Календарно-тематичне планування з фізики 9 клас
на 2022-2023 н. р.
(105 годин, 3 години на тиждень)
(За навчальною програмою для 7-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804)
(№ № з/п |
Дата |
Тема уроку |
Розділ 1. МАГНІТНІ ЯВИЩА |
||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: розуміє механізми магнітної взаємодії, електромагнітної індукції, магнітної левітації; матеріальність магнітного поля, гіпотезу Ампера; володіє поняттям, формулює визначення фізичної величини (індукція магнітного поля) та її одиниці; пояснює досліди Ерстеда, Фарадея, принцип дії електромагніту, електродвигуна, електровимірювальних приладів; знає прояви магнітного поля Землі. Діяльнісний компонент: застосовує формулу сили Ампера під час розв’язування задач різних типів; графічно зображає магнітне поле; визначає напрямки індукції магнітного поля, сили Ампера, індукційного струму; складає електромагніт. Ціннісний компонент: оцінює значення магнітного поля Землі для життєдіяльності організмів; оцінює важливість, переваги та недоліки розвитку різних напрямків електроенергетики; роль видатних учених у розвитку знань про електромагнетизм |
||
1 |
|
Магнітні явища. Дослід Ерстеда. Магнітне поле |
2 |
|
Індукція магнітного поля. Лінії магнітної індукції. Магнітне поле Землі |
3 |
|
Розв'язування задач і вправ |
4 |
|
Магнітне поле струму. Правило свердлика |
5 |
|
Розв'язування задач |
6 |
|
Сила Ампера |
7 |
|
Розв'язування задач |
8 |
|
Розв'язування задач |
9 |
|
Магнітні властивості речовин. Гіпотеза Ампера |
10 |
|
Електромагніти та їх застосування |
11 |
|
Розв'язування задач |
12 |
|
Лабораторна робота № 1. Складання та випробування електромагніту |
13 |
|
Електродвигуни. Електровимірювальні прилади. Гучномовець |
14 |
|
Досліди Фарадея. Явище електромагнітної індукції. Індукційний електричний струм |
15 |
|
Розв'язування задач |
16 |
|
Лабораторна робота № 2. Спостереження явища електромагнітної індукції |
17 |
|
Розв'язування задач. Підготовка до контрольної роботи |
18 |
|
Захист навчальних проектів |
19 |
|
Контрольна робота № 1 з теми «Магнітне поле» |
Розділ 2. СВІТЛОВІ ЯВИЩА |
||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: розуміє поняття світлового променю, точкового джерела світла, тонкої лінзи; формулює визначення фізичної величини (фокусна відстань, оптична сила лінзи, показник заломлення світла); закони прямолінійного поширення, відбивання й заломлення світла; принцип дії найпростіших оптичних приладів; вади зору, способи їхньої корекції, методи профілактики захворювань органів зору; одиниці оптичної сили та фокусної відстані лінзи, спектральний склад білого світла, причини різнобарв’я. Діяльнісний компонент: застосовує закони прямолінійного поширення, відбивання й заломлення світла, формулу тонкої лінзи під час розв’язування задач різних типів і під час виконання лабораторних робіт; пояснює причини сонячних i місячних затемнень; указує хід променів під час побудови зображень, отриманих за допомогою плоского дзеркала і тонкої лінзи; вимірює фокусну відстань та визначає оптичну силу лінзи. Ціннісний компонент: усвідомлює значення світла для життя на Землі та в побуті; усвідомлює значення гігієни зору та профілактики його вад |
||
20 |
|
Світлові явища. Джерела та приймачі світла. Швидкість поширення світла |
21 |
|
Світловий промінь і світловий пучок. Закон прямолінійного поширення світла. Сонячне та місячне затемнення |
22 |
|
Розв'язування задач |
23 |
|
Відбивання світла. Закон відбивання світла. Плоске дзеркало |
24 |
|
Розв'язування задач |
25 |
|
Лабораторна робота № 3. Дослідження відбивання світла за допомогою плоского дзеркала |
26 |
|
Заломлення світла на межі поділу двох середовищ. Закон заломлення світла |
27 |
|
Розв'язування задач |
28 |
|
Лабораторна робота № 4. Дослідження заломлення світла |
29 |
|
Розкладання білого світла на кольори. Утворення кольорів |
30 |
|
Лінзи. Оптична сила лінзи |
31 |
|
Розв'язування задач |
32 |
|
Побудова зображень у лінзах. Деякі оптичні пристрої. Формула тонкої лінзи |
33 |
|
Розв'язування задач |
34 |
|
Розв'язування задач |
35 |
|
Лабораторна робота № 5. Визначення фокусної відстані та оптичної сили тонкої лінзи |
36 |
|
Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція |
37 |
|
Розв'язування задач. Підготовка до контрольної роботи |
38 |
|
Захист навчальних проектів |
39 |
|
Контрольна робота № 2 з теми «Світлові явища» |
Розділ 3. МЕХАНІЧНІ ТА ЕЛЕКТРОМАГНІТНІ ХВИЛІ |
||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: розуміє поняття хвильового процесу, умови утворення механічних та електромагнітних хвиль; формулює визначення фізичної величини (довжини і частоти хвилі, гучності звуку та висоти тону); знає фізичні основи сучасних бездротових засобів зв’язку та комунікацій, залежність властивостей електромагнітних хвиль від частоти. Діяльнісний компонент: використовує формули взаємозв’язку довжини, частоти й швидкості поширення хвилі, швидкості поширення хвилі для розв’язування задач різних типів; порівнює властивості звукових та електромагнітних хвиль різних частот. Ціннісний компонент: оцінює вплив вібрацій і шумів на живі організми; пояснює значення сучасних засобів зв’язку та комунікацій |
||
40 |
|
Виникнення та поширення механічних хвиль. Фізичні величини, які характеризують хвилі |
41 |
|
Звукові хвилі. Інфразвук і ультразвук |
42 |
|
Лабораторна робота № 6. Дослідження звукових коливань різноманітних джерел звуку за допомогою сучасних цифрових засобів |
43 |
|
Розв'язування задач |
44 |
|
Електромагнітне поле й електромагнітні хвилі |
45 |
|
Шкала електромагнітних хвиль |
46 |
|
Розв'язування задач |
47 |
|
Фізичні основи сучасних бездротових засобів зв'язку. Радіолокація |
48 |
|
Розв'язування задач. Підготовка до контрольної роботи |
49 |
|
Захист навчальних проектів |
50 |
|
Контрольна робота № 3 з теми «Механічні та електромагнітні хвилі» |
ІІ СЕМЕСТР |
||
Розділ 4. ФІЗИКА АТОМА ТА АТОМНОГО ЯДРА. ФІЗИЧНІ ОСНОВИ АТОМНОЇ ЕНЕРГЕТИКИ |
||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає сучасні моделі атома та ядра; описує досліди Резерфорда, йонізаційної дії радіоактивного випромінювання; знає поняття радіоактивності, ізотопу, періоду піврозпаду й активності радіонукліда, ядерної та термоядерної реакцій; розуміє механізм ланцюгових ядерних реакцій; принцип дії ядерного реактора; механізми ядерних процесів у Сонця й зір; знає про вплив радіоактивного випромінювання на живі організми. Діяльнісний компонент: пояснює йонізаційну дію радіоактивного випромінювання; користується дозиметром (за наявності); використовує набуті знання для безпечної життєдіяльності. Ціннісний компонент: усвідомлює переваги, недоліки і перспективи розвитку атомної енергетики, можливості використання термоядерного синтезу; оцінює доцільність використання атомної енергетики та її вплив на екологію, ефективність методів захисту від впливу радіоактивного випромінювання |
||
51 |
|
Сучасна модель атома. Протонно-нейтронна модель ядра атома. Ядерні сили. Ізотопи |
52 |
|
Радіоактивність. Радіоактивні випромінювання |
53 |
|
Активність радіоактивної речовини. Застосування радіоактивних ізотопів |
54 |
|
Розв'язування задач |
55 |
|
Йонізаційна дія радіоактивного випромінювання. Природний радіоактивний фон. Дозиметри |
56 |
|
Розв'язування задач |
57 |
|
Розв'язування задач |
58 |
|
Ланцюгова ядерна реакція. Ядерний реактор |
59 |
|
Розв'язування задач |
60 |
|
Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики |
61 |
|
Розв'язування задач. Підготовка до контрольної роботи |
62 |
|
Захист навчальних проектів |
63 |
|
Контрольна робота № 4 з теми «Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики» |
Розділ 5. РУХ І ВЗАЄМОДІЯ. ЗАКОНИ ЗБЕРЕЖЕННЯ |
||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає характеристики і властивості рівноприскореного руху; поняття інерціальної системи відліку, прискорення, імпульсу тіла, прискорення вільного падіння; перший, другий та третій закони Ньютона, закон всесвітнього тяжіння, закон збереження імпульсу; наводить приклади застосування фізичних знань у сфері матеріальної й духовної культури; прояви і наслідки фундаментальних взаємодій, універсальний характер законів збереження в природі; основні закони і закономірності, що характеризують механічний рух і взаємодію, тепловий рух, взаємодію електрично заряджених тіл; історію розвитку фізичної картини світу; роль фізики як фундаментальної науки сучасного природознавства; сучасну фізичну картину світу. Діяльнісний компонент: застосовує набуті знання, формули прискорення, імпульсу тіла, рівняння прямолінійного рівноприскореного руху, законів Ньютона, законів збереження механічної енергії та імпульсу в процесі розв’язування фізичних задач різних типів та під час виконання лабораторних робіт; характеризує рух під дією кількох сил (у вертикальному та горизонтальному напрямках і по похилій площині); будує графіки залежності швидкості та переміщення від часу для прямолінійного рівноприскореного руху; застосовує закони збереження для пояснення фізичних явищ і процесів; обґрунтовує органічну єдність людини та природи. Ціннісний компонент: оцінює роль законів Ньютона у розвитку фізичного знання, фундаментальний характер законів збереження; оцінює межі застосування класичної механіки, межі застосування фізичних законів і теорій, досягнення людства та внесок України в освоєння космосу |
||
64 |
|
Рівноприскорений прямолінійний рух. Прискорення. Швидкість рівноприскореного прямолінійного руху |
65 |
|
Розв'язування задач |
66 |
|
Переміщення під час рівноприскореного прямолінійного руху. Рівняння координати |
67 |
|
Розв'язування задач |
68 |
|
Розв'язування задач |
69 |
|
Інерціальні системи відліку. Перший закон Ньютона |
70 |
|
Другий закон Ньютона |
71 |
|
Розв'язування задач |
72 |
|
Третій закон Ньютона |
73 |
|
Закон всесвітнього тяжіння. Сила тяжіння. Прискорення вільного падіння |
74 |
|
Розв'язування задач |
75 |
|
Розв'язування задач |
76 |
|
Рух тіла під дією сили тяжіння |
77 |
|
Розв'язування задач |
78 |
|
Розв'язування задач |
79 |
|
Рух тіла під дією кількох сил |
80 |
|
Розв'язування задач |
81 |
|
Розв'язування задач |
82 |
|
Розв'язування задач. Підготовка до контрольної роботи |
83 |
|
Контрольна робота № 5 з теми «Рух і взаємодія. Закони збереження» |
84 |
|
Взаємодія тіл. Імпульс. Закон збереження імпульсу |
85 |
|
Розв'язування задач |
86 |
|
Розв'язування задач |
87 |
|
Реактивний рух. Фізичні основи ракетної техніки. Досягнення космонавтики |
88 |
|
Розв'язування задач |
89 |
|
Застосування законів збереження енергії та імпульсу в механічних явищах |
90 |
|
Розв'язування задач |
91 |
|
Розв'язування задач |
92 |
|
Розв'язування задач |
93 |
|
Лабораторна робота № 7. Вивчення закону збереження механічної енергії |
94 |
|
Фундаментальні взаємодії в природі. Межі застосування фізичних законів і теорій. Фундаментальний характер законів збереження |
95 |
|
Розв'язування задач. Підготовка до контрольної роботи |
96 |
|
Контрольна робота № 6 з теми «Рух і взаємодія. Закони збереження» |
97 |
|
Захист навчальних проектів |
98 |
|
Захист навчальних проектів |
99 |
|
Захист навчальних проектів |
100 |
|
Захист навчальних проектів |
ФІЗИКА Й ЕКОЛОГІЯ |
||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає фізичні параметри забрудненості довкілля (механічної, шумової, електромагнітної, радіаційної); механізми впливу сонячного випромінювання на життєдіяльність організмів; механізми йонізаційного впливу на організми електромагнітного смогу й радіоактивного випромінювання; фізико-технічні основи роботи засобів попередження та очищення довкілля від викидів; фізичні основи безпечної енергетики. Діяльнісний компонент: визначає фізичні параметри безпечної життєдіяльності людини за довідниковими джерелами. Ціннісний компонент: усвідомлює необхідність екологічно виваженого використання досягнень сучасної фізики для суспільного розвитку, вплив цього процесу на життя та майбутнє існування людей на Землі; причинно-наслідкові зв’язки у взаємодії людини, суспільства і природи |
||
101 |
|
Еволюція фізичної картини світу. Розвиток уявлень про природу світла. Фізика і науково-технічний прогрес |
102 |
|
Фізика і проблеми безпеки життєдіяльності людини. |
103 |
|
Фізика та екологія. Фізичні основи бережливого природокористування та збереження енергії |
104 |
|
Альтернативні джерела енергії |
105 |
|
Урок-семінар. Сучасні проблеми екології та енергетики в Україні та світі |