказати ... Ееее ...»). У результаті публіка думає: «Ееее ... Ну нічого собі! Коли ж він закінчить мукати? »Хтось починає рахувати, скільки разів ви скажете« Ееее .. », Хтось занурюється у свої думки і починає дивитися у вікно не звертаючи на вас уваги, інші мучаться і рахують хвилини до кінця лекції.

 

 

 

 

9. Софізми

Серед поданих міркувань знайдіть софізми та закінчіть їх.

*Софізм – алогічне міркування (нелогічне), вживання помилкових аргументів

1. Людина здійснила політ у космос. Наш учитель – людина. Значить…(наш учитель – космонавт)

2.    Будь-який злочин карається. Крадіжка

 чужого майна карається. Значить…(крадіжка – це злочин)

3.  Рух вічний.  Ходіння до школи – це рух.

     Значить…(ходіння до школи вічне)

4.   Ліки, що приймаються хворим, є добро. Чим більше робити добра, тим краще.Значить...(треба більше вживати ліків)

5.       Якщо людина вбила іншу людину, вона не може спати спокійно. Орест спав спокійно. Значить…(Орест не вбивця)

1.   Софізм

 

 

2.   

 

 

3.   Софізм

 

4.   Софізм

 

 

5.   -

 

УІІ. Підсумок уроку

«Продовж фразу»

сьогодні я довідався...

було цікаво...

було важко...

тепер я можу...

я відчув, що...

я навчився...

я зміг...

я спробую...

мене здивувало...

мені схотілося...

УІІІ.Домашнє завдання

Опрацювати параграф 15

Виконати вправу 173

Дібрати аргументи «за» і «проти»  до висловлювання «Чи може дівчина запрошувати на побачення хлопця?»

 

 

1)Мовна розминка (1 група – 1, 2, 3 речення, а 2 група 4, 5, 6 речення)

Прочитайте фрази. Поясніть, чому подані судження є невизначеними.

1)     Віра гори рухає. (Віра ім’я – віра в Бога)

2)     Іван побачив горб. (Горб – фізична вада чи  горб як рельєф земної поверхні)

3)     І що я йому товкла? (Товкти пшоно  чи  говорити)

4)     Вона сховала в кишеню записку від чоловіка (власного чи просто

       чоловіка; записка, яку написав чоловік, чи сховала від чоловіка)

5)    Істина у вині (у вині-напої, у вині-провині)

6)    Магазин був порожнім (продтоварів чи автомата?)

 

2)Поради Цицерона

1. Говори зрозуміло

2. Говори легко, але не дуже багато, давай іншим можливість виступити

3. Не перебивай

4. Будь ввічливим

5. Прагни говорити вишукано

6. Ніколи не критикуй інших людей, коли їх немає поряд

7. Не відволікайся на другорядні речі

8. Не говори про себе

9. Ніколи не виходь з себе

3)Опрацювання нового матеріалу «Пошук інформації»

Публі́чний ви́ступ — це різновид усного спілкування. Жанровий різновид публічного виступу — це доповідь (звітна, ділова, політична), промова (агітаційна, мітингова, ювілейна, судова), бесіда, лекція, репортаж, проповідь.

До основних ви́дів публі́чних ви́ступів належать судове, академічне, політичне, церковне, суспільно-побутове та діалогічне красномовство.

Судове красномовство

Юридичне красномовство (Судова риторика) — це ораторські виступи учасників судочинства в процесі розгляду судової справи в залі суду. У таких виступах аналізуються докази, висловлюються позиція сторін та доводи, які можуть бути враховані судом під час складання вироку, рішення, постанови, ухвали. Зокрема, в судових дебатах учасники судових процесів (прокурор, адвокат, обвинувачений, потерпілий, позивач, відповідач, представник, тощо) підбивають підсумки судового розгляду справи.

 

 

 

Академічне красномовство

Академі́чне красномо́вство — це ораторські виступи науковців та викладачів, які доповідають про результати наукових досліджень, популяризують досягнення науки, проводять лекції з навчальною метою.                                                                                                                                                          Основними жанрами академічного красномовства є наукова доповідь, наукове повідомлення, наукова лекція, захист реферату або виступ на семінарському занятті, публічна лекція, бесіда. Основними вимогами до наукового виступу є доказовість, логічність висновків, відсутність двозначності в термінології, знання наукового матеріалу.

Політичне красномовство

Політи́чне красномо́вство — це виступи ораторів, що представляють певну політичну силу чи освітлюють суспільно-політичну ситуацію. Характерними рисами політичної промови є ідейність, конфліктність, урочистий стиль. Жанри політичного красномовства: політична промова, доповідь, виступ, огляд.

Церковне красномовство

До церко́вного красномо́вства традиційно відносять риторичні твори, що використовуються в практиці різних християнських конфесій. Основним жанром церковного красномовства є проповідь, яка являє собою коментування біблійних текстів, проілюстроване прикладами сучасного проповіднику життя, які допомагають наблизити біблійні істини до життєвих проблем слухачів. Характерними рисами церковного красномовства є повчальність, увага до моральних цінностей.

Суспільно-побутове красномовство

Суспі́льно-побуто́ве красномо́вство — це влучне висловлювання в гострій чи цікавій ситуації, а також урочисте слово з нагоди якоїсь важливої події. Суспільно-побутове красномовство пов'язане із звичаями, з народними традиціями, які складалися століттями . До цього виду красномовства належать такі жанри, як ювілейна промова, вітальне слово, застільне слово, а також поминальна промова.

Діалогічне красномовство

Діалогічне красномовство — це красномовство, спрямоване на переконання співбесідників евристичними прийомами, за допомогою мистецтва сперечатися, у суперечці, полеміці, диспуті, бесіді, на "круглому столі", нараді, симпозіумі, в інтерв'ю, на прес-конференції, тощо, коли відбувається зіткнення різних думок, позицій, ідей та ідеологій.

4)Серед поданих міркувань знайдіть софізми та закінчіть їх.

Людина здійснила політ у космос. Наш учитель – людина. Значить

2.    Будь-який злочин карається. Крадіжка чужого майна карається. Значить…

3.  Рух вічний.  Ходіння до школи – це рух.  Значить

4.   Ліки, що приймаються хворим, є добро. Чим більше робити добра, тим краще.Значить..              

5.   Якщо людина вбила іншу людину, вона не може спати спокійно. Орест спав спокійно. Значить

docx
Додано
23 серпня 2023
Переглядів
5331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку