Міністерство освіти та науки України
ММІРЛ ВНЗ «Університет «Україна»
Таврійський навчально-реабілітаційний центр
Херсонської обласної ради
В.Волкова
Дидактична гра на уроці математики
Методичні рекомендації до уроку математики в 2 класі з теми: «Додавання та віднімання в межах 12. Порівняння чисел»
Миколаїв
Передмова
„Без гри нема і не може бути повноцінного розумового розвитку. Гра – це величезне світле вікно, через яке у духовний світ дитини вливається живильний потік уявлень, понять про оточуючий світ. Гра – це іскра, яка запалює вогонь бажання знати".
В. О. Сухомлинський
У молодших класах особлива роль приділяється ігровим методам навчання. Гра – унікальний феномен загальнолюдської культури, її джерело та вершина. Гра як величезний пласт культури урізноманітнює та поповнює дозвілля людей, створюючи цілісність буття людини. Вона навчає, розвиває, виховує, соціалізує, розважає, дає відпочинок.
У початкових класах дидактична гра є засобом виховання розумової активності дітей, вона активізує психічні процеси, викликає в учнів живий інтерес до процесу пізнання. В ній діти охоче долають значимі труднощі, тренують свої сили, розвивають здібності та вміння. Гра допомагає перетворити будь-який навчальний матеріал на цікавий, викликати в учнів глибоке задоволення, створити радісний робочий настрій, полегшує процес засвоєння знань.
В дидактичних іграх дитина спостерігає, порівнює, аналізує, класифікує предмети за тими чи іншими ознаками, призводить досяжні йому аналіз і синтез, робить узагальнення.
Дидактичні ігри представляють можливість розвивати у дітей довільність таких психічних процесів, як увага та пам'ять. Ігрові завдання розвивають у дітей кмітливість.
Однак не всяка гра має вагоме навчальне та виховне значення, а лише та, яка набуває характер пізнавальної діяльності. Дидактична гра навчального характеру зближує нову, пізнавальну діяльність дитини з вже звичною для неї, полегшуючи перехід від гри до серйозної розумової роботи.
Структурними елементами дидактичної гри являються: дидактична задача, ігрова задача, ігрові дії та правила.
Урок з математики у 2 класі
Тема:додавання та віднімання в межах 12. Порівняння чисел.
Мета: закріплювати вміння учнів розв’язувати приклади на додавання та віднімання, порівнювати числа в межах 12; розвивати спостережливість, логічне мислення, увагу, пам’ять, математичне мовлення, каліграфічні навички, дрібну моторику рук; формувати вміння працювати в групах; виховувати інтерес до математики, почуття доброти, взаємодопомоги.
Тип уроку:повторення, узагальнення і систематизація знань.
Обладнання:предметні малюнки, казковий герой, демонстраційний матеріал, картки з прикладами, прищіпки, геометричний матеріал.
Хід уроку:
І. Організація класу.
1.Нервово- психологічне налаштування.
- Діти в народі кажуть, що добрий гість – дому радість, сподіваюсь що ви, як і я раді нашим гостям.
- Давайте з вами привітаємо гостей.
Ми вам раді, добрі люди,
І вітаєм щиро Вас,
Та запрошуєм ласкаво
На урок у 2 клас!
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними і хлоп’ята.
Ми урок розпочинаєм
Математику вивчаєм,
ІІ Актуалізація опорних знань.
Думаємо швидко,
Відповідаємо чітко,
Сидимо правильно,
Пишемо охайно.
2.Гра «Дід Цифроїд»
Жив був дід Цифроїд
Їв він цифри на обід
Ось поїв і наші з чаєм
Скажіть яких не вистачає.
Знайдіть пропущені цифри і ви дізнаєтесь, що він сьогодні з’їв.
1..3..4..6..8..10..12..
3. Назвіть сусідів числа: 10, 8, 5.
4. Хвилинка каліграфії.
- Подивіться і скажіть яка цифра заховалась?
5. Пальчикова вправа.
Хованки.
Пальці в хованкивсігрались
Ось так, ось так,
В кулачки всізаховались,
Ось так, ось так.
Ритмічнозгинатита розгинатипальці, покрутити кулачком
Зайчик.
Скаче зайчик перший
Підвисокою сосною,
А під другою сосною,
Скаче зайчик другий.
Вказівний і середнійпальціправої руки піднятівгору, всііншівипрямлені і з’єднані. Долонеюправої руки тримати вертикально вгору. Пальці широко розставлені. І так само іншою рукою
6. Пояснення написання цифри 6.
7. Робота в зошиті.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Дивина!
Живий клубок
Покотився в наш садок,
Має сотню голочок
Хто це діти?
Їжачок прийшов до нас з цікавими завданнями, які треба виконати. Сам він це зробити не може і просить у нас допомоги. Допоможемо?
ІІІ. Повторення і узагальнення вивченого матеріалу.
Йому потрібно зібрати яблука, але вони не звичайні на звороті їх є приклади, які треба розв’язати і розкласти у два кошики. У перший кошик слід покласти яблука з відповіддю 8, а в другий з відповіддю 10.
4+4; 5+5; 6+4; 5+3; 10-2.
Треба порахувати фрукти з права та зліва і поставити відповідний знак: >, <, =.
10 9; 12 12; 5 8; 11 12; 6 6.
ІV. Фізкультхвилинка
Ми мандруємо, ми мандруємо,
Україною крокуємо.
Ось побачили Карпати:
«Як вершину нам дістати?»
Заглядаємо в озерця –
Не торкнутись нам денця!
Так ми довго – довго йшли.
Поки дому не дійшли.
V. Робота з підручником.
Перевіряємо роботи.
Ішов їжачок, знайшов буряк,
Знайшов ще шість
З сім’єю з’їсть
Скільки буряків
Усього в їжаків?
По дорозі їжак біг
Ніс сім яблук на пиріг,
Одне впало, покотилось.
Скільки залишилось?
VІ.Підсумок уроку.
Діти відривають по одному листочку з дерева і говорять що їм сподобалось на уроці.
Методичні рекомендації по уроку:
Вчителю-дефектологу:
Вихователю:
1. Продовжувати роботу по закріпленню вміння учнів розв'язувати приклади в межах 12. Вчити самостійно працювати, спрямовуючи розумову діяльність учнів на розвиток мислення, мовлення, пам'яті та уваги.
Практичному психологу:
Батькам :
з розвитку дрібної моторики та розвитку мови
щоб сприяти розвитку пальців рук і тим самим розвивати мовлення вашої дитини, можна запропонувати малюкам наступні завдання:
- Розминати пальцями пластилін, глину.
- Катати по черзікожним пальчиком камінці, намистинки, шарики.
- Нанизувати намистинки на тоненьку стрічку, робити намисто.
- Стискати та розтискати кулачки.
- Робити м’які кулачки, які можна легко розжати і в які дорослий може просунути свої пальці; та міцні, які не розтиснеш.
- Двома пальцями руки (вказівним та середнім) "ходити” по столу, спочатку повільно, а потім швидко, наче вони біжать. Вправа проводиться спочатку правою, а потімлівою рукою.
- Показувати окремо тільки по одному пальчику.
- Барабанити, постукувати всіма пальцями обох рук по столу.
- Махати в повітрі тільки пальцями, не рухаючи долонею.
- Плескати в долоні тихо і голосно, в різному темпі.
- Нанизувати великі ґудзики на нитку.
- Зав’язувати вузлики на мотузці. – Застібати ґудзики, гачечки, замочки, закручувати кришки, заводити механічні іграшки.
- Закручуватишурупи, гайки.
- Ігри з конструктором, мозаїкою, кубиками.
- Складання матрьошок.
- Малювання у повітрі
- Ігри з піском, водою.
- Малювати, розфарбовувати, штрихувати.
- Різати ножицями.
Важливою частиною роботи з розвитку дрібної моторики є пальчикова гімнастика. "Пальчикові ігри” – це інсценування яких-небудь римованих розповідей, казок з допомогою пальчиків. Багато ігор потребують участі обох рук, що дає можливість дітям орієнтуватися в поняттях "праворуч”, "ліворуч”, "вгору”, "вниз” і т.п. На початку та вкінці гри необхідно включати вправи на розслаблення, щоб зняти зайве напруження у м’язах. Це може бути поглажування від кінців пальців до долоні, легке потрушування, помахування руками.
Пропоную вам декілька пальчикових ігор в які ви можете пограти разом із своїми дітками:
Моя сім’я
Цей пальчик – мійдідусь,
Цей пальчик – моя бабуся,
Цей пальчик – мійтатусь,
А оцей - моя матуся,
Ну, а цей маленький – я,
Ось уся моя сім’я
Почерговозгинаємопальчики, починаючиз великого пальця.
Соління капусти.
Ми капусту шаткували.
Солі трохи ми поклали,
Ми капусту м’яли дерли
Соковиту моркву терли,
Потім все перемішали.
І зайчика пригостили.
Різкі рухипрямими кистями рук, пальціз’єднані, долоніпрямі. Почерговірухи рук до себе і від себе. Пальцістиснуті в кулаки. Кінчикипальцівобох рук зібрані разом, імітуємопосипаннясіллю. Інтенсивностискаємопальціобох рук в кулаки
Коза і козенята
Іде коза рогата,
Коза бородата,
Козенятко спішить,
Дзвоником дзвенить.
Вказівний і мізинець правої руки вгору. Інші притиснути до долоні. Вказівний і мізинець палець вгору. Пальці долоні прямі, з’єднані з великим, опущені до низу.