Календарно-тематичне планування
уроків зарубіжної літератури
7 клас
За оновленою програмою:
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 6 – 9 класи
Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти
Затверджено та надано гриф
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)
Усього – 70 годин; текстуальне вивчення творів – 56 годин; розвиток мовлення – 4 години; позакласне читання – 4 години; резервний час – 6 годин.
№ ур. |
Дата |
Тема |
Дист. навч. |
При-мітки |
1. |
|
I-семестр 1. Вступ (2 години) Оригінал і переклад. Види перекладів, специфіка художнього перекладу. |
|
|
2. |
|
Переклад і переспів. (ТЛ) Поглиблення понять про оригінал і переклад. Переспів. (ЛК) Роль художніх перекладів у розвитку культурного діалогу, дружніх взаємин між народами. (УС) Основні відомості про розвиток української перекладацької традиції. Майстри художнього перекладу. (ЕК) Основні принципи аналізу та інтерпретації оригіналу й художнього перекладу. Переклад і переспів: схожість і відмінність. (МЗ) Українська література |
|
|
3. |
|
2. Жанр балади у європейських літературах (10 годин) Балада як жанр фольклору та літератури. Характерні ознаки балади. (ТЛ) Балада (фольклорна і літературна), гіпербола, символ. |
|
|
4. |
|
Фольклорні балади. «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ. |
|
|
5. |
|
«Як Робін Гуд став розбійником», «Поєдинок Робіна Гуда з Гаєм Гізборном». Ідеї свободи і служіння народові. |
|
|
6. |
|
Образ народного захисника Робіна Гуда. |
|
|
7. |
|
РМ (у.) Характеристика Робіна Гуда. Проблемне питання: «Чи може бути розбійник народним героєм?» (ЛК) Зображення героїв фольклорних балад у мистецтві (живописі, музиці, мультиплікації та ін.). За вибором учнів. |
|
|
8. |
|
Літературні балади. Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759– 1805). «Рукавичка». Випробування головного героя балади. |
|
|
9. |
|
Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність. |
|
|
10. |
|
Адам Міцкевич (1798–1855). «Світязь». Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі А. Міцкевича. |
|
|
11. |
|
Символічні образи, елементи фольклору у творі. (УС) А. Міцкевич і Україна. Музеї А. Міцкевича і пам’ятники письменникові в Польщі (Познань), Україні (Львів) та ін. |
|
|
12. |
|
Роберт Льюїс Стівенсон (1850–1894). «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади (батько і син – король, свобода – рабство). |
|
|
13. |
|
Утвердження духовної сили пиктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей. Символіка твору. (ЕК) Порівняння особливостей фольклорних і літературних балад, оригіналів і перекладів (цілісно і в окремих фрагментах). (МЗ) Історія, іноземна мова. |
|
|
14. |
|
Позакласне читання № 1 Сашар Л. «Ями |
|
|
15. |
|
КР № 1 з теми «Жанр балади у європейських літературах». Різнорівневі завдання. |
|
|
16. |
|
3. Історичне минуле в літературі (10 годин) Вальтер Скотт (1771–1832). «Айвенго» (огляд, 3-4 розділи за вибором учителя). В. Скотт – засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго». (ТЛ) Поглиблення понять про роман (історичний роман), повість. Початкові поняття про художній час, художній простір. (УС) Висловлювання українських митців про В. Скотта, його вплив на розвиток історичного роману. |
|
|
17. |
|
Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу. |
|
|
18. |
|
Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю. Образи Бріана де Буагильбера, принца Джона, Фрон де Бефа, Моріса де Брасі, Ровени, Ребекки. |
|
|
19. |
|
РМ (п.) Порівняльна характеристика жіночих та чоловічих образів роману ( складання анкети, цитатних характеристик ). (ЕК) Порівняння образів персонажів (Бріан де Буагильбер і Айвенго, леді Ровена і Ребекка). Зіставлення літературних творів із їхніми втіленнями в інших видах мистецтва (кіно, театр, ілюстрації та ін.). (МЗ) Історія, музичне мистецтво. |
|
|
20. |
|
Історичний колорит твору та засоби його створення. Динаміка сюжету і гумор. |
|
|
21. |
|
Друга світова війна у європейській поезії (К. І. Галчинський («Лист із полону», «Пісня про солдатів з Вестерплятте» та ін.), |
|
|
22. |
|
А. МарґулШпербер («Про назву концтабору Бухенвальд»), |
|
|
23. |
|
Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи. Джон Бойн (народ. 1971). «Хлопчик у смугастій піжамі». Зображення Другої світової війни крізь долі дітей і дорослих. Теми нацизму та Голокосту в повісті. |
|
|
24. |
|
Образи дітей (німецький хлопчик Бруно, єврейський хлопчик Шмуль), їхня дружба і взаємодопомога. |
|
|
25. |
|
Ідея рівності представників різних рас, націй, національностей і народів у творі. Трагічний фінал як відображення злочинів фашизму. |
|
|
26. |
|
КР № 2 з теми «ІСТОРІЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ» Різнорівневі завдання. |
|
|
27. |
|
4. Духовне випробування людини (6 годин) Джеймс Олдрідж (нар. 1918). «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми. Символічність назви оповідання. |
|
|
28. |
|
Образи Бена і Деві, художні засоби їхнього створення. Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння. Утвердження сімейних цінностей. (УС) Дж. Олдрідж і Україна. Українські переклади творів митців. |
|
|
29. |
|
Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Балада про Схід і Захід» Протистояння і примирення Сходу й Заходу в «Баладі про Схід і Захід» Р. Кіплінга. Антитези у творі (ТЛ) Поглиблення понять про баладу (літературну), оповідання, вірш. |
|
|
30. |
|
Ідеї миру і дружби. Динаміка образів головних героїв (Камаль, Полковничий син). |
|
|
31. |
|
Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші Р. Кіплінга «Якщо…». Сюжет і композиція вірша. Художні особливості твору, його провідна ідея (людина повинна залишатися собою у різних життєвих випробуваннях, зберігати вірність моральним принципам). (ЛК) Утілення творів Дж. Олдріджа, Р. Кіплінга в мистецтві (кіно, ілюстрації тощо). (ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів (фрагментів) творів митців (за умови володіння учнями іноземною мовою). (МЗ) Історія, іноземна мова. |
|
|
32. |
|
Контрольний твір за творами Олдріджа та Кіплінга. |
|
|
33. |
|
II-семестр Виразне читання напам’ять Кіплінг «Якщо…» |
|
|
34. |
|
Позакласне читання № 2. Хемінгуей Е. «Кішка на дощі» |
|
|
35. |
|
5. Дружба і кохання (9 годин) Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання: П’єр Ронсар (1524-1585) «До того, як любов у світ прийшла…» (ТЛ) Поглиблення понять про вірш, повість, образ автора. |
|
|
36. |
|
Р. Бернс (1759–1796) («Моя любов…») |
|
|
37. |
|
Г. Гейне (1797–1856) («Коли настав чудовий май…») Поетизація високого почуття кохання, розкриття у віршах його впливу на людину. |
|
|
38. |
|
Виразне читання напам’ять Р. Бернс. «Любов» Г. Гейне. «Коли настав чудовий май…» |
|
|
39. |
|
Шолом-Алейхем (1859–1916). «Пісня над піснями». Віхи життєвого і творчого шляху письменника. Відображення у його творах культури та долі єврейського народу. |
|
|
40. |
|
Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями». (УС) Шолом-Алейхем і Україна. Літературні музеї Шолом-Алейхема. |
|
|
41. |
|
Еволюція героїв (Шимек і Бузя) у часі. Біблійні мотиви в повісті. Утвердження етичних цінностей. |
|
|
42. |
|
Ульф Старк (1944-2017). «Маленька книжка про любов». Різдвяна історія в контексті історичного минулого. Зображення світу дитинства крізь призму складних життєвих обставин (війна, туга за батьком, бідність, несправедливість). |
|
|
43. |
|
Родинні та шкільні стосунки у творі. |
|
|
44. |
|
Ідеї підтримки й любові, які допомагають людям вижити й морально встояти в скрутних обставинах. (ЛК) Екранізації, ілюстрації, театральні вистави за творами митців. (ЕК) Порівняння образів персонажів. Зіставлення літературних образів із кінообразами. (МЗ) Іноземна мова, історія. |
|
|
45. |
|
Контрольний твір з теми «Дружба і кохання». |
|
|
46. |
|
6. Літературний детектив (5 годин) Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів. Едгар Аллан По (1809-1849). «Золотий жук». Е. А. По – засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті «Золотий жук». |
|
|
47. |
|
Особливості композиційної будови твору – «розповідь у розповіді», її художнє значення (поєднання різних точок зору, створення емоційної напруги, таємничої атмосфери та ін.). |
|
|
48. |
|
Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача. |
|
|
49. |
|
А. Конан Дойл – відомий автор детективних циклів, популярність його героїв у різних країнах. Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса. Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка». |
|
|
50. |
|
Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей. Доктор Ватсон як оповідач. Різні точки зору на події як художній прийом створення атмосфери таємничості (ТЛ) Оповідач і розповідач. Початкове поняття про точку зору. (ЛК) Екранізації творів Е. А. По і А. Конана Дойла. (УС) Українські письменники – майстри детективного жанру. (ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів. Порівняння літературних детективів з екранізаціями. (МЗ) Українська література, біологія. |
|
|
51. |
|
РМ (у.) Віртуальна екскурсія. Музеї Е. По в США (Балтимор, Річмонд), Шерлока Холмса у Великобританії (Лондон). Пам’ятники письменникам та їхнім героям. |
|
|
52. |
|
Позакласне читання № 3. Крісті А. «Десять негренят» |
|
|
53. |
|
КР № 3 з теми «Літературний детектив» Різнорівневі завдання. |
|
|
54. |
|
7. Світова новела (6 годин) Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди (2-3 за вибором учителя). О. Генрі (1862–1910). «Дари волхвів», «Останній листок». О. Генрі – майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі. (ТЛ) Поглиблення понять про оповідача і розповідача, про точку зору. Новела та її різновиди. |
|
|
55. |
|
Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця). Образи дівчат, їхня динаміка (Сью, Джонсі). Особливості художньої мови новели, розповідач. |
|
|
56. |
|
РМ (п.) Порівняльна характеристика Бермана і Мойсея. |
|
|
57. |
|
Герберт Джордж Уеллс (1866–1946). «Чарівна крамниця». Видатний англійський фантаст Г. Дж. Уеллс. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». «Дива» та їхнє сприйняття персонажами. |
|
|
58. |
|
Оповідач твору (батько). Особливості дитячого світу. Роль елементів фантастики. |
|
|
59. |
|
Рюноске Акутаґава (1892–1927). «Павутинка». Майстер японської новели Р. Акутагава. Утілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». |
|
|
60. |
|
Філософський зміст твору. Підтекст. Художні образи новели (Будда, Кандата). (ЛК) Біблія («Поклоніння волхвів»). Особливості вірувань японців. (УС) Українські письменники – майстри новели. (ЕК) Порівняння образів героїв новел О. Генрі. Порівняння оригіналів і художніх перекладів новел О. Генрі, Г. Дж. Уеллса (окремих фрагментів творів). (МЗ) Іноземна мова, географія, образотворче мистецтво. |
|
|
61. |
|
Позакласне читання № 4. Воннегут К. «Брехня» |
|
|
62. |
|
8. Сучасна література. Я і світ (6 годин) (1-2 твори за вибором учителя та учнів) Айзек Азімов (1920–1992). «Фах». Роздуми про майбутнє людини й людства. (ТЛ) Поглиблення понять про оповідача, розповідача роман, повість, фентезі. Поглиблення уявлень про категорію «художність» в оцінці творів масового мистецтва. |
|
|
63. |
|
Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. |
|
|
64. |
|
Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей. |
|
|
65. |
|
Діана Вінн Джонс (1934–2011). «Мандрівний Замок Хаула». Поєднання елементів казки та детективу у творі. |
|
|
66. |
|
Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів. |
|
|
67. |
|
Значення художнього прийому чаклунства у творі. (ЛК) Коло читання сучасних підлітків. (УС) Бібліотеки України. (ЕК) Порівняння образів підлітків у творах. (МЗ) Іноземна мова |
|
|
68. |
|
КР № 4 з тем «Світова новела», «Сучасна література. Я і світ». Різнорівневі завдання. |
|
|
69. |
|
9. Підсумки (2 години) Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. (МЗ) Українська література |
|
|
70. |
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
|
Для вивчення напам’ять
Р. Бернс. «Любов»
Г. Гейне. «Коли настав чудовий май…»
Кіплінг «Якщо…»
Список творів для додаткового читання
7 клас
Верн Ж. «Двадцять тисяч льє під водою»
Воннегут К. «Брехня»
Гейне Г. «Вечірні промені ясні»
Дікенс Ч. «Пригоди Олівера Твіста»
Дюма О. «Три мушкетери»
Крісті А. «Десять негренят»
Купер Ф. «Звіробій», «Останній із могікан» (1 за вибором)
Лондон Дж. «Біле Ікло», «Поклик предків» (1 за вибором)
Олкотт Л. «Маленькі жінки»
Пірс Ф. «Том і опівнічний сад»
Рід Т. М. «Вершник без голови», «Квартеронка», «Морське вовченя» та ін. (1 за вибором)
Уеллс Г. «Невидимець», «Машина часу» (1 за вибором)
Хемінгуей Е. «Кішка на дощі»
Із сучасної літератури
Гаґеруп К. «Золота Вежа»
Колфер Й. «Артеміс Фаул» («Код вічності» або ін.) (1 за вибором)
Льюїс К. С. «Хроніки Нарнії» (1-2 за вибором)
Пулман Ф. Трилогія «Темні початки» («Північне сяйво», «Магічний ніж», «Янтарне скло») (1-2 за вибором)
Сашар Л. «Ями»
Старк У. «Петер і червоний птах», «Мій друг Персі, Бофало Біл і я» (1 за вибором)
Сучасна зарубіжна поезія (1-2 твори за вибором)